Gæst beck79 Skrevet Januar 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2009 Min kæreste og jeg har en mops hvalp på 5 måneder (tæve). Hun bider mig konstant i fingre/ærmer/bukser/tæer - især hvis jeg sidder i sofaen. Det er kun mig hun bider - aldrig min kæreste! Det er værst når jeg er alene med hende - så kan hun finde på at bide mig halvdelen af tiden. Hun bider rigtig hårdt (så det gør ondt) og hvis jeg ikke lige kigger på hende, begynder hun bare at gø indtil jeg er opmærksom på hende igen - for så at bide mig igen. Hun kan også ligge og hygge og blive kælet men det bliver som oftest efterfulgt af at hun så bider mig igen. Det kan skifte flere gange på en time. Dog skal det siges at når hun falder i søvn, så sker det tit på mit skød. Det er frustrerende at det skal være sådan hver gang min kæreste ikke er hjemme (her er det værst) for jeg bliver simpelthen så irriteret på hende. Jeg har prøvet en masse forskellige ting, såsom at skælde ud, sige fy, sige nej, ignorerer hende, vende ryggen til hende, kæle med hende, men der er intet som virker på hende. Er der nogen som har været ude for det samme eller som har nogle gode råd? Hilsen Thomas Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ThomasTBO Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Hej Vi havde sidste år på internatet en hvalp, der opførte sig præcis som du beskriver... overfor alle andre end mig, så jeg kan da lige prøve at beskrive hvad jeg gjorde og hvad andre gjorde, måske du kan genkende noget? Hunden var utroligt glad for alle mennesker, og blev helt ubeskriveligt lykkelig hver gang nogen dukkede op. Hun MÅTTE bare hilse... Jeg gjorde det, at hvergang jeg kom ind i samme lokale som hunden, så satte jeg mig straks ned på hug og hilste, ikke nødvendigvis i lang tid, men vi fik skabt kontakt og udvekslet 'hilsner' - det var min oplevelse, at dette tog toppen af hendes ustyrlighed og iver. Nu var/er det jo en arbejdsplads og vi var som regel i gang med diverse gøremål, når vi mødte hunden - derfor mente mange, at der ikke var tid til hver eneste gang at skulle hilse - det forstod hunden jo bare ikke, og hang derfor i ben, knæhaser og ankler på de 'formastelige' der ikke havde hilst. Vi fik også en vane med altid at skulle hen og finde en godbid, enten fra min lomme eller fra 'gufskuffen', dette tror jeg også var med til at lede hendes fokus væk fra bideriet. Noget andet var, at jeg aldrig viste vrede/frustration/ophidselse overfor hunden. Jeg oplevede, at f.eks. et højt "NEJ" i den lille hunds hovede blev oversat til "ACTION!", altså hun kørte mere og mere op, desto mere folk kørte op overfor hende. Hun forstod ganske enkelt ikke. Jeg oplevede også, at hun overhovedet ikke hørte efter andre, nærmest uanset hvad de sagde og gjorde, men i samme øjeblik jeg sagde hendes navn, stille og roligt, kom hun øjeblikkeligt hen og satte sig ned foran mig, kiggede op med spørgende hvalpeøjne, der sagde "her er jeg! skal vi snakke, eller have guf?" Så altså... hvis du ønsker roligere adfærd, så udvis roligere adfærd. Og i en ivrig hvalps øjne, er der ikke noget der hedder "har ikke tid til at hilse" - jeg er sikker på, at det hjalp meget, at hun altid vidste jeg ville hilse når vi mødtes - det kan evt. også gælde, selvom man bare lige går ud i køkkenet og vender tilbage. Det kan godt være det lyder fjollet, med hvalpe er jo fjollede, så det passer nok meget godt :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst beck79 Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Tusind tak for info, Thomas - jeg kan kende en hel del fra Molly. Hver gang vi/jeg siger FY/NEJ/lignende er det lig med ACTION og så kører hun helt op og er ikke til at standse igen. Hver gang jeg kommer hjem kommer hun altid glad farende og vi bruger så 5-10 minutter på at hilse på hinanden. Og eftersom hun, som mops, jo er en rigtig kæler, så er der også masser af hygge - men også bare bideri. Jeg har lige prøvet det hurtigt af, og jeg synes faktisk at jeg allerede kunne mærke lidt forskel på hende - kan godt være at det bare var ønsketænkning men jeg synes nu at hun blev mere rolig. Jeg vil helt klart fokusere mere på det i fremtiden. Blot ved at hilse på hende/snakke med hende når jeg vendte tilbage igen, gjorde at der kom mere ro på hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ThomasTBO Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Tusind tak for info, Thomas - jeg kan kende en hel del fra Molly. Hver gang vi/jeg siger FY/NEJ/lignende er det lig med ACTION og så kører hun helt op og er ikke til at standse igen. Hver gang jeg kommer hjem kommer hun altid glad farende og vi bruger så 5-10 minutter på at hilse på hinanden. Og eftersom hun, som mops, jo er en rigtig kæler, så er der også masser af hygge - men også bare bideri. Jeg har lige prøvet det hurtigt af, og jeg synes faktisk at jeg allerede kunne mærke lidt forskel på hende - kan godt være at det bare var ønsketænkning men jeg synes nu at hun blev mere rolig. Jeg vil helt klart fokusere mere på det i fremtiden. Blot ved at hilse på hende/snakke med hende når jeg vendte tilbage igen, gjorde at der kom mere ro på hende. Det lyder dejligt :5up: Kom lige til at tænke på, at det med at hilse... så er der jo også stor forskel på, om man hilser stående (hvor den lille hund jo ikke kan nå op), eller om man kommer ned til hunden. Nogle kan nøjes med en nedstrakt hånd f.eks., men det 'rigtige hilseområde' er ansigtet, og nogle hunde kan blive dybt frustrerede hvis de ikke kan nå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Det lyder dejligt :5up: Kom lige til at tænke på, at det med at hilse... så er der jo også stor forskel på, om man hilser stående (hvor den lille hund jo ikke kan nå op), eller om man kommer ned til hunden. Nogle kan nøjes med en nedstrakt hånd f.eks., men det 'rigtige hilseområde' er ansigtet, og nogle hunde kan blive dybt frustrerede hvis de ikke kan nå. jeps, det kan nogle hunde nok derfor cujo så gerne vil hoppe op af fremmed, han elsker at slikke øre, men nu ikke alle gæster der synes det er sjovt Lidt off topic dog. Beck79, det kunne også være tænderne kløede... prøv evt. at gå helt væk, oh fortsætter vapsen med at gå efter dig og bide, så stik et tyggeben i munden på hunden imens du holder det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts