Gæst cæsarogzelda Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Vi har på vores ferie i Usa købt 2 hundehvalpe. Da de ikke var gamle nok til at får vaccine bliver de der til starten af mart. Er der andre som har hentet hund fra USA? Er der nogle ting man skal være opmærksom på. Det er mening at min svigerinde vil rejse med dem, ellers bliver de sendt alene. Skal man melde dem til skat og told? De har alle vacciner og papirer i orden. Hvis de skal rejse alene hvad flyselskab er bedst at bruge og hvad koster det evt.? Hanhunden hadder Cæsar og er en bichon, hun hedder Zelda og er blandning af bichon og puddel. Han er 11½ uger nu og hun er 8½ uger gammel:) Og ja, han er helt hvid og hun er næsten helt sort:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2009 Jeg vil kraftigt fraråde dig at lade hundene rejse alene. Gør de det, kommer de om i cargoen, hvor der udover de samme gener som i cabinen (trykken for ørerne, gulvet "forsvinder" under én mv.) endvidere kan risikere, at der er mørkt og koldt. Derudover skal de afleveres adskillige timer i forvejen i lufthavnen, og det kan også tage timer at få dem udleveret, så alt i alt vil det blive en meget lang tur for dem, hvor de er væk fra alt, hvad de kender. Det kan ikke være andet end traumatisk. Normalt kan man kun rejse med ét dyr per person, så du skal nok have en anden bekendt udover din svigerinde til at hjælpe dig. I Danmark er det Fødevarestyrelsen, der står for regler omkring indførsel af dyr i landet, så du skal nok henvende dig dér http://www.fvst.dk Det er lidt forskelligt hvilke regler, de forskellige flyselskaber har til transport af dyr, så rejsen skal planlægges i rigtig god tid, og husk at få alle beskeder og bekræftelser på skrift. Mange medarbejdere er ikke vant til at håndtere passagerer med dyr, så der kan opstå tvivl om "forretningsgangen". Hvor er hvalpene nu? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2009 De er hos min svigerinde. Hun har en bichon i forvejen som er 2 år gammel. Han er som stor bror for dem. Cæsar har vi haft fornøjelsen af i 2 uger, Zelda havde vi "hjemme" i kun 2 dage inden vi skulle tilbage. Efter det jeg har læst mig frem til så kan man tage op til 5 dyr med til DK? Ja, jeg ved godt og ønsker mest at de kommer sammen med hende, det er også mening men intet er faslagt endnu. De har det ikke nemt med at få ferie når de ønsker sig det:( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cavastaff Besvaret Januar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2009 (rettet) Der er ikke koldt i rummet for dyrtransport! Cargoen, ja den kommer de til , men der bliver taget godt af dem, ´Chucky landede i Frankfurt, der har de en "kennel" hvor hunden straks kommer i, og bliver tilset af en dyrlæge, Jeg hentede ham derinde, og der var flot og rent, og nogle super søde piger der tog sig af ham, og der var INTET at mærke på ham, han var en super sød og glad hvalp, der opførte sig som "det her gør jeg da hver dag" Og har du gjort dit forarbejde hjemmefra, og sørget for alle papir, samt betalinger,(var i lufthavn dagen før, og aflevere papir samt betale told) går det stærkt med at få dem, fra flyet landene til jeg havde chucky hos mig gik der ikke engang en halv time.. Og hunde får ikke som mennesker trykken for ørene:-D Kæresten har ligeledes haft hunde ude at flyve både fra USA og til og fra Saudi arabien, og uden nogen problemer eller noget at mærke på hundene.. Jeg gjorde det, at jeg sendte et tæppe samt en bamse til USA, som havde lagt fremme hjemme hos os, i en 14 dages tid, opdrætter, lagde begge dele hos Chucky og hans mor, og det fik han med i transportkassen, da han rejste, derved havde han allerede vores lugt samt noget kendt med på rejsen.. Hvordan, og hvem rejsen skal forgå med, kommer an på hvor i USA de kommer fra...Min opdrætter sørgede for alt med fly, og vi valgte Frankfurt, da han så slap for mellemlanding. Og man kan søge dis, til at få hundene ind i landet uden rabbies-det gjorde jeg, kræver lidt papirarbejde og tlf. samtaler med fødevarestyrelsen (go service ved afd i Århus) Men spørg og jeg skal forsøge at huske alt:-D:-D Redigeret Januar 14, 2009 af cavastaff Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2009 Det kan godt være, at du må tage 5 dyr ind i Danmark, men jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at et flyselskab vil acceptere 5 dyr i kabinen. Dyret figurerer jo som håndbagage og skal placeres under sædet foran én, og der kan jo ikke være 5 tasker med hunde i. Hvornår kom I tilbage fra ferien? