Hop til indhold

Er rundering en god ting for alle hunde?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

Hejsa :vinken:

 

Vinter og jeg går til træning og vi skal blandt andet lære rundering.

 

Det foregår sådan, at hunden holdes tilbage af ejer, som siger 'runder' hvorefter hunden løber hen til træner som giver hunden masser af guffer og ros. Ejer skal trække hunden væk, mens træner stadig indbyder hunden til at blive. Senere bygger man på med at hunden skal gø ad træner osv.

 

Ved ikke om jeg har lyst til at vinter skal lære det. Hun har altid være meget glad for mennesker, og jeg har trænet 'fravælg' f.eks. ved at have en person gøre sig interesant for hende på alle måder bare hun ikke får godbidder. Det øjeblik hun kigger på mig kalder jeg så og hun kommer hen til mig og får guffer. Efterhånden er andre lidt ligegyldige.

 

Jeg ved ikke om rundering vil ødelægge det. Min træner gav hende en godbid for flere uger siden, da hun gik forbi Vinter. Hun husker det stadig og jeg skal arbejde ekstra for at få hendes fokus på mig, hvis træner er tæt på og kigger vores vej.

 

En anden ting er, at jeg ikke synes det virker som om Vinter synes det er sjovt at gø ad mig. Jeg har trænet hende til det, i forbindelse med noget andet, men hun laver kun lille vuffer og virker ikke som om hun er glad for det. Det er en underlig grund, men sådan noget tænker jeg også på :rolleyes:

 

Jeg har ingen store grunde til at fravælge rundering, bare små ting. Men overvejer at sige til træner at jeg gerne vil træde til side når vi træner den del.

 

Jeg går også til konkurrencer, men for sjov og motivering, og er ok med at vi ikke får point for rundering :)

 

Hvad synes i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

De fleste hunde plejer at synes det er sjovt!

 

Måsker glemmer du lidt din stimuluskontrol her? "Fidusen" er jo at sætte signal på og uden signalet skal Vinter ikke tænke "figurant" eller hvad hun tænker.

 

Jeg kan godt se det kan komme lidt i karambolage med din "ignorer andre mennesker" men alle vi med konkurrencehunde kan jo få det til at fungere, så må du også kunne :-D

 

Det eneste jeg har lidt at udsætte på er metoden med at du siger "runder" før afsendelse, for hvis Vinter gør noget andet end det ønskede, er det jo det hun hæfter op på signalet.

 

Generelt synes jeg rundering til husbehov er godt for hunde :-D

 

Jeg øver det lidt anderledes: Ejer holder hund i selen, figuranten "tirrer" hunden med belønningen og ved at lade hunden "jage sig væk" (h*n fjerner sig en anelse når hunden går mod) . Oftest begynder hunden at gø af sig selv her og belønnes pronto.

 

Mens hunden holdes sender jeg fig. i løb og hunden bliver sluppet mens h*n stadig løber.

 

Ved kontakt stopper fig. op og "fodrer" hunden (guf eller leg) til at blive hos sig og så følger jeg din træners opskrift med at hunden HALES væk fra fig. som stadig animerer den til at blive.

 

Det er lidt anderledes end I gør og jeg tror Vinter vil finde det sjovere? Fordi det er HENDE der styrer figuranten = hun har fuld kontrol over situationen/figuranten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Tak begge to ;)

 

Ninjamor, du kan altid få mig ind på rette vej - tusind tak...du har godt nok givet mig mange råd efterhånden, og jeg ved jeg har en gladere hund i dag pga det. Kram til dig :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
Det foregår sådan, at hunden holdes tilbage af ejer, som siger 'runder' hvorefter hunden løber hen til træner som giver hunden masser af guffer og ros. Ejer skal trække hunden væk, mens træner stadig indbyder hunden til at blive. Senere bygger man på med at hunden skal gø ad træner osv.

