Hop til indhold

Når katten bestemmer for meget...


ChristinaM
 Share

Recommended Posts

Hej alle 😃

 

Jeg fik en "ny" voksen hund for knapt 3 uger siden. Han passer godt sammen med vores gamle tæve og de er glade for hinanden 😃

Vores nye hund var ikke vant til katte, men da vores gårdkat er godt til at sætte sig i respekt over for hunde, tog jeg det ikke som noget. De mødtes efter et par dage og katten viste hurtigt hunden at her bestemmer han.... Så helt som forventet... Men men dumme kat altså.. Først begyndte katten at komme over når jeg kom hjem fra gåtur med hundene... Og det giver lidt uro på hundene da de jo ikke vil for tæt på den farlige kat. Nu er katten s.. Begyndt at gå om i haven (der kommer han ellers ikke) og spiller smart overfor den nye hund 😳 katten går sågar over og spiser hundenes mad når jeg smider det i græsset.. Det er gået hen og blevet lidt af en tyrankat og det gør det svært at træne med hundene.. Nogen der har nogle gode råd eller ideer?😃

Redigeret af ChristinaM
Var ikke færdig
Link til indlæg
Del på andre sites

Giv kattens dens egne aktiviteter - katte har stor glæde af at søge foder og godbidder som hundene fx og det er en let aktivitet at sætte i gang. På den måde føres kattens energi over i noget brugbart fremfor dette. Umiddelbart er dyr sjældent om nogensinde tyraniske - de motiveres normalt af andre ting. I dette tilfælde kunne jeg forestille mig at almindelig madlyst er motivationen dvs de ting du fodrer hundene med er spændende så I kunne også overveje at give katten et bedre foder og egne godbidder. Katte kan også gnave ben, klikkertrænes og den slags som hunde - desværre oplever mange ikke dette, fordi en kat holdes lidt i periferien af ens dagligdag - ofte pga en masse myter om kattens natur og "sin egen" - men en kat elsker også sine menneskers selskab, og jo mere man tildeler en kat sin opmærksomhed jo mere vil den opsøge en på en positiv måde.

 

Jeg plejer at sige, at det er en virkelig stor myte, at katte ikke kan trænes. At træne betyder at drage nye erfaringer og hvis katten ikke kunne dette ville den være uddød. I stedet er den stigende i antal grænsende til problematisk nogle steder. Og hvis man ikke træner med sin kat dvs former den kat frem, som man gerne vil dele hjem med, så former den sig selv - og ofte i en retning, der vækker problemer før eller siden.

 

Jeg har heller ikke indtryk af at katte spiller smarte. Men hvis de overlades til selv at føre sig sammen med andre dyr i hjemmet kan de blive aggressive fordi det er det, der virker. Her ville jeg derfor gå ind målrettet og belønne katten for rolig og venlig adfærd omkring hundene i stedet for at overlade en sammenføring til katten selv. Katte er modsat hunde udviklet fra enspændere. Deres sprog er begrænset sammenlignet med flokdyr og ofte bygger det på aggression - i offensiv eller defensiv form. Det er derfor bedre et belønne en kat for ro og venlighed end at lade den vælge dens egne måder, da disse ofte kan være voldsomme for det andet dyr

 

Hvis disse få råd ikke hjælper er I velkommen til at kontakte mig altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv kattens dens egne aktiviteter - katte har stor glæde af at søge foder og godbidder som hundene fx og det er en let aktivitet at sætte i gang. På den måde føres kattens energi over i noget brugbart fremfor dette. Umiddelbart er dyr sjældent om nogensinde tyraniske - de motiveres normalt af andre ting. I dette tilfælde kunne jeg forestille mig at almindelig madlyst er motivationen dvs de ting du fodrer hundene med er spændende så I kunne også overveje at give katten et bedre foder og egne godbidder. Katte kan også gnave ben, klikkertrænes og den slags som hunde - desværre oplever mange ikke dette, fordi en kat holdes lidt i periferien af ens dagligdag - ofte pga en masse myter om kattens natur og "sin egen" - men en kat elsker også sine menneskers selskab, og jo mere man tildeler en kat sin opmærksomhed jo mere vil den opsøge en på en positiv måde.

 

 

Jeg plejer at sige, at det er en virkelig stor myte, at katte ikke kan trænes. At træne betyder at drage nye erfaringer og hvis katten ikke kunne dette ville den være uddød. I stedet er den stigende i antal grænsende til problematisk nogle steder. Og hvis man ikke træner med sin kat dvs former den kat frem, som man gerne vil dele hjem med, så former den sig selv - og ofte i en retning, der vækker problemer før eller siden.

 

Jeg har heller ikke indtryk af at katte spiller smarte. Men hvis de overlades til selv at føre sig sammen med andre dyr i hjemmet kan de blive aggressive fordi det er det, der virker. Her ville jeg derfor gå ind målrettet og belønne katten for rolig og venlig adfærd omkring hundene i stedet for at overlade en sammenføring til katten selv. Katte er modsat hunde udviklet fra enspændere. Deres sprog er begrænset sammenlignet med flokdyr og ofte bygger det på aggression - i offensiv eller defensiv form. Det er derfor bedre et belønne en kat for ro og venlighed end at lade den vælge dens egne måder, da disse ofte kan være voldsomme for det andet dyr

 

Hvis disse få råd ikke hjælper er I velkommen til at kontakte mig altid.

 

Tak for dit lange svar :)

 

Jeg må indrømme at vores kat ikke bliver mere aktiveret end det de aktiviteter der er i hans dagligdag. Han får,efter min mening godt foder ( outdoor fra Royal canin) Han får vådfoder og godbidder i stalden, og hjælper hver dag med at lukke heste ind og ud. Han er en dygtigt jæger og fremviser gerne en vildtparade frem til os :).

Han er helt sikkert en social kat er elsker at hygge og blive kælet med. Han kommer da også pænt rendene og kaster sig på ryggen ved siden af bildøren, når vi kommer hjem fra arbejde. Tossede kat.

 

Det virker ikke til at være maden, men mere at der er kommet en uvedkommende (den nye hund) ind på hans territorium. Vi har ofte set hvordan han jager andre katte væk, og han følger dem gerne helt til dørs og venter på at de er helt væk. Vores nye nabos hund fik samme tur, da den en dag kom forbi.... Han angriber ikke, men man er ikke i tvivl om at han mener det. Ingen hunde har forsøgt sig at jage vores kat, for så deler han gerne en øretæve ud.

 

Der var dog ingen problemer med mine gamle hunde, og han er gode venner med min gamle tæve. De hilser pænt på hinanden, men hunden ved godt at det er katten der bestemmer. Han plejer gerne at følge med på tur i god afstand fra hundene, og kan godt lide at ligge og kigge på uden for hegnet når jeg træner min gamle tæve.

 

Jeg ved ikke hvordan jeg skal belønne katten for at være venlig overfor hunden, når katten slet ikke syntes at hunden er velkommen? Hmm så skal det være når katten får sin mad, for der er han faktisk aldring sur..

 

Det må prøves :)

 

Tak svar og input :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...