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2009 Der er ikke koldt i rummet for dyrtransport! Cargoen, ja den kommer de til , men der bliver taget godt af dem, ´Chucky landede i Frankfurt, der har de en "kennel" hvor hunden straks kommer i, og bliver tilset af en dyrlæge, Jeg hentede ham derinde, og der var flot og rent, og nogle super søde piger der tog sig af ham, og der var INTET at mærke på ham, han var en super sød og glad hvalp, der opførte sig som "det her gør jeg da hver dag" Og har du gjort dit forarbejde hjemmefra, og sørget for alle papir, samt betalinger,(var i lufthavn dagen før, og aflevere papir samt betale told) går det stærkt med at få dem, fra flyet landene til jeg havde chucky hos mig gik der ikke engang en halv time.. Og hunde får ikke som mennesker trykken for ørene:-D Kæresten har ligeledes haft hunde ude at flyve både fra USA og til og fra Saudi arabien, og uden nogen problemer eller noget at mærke på hundene.. Jeg gjorde det, at jeg sendte et tæppe samt en bamse til USA, som havde lagt fremme hjemme hos os, i en 14 dages tid, opdrætter, lagde begge dele hos Chucky og hans mor, og det fik han med i transportkassen, da han rejste, derved havde han allerede vores lugt samt noget kendt med på rejsen.. Hvordan, og hvem rejsen skal forgå med, kommer an på hvor i USA de kommer fra...Min opdrætter sørgede for alt med fly, og vi valgte Frankfurt, da han så slap for mellemlanding. Og man kan søge dis, til at få hundene ind i landet uden rabbies-det gjorde jeg, kræver lidt papirarbejde og tlf. samtaler med fødevarestyrelsen (go service ved afd i Århus) Men spørg og jeg skal forsøge at huske alt:-D:-D Det er så ikke altid, det går så glat. DKK's medlemsblad "Hunden" havde engang en artikel om det, og der var flere, der havde haft dårlige oplevelser. Det er fuldkommen afhængigt af de pågældende flyselskabs regler og af hvem, der lige er på arbejde den dag. Der må ikke være mennesker i cargoen hos dyret under rejsen, og dyr kan godt blive utilpasse af at flyve, men det er jo individuelt som hos mennesker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Jeg har købt 5 hunde fra USA, hvor af alle har siddet i lastrummet - 3 af dem var uledsaget (hvalpe før de nye regler) og 2 ledsaget (voksne). Derudover har jeg exportet en hund til Finland, en til Australian og en til Spanien - alle 3 sad i lastrummet og kun den til Australien var uledsaget (alle voksne). Jeg har ikke haft nogle dårlige oplevelser. Du er meget velkommen til at sende en pb hvis du ønsker nærmere info. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Nu skal vi ikke lige frem have 5 dyr ind i DK:) Tak for jeres svar:) og tak for tilbudet Aussies for ever:) Vi kom hjem i tirsdags, men hvad har det med sagen at gøre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Nu skal vi ikke lige frem have 5 dyr ind i DK:) Tak for jeres svar:) og tak for tilbudet Aussies for ever:) Vi kom hjem i tirsdags, men hvad har det med sagen at gøre? Jeg spurgte bare for at høre hvor lang tid, du havde haft til at gennemtænke situationen. Håber I finder en god løsning :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Januar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2009 Jeg har fået et par pb om emnet, så jeg skriver lige mine erfaringer her: Hunden Der er altid hårdt for hunden at skulle flyve, så jeg vil anbefale at man i meget god tid vænner den til den konkrete kasse - også så den kommer til at lugte bekendt. Tag også gerne hunden ud i lufthavnen, banegårde mv. så den kan vænne sig til larmende steder. Da den skal køres ud til flyet i sin kasse, bør man også vænne hunden til at køre bil i sin kasse – samt blive båret i kassen. Jeg vil anbefalede at man ligger nogle aviser i bunden til at suge evt. lækage og et pet-ped som gør at hunden konstant er tør, det tager også tryk mv. (og lad det meget gerne være et med fært af dig og hunde, men det skal være rent). Lad være med at give den noget legetøj, godbidder mv. med i kassen - der er ingen opsyn med den fra det øjeblik den er i flyet til den tages ud af det. Afhængig af hvor længe hunden skal flyve bør den fastes, således at den ikke har "uheld" i kassen, men husk at give den vand lige inden afrejse. Det er ikke uhensigtsmæssigt at give den noget beroligende. Hvad man kan gøre er at sprøjte noget DAPP (staves?) på tæppet og kassens inderside lige inden den afleveres, samt evt. give den nogle BACH Rescue dråber et par dage før afrejse Ledsaget Undersøg først hvilke flyselskaber som tillader hund fra det pågældende rejsested. Når I har booket Jeres bilet ringer I til flyselskabet og siger at I skal have hund med på den pågældende afgang - og der kan så gå optil et par dage før I får svar om I kan det. Åndsvagt men sådan er det. Derfor er det en god idé at lade