Hop til indhold

Foderskift?


Dorte
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for lidt input.

 

Liva får i øjeblikket Olivers Large Breed Puppy. Hertil skal lige bemærkes, at Liva nu er 8 måneder og vejer 27,5 kg og er i lige tilpas foderstand.

 

Som udgangspunkt fungerer det fint nok, men vi har dog et par (luksus)problemer:

 

1.

Det kan godt tage hende et par timer at spise. Hun går i gang når hun får maden serveret, tager et par mundfulde - hov så var der lige noget der skulle undersøges i køkkenet.

 

2.

Hun prutter :shock: sådan nogle langsomme sivere :shock:

 

Jeg har overvejet at skifte til Kingsmoor og havde derfor bestilt en prøvepakke. Jeg havde bestilt på puppy-foderet og lige skrevet race®, alder og vægt.

 

Jeg får så en mail tilbage, som siger

 

Vores hvalpefoder er beregnet til små og mellemstore racer, derfor anbefaler vi ejere af de store racer at skifte til voksenfoder, så snart hvalpen er mellem 5-6 måneder gammel.

 

I din tilfælde vil vi anbefale at gå direkte over til voksenfoder.

 

Nu er jeg jo så blevet i tvivl, om det er "sikkert" at sætte hende over på voksenfoder allerede nu eller om jeg skulle blive på Olivers et par måneder endnu indtil hun bliver et år (som Olivers anbefaler).

 

Prøvepakken forsvandt som dug for solen, så rent smagsmæssigt var det et hit :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Kender ikke til Kingsmoor og sammensætningen i deres foder, men umiddelbart ville jeg holde hunden på hvalpefoder i længere tid end den var 6 mdr. - medmindre at foderet udtrykkeligt er beregnet som "all-life-stages".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ja, det her lyder lidt som et hov vi har ikke lige noget til din hund, men...

 

Der er dog andre typer der er til alle stadier.

 

Hunde skal ikke prutte så meget.

 

Jeg kan anbefale dig at se på www.eaglepack.dk, det er et godt sammensat foder. Mine hunde har aldrig pruttet på det, ligesom med hjemmelavet mad som de får nu, så har årsagen til luft i maven kunnet sættes i forbindelse med at de selv havde været heldige at finde noget ude på turerne :shock::-D

 

Du kan få prøver på det, umiddelbart ser det dyrere ud end olivers, men det er mere drøjt og derfor ikke dyrere i brug :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det. Jeg har ikke den store lyst til at eksperimentere med foder, så længe hun stadig vokser. Det skal i det mindste være beregnet specielt til store hvalpe.

 

Jeg vil prøve at kigge lidt nærmere på Eagle Pack.

 

Nu er Liva jo 1/4 labrador og spiser da de underligste ting, som hun finder på sin vej, så det kan jo også være derfor hun prutter :mrgreen:

 

Men ved at prøve at skifte foder kan jeg jo få konstaret om det er foderet eller de "godbider" hun selv går og finder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brug for lidt input.

 

Liva får i øjeblikket Olivers Large Breed Puppy. Hertil skal lige bemærkes, at Liva nu er 8 måneder og vejer 27,5 kg og er i lige tilpas foderstand.

 

Som udgangspunkt fungerer det fint nok, men vi har dog et par (luksus)problemer:

 

1.

Det kan godt tage hende et par timer at spise. Hun går i gang når hun får maden serveret, tager et par mundfulde - hov så var der lige noget der skulle undersøges i køkkenet.

 

2.

Hun prutter :shock: sådan nogle langsomme sivere :shock:

 

Jeg har overvejet at skifte til Kingsmoor og havde derfor bestilt en prøvepakke. Jeg havde bestilt på puppy-foderet og lige skrevet race®, alder og vægt.

Jeg får så en mail tilbage, som siger

Nu er jeg jo så blevet i tvivl, om det er "sikkert" at sætte hende over på voksenfoder allerede nu eller om jeg skulle blive på Olivers et par måneder endnu indtil hun bliver et år (som Olivers anbefaler).

Prøvepakken forsvandt som dug for solen, så rent smagsmæssigt var det et hit :mums:

 

 

Jeg giver Herr Flick Kingsmoor og det er virkeligt godt!

også elsker han det :blink::mums:

prutteriet stopper - og ånden bliver også helt tålelig :mrgreen::blink:

 

Altså hvis jeg var dig så ville jeg give hende det fra kingsmoor for det er virkelig godt, hvis du er bekymret kan du måske bare give ½ hvalpefoder og ½ kingsmoor voksenfoder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er jo det. Jeg har ikke den store lyst til at eksperimentere med foder, så længe hun stadig vokser. Det skal i det mindste være beregnet specielt til store hvalpe.

