Hop til indhold

Forskellen på


kennel-lowchen
 Share

Recommended Posts

De forskellige selskabshunde..

 

Mange af os herinde har 2(eller flere) forskellige slags racer af selskabshunde.. Hvordan er de i forhold til hinanden? Fx vil mange chiejere sige at chien er den bedste selskabshund man kan tænke sig.. Det syntes jeg også indtil jeg fik løver.. Og jeg kan huske da Freudika skulle have en løve, jeg sagde til hende at løven er meget mere aktiv end havaneseren. Men det troede hun nu ikke på. Nu ved hun det er sådan :mrgreen:

Chien er temmelig reserveret overfor fremmede. Og bryder sig generelt ikke om børn. Eller andre hunde. Set i forhold til løven, synes jeg chien er ”egoistisk”.. Den vil gerne op og hænge, hvis den kan se en fordel ved det. Den kommer let til at fryse. Og har en meget klar mening om hvornår den ikke gider ud at gå, fx når det regner eller er koldt. Til gengæld er den meget mere rolig indendørs end løven. Løven er altid klar til en gåtur, og er ligeglad med vejret. Den fryser ikke, heller ikke hvis den er klippet i hvalpeklip eller løveklip.Og den vil gøre hvad som helst for at komme op og kæle.. Elsker at ligge i din seng(det gør chien også). Elsker fremmede, og elsker børn. Har ingen problemer med andre hunde. Og er ikke dominante, heller ikke over for sit eget køn.

I løbetider har løverne ikke problemer (hanner) indbyrdes.. De er stadig lalleglade og dumme. Mens chierne flyver lige i hovedet på løverne hvis de nærmer sig døren ind til tæverne.

Intelligensen/lærevilligheden er højere hos løven end hos chien. Løven fælder ikke. Til gengæld er der meget pelspleje hos løven, især hvis man holder den i lang pels eller udstillingspels.

Chiens privatsfære er meget større end løvernes.. Løverne kan sagtens spise af samme fad eller ligge i samme kurv og gnave ben. Chierne bliver meget sure hvis nogen (læs løver) kommer for tæt på når de har ben. Nu har de endelig lært det :cool:

Til gengæld er chierne meget mere selvstændige end løverne.. Ja sommetider er de direkte provokerende.. Jeg er sikker på at Disney sommertider sender mig en fuck you pote (blikket er der hvertfald).. Fx når jeg ved bedre og vil have ham ind udefra. Det kunne en løve aldrig gøre :mrgreen:

 

 

Så kan jeg ikke lige komme i tanker om mere.. Men kom frisk alle I selskabshunde-ejere (kom så Freudika :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok svært at sige - for jeg har set meget forskellige chihuahuaer..

Mine er fx fuldstændig ligeglade med at dele fad - de kan sagtens spise sammen uden vi har problemer..

Og Dolph har "delt" en løbsk tæve med sin kammerat Pero - der var jeg også lidt stolt ;-)

 

Det virker rigtig nok som om der er mere gang i løverne, men mht. lærevillighed har jeg oplevet at mine har et kæmpe pleaser syndrom.. Især tæverne! Bitten tilbyder adfærd og tricks i ET væld hvis hun får lov..

 

Jeg har desuden opdaget at chihuahuaen er rigtig rigtig god til sporarbejde, og de arbejder meget metodisk og langsomt..

 

Chihuahuaen fælder - i modsætning til mange andre selskabshunde.. Det skal man selvfølgelig tage med.. :-)

 

Men meget af det handler godt nok også om opvæksten - giv mig en løvebaby, og jeg skal kunne lære den at være bange og sky.. (altså... har jeg jo ikke lyst til!) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo mine to hunde at sammenligne - så om det er racesammenligning eller individsammenligning ved jeg ikke helt ...

 

- Løven har større privatsfære end havaneseren

- Løven er mere social og er hele dagen der, hvor vi er, hvor havaneseren godt kan vælge at ligge for sig selv i et andet rum end det vi er i - det gør løven kun meget meget sjældent - til gengæld ligger havaneseren hellere i sengen hos os end løven - for løven er det godt nok at ligge på puden på gulvet - måske fordi hun er så varm som hun er.

- Løven er mere udadreagerende end havaneseren.

- Løven er mere ressourcebevidst (og forsvarer ressourcer - det gider havaneseren ikke)

- Løven er mere aktiv og mere legesyg

- Løven er mere udadvendt og elsker alle

- Havaneseren er mere reserveret og ser folk an - men er evig trofast, hvis først hun har lukket folk og hunde ind i sit hjerte

- Havaneseren er lettere at træne med (måske alder også spiller ind her)

- Havaneseren tager mere initiativ til at løse opgaver

 

Det var hvad jeg lige kunne komme på ... mine to hunde er meget forskellige - men jeg elsker dem begge to højt og ville ikke undvære nogen af dem :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...