være med at betale billetten før I får en skriftlig erklæring på at hunden kan være med på den afgang. Hvis hunden er lille nok til at være i kabinen, skal I være klar over at bare en passage kan kræve at den skal sættes i lasten (allergi), uanset om I har booket at den skal være i kabinen. Hunde som skal være i kabinen skal opfylde samme krav som håndbagage, både mht. vægt og mål. Disse mål varierer lidt fra selskab til selskab. Alt papir arbejdet er jeres ansvar. Generelt er kravene til de sundhedsmæssige dokumenter som hunden skal have de samme, uanset om den rejser ledsaget eller uledsaget og det skal forberedes i god tid. Hundene skal vaccineres efter dansk lovgivning, dvs. alm. vaccine og rabies. Der skal gå 21 dage fra de er vaccineret til de kan komme ind i Danmark (import fra visse lande uden for EU kræver blodprøve, dog ikke USA). Er det en hvalp under 12 uger behøves den ikke rabies vaccineres, men da skal I søge om dispensation hos fødevarestyrelsen og dette skal gøres i rigtig god tid. Vaccinationsattesterne skal stemples af det som svare til kredsdyrlægen i Danmark, dvs. en dyrlæge godkendt af USDA (United States Departement of Agriculture). Derudover skal hunden inden afrejse tjekkes af "kredsdyrlægen" og have et internationalt sundhedscertifikat (forordning nr. 998/2003) som kan findes på fødevarestyrelsens hjemmeside (dette kræves for at hunden kan komme ind i Danmark), derudover skal den have et Certificate of Veterinary inspection for small animals som fås hos dyrlægen i USA (dette kræves for at hunden kan komme om bord på flyet). Disse papirer stemples også af "kredsdyrlægen." Ormekur plejer man også at give i forbindelse med sundhedstjekket. På selve afrejsedagen tjekker man ind på normal vis, evt. først for hundens billet hvis dette ikke er gjort. Derefter aflevere man hunden i sidste øjeblik i afdeling for stor bagage (tidspunktet vil blive oplyst ved check-in) og skynder sig så selv til sikkerhedschecket. Mht. betaling når man rejser med sin hund, så betragtes den ledsagede hund som "almindeligt" bagage - om end der selvfølgelig tages hensyn til at det er et levende dyr. Det eneste man betaler er derfor evt. overvægt. Dyr som kan være i kabinen er billigere end hunde i lasten. Den faktiske pris afhænger af selskabet. Jeg betalte ca. Kr. 500,- fra St. Louis til KBH. Når man lander med sin hund, så afhenter man den på samme transportbånd som ens anden bagage - og det er det. Man betaler ikke moms, skatter eller afgift idet hunden betragtes som din ejendom Her er et par links: Regler for rejse med hund til Danmark: http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Rejse_til_Danmark/forside.htm Veterinærcertifikatet: http://gl.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/elabzdsday4k2asgf3fgjl4iiucfol6wvxx6jcnmbouqhfanj4psh26sdl5e5c2izqdvvzlchi4jqfe5ohv54sgahue/w3LEUDOGCATFERRETNONCOMMERCIAL0805.pdf Regler for hvalpe under 3 mdr. http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/hvalpe_killinger.htm USDA (fødevarestyrelsen i USA) http://www.aphis.usda.gov/import_export/index.shtml ”Kredsdyrlæger” i USA http://www.aphis.usda.gov/animal_health/area_offices/ Jeg mener ikke jeg gav besked om ankomst, men da det kun drejer sig om en kort lille mail, er det måske en god idé at gøre det alligevel: Dit navn og adresse. Dyrets oprindelses land Fly nr. og forventet ankomsttid Sendes til nedenstående et døgn før: [email protected] Uledsaget Skal hunden rejse uledsaget skal I først registreres som importør hos fødevarestyrelsen og dette bør gøres i god tid. Undersøg dernæst hvilke flyselskaber som tillader hund fra det pågældende rejsested. Booking af billet, håndtering af hunden mv. sker gennem en speditør (shippingagent) som håndtere alt det formæle. I oplyser hvor hunden skal rejse fra og til og hvilke afgang i ønsker og de ordner alt papirarbejdet vedrørende hundes afrejse – alle papirer omkring hunden er stadig Jeres ansvar. Kravene til de sundhedsmæssige dokumenter som hunden skal have er de samme som når den rejser ledsaget eller (fra USA), dvs.: Den skal vaccineres med almindelig og rabies vaccine senest 21 dage før afrejse. Der kan ikke søges dispensation for hvalpe. Vaccinationsattesterne skal stemples af USDA (United States Departement of Agriculture). Hunden skal tjekkes af USDA dyrlæge før afrejse og have et internationalt sundhedscertifikat samt et Certificate of Veterinary inspection for small animals. Disse papirer stemples også af "kredsdyrlægen." Ormekur plejer man også at give i forbindelse med sundhedstjekket. På selve afrejsedagen tjekkes hunden ind hos speditøren og afleveres her. Alle papirer afleveres og tjekkes