 

Jeg vil prøve at kigge lidt nærmere på Eagle Pack.

 

Nu er Liva jo 1/4 labrador og spiser da de underligste ting, som hun finder på sin vej, så det kan jo også være derfor hun prutter :mrgreen:

 

Men ved at prøve at skifte foder kan jeg jo få konstaret om det er foderet eller de "godbider" hun selv går og finder.

 

Nja, mine har også pruttet på olivers :lol:

 

Hvis det er dagligt hun prutter, så er det sandsynligt at det kan være foderet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er ikke hver dag, men tæt på.

 

Det er som regel lige når vi har fundet os til rette på sofaen om aftenen, så kommer der en gevaldig sniger - ingen lyd, "kun" lugten :shock:

 

:lol: ikke så hyggeligt, men jeg har oplevet at kunne ændre på det, så der er håb!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kom talnørden lige op i mig :mrgreen: og jeg gik i gang med et regneark.

 

Ud fra Livas vægt nu (den skulle ikke gerne stige meget mere) så er dagspriserne på Eagle Pack, Olivers og Kingsmoor sådan:

 

Puppy

Eagle Pack 9,19 kr. pr. dag - 10,58 kr. pr. dag med fragt for 1 pose

Olivers 17,46 kr. pr. dag

Kingsmoor 13,63 kr. pr. dag

 

Adult

Eagle Pack 9,19 kr. pr. dag - 10,34 kr. pr. dag med fragt for 1 pose

Olivers 7,98 kr. pr. dag

Kingsmoor 11,49 kr. pr. dag

 

Olivers er jo inkl. fragt. Jeg kører lige forbi en Kingsmoor-forhandler på vej hjem fra arbejde.

 

Mon ikke det bliver Eagle Pack - hvis damen altså kan lide det :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu kom talnørden lige op i mig :mrgreen: og jeg gik i gang med et regneark.

 

Ud fra Livas vægt nu (den skulle ikke gerne stige meget mere) så er dagspriserne på Eagle Pack, Olivers og Kingsmoor sådan:

 

Puppy

Eagle Pack 9,19 kr. pr. dag - 10,58 kr. pr. dag med fragt for 1 pose

Olivers 17,46 kr. pr. dag

Kingsmoor 13,63 kr. pr. dag

 

Adult

Eagle Pack 9,19 kr. pr. dag - 10,34 kr. pr. dag med fragt for 1 pose

Olivers 7,98 kr. pr. dag

Kingsmoor 11,49 kr. pr. dag

 

Olivers er jo inkl. fragt. Jeg kører lige forbi en Kingsmoor-forhandler på vej hjem fra arbejde.

 

Mon ikke det bliver Eagle Pack - hvis damen altså kan lide det :mums:

 

Sikke et flot regnestykke :lol:

 

 

Det skader ikke at prøve noget andet, tværtimod, så held og lykke med at prøve eaglepack :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Nu kom talnørden lige op i mig :mrgreen: og jeg gik i gang med et regneark.

 

Ud fra Livas vægt nu (den skulle ikke gerne stige meget mere) så er dagspriserne på Eagle Pack, Olivers og Kingsmoor sådan:

 

Puppy

Eagle Pack 9,19 kr. pr. dag - 10,58 kr. pr. dag med fragt for 1 pose

Olivers 17,46 kr. pr. dag

Kingsmoor 13,63 kr. pr. dag

 

Adult

Eagle Pack 9,19 kr. pr. dag - 10,34 kr. pr. dag med fragt for 1 pose

Olivers 7,98 kr. pr. dag

Kingsmoor 11,49 kr. pr. dag

 

Olivers er jo inkl. fragt. Jeg kører lige forbi en Kingsmoor-forhandler på vej hjem fra arbejde.

 

Mon ikke det bliver Eagle Pack - hvis damen altså kan lide det :mums:

 

Må man bede om en update? :-)

 

Jeg har nemlig akkurat de samme problem med min hund, olivers og de snigende hørmere lige når man har sat sig tilrette i sofaen.

 

Jeg har skiftet til Acana, og det har reduceret prutterne men de er ikke helt forsvundet.

 

Har du prøvet Eaglepack??? Hvordan går det????

