Hop til indhold

Fantastisk hund! - lige indtil....


asdda
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg håber at i kan hjælpe mig og min hund. Jeg var i tvivl om hvilken gruppe problemet gik ind under, så jeg valgte adfærd (da den i hvert fald passer! :-))

Jeg har en lille bishon frise på omkring 4 kilo, og 1,5 år gammel. Hun er meget glad for andre mennesker og hunde, hun kan dog kamme lidt over til for voldsom leg, men i det hele taget, bare glad for at se nogle andre dyr og mennesker. Hun er ikke kastreret. Hun er super dygtig og let at have med at gøre både indenfor, tog/bus tur og biltur. Når vi er afsted på tur, har hun en taske (som hun har haft fra hvalp), og hun elsker den. Den fungere som transportmiddel når vi er på farten, og som kurv hvis vi er hjemme og besøge nogen.

Problemet opstår på vores gåture. I det hele taget er hun meget oppe at køre på vores ture, og hun tit ikke til at få kontakt med - om ikke andet, kun i 0,2 sekunder, før hun stormer videre igen. Det betyder, at hun hiver vildt i snoren på hele turen, og det gør hverken mig eller hende godt. Dette gælder vores helt normale gåture, men specielt hvis vi går tur et andet sted, end hun lige er vant til.

Jeg har prøvet alverdens måder at få hende til at falde ned på (både inden, efter, og under turen), og jeg har sågar gået over til en boldbane, ladet hende løbe i 15-20 minutter, og prøvet at gå turen - resultatet er og bliver det samme.

Jeg er bange for om hun er stresset, eller har det dårligt, siden hun opfører sig på denne måde. Det er ligegyldigt om jeg har hende i sele eller halsbånd, flexline eller snor, hun gør altid det samme.
Jeg har prøvet at få hende til at forstå, at hun skal følge mig (med rutiner hvor jeg ændrer retning, og hun skal følge med), men dette virker heller ikke.

Både mig og min kæreste har nu mistet modet, og ingen af os har derfor lyst til at gå med hende. Hun får selvfølgelig sine ture, men det bliver tit en kamp, selvom man forholder sig rolig hele turen.

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, da det ikke er rart, at se sin hund opføre sig på den her måde - specielt fordi, jeg kan se, at hun ikke har det godt i det.

Venlig hilsen en håbefuld hundejer.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

11 minutter siden, Blueberry skrev:

Man kan ikke kastrere en hunhund ...  

Hvor længe har det stået på og hvordan takler i det når det sker? Er det det samme I gør eller er det forskelligt?

Det har du selvfølgelig ret i - jeg mente at hun ikke var steriliseret :-)
Det har stået på siden vi fik hende stort set (8 uger). Hun har altid været åh så glad for at komme udenfor, helt fra hun var lille.
Min kæreste og jeg er rimelig strømlinet omkring hvordan vi går med hunden, og i perioder (1-3 mdr) er det typisk kun den ene som går med hende.
Vi stopper hende ved at sige en kort men fattet "tshhh" lyd, og hiver blidt, dog ikke altid, i selen, som hun går med i halsbåndet.

Vi har prøvet mange forskellige måder, men det virker som om, at det nu er denne her som virker bedst. Det virker en gang imellem som om, at hun absolut ingen ide har om, hvad det egentlig er vi beder hende om, og så vælger hun bare at gøre det hun kan --> trække.

Vi startede med at have hende i flexline og i sele, hvor hun altid gik forrest (stor fejl), og også dengang trak hun.

Link til indlæg
Del på andre sites

11 timer siden, Blueberry skrev:

Hvordan har I trænet det at hun skal koble den "tshhh" lyd og hiven sammen med hvad I vil have hende til? 

Tshhh lyden er erstattet af et "nej". Vores nej blev ikke altid sagt i samme toneleje, så i stedet for at komme til at sige det højere eller lavere, siger vi den lyd. Hun er helt klar over hvad den betyder, og reagerer fint på den alle andre steder, end på gåturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun gør det, som hun har lært - at trække. I er nødt til at starte forfra med at indlære det.

Er hun stresset skal årsagen findes. Jeg vil anbefale alle som står her - måske andre kender andre som de kan anbefale - www.sea-hund.dk 

 

Jo mindre i går, jo værre bliver det så jeg ville søge hjælp hurtigt hos en dygtig træner

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...