Hop til indhold

Hvad vil hjælpe her?


Michela
 Share

Recommended Posts

Jeg vil holde dig opdateret, der kommer nok flere spørgsmål undervejs ;-)

 

På mandag i næste uge tager børnene på ferie hos deres far i 14 dage, her har jeg så tid til Njord 24/7, og har tænkt mig bruge den tid på ham som det kræver.

 

Hvad vil den bedste tilgang være, når nu alle muligheder står åben? Jeg har selvfølgelig tænkt mig at fortsætte hans daglige rutiner mht. gåture og mental- og snudeaktivering.

 

Vil det være en god idé at ophæve husets afspærringer og holde ham under opsyn, eller vil det være bedre at tage det i mindre bidder? Imens jeg selvfølegelig vil træne nej og grænsesætning forfra (det vil jeg starte allerede idag).

 

Et rum af gangen vil nok være mest praktisk, men hvad der er optimalt ift. Njord ved jeg ikke, du må prøve dig frem.

 

Jeg har en drøm om at han på sigt kan få lov at bevæge sig frit rundt i huset og kan være uden konstant opsyn i haven.

 

Jeg vil gerne lære ham at blive i sin kurv når han er våd, eller hvis det lige er praktisk at der er ro og styr på ham.

 

Jeg har egentligt ikke noget imod at han er i seng og sofa, men vil det måske være nemmere for ham at forstå at han ikke må være i møblerne overhoved, end at han ikke må tygge i dem når han er i dem?

 

At han evt. ikke må være i et møbel er for ham ikke det samme som, at han ikke må flænse møblet.

Du kan f.eks. lægge et tæppe et bestemt, behageligt, sted i sofaen og det er så der han må ligge.

 

Og så er der problemet med hundene vi møder på tur. Hans udfald virker mest som en desperat handling for at komme i kontakt med de andre hunde. Grunden til at jeg synes det, er at han faktisk er meget social og ændre opførsel så snart de kommer hen i hilse afstand. Han har aldrig vist agressivitet på tæt hold, hverken overfor mennesker, hunde, katte eller heste, men er de langt væk gøer han ad dem imens han trækker i mod dem, han snerre også og rejser børster. Men ligner det at de ændre retning i mod os, så stopper han op og logre med halen. De fleste andre hunde møder ham ved at gå i legebuk og logre, så har en idé om at han måske sender nogle venlige signaler ud imellem alt det voldsomme :confused: Menneskene for enden af snoren, ser til gengæld bange ud og hiver deres hunde til sig. Hvad tænker du om mine observationer her? Er det plausibelt at han faktisk bare gerne vil hilse?

 

Ganske plausibelt!

 

At de andre hunde går i legebuk kan betyde, at Njord udsender blandede signaler. Faktisk kan det være et tegn på, at han enten forvirrer eller skræmmer den anden hund, som så svarer ved at invitere til leg og dermed viser sin ufarlighed.

 

Hvis han ikke har nogle hundevenner, vil jeg anbefale at du finder nogle til ham, så hans behov for selskab/fællesskab med artsfæller bliver dækket.

 

Når I møder nogen på turene kan I måske slå følge med dem et stykke vej og bare følges ad uden hundene behøver komme i nærkontakt. Det kan være en god måde at omgås andre hunde på, hvis de ikke kan være løs.

 

Zak Georges meget amerikanske opskruede stil er ikke lige mig, men det han siger om træning, det han gør og det han konkluderer er i mine øjne tip top :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...