igennem. Hvis betaling ikke er sket, sker det ligeledes her. Hundes billet afhænger af burets str. og vægt samt afrejse destination, men generelt ligger det på op til det dobbelte af én persons flybillet (eks. Spanien tur/retur for en person, men en hund tur: 4500,- kontra Spanien tur for en hund: 8000) Jeg kan ikke huske de præcise omkostninger for dyrlæge, speditør mv. i USA, men det er lidt billigere end hvad det koster i DK. Når hunden lander i Danmark skal der udfyldes en masse papirer før den kan udleveres. Først skal i sørge for at købe en A10 (boghandel) som man får en speditør til at udfylde (Trust). Jeg ved ikke hvad det koster, vil gætte på omkring 500,- jeg fik en person i dyrehotellet til at udfylde den gratis. Når hunden er landet skal man betale lufthavnen ca. 300,- for at den for lov at være på deres område. SAS Cargo skal have lidt over 100,- for at håndtere hunden fra flyet og ud til dyrehotellet. Her tjekkes den af grænsedyrlægen som skal have ca. 600,- Før hunden kan udleveres skal man betale told af den, hvilket kræver at man har fået papirerne fra Cargo og Trust. Told afhænger af hundens pris, jeg fik lavet en fiktiv regning på 200 dollars og betalte 800,- (der er en merafgift da hunden kommer fra USA). Til sidst når alt papir arbejdet er i orden kan man få sin hund. Jeg mener jeg betale ca. 350,- for at få hunden udleveret - og det skal velopmærke ske inden kl. 16 ellers koster det 4000,- eller et nat i dyrehotellet Det er meget dyrt og meget besværligt at få sendt en hund - jeg gør det aldrig mere! Her er et par links: Regler for import af hund: http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Import_dyr/Hunde_katte_fritter/forside.htm Veterinærcertifikatet: http://gl.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/elabzdsday4k2asgf3fgjl4iiucfol6wvxx6jcnmbouqhfanj4psh26sdl5e5c2izqdvvzlchi4jqfe5ohv54sgahue/w3LEUDOGCATFERRETNONCOMMERCIAL0805.pdf USDA (fødevarestyrelsen i USA) http://www.aphis.usda.gov/import_export/index.shtml ”Kredsdyrlæger” i USA http://www.aphis.usda.gov/animal_health/area_offices/ Ankomst skal meldes til nedenstående adresse: [email protected] Følgende skal som minimum oplyses Dit navn og adresse. Dyrets art og oprindelses land Fly nr. og forventet ankomsttid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tanita Besvaret Januar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2009 Jeg har fået et par pb om emnet, så jeg skriver lige mine erfaringer her: Hunden Der er altid hårdt for hunden at skulle flyve, så jeg vil anbefale at man i meget god tid vænner den til den konkrete kasse - også så den kommer til at lugte bekendt. Tag også gerne hunden ud i lufthavnen, banegårde mv. så den kan vænne sig til larmende steder. Da den skal køres ud til flyet i sin kasse, bør man også vænne hunden til at køre bil i sin kasse – samt blive båret i kassen. Jeg vil anbefalede at man ligger nogle aviser i bunden til at suge evt. lækage og et pet-ped som gør at hunden konstant er tør, det tager også tryk mv. (og lad det meget gerne være et med fært af dig og hunde, men det skal være rent). Lad være med at give den noget legetøj, godbidder mv. med i kassen - der er ingen opsyn med den fra det øjeblik den er i flyet til den tages ud af det. Afhængig af hvor længe hunden skal flyve bør den fastes, således at den ikke har "uheld" i kassen, men husk at give den vand lige inden afrejse. Det er ikke uhensigtsmæssigt at give den noget beroligende. Hvad man kan gøre er at sprøjte noget DAPP (staves?) på tæppet og kassens inderside lige inden den afleveres, samt evt. give den nogle BACH Rescue dråber et par dage før afrejse Ledsaget Undersøg først hvilke flyselskaber som tillader hund fra det pågældende rejsested. Når I har booket Jeres bilet ringer I til flyselskabet og siger at I skal have hund med på den pågældende afgang - og der kan så gå optil et par dage før I får svar om I kan det. Åndsvagt men sådan er det. Derfor er det en god idé at lade være med at betale billetten før I får en skriftlig erklæring på at hunden kan være med på den afgang. Hvis hunden er lille nok til at være i kabinen, skal I være klar over at bare en passage kan kræve at den skal sættes i lasten (allergi), uanset om I har booket at den skal være i kabinen. Hunde som skal være i kabinen skal opfylde samme krav som håndbagage, både mht. vægt og mål. Disse mål varierer lidt fra selskab til selskab. Alt papir arbejdet er jeres ansvar. Generelt er kravene til de sundhedsmæssige dokumenter som hunden skal have de samme, uanset om den rejser ledsaget eller uledsaget og det skal forberedes i god tid. Hundene skal vaccineres efter dansk lovgivning, dvs. alm. vaccine