Hop til indhold

Aggressiv mod små hunde


Gæst Gravesen
 Share

Recommended Posts

Gæst Gravesen

Vores hvalp Max ( 6 mdr gårdhund / dobberman ) er begyndt at vise et kedeligt adfærd over for hunde på hans egen størrelse - små hunde.

Vi går i en skov hvor hunde må løbe frit, men vi er blevet nødsaget til at tage ham i snor når vi møder andre hunde, netop fordi han virker så aggressiv.

Selvom det hele måske er leg så vil vi stadig at han kan møde og lege pænt med andre hunde.

Da han gik fri og mødte en anden hund, på samme størrelse, spurter han altid over, gøer og begynder at "lege" med at nappe hunden i ørerne og hvor han ellers kan komme til.

Hvis det er en større hund han prøver det på, får han bare en igen og bliver evt lagt ned.

Kald mig bare sart, jeg ved godt at hunde styrrer leg og respekt på en helt anden måde. Men det ville ligesom være rart hvis han på en måde bare kunne skrue en tand ned for dominansen - hvis i forstår.

Et par gange har jeg hørt fra andre hunde ejere:" Ih han er da vel nok lidt voldsom " :???:

 

Men er det en hvalpe-ting eller er det hvalpen som skal opdrages lidt på?

Det skal siges at vi meget ofte går i den samme skov, kan det evt give nogle problemer med hunden dominans for området?

 

Håber det gir mening.

 

Mvh Gravesen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen herind :-D

 

Vores hvalp Max ( 6 mdr gårdhund / dobberman ) er begyndt at vise et kedeligt adfærd over for hunde på hans egen størrelse - små hunde.

Vi går i en skov hvor hunde må løbe frit, men vi er blevet nødsaget til at tage ham i snor når vi møder andre hunde, netop fordi han virker så aggressiv.

Selvom det hele måske er leg så vil vi stadig at han kan møde og lege pænt med andre hunde.

Da han gik fri og mødte en anden hund, på samme størrelse, spurter han altid over, gøer og begynder at "lege" med at nappe hunden i ørerne og hvor han ellers kan komme til.

Hvis det er en større hund han prøver det på, får han bare en igen og bliver evt lagt ned.

Kald mig bare sart, jeg ved godt at hunde styrrer leg og respekt på en helt anden måde. Men det ville ligesom være rart hvis han på en måde bare kunne skrue en tand ned for dominansen - hvis i forstår.

Et par gange har jeg hørt fra andre hunde ejere:" Ih han er da vel nok lidt voldsom " :???:

 

Men er det en hvalpe-ting eller er det hvalpen som skal opdrages lidt på?

Det skal siges at vi meget ofte går i den samme skov, kan det evt give nogle problemer med hunden dominans for området?

 

Håber det gir mening.

 

Mvh Gravesen

 

Det er sikkert Max som skal opdrages på og det af andre hunde.

Lad ham møde så mange voksne rolige hunde som muligt, så de kan sætte grænser han forstår.

Helst begge køn.

 

Jeg ville ikke lade ham lege frit med hvalpe på hans egen størrelse plus mindre, før han får styr på reglerne.

 

Din hvalps adfærd har INTET med dominans at gøre. Dominansadfærd ses indad i "flokken" og ikke udad mod fremmede hunde.

 

Det er vigtigt at han får afløb for sin energi dagligt gennem fornuftige aktiviteter som fodersøg, kropskontrol (balance), hjernearbejde og samarbejdstræning. Samt kommer ud at opleve den store verden - altså fremmede steder for at blive mættet og træt.

 

For meget opsparet energi afspejler sig i al adfærd og især i leg hvor hunden rigtig kan give den gas.

 

Hvordan har hans liv set ud til I fik ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gravesen

Glemte jeg at skrive.

Det er også blevet vores umiddelbart løsning at have ham i snor når han møder samme størrelse hund, så de kan få sagt ordenligt hej.

Vi ved ikke hvordan hans liv har været før os, da han er hitte-hund. Men han virker meget normalt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Glemte jeg at skrive.

Det er også blevet vores umiddelbart løsning at have ham i snor når han møder samme størrelse hund, så de kan få sagt ordenligt hej.

Vi ved ikke hvordan hans liv har været før os, da han er hitte-hund. Men han virker meget normalt ;)

 

 

OK, men han skal jo lære det :-)

 

Når han er hittehund hvordan kan I så vide hvad han er blandet af?

 

Det kan være en god ide at slå følge med andre hundeejere et stykke ved, med hundene i line, så de lige kan se hinandn lidt an før de slippes løs. Det kan redde mange hilsemøder at hundene ikke bare lige brager sammen, men har nået at få snust til tis og kikket på hinanden i ro først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gravesen

OT/

 

Well, hans historie er at han stod bundet til et træ på en gågade, nede foran vores lejlighed. Efter han havde stået og pivet i flere timer så blev vi enige om at vi tog ham op i lejligheden hvorefter vi ringede til politiet og fortalte hvordan og hvorledes - så måtte vi tage en evt skideballe fra ejeren, og muligvis give en igen.

Vi kunne vælge at aflevere ham til Falck, men vi valgt at beholde ham indtil hans ejer blev fundet. I den forbindelse tog vi til dyrelægen for at få ham scannet, men han havde ingen chip. Der spurgte vi så hvad han var for en, hvor dyrelægen svarede gårdhund med lidt dobberman.

Lang historie kort (for sent), så har vi per 28/11 blevet ejerne af en dejlig hund :)

 

On-topic.

I den samme skov som vi går i, følges vi somme morgener med flere andre hunde, vi er måske 5-6 stykker. Det er en blandet landhandel af fremmødte. Men der er samme resultat, han musler de små og bliver muslet af de store.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...