 

Ved ikke om jeg har lyst til at vinter skal lære det. Hun har altid være meget glad for mennesker, og jeg har trænet 'fravælg' f.eks. ved at have en person gøre sig interesant for hende på alle måder bare hun ikke får godbidder. Det øjeblik hun kigger på mig kalder jeg så og hun kommer hen til mig og får guffer. Efterhånden er andre lidt ligegyldige.

 

Hejsa.

 

Min den ældste af hundene er også meget kontaktsøgende overfor ALLE mennesker, og der har runderingstræningen faktisk hjulpet en del, da hun har fundet ud af at det kun er ved kommando "ud" der er belønninger i farvandet :roll:

 

Mht. træningsmetoden er jeg ikke enig i den måde du træner det på - men det er så en længere forklaring...

 

/Carina

 

- - -

Mine hunde:

www.workingdogs.dk/malinois/

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak begge to ;)

 

Ninjamor, du kan altid få mig ind på rette vej - tusind tak...du har godt nok givet mig mange råd efterhånden, og jeg ved jeg har en gladere hund i dag pga det. Kram til dig :kys:

 

Tak sakl du have. Du er heller ikke selv så tosset :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hejsa.

 

Min den ældste af hundene er også meget kontaktsøgende overfor ALLE mennesker, og der har runderingstræningen faktisk hjulpet en del, da hun har fundet ud af at det kun er ved kommando "ud" der er belønninger i farvandet :roll:

 

Mht. træningsmetoden er jeg ikke enig i den måde du træner det på - men det er så en længere forklaring...

 

/Carina

 

En forklaring som evt kan læses i Hund og Træning hvis jeg ikke husker helt forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

vi har godt aldrig trænet rondering kun til husbehov

 

men vores indlærings metode er lidt som beskrevet ovenover dog ikke med at hunden tror det er fig den jager væk men vi har viftet et stykke legetøj i stedet som fig skulle lege med hunden med når hunden nåede frem synes aldrig jeg har haft dårige oplevelser med dette kun at hundenes synes det var vildt sjovt og rondere efter mennesker og genstande især mennesker

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
En forklaring som evt kan læses i Hund og Træning hvis jeg ikke husker helt forkert?

 

Ja, har vist fået skrevet et par artikler omkring emnet i Hund & Træning :blink:

 

 

Men kort fortalt starter jeg træningen op med at figuranten har noget hunden gerne vil have, hvor figuranten så står i "stand" (uden trusler af nogen art), så det hele indlæres i ro. Dermed får man en hund der står roligt og halser i stedet for at hoppe frem og tilbage. Se evt. her (Cabby 5 måneder, første gang han træner halsgivning):

[media]

[/media]

 

 

Derefter begynder jeg at sætte løbet på, men stadigvæk med fokus på at hunden skal være i ro i halsgivningen uden at være ubehagelig eller berøre figuranten, samtidig med at den skal være lydig i arbejdet. Se evt. her:

[media]

[/media]

 

 

Ved hele tiden at fokusere på ro og lydighed, bliver det så også nemmere at lave en færdig rundering, hvor hunden lystrer i indkaldet og ikke bare tager selv for at finde figuranten:

[media]

[/media]

 

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
Tak for beskrivelsen, jeg har netop en hund der selv tager for sig, hvis han kan se sit snit til at komme afsted. står og hopper for at komme frem til figuranten.

 

Hvordan træner du det så ???

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa :vinken:

 

Vinter og jeg går til træning og vi skal blandt andet lære rundering.

 

Det foregår sådan, at hunden holdes tilbage af ejer, som siger 'runder' hvorefter hunden løber hen til træner som giver hunden masser af guffer og ros. Ejer skal trække hunden væk, mens træner stadig indbyder hunden til at blive. Senere bygger man på med at hunden skal gø ad træner osv.

 

Ved ikke om jeg har lyst til at vinter skal lære det. Hun har altid være meget glad for mennesker, og jeg har trænet 'fravælg' f.eks. ved at have en person gøre sig interesant for hende på alle måder bare hun ikke får godbidder. Det øjeblik hun kigger på mig kalder jeg så og hun kommer hen til mig og får guffer. Efterhånden er andre lidt ligegyldige.