og rabies. Der skal gå 21 dage fra de er vaccineret til de kan komme ind i Danmark (import fra visse lande uden for EU kræver blodprøve, dog ikke USA). Er det en hvalp under 12 uger behøves den ikke rabies vaccineres, men da skal I søge om dispensation hos fødevarestyrelsen og dette skal gøres i rigtig god tid. Vaccinationsattesterne skal stemples af det som svare til kredsdyrlægen i Danmark, dvs. en dyrlæge godkendt af USDA (United States Departement of Agriculture). Derudover skal hunden inden afrejse tjekkes af "kredsdyrlægen" og have et internationalt sundhedscertifikat (forordning nr. 998/2003) som kan findes på fødevarestyrelsens hjemmeside (dette kræves for at hunden kan komme ind i Danmark), derudover skal den have et Certificate of Veterinary inspection for small animals som fås hos dyrlægen i USA (dette kræves for at hunden kan komme om bord på flyet). Disse papirer stemples også af "kredsdyrlægen." Ormekur plejer man også at give i forbindelse med sundhedstjekket. På selve afrejsedagen tjekker man ind på normal vis, evt. først for hundens billet hvis dette ikke er gjort. Derefter aflevere man hunden i sidste øjeblik i afdeling for stor bagage (tidspunktet vil blive oplyst ved check-in) og skynder sig så selv til sikkerhedschecket. Mht. betaling når man rejser med sin hund, så betragtes den ledsagede hund som "almindeligt" bagage - om end der selvfølgelig tages hensyn til at det er et levende dyr. Det eneste man betaler er derfor evt. overvægt. Dyr som kan være i kabinen er billigere end hunde i lasten. Den faktiske pris afhænger af selskabet. Jeg betalte ca. Kr. 500,- fra St. Louis til KBH. Når man lander med sin hund, så afhenter man den på samme transportbånd som ens anden bagage - og det er det. Man betaler ikke moms, skatter eller afgift idet hunden betragtes som din ejendom Her er et par links: Regler for rejse med hund til Danmark: http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Rejse_til_Danmark/forside.htm Veterinærcertifikatet: http://gl.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/elabzdsday4k2asgf3fgjl4iiucfol6wvxx6jcnmbouqhfanj4psh26sdl5e5c2izqdvvzlchi4jqfe5ohv54sgahue/w3LEUDOGCATFERRETNONCOMMERCIAL0805.pdf Regler for hvalpe under 3 mdr. http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/hvalpe_killinger.htm USDA (fødevarestyrelsen i USA) http://www.aphis.usda.gov/import_export/index.shtml ”Kredsdyrlæger” i USA http://www.aphis.usda.gov/animal_health/area_offices/ Jeg mener ikke jeg gav besked om ankomst, men da det kun drejer sig om en kort lille mail, er det måske en god idé at gøre det alligevel: Dit navn og adresse. Dyrets oprindelses land Fly nr. og forventet ankomsttid Sendes til nedenstående et døgn før: [email protected] Uledsaget Skal hunden rejse uledsaget skal I først registreres som importør hos fødevarestyrelsen og dette bør gøres i god tid. Undersøg dernæst hvilke flyselskaber som tillader hund fra det pågældende rejsested. Booking af billet, håndtering af hunden mv. sker gennem en speditør (shippingagent) som håndtere alt det formæle. I oplyser hvor hunden skal rejse fra og til og hvilke afgang i ønsker og de ordner alt papirarbejdet vedrørende hundes afrejse – alle papirer omkring hunden er stadig Jeres ansvar. Kravene til de sundhedsmæssige dokumenter som hunden skal have er de samme som når den rejser ledsaget eller (fra USA), dvs.: Den skal vaccineres med almindelig og rabies vaccine senest 21 dage før afrejse. Der kan ikke søges dispensation for hvalpe. Vaccinationsattesterne skal stemples af USDA (United States Departement of Agriculture). Hunden skal tjekkes af USDA dyrlæge før afrejse og have et internationalt sundhedscertifikat samt et Certificate of Veterinary inspection for small animals. Disse papirer stemples også af "kredsdyrlægen." Ormekur plejer man også at give i forbindelse med sundhedstjekket. På selve afrejsedagen tjekkes hunden ind hos speditøren og afleveres her. Alle papirer afleveres og tjekkes igennem. Hvis betaling ikke er sket, sker det ligeledes her. Hundes billet afhænger af burets str. og vægt samt afrejse destination, men generelt ligger det på op til det dobbelte af én persons flybillet (eks. Spanien tur/retur for en person, men en hund tur: 4500,- kontra Spanien tur for en hund: 8000) Jeg kan ikke huske de præcise omkostninger for dyrlæge, speditør mv. i USA, men det er lidt billigere end hvad det koster i DK. Når hunden lander i Danmark skal der udfyldes en masse papirer før den kan udleveres. Først skal i sørge for at købe en A10 (boghandel) som man får en speditør til at udfylde (Trust). Jeg ved ikke hvad det koster, vil gætte på omkring 500,- jeg fik en person i