Hop til indhold

Labradorhvalp.


HansValentin
 Share

Recommended Posts

Gad vide hvad de ellers ikke tåler så? Kuperet terræn ?

Jeg synes det lyder som om at med almindelig sund fornuft så bør en almindelig sund hund kunne tåle en del - ellers bør der ses på avlsmaterialet også. Mig bekendt skyldes en del sygdomme i skellettet polygenetiske faktorer

Jeg synes det er underligt at der pludselig er så mange der mener at det er ligegyldigt hvad man udsætter sin hvalp for af fysisk udfoldelse. Det næste er vel at vi også skal til at diskutere om ikke det er opdrætterne der avler for dårlige hunde, hvis de får sygdomme i bevægeapparatet af at vokse op på grisefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det er underligt at der pludselig er så mange der mener at det er ligegyldigt hvad man udsætter sin hvalp for af fysisk udfoldelse. Det næste er vel at vi også skal til at diskutere om ikke det er opdrætterne der avler for dårlige hunde, hvis de får sygdomme i bevægeapparatet af at vokse op på grisefoder.

 

Hvis det er det du får ud af vore skriverier forstår jeg godt, hvis vi taler forbi hinanden:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er det du får ud af vore skriverier forstår jeg godt, hvis vi taler forbi hinanden:slem:

Alt jeg skriver er jo ikke lige møntet personligt på dig.

 

Hvem siger ligegyldigt hvad man udsætter hvalp for?

Bare fordi man ikke er enig i din tankegang er jo ikke betydne man kun kan mene præcis modsat! Prøv at se verden i farver :)

Kan man ikke argumentere for sine synspunkter, kan man jo altid få det til at lyde som om det er andres skyld. Men indtil du forholder dig til hvad jeg skriver og ikke bare strøer omkring dig med anklager,... er det her mit sidste svar til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg mener da i allerhøjeste grad at ledlidelser er arvelige - om de springer frem og graden de fremtræder i, afhænger så af miljøet.

 

Jeg har en nevø lige nu, 3 år gammel og fulgt ham fra han var 0. Hvis han havde været en hund, ville han ifølge diverse "dommedagsteorier" om hvalpe nok både have svær dysplasi i albuer og hofter, sprungne korsbånd og diskusprolaps og spondylose. Det har godt nok sat nogle tanker i gang hos mig om avlen af hunde.

 

Men han er heldigivs sund og rask. Har besteget hjemmets trapper et utal af gange dagligt fra han havde forstået hvordan (superviseret med voksne hænder parat til at gribe ham indtil balance osv. var på plads). Springer ned fra stole, der er højere, end der hans albuer går til (det råd jeg fik af opdrætter, da jeg købte Møffe, nemlig ikke at lade hvalpen springe højere ned end dens albues højde), ude og vandre lange ture med sin far m.m. Da jeg arbejdede i vuggestue, havde jeg lidt af de samme tanker. Selvfølgelig kan man ikke sætte direkte paralleller op, men alligevel?

 

 

Altså er min konklusion, at hunde er noget skravl avlsmæssigt! Og selvfølgelig skal vi passe på dem, men der må altså være grænser for galskaben imo, hvis en dedikeret familie på 2. sal ikke kan anskaffe sig en labrador - så er de da godt nok blevet for syge genetisk. Kender selv en lab, der lever på anden sal, han har ingen problemer (endnu i hvert fald). Læste for resten lige fra tidligere ejer i går på en bernergruppe om deres berner, der blev 14 år - levet på 2. sal hele sit liv. Det er jo så det dobbelte af, hvad racens gennemsnit er og ofte begynder dens bentøj under gode forhold at give gener, når den er 10, måske endda tidligere.

 

Men nej, selvfølgelig skal man ikke lade sin hund springe ubehersket og utallige gange op og ned ad trappperne og slet ikke i voksealderen. Roligt og begrænset, som det nok helt naturligt også er (altså begrænset).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...