Hop til indhold

Træning af lydfølsomhed vha. fyrværkeri-cd


sonja77
 Share

Recommended Posts

Tyson syntes bestemt ikke, at nytåret var særlig sjovt (og heller ikke ugerne op til og bagefter, hvor der også blev skudt af), så jeg har købt sådan en "Sounds scary" cd med bl.a. fyrværkerilyde hos dyrlægen, så jeg kan træne det med ham.

 

I instruktionerne står der, at første fase er desensibilisering, hvor man neutraliserer hundens reaktion på lydene ved langsomt at skrue op for dem, efterhånden som hunden blive tryg ved hver volumenindstilling.

 

Anden fase er counter conditioning, hvor man giver hunden godbidder, leg e.l., når man afspiller lydenene, så den begynder at forbinde dem med noget godt.

 

Mit spørgsmål er så, hvorfor man ikke bare kan slå de to faser sammen? Hvorfor ikke med det samme få hunden til at forbinde lydene med noget godt, mens man langsomt kan arbejde sig hen mod at afspille dem med højere og højere volumen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
Tyson syntes bestemt ikke, at nytåret var særlig sjovt (og heller ikke ugerne op til og bagefter, hvor der også blev skudt af), så jeg har købt sådan en "Sounds scary" cd med bl.a. fyrværkerilyde hos dyrlægen, så jeg kan træne det med ham.

 

I instruktionerne står der, at første fase er desensibilisering, hvor man neutraliserer hundens reaktion på lydene ved langsomt at skrue op for dem, efterhånden som hunden blive tryg ved hver volumenindstilling.

 

Anden fase er counter conditioning, hvor man giver hunden godbidder, leg e.l., når man afspiller lydenene, så den begynder at forbinde dem med noget godt.

 

Mit spørgsmål er så, hvorfor man ikke bare kan slå de to faser sammen? Hvorfor ikke med det samme få hunden til at forbinde lydene med noget godt, mens man langsomt kan arbejde sig hen mod at afspille dem med højere og højere volumen?

 

 

Tja, det ved jeg ikke.. Jeg har selv overvejet at købe den cd, da Elliot også bliver "nervøs" eller gør hvis der kommer en lille lyd..

Men jeg troede egentligt at man sådan lidt skulle få det ind i hverdagen ved at sætte det på hver dag og han så på den måde ville vænne sig til det.. men kan da godt se at man også skal prøve at få hans opmærksomhed og alt sådan imens.. men det tror jeg altså også bare at jeg ville slå sammen??

 

men måske det er fordi at det er for meget på en gang?? At det er nemmest og går hurtigere og bedre hvis man først lader ham vænne sig til lydene, hvorefter man træner at få hans opmærksomhed ??

 

Hvad er prisen ca. på sådan en cd? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er intet i vejen for at du kan arbejde med Tyson imens lydene kører!

 

Det er bare vigtigt, at lyden ikke er højere end at Tyson ikke reagerer på den.

 

Det svarer til at du afleder ham i en situation hvor han er bevidst om hvad han afledes fra, så det er godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er intet i vejen for at du kan arbejde med Tyson imens lydene kører!

 

Det er bare vigtigt, at lyden ikke er højere end at Tyson ikke reagerer på den.

 

Det svarer til at du afleder ham i en situation hvor han er bevidst om hvad han afledes fra, så det er godt nok.

 

Så jeg kan godt lave problemløsning e.l., mens lydene er så lave, at han ikke reagerer på dem? Og rose og give godbidder osv., så jeg slår begge faser sammen i én?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så jeg kan godt lave problemløsning e.l., mens lydene er så lave, at han ikke reagerer på dem? Og rose og give godbidder osv., så jeg slår begge faser sammen i én?

 

ja og gradvist skrue op for lydstyrken

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...