Hop til indhold

Drægtig/ikke drægtig?


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Har lidt svært ved at finde hvor præcis dette indlæg skulle postes

 

Jeg fik parret min "lille" pige Emmy med forventet fødsel næste onsdag.

Jeg har indtil igår ikke regnet hende for drægtig, men da jeg børstede hende synes jeg hun så en lille smule større ud, ikke meget dog.

Jeg tog et målebånd og hun har taget 3 cm. på omkring livet og vægten viste en vægtøgning på 0,4 kg. - trods at hun taktisk den seneste 1½ uge er blevet sat ned fra 500 til 400 gr. foder pr. dag (hun blev sat op da jeg regnede med hun var drægtig og senere igen sat ned fordi jeg regnede med hun ikke var drægtig).

Til sammenligning ved hendes tidligere kuld på dette tidspunkt øgede hun omfanget af bugen 10 cm ved første kuld, hvor hun fik 4 hvalpe og ved sidste kuld hvor der var 11 hvalpe øgede hun bugomfanget med 25 kg. og taget næsten 10 kg. på.

Jeg synes ikke rigtig at hun har fået et større yver, men det er tilgengæld stort i forvejen. Hun har endnu ikke vidst nogen hulebygningsadfærd - og jeg har ikke mærket efter liv, så det ved jeg ikke om der er.

Nogen som har erfaringer med fødsler af meget små kuld - 1 hvalp? Eller kan hun være falsk drægtig?

Jeg vil ikke bruge penge på en drægtighedsundersøgelse, da jeg allerede har brugt 10.000,- på en parring som er tabt på gulvet hvis hun ikke er drægtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville starte med at palpere hende. Kan jeg mærke noget på hendes mave? Er der nogle af de sædvanlige graviditetstegn?(hvis hun har haft hvalpe hos dig før må du også næsten kunne huske hvordan hun "plejer" at være).. Hvis jeg stadig er i tvivl efter det ville jeg ofre de 500 kr og få hende røngten undersøgt. Hvis hun fik 11 hvalpe sidste gang og der kun er en i hende denne gang kunne det godt tyde på at hun er blevet parret for lang tid efter ægløsningstidspunktet, og så skal hun måske ikke føde næste onsdag, men måske en uge senere?

Hvis der kun er en hvalp kan det godt være svært at mærke liv (nu ved jeg jo ikke hvor store hvalpene hos din race er når de bliver født)..

En anden grund til at jeg ville røngtenundersøge hende ville være at hvis der kun var en hvalp ville jeg bruge tiden frem til fødselstidspunktet og se om jeg ikke kunne skaffe et par hvalpe til. Så hvalpen ville få nogle søskende.

 

OT.. Du skriver pengene er tabt til parringen, har I ikke lavet kontrakt? Og aftalt hvad hvis nu der ingen hvalpe kommer eller hvis kuldet er meget lille? Når jeg sælger en parring er prisen x antal kr for parring + x antal kr pr levedygtig hvalp (x antal fordi der er forskel alt efter hvilken hanhund der bliver brugt - champions - linier osv). Jeg sætter altid et max på betalingen fx kan jeg skrive parringsgebyret kan aldrig overstige en hvalps pris som pt er xx antal kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvis jeg stadig er i tvivl efter det ville jeg ofre de 500 kr og få hende røngten undersøgt.

- Må jeg ikke få adressen på din dyrlæge :-) - her koster det 1500,- for røngten alene + konsultationen på 500,-

 

Hvis hun fik 11 hvalpe sidste gang og der kun er en i hende denne gang kunne det godt tyde på at hun er blevet parret for lang tid efter ægløsningstidspunktet, og så skal hun måske ikke føde næste onsdag, men måske en uge senere?

Hun er parret på dag 11, 12 og 13 - efter hvad min egen hanhund sagde "nu er det nu". På næste onsdag er beregnet ud fra første parringsdag.

 

OT.. Du skriver pengene er tabt til parringen, har I ikke lavet kontrakt? Og aftalt hvad hvis nu der ingen hvalpe kommer eller hvis kuldet er meget lille? Når jeg sælger en parring er prisen x antal kr for parring + x antal kr pr levedygtig hvalp (x antal fordi der er forskel alt efter hvilken hanhund der bliver brugt - champions - linier osv). Jeg sætter altid et max på betalingen fx kan jeg skrive parringsgebyret kan aldrig overstige en hvalps pris som pt er xx antal kr.

Jo vi har kontrakt: gratis omparring hvis mindre end 3 hvalpe fødes. Jeg har bare skrevet til hende at det kan ikke komme på tale, men tæve er lige blevet 8 år og dette er hendes 3. kuld - jeg trækker derfor ikke flere hvalpe på hende - uanset hvad (DKK har jo også 7 års reglen).

Hun har så tilbydt en gratis omparring på en anden tæve - hvilket jo er smadder sødt af hende - men desværre har jeg kun en anden tæve: en halvsøster til hannen, som tilmed er blue merle.

 

Min egen hanhund har lige parret en tæve i Tyskland og da er kontraktkrævende også meget lig dine: et parringsgebyr og derefter en gebyr pr. levende fødte hvalp - det synes jeg er mest fair for begge parter.

Link til indlæg
Del på andre sites

- Må jeg ikke få adressen på din dyrlæge :-) - her koster det 1500,- for røngten alene + konsultationen på 500,-.

:shock: Hvordan kan dyrlægerne tillade sig at have sådan en forskel i priserne? Jeg bruger Brunder Dyrehospital i Brønderslev.. Det ligger jo riiiiiigtiiiiiig langt væk fra dig

 

 

- Hun er parret på dag 11, 12 og 13 - efter hvad min egen hanhund sagde "nu er det nu". På næste onsdag er beregnet ud fra første parringsdag.

 

 

Jo vi har kontrakt: gratis omparring hvis mindre end 3 hvalpe fødes. Jeg har bare skrevet til hende at det kan ikke komme på tale, men tæve er lige blevet 8 år og dette er hendes 3. kuld - jeg trækker derfor ikke flere hvalpe på hende - uanset hvad (DKK har jo også 7 års reglen).

Hun har så tilbydt en gratis omparring på en anden tæve - hvilket jo er smadder sødt af hende - men desværre har jeg kun en anden tæve: en halvsøster til hannen, som tilmed er blue merle..

Jo det er hvertfald sødt af hende. Kan du ikke have parringen "stående" til du får en anden tæve?

 

- Min egen hanhund har lige parret en tæve i Tyskland og da er kontraktkrævende også meget lig dine: et parringsgebyr og derefter en gebyr pr. levende fødte hvalp - det synes jeg er mest fair for begge parter.
Ja det synes jeg nemlig også
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...