Hop til indhold

Hund knurrer af forbipasserende.


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Hej. Det her bliver måske lidt langt. Vores hund, nala, 1 år Bichon havanais har vi lidt "problemer med". Vi bor med vinduer til gulv, ny hæk oh sti udenfor. Altså frit syn til alle forbipasserende. Hun knurrer og er der hunde gø'er hun også af dem. Vi har haft adfærdsbehandler ude. Hjalp meget. Vi skulle vise at vi havde styr på situationen. At det ikke gjorde noget de gik derude. Reagerer hun skal vi sige tak, bliver hun ved, sjal vi gå til vinduet og "tjekke" helt roligt. Fortsætter hun skal hun lukkes væk fra os i ca 10 SEk. Før hun kom ville hun i haven 100-150 gange om dagen. Sikkert gpr at tjekke om alt var okay. Det er fuldstændig forsvundet i lænet af en uges tid. Vi har nu dat frostet folie på det nederste af vinduerne, behandleres forslag, så vi tager så meget fes hende som muligt. Men,vi kan simpelthen ikke få hende til at lade være at reagere. Vi har ni træner i 2 mdr med det. Meget er blevet bedre. Mere ro, mindre hoppen op, og bedre i haven. Men hvad gør vi. Jeg tænker selv godbidder hver gang hun kigger på hund og mennesker, altså inden hun reagerer. Men adfærdsbehandleren mener ikke det ændrer noget. Bare flytter fokus.

Hun er forresten på clomicalm, baldrian, egentlig mest grundet nytår.

 

Hvis i ikke har givet op. Hvad tænker i så??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun lyder til ikke at føle sig tryk ved disse mennesker og hunde, der passerer og sådan noget får man ikke rettet op på på et par uger :-) 7 trænere på to måneder er immervæk mange!

 

Når I ikke har fokus på hende, tænker jeg, at I er nød til at sørge for, at hun ikke kan opdage dette. Om det så betyder, at I er i et andet rum?

 

Og ellers, så hav nogle ultra lækre godbidder, kun til disse situationer. Vær opmærksom og fang hende INDEN hun når at se det. Dette kaldes "counter conditioning" - du ændrer hendes association til disse personer, så hun går fra:

Fremmede på gaden --> usikker --> gøen og knurren

 

Til

 

Fremmede mennesker på gaden --> mennesker bliver glade og godbidder --> hopla humør

 

Dette tager tid, det er ikke klaret på nogle få dage. Men I får fjernet årsagen til, at hun overhovedet gør, nemlig at hun er usikker på det hele.

 

For hver gang hun gør af disse mennesker og hunde, få hun etableret adfærden lidt bedre. I kan få dens varighed minimeret igennem jeres adfærd, som I pt forsøger jer med, og i heldige tilfælde fjernet helt. Men for at opnå succes, så mener jeg, at der skal "counter conditioning" til, så I ændrer hendes holdning til disse personer. Beklager, husker altså ikke lige ordet på dansk :-)

 

Men vær tålmodige og brug den samme metode i flere uger :-) I ser jo allerede fremskridt og det er et godt tegn :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Tak for svar.

Tror du misforstår. Vi har kun kørt ned denne metode, ingen andre, i to måneder. Mente selv, som du, at der også skal decideret træning til med yndlingsgodbidder og 100% fokus på hende. Samtidig med vores signaler til hende. Hun er nemlig utryg ved dem. Aå tak for svar. Bekræfter mig i det jeg akv tænker. Og dejligt at høre t det kan tage mere end nogle uger. Vi fortsætter 💪

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Tak for svar.

Tror du misforstår. Vi har kun kørt ned denne metode, ingen andre, i to måneder. Mente selv, som du, at der også skal decideret træning til med yndlingsgodbidder og 100% fokus på hende. Samtidig med vores signaler til hende. Hun er nemlig utryg ved dem. Aå tak for svar. Bekræfter mig i det jeg akv tænker. Og dejligt at høre t det kan tage mere end nogle uger. Vi fortsætter 

 

Ok, jeg tænkte bare, at med så mange trænere og en adfærdsbehandler på, så måtte I have prøvet flere forskellige ting :-)

 

Ja, jeg er absolut af den mening, at counter conditioning kun kan gøre godt, især hvis I formår at lade hende kun liiige akkurat spotte disse personer og straks er der.

 

Denne metode bruges både til fyrværkeri angst (har selv brugt den med succes, sammen med desensibiliseringstræning - der havde det sguette hjulpet, at jeg bare havde sagt "alt er ok" til Møffe) og til reaktive hunde (også dem med angst-aggression - det kaldes også the "look at that"-game, hvor man decideret lærer hunden at det at se på det skræmmende udløser godbidder :-) ). Har selv til dels brugt det til aggression med min egen (counter conditioning), der begyndte at blive usikker på de andre hanhunde og derfor selv kunne finde på at begynde at spille op. Ikke helt korrekt udført, men det virkede til trods :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...