Hop til indhold

Skal en hyrdehund hyrde for at stortrives?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Der er stadig tale om at vi debattere to ting. Men vi må nok enes om at lade den ligge der da I ikke læser mine indlæg helt. Fx skriver jeg direkte, at vi ikke fødes med de samme evner osv men alligevel gentages det med talent osv - som slet ikke er det jeg snakker om. Jeg ridsede bare nogle almindelige kendte regler op for hvad der skal til for at blive en god træner og flere af de ting I snakker om er indeholdt i disse regler, men nu tilbage til emnet herfra:

 

 

Jeg er SÅ spændt på at snakke med TipTop Aussie - forhåbentlig i dag :banan: Jeg vil SÅ gerne på hendes kurser og møde nogle af de folk hun har inviteret til landet. Så vil jeg snakke med dem om brugen af hyrdehunde - jeg synes faktisk dette er en ret fed måde at arbejde med sin hund. Det kunne jeg godt blive bidt af

 

Du kan næsten få det til at lyde som om vi andre ikke fatter en skid fordi vi ikke rigtig læser hvad du skriver. Det er lidt ærgerligt at du ikke kan eller vil forklare dig uden henvisninger til autoritative kilder som man så må læse fra a til z for at vide om du har forstået og tolket rigtigt. Det kan du vel, trods alt ikke forvente. Jeg ser ikke noget modsætningsforhold i det de mener og det jeg mener, men mener du udlægger det som om der er et modsætningsforhold.

 

Og så kan du få det til at lyde som om vi også har forladt emnet, som hvis jeg lige må repetere er om en hyrdehund skal hyrde for at stortrives.

 

Jeg har så taget mig den frihed at svare med et paralelt eksempel, nemlig hvad er det extra en jagthund får ud af at gå på rigtig jagt (ikke bare træne) med sin ejer. Dette for at illustrere, at nok kan en arbejdshund stortrives uden at gå på jagt hvis den bruges til relevante andre opgaver, men at intet slår "the real thing" - i dette tilfælde rigtig jagt.

 

Går vi over til hyrdehunde, vil jeg tro at der er en stor forskel på at tør træne (altså uden fårene). Man kan formentlig træne en række grundliggende færdigheder, men det kommer formentlig ikke på niveau med tørtræning af jagthunde (altså træning uden levende vildt) fordi det er noget vanskeligere at skabe relevante situationer for en hyrdehund end med en jagthund, som jo godt kan træne et velanlagt søg, apportering af dødt vildt og man kan endda ret let træne med duer.

 

Derfor bliver træning af hyrdehunde med får nok stort set betragtet som "the real thing", hvad det jo ret beset ikke helt er i og med man har fjernet det man måske kunne kalde "nytte delen". Man træner for sjov ikke for at drive dyrene ind.

 

man kan måske sige at jagt på udsatte fasaner ligner meget? Men dog ikke helt, vil jeg tro?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 77
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Du kan næsten få det til at lyde som om vi andre ikke fatter en skid fordi vi ikke rigtig læser hvad du skriver. Det er lidt ærgerligt at du ikke kan eller vil forklare dig uden henvisninger til autoritative kilder som man så må læse fra a til z for at vide om du har forstået og tolket rigtigt. Det kan du vel, trods alt ikke forvente. Jeg ser ikke noget modsætningsforhold i det de mener og det jeg mener, men mener du udlægger det som om der er et modsætningsforhold.

 

Og så kan du få det til at lyde som om vi også har forladt emnet, som hvis jeg lige må repetere er om en hyrdehund skal hyrde for at stortrives.

 

Jeg har så taget mig den frihed at svare med et paralelt eksempel, nemlig hvad er det extra en jagthund får ud af at gå på rigtig jagt (ikke bare træne) med sin ejer. Dette for at illustrere, at nok kan en arbejdshund stortrives uden at gå på jagt hvis den bruges til relevante andre opgaver, men at intet slår "the real thing" - i dette tilfælde rigtig jagt.