dyrehotellet til at udfylde den gratis. Når hunden er landet skal man betale lufthavnen ca. 300,- for at den for lov at være på deres område. SAS Cargo skal have lidt over 100,- for at håndtere hunden fra flyet og ud til dyrehotellet. Her tjekkes den af grænsedyrlægen som skal have ca. 600,- Før hunden kan udleveres skal man betale told af den, hvilket kræver at man har fået papirerne fra Cargo og Trust. Told afhænger af hundens pris, jeg fik lavet en fiktiv regning på 200 dollars og betalte 800,- (der er en merafgift da hunden kommer fra USA). Til sidst når alt papir arbejdet er i orden kan man få sin hund. Jeg mener jeg betale ca. 350,- for at få hunden udleveret - og det skal velopmærke ske inden kl. 16 ellers koster det 4000,- eller et nat i dyrehotellet Det er meget dyrt og meget besværligt at få sendt en hund - jeg gør det aldrig mere! Her er et par links: Regler for import af hund: http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Import_dyr/Hunde_katte_fritter/forside.htm Veterinærcertifikatet: http://gl.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/elabzdsday4k2asgf3fgjl4iiucfol6wvxx6jcnmbouqhfanj4psh26sdl5e5c2izqdvvzlchi4jqfe5ohv54sgahue/w3LEUDOGCATFERRETNONCOMMERCIAL0805.pdf USDA (fødevarestyrelsen i USA) http://www.aphis.usda.gov/import_export/index.shtml ”Kredsdyrlæger” i USA http://www.aphis.usda.gov/animal_health/area_offices/ Ankomst skal meldes til nedenstående adresse: [email protected] Følgende skal som minimum oplyses Dit navn og adresse. Dyrets art og oprindelses land Fly nr. og forventet ankomsttid HOLD DA OP:shock: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Januar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2009 HOLD DA OP:shock: Ja - det er det fede ved at vaere herinde.... Man kan virkelig vaere heldig at rende ind i nogle folk der ved hvad de taler om...:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2009 Ja - det er det fede ved at vaere herinde.... Man kan virkelig vaere heldig at rende ind i nogle folk der ved hvad de taler om...:blink: Ja det er godt nok imponerende:) Tusind tak endnu en gang :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2009 Hej igen:) Nu har vi bestemt os. Jeg henter dem selv og det skal ned i lastrummet Ville helst have at de var oppe i kabinen men da de er 2 kan det ikke lade sig gøre. Billetten er bestilt og de er godkendt så det hele skulle være ok. Min svigerinde forsøger at får ferie og hvis det lykkes vil hun tage med til Dk så de kan komme med op i kabinen. Kan lade sig gøre at lave om på det hvis der i mellemtiden ikke meldes nogle andre dyr til kabinen. Håber stadig:) Har lyst til at fortale hvor stor en jungle det er at får det hele til at falde på plads. Man bliver gang på gang overrasket med nogle nye og anderledes regler:( Har henvendt mig til Skat for at høre om regler omkring betaling af moms og told. Fik svar ret hurtig. Lang mail hvor der henvises til en side på Skattens hjemmeside hvor der står hvor meget man skal betale for de forskellige varer Men levende dyr står ingen steder. Der henvises til fødevarestyrelsen hvor man finder regler omkring de papirer man skal have i orden inden man kan komme ind i landet med hunden. Der står intet om moms/told. Ikke et ord. Derfor skrev jeg til dem, de skrev tilbage at jeg skulle henvende mig til skat!!! Skriver til Skat igen, spørger om der er forskel på om vi selv henter dem eller om de bliver sendt alene, får dette svar: Uanset om hundene er sammen med den rejsende i selve flyet (men det kan jeg nu ikke forestille mig) eller de placeres i lastrummet, får den rejsende godset udleveret inden man passerer tolden. Den rejsende skal gå gennem rød kanal og angive hundene til indførsel. I det omfang der skal betales moms, bliver den afregnet direkte ved rød kanal. Det kan være jeg er dum eller også forventer jeg for meget. Jeg kan ikke forstår at de ikke kan svarer mig hvad jeg skal betale og om jeg skal betale når jeg har givet alle oplysninger (hvad de kostede og alt andet), Hvorfor skal det være så indviklet? Eller er det bare mig som ikke forstå det. Så jeg ved ikke hvad der sker når jeg lander selvom jeg har brugt meget lang tid på at finde ud af det og på at være forberedt:cry: Må indrømme jeg er lidt nervøs, det er mange penge det drejer sig om. Og så med at bestille plads til hundene. Fik snakket med en inden jeg bestilte min billet. Fik at vide at de kunne være sammen da de ikke er så store og er hvalpe, fik prisen at vide (550 dollars for dem begge, dvs for et bur) fik at vide hvor stor må buret/kassen være og at der er plads på flyet. Bestilte så min billet (skal betale med det samme). Ringede til hende bagefter