Hop til indhold

Nogle som så TV2 igår?


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Der har de sidste dage været en del debat om hvilke slags foder der er at foretrække frem for noget andet og hvorfor.

 

Deraf er så fremkommet en debat om ingr. mv.

 

Programmet "pumpede kyllinger" gav en rigtig god fremstilling af hvad ingr. "Fjerkrækød" er for en størrelse:

 

Aftjente burhøns som først gasset og derefter kværnes hele - alt sammen i en specielindrettet lastbil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Der har de sidste dage været en del debat om hvilke slags foder der er at foretrække frem for noget andet og hvorfor.

 

Deraf er så fremkommet en debat om ingr. mv.

 

Programmet "pumpede kyllinger" gav en rigtig god fremstilling af hvad ingr. "Fjerkrækød" er for en størrelse:

 

Aftjente burhøns som først gasset og derefter kværnes hele - alt sammen i en specielindrettet lastbil.

 

Jeg så noget af det :-)

 

Jeg har advaret rigtigt meget om marinerede kylling fileter m.m. til godbidder og mad :-)

 

Der vand, og masser af salt og sukker i det.

 

Selv bruger jeg udelukkende kylling der er fersk og gerne hel :-)

 

Ja, det siger rigtigt meget om hvad vore hunde spiser, og der er både fjer og det hele med.

 

I de billige fodertyper sparer man så på selve kødet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Der har de sidste dage været en del debat om hvilke slags foder der er at foretrække frem for noget andet og hvorfor.

 

Deraf er så fremkommet en debat om ingr. mv.

 

Programmet "pumpede kyllinger" gav en rigtig god fremstilling af hvad ingr. "Fjerkrækød" er for en størrelse:

 

Aftjente burhøns som først gasset og derefter kværnes hele - alt sammen i en specielindrettet lastbil.

 

 

Nu skal man huske at holde tingene adskilt.

De pumede (stiksaltede/ neutralmarinerede ) kyllinger er til human konsum og de aftjente æg læggere er til foder industrien , her især minkfoder.

 

De neutralmarinerede kyllinger er ganske rigtigt ,som Annemarie skriver fyldt op med vand salt og sukker. (ca 10 %) .Men de vil ikke blive brugt til foder da det er er meget dyrt for foder industrien at købe en råvare med så meget vand i. For så skal de ført betale for det ekstra vand og dernæst bruge forholdsvis meget energi på at fjerne det igen, for at det kan blve til tørfoder.

 

 

Om man kan lide metoden med at smide en hel høne ,alt inclusive i en foder koger er op til een selv´. Men det er i bund og grund en super effektiv måde at udnytte hele dyret på. Intet går til spilde, og det er jo et eller andet sted fint nok.

 

De neutralmarinerede eller stiksaltede kyllinger er kun noget man kan undgå ved at holde op med at købe dem. De sælges kun så længe der er forbrugere der er villige til at købe dem.

 

For en ca . 20 -25 år siden gik debatten lige så højt omkrig den pumpede hamburgerryg. Der er nu regler på området som siger at det er lovligt at stiksalte en svinefilét med op til 10 % saltlage og først derefter er den at betragte som "pumpet"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Netto forhandler upumpede kyllingebryst og filet

 

Og ellers må man selv koge en hel kylling.

 

Jeg bliver også forarget over alt det skjulte og dyre vand/sukker/salt.

 

Sidste sommer skulle jeg købe kyllingebryst til ungdomslejren, vi handler i Dagrofa, og spurgte en af medarbejderne efter det. Jeg skulle have til 100 personer

 

"Jo, det har vi lige her" viste han mig

 

"Jamen det er med sukker i, har I ikke uden"

 

"Sukker??? Nej, nej jeg spiser selv meget af det for jeg er på kur"

 

"Jamen så læs selv"

 

Hm... han blev sgu ærgerlig

 

Dagrofa havde ikke varen uden "marinering", så ungerne fik kvarte kyllinger i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Netto forhandler upumpede kyllingebryst og filet

 

Og ellers må man selv koge en hel kylling.

 

Jeg bliver også forarget over alt det skjulte og dyre vand/sukker/salt.

 

Sidste sommer skulle jeg købe kyllingebryst til ungdomslejren, vi handler i Dagrofa, og spurgte en af medarbejderne efter det. Jeg skulle have til 100 personer

 

"Jo, det har vi lige her" viste han mig

 

"Jamen det er med sukker i, har I ikke uden"

 

"Sukker??? Nej, nej jeg spiser selv meget af det for jeg er på kur"

 

"Jamen så læs selv"

 

Hm... han blev sgu ærgerlig

 

Dagrofa havde ikke varen uden "marinering", så ungerne fik kvarte kyllinger i stedet.

 

De ved ofte ikke hvad de sælger :lol:

Jeg er holdt helt op med at spørge de unge ansatte i kvickly om noget som helst, de svarer simpelthen for dumt :lol:

 

I udsendelsen snakkede de om op til 30 % marinering i filterne:shock:

 

Jeg køber ofte kalkunbryst i netto, også uden salt og sukker, hunde reagere stærkt på salt og sukker!

 

Jeg tjekker altid deklerationen for tilsat marinering, for ofte fremgår det ikke ret tydeligt :-)

 

Og hvorfor pokker lave NEUTRALmarinade:?:

 

Priceman jeg skrev om kød til hjemmelavede godbidder og mad :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Nu skal man huske at holde tingene adskilt.

De pumede (stiksaltede/ neutralmarinerede ) kyllinger er til human konsum og de aftjente æg læggere er til foder industrien , her især minkfoder.

Kan altså ikke lige finde hvor jeg skrev at man brugte de pumpede kyllinger til hundefoder :?:

 

Jeg nævnte blot hvad ing. fjerkræs kød var for en str. - hele kværnede aftjente æglæggere.

 

Det er da fint du synes det er OK at bruge dem som dyrefoder. Det er i og for sig da også OK at udnytte de aftjente produktionsdyr til dyrefoder .... men ikke på denne måde - med fjer, næb, indevolde (som jo faktisk indeholder afføring) ... nej det synes jeg ikke er OK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Kan altså ikke lige finde hvor jeg skrev at man brugte de pumpede kyllinger til hundefoder :?:

 

Jeg nævnte blot hvad ing. fjerkræs kød var for en str. - hele kværnede aftjente æglæggere.

 

Det er da fint du synes det er OK at bruge dem som dyrefoder. Det er i og for sig da også OK at udnytte de aftjente produktionsdyr til dyrefoder .... men ikke på denne måde - med fjer, næb, indevolde (som jo faktisk indeholder afføring) ... nej det synes jeg ikke er OK.

 

Det er jeg enig med dig i :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Kan altså ikke lige finde hvor jeg skrev at man brugte de pumpede kyllinger til hundefoder :?:

Jeg nævnte blot hvad ing. fjerkræs kød var for en str. - hele kværnede aftjente æglæggere.

 

Jeg opfattede at det var de pumpede kyllinger der var en del af ingrediens listen til kyllinge kød. Sorry. my bad.

 

Det er da fint du synes det er OK at bruge dem som dyrefoder. Det er i og for sig da også OK at udnytte de aftjente produktionsdyr til dyrefoder .... men ikke på denne måde - med fjer, næb, indevolde (som jo faktisk indeholder afføring) ... nej det synes jeg ikke er OK.

 

Men så er der jo et alternativ .Og det er at dele og partere de aftjente produktions dyr i forskellige fraktioner.

Desværre bliver prisen på et sådan foder alt for dyrt og en kremering vil være billigere.

Du skal tænke på producentens kostpris. At få et slagteri til at partere læggehønsene er en rigtig bekostelig affære.

 

Så enten bliver hele hønen kvast og kogt til mink foder eller også bliver de brændt.

Den ene metode kan give ægproducenten en indtægt fra foder producenten ,og den anden giver ægproducenten en udgift til kremering. Og til syvene og sidst er der kun een til at betale. Og det er forbrugeren.

 

Men hvad ville du foreslå man skulle gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

 

Priceman jeg skrev om kød til hjemmelavede godbidder og mad :-)

 

Ja det er jeg klar over. Jeg skrev da heller ikke at du sagde andet.:-D

 

Du skriver at du er enig med Aussies, så hvad kunne du forestille dig at man kunne gøre i stedet. Mht de aftjente lægge høns?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Ser vi til gengæld bort fra det etiske omkring Hønsehold så er hele branchen desværre noget suspekt.

 

Læs her Morten Spiegelhauer´s blog på TV2.

 

En branche på bagbenene

 

 

Det er for latterligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja det er jeg klar over. Jeg skrev da heller ikke at du sagde andet.:-D

 

Du skriver at du er enig med Aussies, så hvad kunne du forestille dig at man kunne gøre i stedet. Mht de aftjente lægge høns?

 

Jeg er ikke ked af at betale for et ordentlig foder, så jeg synes at de skal aflives på en ordentlig måde og kødet kan så bruges til foder :-)

 

Økologiske høner er dog nok bedre egnede, dem vil jeg gerne have i mit foder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ser vi til gengæld bort fra det etiske omkring Hønsehold så er hele branchen desværre noget suspekt.

 

Læs her Morten Spiegelhauer´s blog på TV2.

 

En branche på bagbenene

 

 

Det er for latterligt.

Tak for linket, så desværre ikke hele programmet:(

 

Det er noget svineri, tænk at de snyder og anmelder :hmm:

 

De har virkelig noget at skjule når de opfører sig sådan:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt klart noget svindel , og alt sammen for profit

 

Jeg har for mange år siden arbejdet på et svineslagteri , og der er det bestemt ikke bedre , hamburgryg og brystflæsk var , og er nok stadig pumpet op med saltvand

 

Deres pølser er i de fleste tilfælde benmel og is , så kommer der lige en sjat kød med også , og det kød er afpild og bestemt ikke noget der skal ses

 

Jeg er sikker på , at hvis vi vidste hvad vi puttede i hovedet af kødvare , ville de fleste af os nok være vegetarer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Men hvad ville du foreslå man skulle gøre?

Gasse dem, smide dem i kogende vand således at fjerhammen løsnes, hive fjererne af dem, åbne møsen og hive tarmen ud - også kværne dem. Det vil selvfølgelig koste lidt mere, men resultatet ville være klart bedre at acceptere

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...