Hop til indhold

Leje af får Nordjylland


Rikke.jungersen
 Share

Recommended Posts

Hej herinde :-)

Håber I kan være behjælpelige. Jeg har prøvet at hyrde nede ved min opdrætter et par gange og jeg er gået hen og blevet bidt af det, desuden elsker hunden det ligeså. Dog synes jeg der er lidt for langt, til Fyn hver gang og jeg har desværre ikke selv mulighed for at have et par får. 

Kender I eventuelt til nogen som låner deres får ud til træning? Gerne I Nordjylland. 

 

Mvh Rikke Jungersen 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor i Nordjylland snakker vi om?

Det bliver nok svært at finde nogle der vil låne dem ud så længe i er nye i det, men når i har fået noget undervisning så kender jeg et par stykker alt efter hvordan vi definere nordjylland ;)
De fleste af os passer ret godt på vores får, da det både kan være dyrt og træls med halte får/får med bidsår efter lidt for friske unghunde der har haft travlt.

Så vi er ofte lidt hys med at låne dem ud før vi ved der er kontrol på hunden og folk ved hvad de laver.
Og unghunde træning kræver meget hundevante får der følger handlere, ellers bliver det en seriøs gang rod med alt for meget jagt, panik og stressede dyr.
Så vær lidt kritiske med hvem i låner får af.

Mht. undervisning så er der Winnie i Esbjerg og Erik i Srd. Felding der har meget hundevante får og er vant til at undervise begyndere, så man får en god ballast til når man skal stå på egne ben. Winnie træner jeg også selv hos og hun er pisse dygtig.
Mener i har snakket med Lis i Viborg også? Hun gør ikke så meget i undervisning, men er super sød og hjælpsom.

En af mine hvalpekøbere for også egne får i løbet af sommeren, til at træne på og hun kan måske også lokkes med på sigt.

Ville gerne tilbyde min hjælp, men mine får er.... Ehmmm.... Ikke unghunde venlige. 
Det går sådan lige herhjemme, men når de kommer på sommergræs er det umuligt for de unge hunde at styre dem. Måske min "chef" på sigt får et par folde med nogle gimmere som kan gøres mere tamme, men det bliver først sidst på foråret og bliver i Herning området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind Tak for dit svar :-). Og din hjælpsomhed.

Vi er nye inde for feltet og skal lige finde vores fodfæste. Det er helt forståeligt, at man ikke bare sender hvilken som helst hund eller mand ind til sine får, uden at vide om der ligger noget grundlæggende forståelse og træning bag. 

Vi er begyndt på undervisning ved Winnie, for at få noget hjælp og balast.  Men da vi kommer fra Hjørring har vi brug for, at vi kan træne på, de redskaber vi får med fra undervisningen. Der er lidt for langt til Esbjerg, hver gang vi skal træne, :-)

Vi ville selv gerne have får, men vi har ikke pladsen, desværre.. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i haft fat i Maiken og Jesper? 

Det er mit bedste bud og de træner jo også hos Winnie så i evt kan tage nogle fælles ture med til hende og fordele træningen hos hende over nogle timer.

Og deres får er i hvert fald meget hundevante. Så det kam måske være et godt bud. Ellers er det folkene i Randers der engang imellem holder fælles træning. Det er primært Ulla der slår noget op på Facebook engang imellem. Mener hun har haft slået det op i hyrdehunde klub gruppen tidligere. Men de er ikke helt så hundevante deres får, da de kommer fra en større besætning

Redigeret af Miss_M
Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg har i øvrigt heller ikke plads til får :D

Fundet en kammerat der ikke gad passe et stykke jord og der går mine får så. 

Så det kan man jo arbejde på og det er på samme måde Maiken og Jesper har gjort. Så det er bare med at høre alle i kender og søge lidt rundt omkring hvem der kunne kende nogen der kender nogen. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg tilbage :-) 
Endnu engang tak for din besked, den er helt sikkert brugbar. 
Siden sidst har vi været i tænkeboks og vi arbejder lidt med nogle forskellige, om anskaffelse af får og steder hvor vi må have dem til at gå. Vi har tænkt tanken om Maiken og Jesper og snakkede også med Winnie om denne mulighed. Så vi har planer om at kontakte dem. 

Jeg har meldt mig ind i en masse grupper angående hyrdehundetræning  - og kan se at der er lidt aktivitet i nogle af de grupper. så dem holder jeg øje med. 
Maria du skal have tusind tak for alle dine gode råd, det har hjulpet mig til at gøre mig klogere. Jeg vil i fremtiden helt sikkert arbejde på, at kunne skaffe et stykke jord, hvor jeg kan huse nogle får. :-D 

I forhold til Kennel min bedste ven, så har jeg kontaktet dem et par gange, dog uden held. Det ville selvfølgelig være oplagt, at træne på hans får indtil måske andet findes ud af (hvis de er vant til hundhunde) . Men ja kan ikke komme igennem til ham.  

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...