for at bestille til hundene. Ja så kom hun lige i tanker om at de ikke må være forskellige rase eller forskellige køn. Og så skulle hun vide hvor meget de + kassen vejede. Hvordan i alverden skal jeg vide hvor meget de nøjagtigt kommer til at veje om 6 uger???? Ja, vi fik det så løst. Hun oplyste ikke at de var forskellige raser og oplyste hellere ikke køn for de spurgte ikke men de kan jo stille spørgsmål når jeg skal have afleveret dem:( Jeg er stadig lidt nervøs for det hele. ved stadig ikke om jeg skal meddele grænsekantoren om at vi kommer den dag??? Meget frustrerende at der ikke er nogen steder hvor man helt nøjagtigt kan læse sig frem til hvad man skal og ikke skal. Eller bare man kunne ringe til nogen som ved beskeden... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2009 Når ja, hvis der er nogen som har et transportkasse jeg kan låne/leje må i meget gerne kontakte mig. Synes det er dumt at give 1000 kr. for en kasse vi kun vil bruge denne her gang hvis man kan slippe for det:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Januar 21, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2009 Når ja, hvis der er nogen som har et transportkasse jeg kan låne/leje må i meget gerne kontakte mig.Synes det er dumt at give 1000 kr. for en kasse vi kun vil bruge denne her gang hvis man kan slippe for det:) Hvor bor du henne? du kan låne transportkasse af mig Jeg har ikke betalt told eller moms de gange hvor jeg har hentet selv eller fået sendt hunde ind i Danmark. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 21, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2009 Hvor bor du henne? du kan låne transportkasse af migJeg har ikke betalt told eller moms de gange hvor jeg har hentet selv eller fået sendt hunde ind i Danmark. Tak, tusind tak men i mellemtiden har jeg fundet ud af at min svigerindes veninde har et som jeg kan får da hun ikke har hund mere. Det er også nærmere for så skal jeg ikke slæbe på den på vej til USA:) Har du så meldt ankomsten de gange? Og hvor lang tid siden er det for de ændre åbenbart på de regler hele tiden:) Nu har jeg også læst på luftahevnens hjemmeside. Der står at man, når man får sendt hunde uden personledsagelse, skal betale moms/skat. Der står intet om det under afsnitet om hunde med personledsager. Så jeg må går ud fra at man ikke skal. De skal bare grænsekontroleres, dvs. de kigger om papirerne er i orden. Det står her hvis nogen andre får brug for det: http://www.cph.dk/cph/dk/main/faciliteter/rejse+med+dyr/vejledning.htm Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Januar 24, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2009 Tak, tusind tak men i mellemtiden har jeg fundet ud af at min svigerindes veninde har et som jeg kan får da hun ikke har hund mere. Det er også nærmere for så skal jeg ikke slæbe på den på vej til USA:) Har du så meldt ankomsten de gange? Og hvor lang tid siden er det for de ændre åbenbart på de regler hele tiden:) Nu har jeg også læst på luftahevnens hjemmeside. Der står at man, når man får sendt hunde uden personledsagelse, skal betale moms/skat. Der står intet om det under afsnitet om hunde med personledsager. Så jeg må går ud fra at man ikke skal. De skal bare grænsekontroleres, dvs. de kigger om papirerne er i orden. Det står her hvis nogen andre får brug for det: http://www.cph.dk/cph/dk/main/faciliteter/rejse+med+dyr/vejledning.htm Den første gang meldte jeg det, men så sagde dyrlægen derinde at det skulle man ikke mere. Cargo melder det selv når det er fra nogle bestemte lande (Afrika fx) Sidste gang var i november 2008 (uledsaget dyr), I sommers 2008 (ledsaget dyr) og i april 2008 (uledsaget).. Jeg har fået sendt hunde både til København og til Frankfurt.. samme regler. Ingen anmeldelse om at dyret skulle komme. Ledsagede dyr har jeg haft både i kabinen og i lastrummet. Hvis din hund skal i lastrummet så vær opmærksom på at ikke alle flyselskaber vil fragte hunde om vinteren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Januar 24, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2009 Når man læser det link du sender, så ser det da ud til at man skal betale moms når man kommer fra USA? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Når man læser det link du sender, så ser det da ud til at man skal betale moms når man kommer fra USA? Hvor læser du det henne? Jeg skal vel kun forholde mig til det her stykke da jeg rejser sammen med dem? Vejledning for rejse med dyr der er passagerledsaget Rejse med dyr til København fra 3.lande (indrejse fra lande uden for EU) Før afrejse: 1. Undersøg importreglerne for indførsel af dyr til Danmark fra afrejselandet. Reglerne kan du finde på Fødevarestyrelsens hjemmeside. Har du spørgsmål angående importreglerne, er det grænsedyrlægen, du skal kontakte. Fødevareregion Øst Grænsekontrollen Kastrup Kystvejen 16 2770 Kastrup E-mail: [email protected] Tlf. + 45 72 27 64 50 Fax. + 45 72 27 64 51 Grænsekontrollen er åben på hverdage mellem kl. 8.00 og 16.00. 