 

Jeg ved ikke om rundering vil ødelægge det. Min træner gav hende en godbid for flere uger siden, da hun gik forbi Vinter. Hun husker det stadig og jeg skal arbejde ekstra for at få hendes fokus på mig, hvis træner er tæt på og kigger vores vej.

 

En anden ting er, at jeg ikke synes det virker som om Vinter synes det er sjovt at gø ad mig. Jeg har trænet hende til det, i forbindelse med noget andet, men hun laver kun lille vuffer og virker ikke som om hun er glad for det. Det er en underlig grund, men sådan noget tænker jeg også på :rolleyes:

 

Jeg har ingen store grunde til at fravælge rundering, bare små ting. Men overvejer at sige til træner at jeg gerne vil træde til side når vi træner den del.

 

Jeg går også til konkurrencer, men for sjov og motivering, og er ok med at vi ikke får point for rundering :)

 

Hvad synes i?

 

 

Altså, det er jo din hund, og du bestemmer jo hvad i skal deltage i.

Hvis dette ikke er et ønske, så lad være, og får i lyst til det senere kan i jo bare øve det der :mrgreen:

 

 

(aslan sætter sig hen foran træneren og når hun siger halse, så kigger han på hende som om hun var fuldstændig dum!:mrgreen: mors dygtige hund, han har smag :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, det er jo din hund, og du bestemmer jo hvad i skal deltage i.

Hvis dette ikke er et ønske, så lad være, og får i lyst til det senere kan i jo bare øve det der :mrgreen:

 

 

(aslan sætter sig hen foran træneren og når hun siger halse, så kigger han på hende som om hun var fuldstændig dum!:mrgreen: mors dygtige hund, han har smag :mrgreen: )

 

Hmmm, endnu et bevis på, at der er slægtskab mellem Broholmeren og Berner Sennenhunden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Carina.

 

jeg holder ham, mens figuranten løber/er i skjul, siger runder og slipper ham, han suser direkte ud til figuranten, og halser får belønning og jeg henter ham. det er noglelunde sådan det sker:-)

 

vh pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, har vist fået skrevet et par artikler omkring emnet i Hund & Træning :blink:

 

 

Men kort fortalt starter jeg træningen op med at figuranten har noget hunden gerne vil have, hvor figuranten så står i "stand" (uden trusler af nogen art), så det hele indlæres i ro. Dermed får man en hund der står roligt og halser i stedet for at hoppe frem og tilbage. Se evt. her (Cabby 5 måneder, første gang han træner halsgivning):

[media]

[/media]

 

 

Derefter begynder jeg at sætte løbet på, men stadigvæk med fokus på at hunden skal være i ro i halsgivningen uden at være ubehagelig eller berøre figuranten, samtidig med at den skal være lydig i arbejdet. Se evt. her:

[media]

[/media]

 

 

Ved hele tiden at fokusere på ro og lydighed, bliver det så også nemmere at lave en færdig rundering, hvor hunden lystrer i indkaldet og ikke bare tager selv for at finde figuranten:

[media]

[/media]

 

 

/Carina

 

Det lyder godt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja, har vist fået skrevet et par artikler omkring emnet i Hund & Træning :blink:

 

 

Men kort fortalt starter jeg træningen op med at figuranten har noget hunden gerne vil have, hvor figuranten så står i "stand" (uden trusler af nogen art), så det hele indlæres i ro. Dermed får man en hund der står roligt og halser i stedet for at hoppe frem og tilbage. Se evt. her (Cabby 5 måneder, første gang han træner halsgivning):

[media]

[/media]

 

Derefter begynder jeg at sætte løbet på, men stadigvæk med fokus på at hunden skal være i ro i halsgivningen uden at være ubehagelig eller berøre figuranten, samtidig med at den skal være lydig i arbejdet. Se evt. her:

[media]

[/media]

 

Ved hele tiden at fokusere på ro og lydighed, bliver det så også nemmere at lave en færdig rundering, hvor hunden lystrer i indkaldet og ikke bare tager selv for at finde figuranten:

[media]

[/media]

 

/Carina

 

sådan starter vi også:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
vi har godt aldrig trænet rondering kun til husbehov

 

men vores indlærings metode er lidt som beskrevet ovenover dog ikke med at hunden tror det er fig den jager væk men vi har viftet et stykke legetøj i stedet som fig skulle lege med hunden med når hunden nåede frem synes aldrig jeg har haft dårige oplevelser med dette kun at hundenes synes det var vildt sjovt og rondere efter mennesker og genstande især mennesker

 

Jeg kender nogen hvis hund er begyndt at gø ad folk, når den er ivrig for at komme hen til dem, men ikke får lov. Det er bare en af de ting, hvor jer er nervøs for at opdragelse og træning kan komme lidt i konflikt med hinanden....men ved jo godt at man kan træne alt væk....men har heller ikke lyst til at skabe flere problemer end nødvendigt.

 

Men har det bedre med rundering nu - det var nok lidt der jeg var i tvivl omkring rundering - mht hvordan det kunne påvirke andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Ja, har vist fået skrevet et par artikler omkring emnet i Hund & Træning :blink:

 

 

Men kort fortalt starter jeg træningen op med at figuranten har noget hunden gerne vil have, hvor figuranten så står i "stand" (uden trusler af nogen art), så det hele indlæres i ro. Dermed får man en hund der står roligt og halser i stedet for at hoppe frem og tilbage. Se evt. her (Cabby 5 måneder, første gang han træner halsgivning):

[media]

[/media]

 

 

Derefter begynder jeg at sætte løbet på, men stadigvæk med fokus på at hunden skal være i ro i halsgivningen uden at være ubehagelig eller berøre figuranten, samtidig med at den skal være lydig i arbejdet. Se evt. her:

[media]

[/media]

 

 

Ved hele tiden at fokusere på ro og lydighed, bliver det så også nemmere at lave en færdig rundering, hvor hunden lystrer i indkaldet og ikke bare tager selv for at finde figuranten:

[media]

[/media]

 

 

/Carina

 

Tak for en god beskrivelse.

 

Det at man samarbejder lidt med en anden, har også noget at sige for mig. Har kun lavet rundering en håndfuld gange nu - kun med niveau 1 hvor hunden skal hen til figurant (uden at halse). I et tilfælde løb vinter afsted før jeg fik sagt 'runder' og fik godbidder for det hos figurant ved en fejl. En anden gang brugte vi en figurant som viste sig at løfte knæ op til hunde som hoppede for at ramme dem og som råbte nej samtidigt. Ellers har det gået godt.

 

Det andet, som du snakker om, er vigtigt for mig - øvelsen skal ende med at være kontrolleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Altså, det er jo din hund, og du bestemmer jo hvad i skal deltage i.

Hvis dette ikke er et ønske, så lad være, og får i lyst til det senere kan i jo bare øve det der :mrgreen:

 

 

(aslan sætter sig hen foran træneren og når hun siger halse, så kigger han på hende som om hun var fuldstændig dum!:mrgreen: mors dygtige hund, han har smag :mrgreen: )

 

enig. og jeg bestemmer også selv. men i dette tilfælde var jeg lidt i tvivl om det var noget jeg skulle sige for eller imod til. vi fortsætter dog, da jeg har fået sat nogle ting på plads ved at se hvad i har skrevet ;)

 

he he aslan :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

En ting, som jeg selv har gjort, som vi vist ikke skal....er at, EFTER at jeg har trukket Vinter væk nogle meter fra figuranten, så har jeg haft nogle ekstra gode godbidder med som jeg har givet hende flere af. Samtidigt betinger jeg ordet 'kom' når jeg giver hende nogle af disse godbidder. Det gør jeg mens jeg går nogle skridt.

 

Jeg ved godt, at hun skal have interesse for at komme til figuranten, og derfor trækkes hun nogle meter først. Men samtidigt vil jeg ikke 'miste' hendes kontakt til mig og til indkald, og skaber derfor god relation til mig i øvelsen også. Ved ikke om det er ok, der er ikke andre som gør det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg kender nogen hvis hund er begyndt at gø ad folk, når den er ivrig for at komme hen til dem, men ikke får lov. Det er bare en af de ting, hvor jer er nervøs for at opdragelse og træning kan komme lidt i konflikt med hinanden....men ved jo godt at man kan træne alt væk....men har heller ikke lyst til at skabe flere problemer end nødvendigt.

 

Men har det bedre med rundering nu - det var nok lidt der jeg var i tvivl omkring rundering - mht hvordan det kunne påvirke andre ting.

 

Det handler om stimuluskontrol som med alle andre øvelser, så det bør ikke være det der afholder dig fra at lære Vinter at rundere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
En ting, som jeg selv har gjort, som vi vist ikke skal....er at, EFTER at jeg har trukket Vinter væk nogle meter fra figuranten, så har jeg haft nogle ekstra gode godbidder med som jeg har givet hende flere af. Samtidigt betinger jeg ordet 'kom' når jeg giver hende nogle af disse godbidder. Det gør jeg mens jeg går nogle skridt.

 

Jeg ved godt, at hun skal have interesse for at komme til figuranten, og derfor trækkes hun nogle meter først. Men samtidigt vil jeg ikke 'miste' hendes kontakt til mig og til indkald, og skaber derfor god relation til mig i øvelsen også. Ved ikke om det er ok, der er ikke andre som gør det...

 

Jeg ville ikke gøre det...

 

Når der trænes som du beskriver med at h. skal være højmotiveret for at komme til/blive hos fig. mpdarbekder du dette ved at "lokke" Vinter med dig vha. godbidder for i det sekund bliver figuranten sekundær for hende.

 

Hunde skal ikke kaldes væk fra fig. så øv hellere "kom" i en anden sammenhæng.

 

For meget kontrol kan give en mere hæmmet udførelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg ville ikke gøre det...

 

Når der trænes som du beskriver med at h. skal være højmotiveret for at komme til/blive hos fig. mpdarbekder du dette ved at "lokke" Vinter med dig vha. godbidder for i det sekund bliver figuranten sekundær for hende.

 

Hunde skal ikke kaldes væk fra fig. så øv hellere "kom" i en anden sammenhæng.

 

For meget kontrol kan give en mere hæmmet udførelse

 

 

ahh..ok, så vi ender aldrig med at skulle kalde hunden til os når øvelsen er komplet? Ok. Kan se jeg måske burde vide lidt mere om rundering og hvad den færdige øvelse egentligt er :)

 

tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
ahh..ok, så vi ender aldrig med at skulle kalde hunden til os når øvelsen er komplet? Ok. Kan se jeg måske burde vide lidt mere om rundering og hvad den færdige øvelse egentligt er :)

 

tak.

 

Ved den færdige øvelse bliver hunden sendt ud "at finde manden" - sværhedsgrad (afstand, terræn hvor skjult fig. er) afhængig af hvilken klasse man går i - hunden skal da selv stoppe ved figuranten, starte på at give hals og med halsgivningen tydeligt markere fundet. Altså flere glam, gerne vedvarende hals.

 

Man ser iøvrigt gerne at hunden bliver ved med at gø til hundeføreren er nået frem til hunden og siger "tak" eller lignende og fjerner hunden.

 

Hundens fokus skal altså være på fig. og den må ikke kunne kaldes fra denne!

 

Hvis man kalder hunden væk i træning vil den ikke bevare fokus på fig. men deler opmærksomheden mellem fører og fig.

 

For at kunne høre når føreren kalder vil hunden typisk holde pauser i halsgivningen og muligvis se tilbage efter føreren.

Dette giver ikke en flydende halsgivning plus (i det virkelige liv, som man forsøger at efterligne) det at fig. vil kunne forsøge at stikke af fra hunden, når den er uopmærksom på ham. Og det må ikke ske.

 

Derfor kalder man ikke sin hund væk fra fig. men arbejder i stedet på at fig. er så uimodståelig at hunden ikke vil forlade ham.

 

Det er derfor du skal HIVE Vinter væk i stedet for at kalde hende væk.

 

Bed din træner om at forklare målet med træningen, så du ved hvad du skal træne mod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
En ting, som jeg selv har gjort, som vi vist ikke skal....er at, EFTER at jeg har trukket Vinter væk nogle meter fra figuranten, så har jeg haft nogle ekstra gode godbidder med som jeg har givet hende flere af. Samtidigt betinger jeg ordet 'kom' når jeg giver hende nogle af disse godbidder. Det gør jeg mens jeg går nogle skridt.

 

Jeg ved godt, at hun skal have interesse for at komme til figuranten, og derfor trækkes hun nogle meter først. Men samtidigt vil jeg ikke 'miste' hendes kontakt til mig og til indkald, og skaber derfor god relation til mig i øvelsen også. Ved ikke om det er ok, der er ikke andre som gør det...

 

Hejsa.

 

Nu har jeg jo ikke set dig og din hund ... men sådan lige et par generelle bemærkninger:

 

  • Med mindre du har en hund der kører meget lavt i byttedriften (ikke vil ud til figuranten, eller ikke holder ret meget fokus på denne), så ville jeg ALDRIG begynde at trække hunden væk fra figuranten, da dette kan køre hunden over i bytteforsvarsdriften, hvilket bestemt ikke er ønskværdigt (kan i værste konsekvens medføre at hunden bider figuranten når hundeføreren kommer derud).
  • I stedet for bruger jeg altid at figuranten og hundeføreren SAMMEN går tilbage med hunden - i starten går figuranten selv tilbage med hunden. MEN aldrig en konflikt med at hunden skal trækkes væk fra figuranten med mindre der er ovennævnte problemer.
  • Ret hurtigt begynder jeg at kræve af en driftstærk hund, at den skal sidde på plads og først må løbe på kommando.
  • Sideløbende med runderingstræningen træner jeg selve arbejdet på midterlinien, der skal være på plads INDEN eftersøgningen til A- og E-klassen startes op.
  • Når hunden skal lære at kaldes på plads og væk fra figuranten, bør dette først indlæres når hunden er helt sikker i selve figurantarbejdet. Jeg plejer at gøre det, at jeg lærer hunden at sidde på plads og halse lige overfor figuranten. Når dette er på plads, og hunden kan halse fra plads-positionen, går jeg et enkelt skridt bagud og kalder hunden på plads. Så snart hunden rykker bagud: klik og beløn fra figuranten ... med klikkeren tager det ikke ret lang tid at lære hunden at gå på plads uden konflikter, og kommer belønningen fra figuranten, holder den stadigvæk fokus mod denne (den bliver selvfølgelig også kun klikket når den kigger på figuranten) :-).
  • Når man skal træne øvelsen som eftersøgning, bruger jeg trækkere i hver side, som hunden skal halse af for at få sin belønning, som den skal løbe ind til føreren med. Denne belønning skal altid være et eller andet den skal bære på som et signal til at nu må den gerne forlade figuranten - ALDRIG bare et stykke pølse, og så løbe tilbage til hundeføreren. Her vægter jeg igen ro på midterlinien højt og at hunden stadigvæk ikke må løbe før kommando...
     
    Se evt. den yngste af mine hunde her:
    [media]
    [/media]
  • Til slut indlærer jeg at hunden også skal kunne halse af "alternative" figuranter (krav for redningshunde, men en rigtig god ting også for konkurrencehunde). Dette indebærer figuranter der går, snakker, synger, "er beruset", skælder hunden ud/slår efter den, siger av og gør som om de er kommet til skade, tilbyder hunden foder og mange mange andre ting, som gør at hunden bliver helt sikker i figurantarbejdet :blink:

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...