 

Går vi over til hyrdehunde, vil jeg tro at der er en stor forskel på at tør træne (altså uden fårene). Man kan formentlig træne en række grundliggende færdigheder, men det kommer formentlig ikke på niveau med tørtræning af jagthunde (altså træning uden levende vildt) fordi det er noget vanskeligere at skabe relevante situationer for en hyrdehund end med en jagthund, som jo godt kan træne et velanlagt søg, apportering af dødt vildt og man kan endda ret let træne med duer.

 

Derfor bliver træning af hyrdehunde med får nok stort set betragtet som "the real thing", hvad det jo ret beset ikke helt er i og med man har fjernet det man måske kunne kalde "nytte delen". Man træner for sjov ikke for at drive dyrene ind.

 

man kan måske sige at jagt på udsatte fasaner ligner meget? Men dog ikke helt, vil jeg tro?

 

Ja det er tilsyneladende meget svært hvis ikke umuligt for mig herinde at debattere eller poste noget som ikke fremstår forkert eller gør mig til verdens dårligste menneske med en masse dårlige motiver. Men se på den lyse side af sagen :) Straf virker heldigvis også på mennesker, så du kan glæde dig over, at min motivation for at debattere ret meget herinde fremover er helt væk. Jeg lærer hurtigt heldigvis og derfor vil du ikke blive generet af mig fremover i samme grad.

 

Mit post om Tiptop Aussies vil jeg dog gerne slutte med at fortælle var udtryk for min store glæde og forventning ved at skulle snakke med Camilla, som jeg har stor respekt for, og som jeg er glad for vil dele sin viden med mig. Og så var det udtryk for, at jeg virkelig oplever et sus i maven af dimensioner, når jeg tænker på at hyrde med en hund og deltage på fx hendes kurser. Andre motiver lå der ikke i mit indlæg end en ren og overstrømmende glæde.

 

Jeg vil ønske alle en dejlig hundedag :) Nyd det gode vejr og arbejdet med jeres dejlige hunde :lun: Jeg vil savne mange af jer og kigge ind nu og da og måske poste ganske lidt, men jeg er et følsomt menneske, så jeg får ondt i maven af at blive tillagt en masse negativt hele tiden, som jeg ikke indeholder, og som jeg ikke oplever at blive tillagt andre steder, og som jeg skal sidde og forsvare side op og ned, og så mistolkes jeg alligevel efter det. Derfor er jeg presset til at flytte mig nu. Håber vi ses ude i virkeligheden nu og da - fremover vil mine få indlæg herinde ikke være som de har været de foregående mange år. Pas godt på jer selv - der er mange jeg vil savne men jeg har erkendt at tonen ikke ændres efter flere forsøg herinde, og det er tilsyneladende mig, der ikke forstår at være her og passe ind, så nu tager jeg konsekvensen. Vi ses derfor fremover meget lidt herinde :hjerte: Hav en rigtig dejlig dag med hundene :vuf: Aslan sender et lille vuf også

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold nu op. Jeg har før sagt at du ikke skal lade andre debbatører bestemme om du skal skrive på HF.

 

Jeg får selv en del hug fordi jeg tilsyneladende formulerer mig arrogant, direkte, uden stor empati - eller hvad det nu er, fra tid til anden. Har man meninger, må man jo stå ved dem. Vi får ikke en bedre debat af at folk trækker sig.

 

Du og jeg må så prøve at forstå at noget af det vi skriver åbenbart ikke opfattes udelukkende som vi selv synes det burde. Det eneste vi kan gøre ved det - er at gøre det bedre. Jeg får ikke nær så ofte hug nu som jeg gjorde tidligere.

 

Så kom igen. Vi debatterer bare. Det er ikke aggressiv slåskamp, bare lidt knurren, som man ikke tage for højtidelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...