 

Tak:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøvepakkerne på Eaglepack er ikke dukket op endnu :(

 

Jeg købte en sæk Kingsmoor og blandede lidt i sidste uge - gik fint. Men her i weekenden tog f..... i mig og jeg lavede en portion hjemmelavet (opskrift herinde fra). Her de sidste par dage har hun fået 200 gr. hjemmelavet og 50 gr. tørfoder morgen og aften og for første gang i den tid, jeg har haft hende, har jeg oplevet, at snuden først kommer op af madskålen, når den er tom og slikket heeeelt ren.

 

Så jeg tror det bliver den løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det er dejligt at høre.

 

Hvis du vil prøve tørkost så kan jeg anbefalde dig at prøve Fish4dogs - det er efter min meningen en af de bedste produkter på det danske marked.

Det er lavet af fisk - og det er man bestemt ikke i tvivl om når man åbner posen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Prøvepakkerne på Eaglepack er ikke dukket op endnu :(

 

Jeg købte en sæk Kingsmoor og blandede lidt i sidste uge - gik fint. Men her i weekenden tog f..... i mig og jeg lavede en portion hjemmelavet (opskrift herinde fra). Her de sidste par dage har hun fået 200 gr. hjemmelavet og 50 gr. tørfoder morgen og aften og for første gang i den tid, jeg har haft hende, har jeg oplevet, at snuden først kommer op af madskålen, når den er tom og slikket heeeelt ren.

 

Så jeg tror det bliver den løsning.

 

:5up:

 

Det smager SÅ godt :lol:

 

200 gr hjemmelavet mad svarer ca til 100 gr tørfoder, sådan ca. alt efter type :-)

 

Dejligt, du spørger bare i tråden hvis du har spørgsmål til det :-D

 

Jeg tror der er så stor efterspørgsel på eaglepack prøveposer at der er en del ventetid :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun får ren tørfoder, får hun 150 gr. pr. måltid, så det er de 100 gr. jeg har skiftet ud med 200 gr. hjemmelavet.

 

Der skal nok komme spørgsmål - det er jeg helt sikker på :mrgreen: Den portion jeg lavede forleden var bare en lille portion bare sådan for at prøve om det faldt i damens smag.

 

Og med den respons skal jeg da vist rigtigt til at studere tråden og prøve lidt forskellige ingredienser (har købt hjem til at lave med sej og sild)

Link til indlæg
Del på andre sites

har skiftet fra olivers til chicopee, mindre prutteri, bedre pels.

 

Har selv en stor race og den schæfer opdrætter vi køber foder hos, siger at vi først skal skifte når han er 1½ år, faktisk lige om snart.

Der er jo en grund til at det er hvalpe foder til store racer :-) kan ikke forstå nogle anbefaler at skifte til voksen foder, de får jo allerede det rigtige hvalpe foder og de vokser jo stadigvæk. Min holdning i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

har skiftet fra olivers til chicopee, mindre prutteri, bedre pels.

quote]

Chicopee brugte jeg en overgang og var yderst tilfreds med det, indtil en lille hvalp på 8 uger fik stjålet en 4-5 tørkostdimser (til voksne af små racer) og døde.. Obduktionen viste at foderdimserne var gået i gæring (fejlgæring sagde dyrlægen) i maven på ham.. Så det skal jeg ikke have inden for dørene igen.

Det er også det foder som kunne suge mest vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
har skiftet fra olivers til chicopee, mindre prutteri, bedre pels.

quote]

Chicopee brugte jeg en overgang og var yderst tilfreds med det, indtil en lille hvalp på 8 uger fik stjålet en 4-5 tørkostdimser (til voksne af små racer) og døde.. Obduktionen viste at foderdimserne var gået i gæring (fejlgæring sagde dyrlægen) i maven på ham.. Så det skal jeg ikke have inden for dørene igen.

Det er også det foder som kunne suge mest vand.

 

Hold da op :skraek:

 

Der er en del allergener i :

 

Ingredienser

Usigtet fjerkræmel, hvede, majs, fjerkræfedt, hvede blanding, roe mos, protein hydrolysat (fremmer fordøjelsen), natrium, kalksten, chicory pulver, gær, glukosamin, condroitin sulfat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Når hun får ren tørfoder, får hun 150 gr. pr. måltid, så det er de 100 gr. jeg har skiftet ud med 200 gr. hjemmelavet.

 

Der skal nok komme spørgsmål - det er jeg helt sikker på :mrgreen: Den portion jeg lavede forleden var bare en lille portion bare sådan for at prøve om det faldt i damens smag.

 

Og med den respons skal jeg da vist rigtigt til at studere tråden og prøve lidt forskellige ingredienser (har købt hjem til at lave med sej og sild)

 

Dejligt Dorte :-D

 

Det er spændende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...