2. Kontakt det flyselskab du skal rejse med. De kan oplyse dig om priser, transportbetingelser, krav til transportkasser, indlevering af dyr m.v. Ankomst til København 1. Ved ankomst til København udleveres dyr der har været i lastrummet under rejsen ved bånd 8 i bagageudleveringen. 3. Du skal herefter gå til rød udgang, hvor du skal henvende dig til SKAT som foretager kontrollen af dyr og dokumenter. Der står godt nok at man skal henvende sig til SKAT, men de kigger vel kun efter om de dyr står i mit navn? Om dyr som bliver sendt som fragt står der at der skal betales skat. Læser jeg det helt forkert? Men det er da ikke så længe siden du rejste/fragtede dine dyr:). Kan ikke forstår at de har sagt til dig at det ikke skal meldes når det står i reglerne. I lufthavnen skal man så åbenbart går igennem døren der hvor der står SKAT og ikke der hvor alle andre går:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Den første gang meldte jeg det, men så sagde dyrlægen derinde at det skulle man ikke mere. Cargo melder det selv når det er fra nogle bestemte lande (Afrika fx)Sidste gang var i november 2008 (uledsaget dyr), I sommers 2008 (ledsaget dyr) og i april 2008 (uledsaget).. Jeg har fået sendt hunde både til København og til Frankfurt.. samme regler. Ingen anmeldelse om at dyret skulle komme. Ledsagede dyr har jeg haft både i kabinen og i lastrummet. Hvis din hund skal i lastrummet så vær opmærksom på at ikke alle flyselskaber vil fragte hunde om vinteren. Jeg regner med at det er i orden, det at dyrene skal med i lastrumet, har aftalt det med flyseslskabet (Delta) men har tænkt sig lige at bede dem om noget skriftlig på aftalen, hvis nu der skulle være problemer derover. Hvad gjorde du så da du kom med dem, gik du bare igennem eller henvendte du dig dirakte til dem. Da vi kom hjem for nu snart 2 uger siden var der ikke et øje at se derinde, vi gik bare forbi. Skal man lige frem kalde på dem eller hvad? Ja dum er jeg hvad det her angår og min mave har det hellere ikke så godt med det. Har dog stadigvæk ikke fortrydt det:) glæder mig til at se dem igen, de er så dejlige:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Som nævnt tidligere: Når man lander med sin hund, så afhenter man den på samme transportbånd som ens anden bagage - og det er det. Man betaler ikke moms, skatter eller afgift idet hunden betragtes som din ejendom Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cæsarogzelda Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Som nævnt tidligere: Ok tak:) Det er forstået. Ved ikke hvorfor men det at man skal går ind til SKAT gør mig lidt urolig for jeg kan jo ikke vide hvad de kan finde på og jeg kan jo ikke andet end betale for jeg vil meget gerne have dem med hjem. Og længere er den ikke, jeg betaler da hvis det er, men vil gerne være lidt forberedt på det. Ja, jeg burde tage det lidt mere med ro. Det kan også være at det at der går så lang tid inden jeg skal hente dem foruroliger mig:neutral: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Jeg regner med at det er i orden, det at dyrene skal med i lastrumet, har aftalt det med flyseslskabet (Delta) men har tænkt sig lige at bede dem om noget skriftlig på aftalen, hvis nu der skulle være problemer derover. Hvad gjorde du så da du kom med dem, gik du bare igennem eller henvendte du dig dirakte til dem. Da vi kom hjem for nu snart 2 uger siden var der ikke et øje at se derinde, vi gik bare forbi. Skal man lige frem kalde på dem eller hvad? Ja dum er jeg hvad det her angår og min mave har det hellere ikke så godt med det. Har dog stadigvæk ikke fortrydt det:) glæder mig til at se dem igen, de er så dejlige:) Jeg henvendte mig ikke til dem.. Jeg fik at vide på forhånd (en mail fra SKAT, som jeg ikke kan finde lige nu) at man ikke betalte moms af hunde medmindre det var med videresalg for øje.. Men på den anden side var der en herinde fra der fik en hund fra Norge. HAn kom til at betale moms sagde han.. Jeg skal prøve at finde tråden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Som nævnt tidligere: Min er altså aldrig kommet ud på transportbåndet.. Der er hver gang kommet en mand ud af en dør ved transportbåndet og har råbt mit navn.. Derhenne har jeg så fået udleveret min hund. Tænk hvis den vælter på det bånd? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts