Hop til indhold

At løbe med sin hund. Gode råd søges


Gæst nordlys_dk
 Share

Recommended Posts

Gæst nordlys_dk

Jeg er lige begyndt at løbe med min hund, da jeg godt kunne trænge til at komme i lidt bedre form :oops:

 

Mit spørgsmål til andre der løber. Har I trænet med jeres hund på samme måde som at 'gå pænt'? Jeg har egentlig aldrig tænkt over det før. Jeg har ingen problemer med alm. lydighed, men jeg vil gerne have at hun løber lidt foran mig, men har flere gange været ved at falde på næsen når hun pludselig er standset op og drejet bagdelen ud på stien/fortorvet. Hvordan lærer jeg hende at løbe sammen med mig uden at vi falder over hinanden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gjorde det alternative - dels fordi at Tulle ikke skal løbe bare fordi jeg skal - og alligevel er det smart at udnytte det, at jeg er ude - til også at få givet hunden noget luft - men jeg gik ned på boldbanerne, hvor jeg slap hende - og så løb jeg ellers - lidt kedeligt terræn at løbe i - men det gav Tulle frihed til at se på de ting hun ville se på - og jeg kunne så ellers bare løbe, det jeg ville løbe ... men det var egentlig ikke det du spurgte om ... så jeg hopper bare ud af din tråd igen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Mille hunden

Hejsa

 

Da mille skulle lære at løbe med mig brugte jeg egentlig samme træningsmetode som "gå pænt". først fik jeg hende til at gå pænt ved siden af mig og så satte jeg lige så stille farten op og roste imens. nu kan jeg få hende til at løbe pænt ved siden af mig ved at sige "pænt" og hvis jeg ikke siger noget løber hun bare lige foran mig. Hun stopper stadig op en gang imellem, men det er kun hvis hun skal nummer 1 eller nummer 2, og det skal hun selfvølgelig have lov til :)

Håber det var hjælp nok :)

 

Hilsen Anja

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hejsa

 

Da mille skulle lære at løbe med mig brugte jeg egentlig samme træningsmetode som "gå pænt". først fik jeg hende til at gå pænt ved siden af mig og så satte jeg lige så stille farten op og roste imens. nu kan jeg få hende til at løbe pænt ved siden af mig ved at sige "pænt" og hvis jeg ikke siger noget løber hun bare lige foran mig. Hun stopper stadig op en gang imellem, men det er kun hvis hun skal nummer 1 eller nummer 2, og det skal hun selfvølgelig have lov til :)

Håber det var hjælp nok :)

 

Hilsen Anja

 

Er hun ikke en cairn?

 

Hvor gammel er hun, og løber hun gallop når du løber?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mille hunden
Hejsa

 

Da mille skulle lære at løbe med mig brugte jeg egentlig samme træningsmetode som "gå pænt". først fik jeg hende til at gå pænt ved siden af mig og så satte jeg lige så stille farten op og roste imens. nu kan jeg få hende til at løbe pænt ved siden af mig ved at sige "pænt" og hvis jeg ikke siger noget løber hun bare lige foran mig. Hun stopper stadig op en gang imellem, men det er kun hvis hun skal nummer 1 eller nummer 2, og det skal hun selfvølgelig have lov til :)

Håber det var hjælp nok :)

 

Hilsen Anja

 

Er hun ikke en cairn?

 

Hvor gammel er hun, og løber hun gallop når du løber?

 

Jo hun er en Cairn på 2½ år. hun løber i det samme tempo som jeg løber i og følger mig egentlig bare :) . Hvis det var det du mente?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hejsa

 

Da mille skulle lære at løbe med mig brugte jeg egentlig samme træningsmetode som "gå pænt". først fik jeg hende til at gå pænt ved siden af mig og så satte jeg lige så stille farten op og roste imens. nu kan jeg få hende til at løbe pænt ved siden af mig ved at sige "pænt" og hvis jeg ikke siger noget løber hun bare lige foran mig. Hun stopper stadig op en gang imellem, men det er kun hvis hun skal nummer 1 eller nummer 2, og det skal hun selfvølgelig have lov til :)

Håber det var hjælp nok :)

 

Hilsen Anja

 

Er hun ikke en cairn?

 

Hvor gammel er hun, og løber hun gallop når du løber?

 

 

 

Jo hun er en Cairn på 2½ år. hun løber i det samme tempo som jeg løber i og følger mig egentlig bare :) . Hvis det var det du mente?

 

 

Jeg mener bare om hun gallopere hele tiden?

 

Det er ikke ret sundt for hunden nemlig, jeg ville ikke løbe med mine, det ville ikke være godt for dem fysisk :)

 

Men det afhænger selvfølgelig også af hvor meget der er tale om :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mille hunden
Hejsa

 

Da mille skulle lære at løbe med mig brugte jeg egentlig samme træningsmetode som "gå pænt". først fik jeg hende til at gå pænt ved siden af mig og så satte jeg lige så stille farten op og roste imens. nu kan jeg få hende til at løbe pænt ved siden af mig ved at sige "pænt" og hvis jeg ikke siger noget løber hun bare lige foran mig. Hun stopper stadig op en gang imellem, men det er kun hvis hun skal nummer 1 eller nummer 2, og det skal hun selfvølgelig have lov til :)

Håber det var hjælp nok :)

 

Hilsen Anja

 

Er hun ikke en cairn?

 

Hvor gammel er hun, og løber hun gallop når du løber?

 

Jeg mener bare om hun gallopere hele tiden?

 

Det er ikke ret sundt for hunden nemlig, jeg ville ikke løbe med mine, det ville ikke være godt for dem fysisk :)

 

Men det afhænger selvfølgelig også af hvor meget der er tale om :)

 

 

 

Jo hun er en Cairn på 2½ år. hun løber i det samme tempo som jeg løber i og følger mig egentlig bare :) . Hvis det var det du mente?

 

Nåårh på den måde.. hehe.. ej det er ikke sådan at vi løber halv marton, og det er heller ikke hver gang hun er med. men hvis jeg skal have en kort tur på et kvarter tager jeg hende nogen gange med.. det er ikke så meget at det overbelaster hende på nogen måde. Men hun kan godt li at få en kort tur en gang i mellem :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hejsa

 

Da mille skulle lære at løbe med mig brugte jeg egentlig samme træningsmetode som "gå pænt". først fik jeg hende til at gå pænt ved siden af mig og så satte jeg lige så stille farten op og roste imens. nu kan jeg få hende til at løbe pænt ved siden af mig ved at sige "pænt" og hvis jeg ikke siger noget løber hun bare lige foran mig. Hun stopper stadig op en gang imellem, men det er kun hvis hun skal nummer 1 eller nummer 2, og det skal hun selfvølgelig have lov til :)

Håber det var hjælp nok :)

 

Hilsen Anja

 

Er hun ikke en cairn?

 

Hvor gammel er hun, og løber hun gallop når du løber?

 

Jeg mener bare om hun gallopere hele tiden?

 

Det er ikke ret sundt for hunden nemlig, jeg ville ikke løbe med mine, det ville ikke være godt for dem fysisk :)

 

Men det afhænger selvfølgelig også af hvor meget der er tale om :)

 

 

 

Jo hun er en Cairn på 2½ år. hun løber i det samme tempo som jeg løber i og følger mig egentlig bare :) . Hvis det var det du mente?

 

Nåårh på den måde.. hehe.. ej det er ikke sådan at vi løber halv marton, og det er heller ikke hver gang hun er med. men hvis jeg skal have en kort tur på et kvarter tager jeg hende nogen gange med.. det er ikke så meget at det overbelaster hende på nogen måde. Men hun kan godt li at få en kort tur en gang i mellem :D

 

Ok :)

 

Jeg spørger fordi jeg møder en del der løber meget med små hunde, de løber i gallop, og de gør det længe, så forleden en minigravhund på den måde :cry:

 

Det er synd, det er ikke ret godt at løbe eller cykle på den måde med hunde og slet ikke små :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige begyndt at løbe med min hund, da jeg godt kunne trænge til at komme i lidt bedre form :oops:

 

Mit spørgsmål til andre der løber. Har I trænet med jeres hund på samme måde som at 'gå pænt'? Jeg har egentlig aldrig tænkt over det før. Jeg har ingen problemer med alm. lydighed, men jeg vil gerne have at hun løber lidt foran mig, men har flere gange været ved at falde på næsen når hun pludselig er standset op og drejet bagdelen ud på stien/fortorvet. Hvordan lærer jeg hende at løbe sammen med mig uden at vi falder over hinanden?

 

Nu er Silke altid løs og jeg er for gumpetung til det store løberi.. Men til lydighedsprøver har vi indøvet tre gangarter, --alm. gang, langsom gang og løb. Det indøves på samme måde. Og ligesom når din hund går på plads, så skal du ikke forvente, at hunkan løbe på plads i lange tider fra starten af.

Du er nødt til at starte med et kort løb, og så skal hun have fri til at snuse eller andet. Og så lidt længere løb, -og pause igen.

Når din hund ved, at hun er på plads -og der er frikvarter om lidt, så vil hun følge dig pænt, --hvis der altså er styr på "plads under almindelig gang".

 

Og selvfølelig MASSER af ros og opmærksomhed og godter når hun løber pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med sådan et indlæg som det her.

 

Vi skal nemlig snart til at løbe med vores dalmatiner. Han er 8 mdr så der går selvfølgelg lige et halvt års tid endnu men det er godt at være forberedt.

 

Jeg havde egentlig tænkt om man kunne løbe i skoven og så slippe ham løs, så kunne han selv bestemme hvor stærkt han vil løbe og han kommer når jeg kalder ( i hvert fald næsten hver gang) Men spørgsmålet er om han måske vil køre helt op i gear over det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk

Tak for alle jeres svar. Det går faktisk bedre nu. Jeg har fundet en fin lille rute, hvor jeg går først i 5-10 min hvor der er masser af tid til at snuse mm og så løb i 5-10 min osv. med masser af ros under løbeturen. Det passer også mig helt fint med pauser, da min kondi ikke er så god endnu :lol: så vi bliver begge to bedre hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for alle jeres svar. Det går faktisk bedre nu. Jeg har fundet en fin lille rute, hvor jeg går først i 5-10 min hvor der er masser af tid til at snuse mm og så løb i 5-10 min osv. med masser af ros under løbeturen. Det passer også mig helt fint med pauser, da min kondi ikke er så god endnu :lol: så vi bliver begge to bedre hele tiden.

 

Ja, det synes jeg er en god måde :)

 

Hunden har brug for snus og oplevelser også :)

 

Det jeg ofte ser er at hunden ikke må noget, heller ikke hilse, tisser eller noget, for mor skal jo løbe :wink:

 

Bla hvalpe på 6 mdr har jeg set på den måde :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...