Hop til indhold

Jeg går uden, ogmanden MED snor...


Gæst sandraia
 Share

Recommended Posts

Gæst sandraia

Vi har jo bølle på 15 uger, og vi har kun haft ham i 1 uge.

han er meget nem, og meget nem at kalde tilbage "på plads"

 

jeg har snoren med, til når vi skalkrydse vejen, men ellers løber han fri, uden problemer. min mand vil ikke gøre dette, da han mener at han da aldrig lærer at gå pænt i snor, hvis han får lov til at løbe fri.

 

(jeg kunde så heldigvis argumentere med at hvis han vil lære bølle at gå pænt i snor, skulle han dælme til at løre gravhunden rasmus det også... han er 5 år....)

 

men passer det han siger?

med at han ikke vil gå pænt i snor, hvis jeg lader ham gå fri??

 

Jeg elske rat kunde have min hund løs.. det kan vi ikke med gravhunden, da han er vil-døv og gør som han vil...han er en rigtig typisk gravhund... så jeg elsker at mig og bølle kan gå ture uden snor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi fik Harley som 15 mdr., var han ikke vant til at gå så meget i snor. Han trak virkelig meget og gik hvor det passede ham. Han var heller ikke god til at gå plads.

Det krævede en del arbejde de første par uger at lære ham at vente og ikke trække.

 

hvis hunden aldrig går i snor hvordan skulle den så have mulighed for at lære at gå i snor??

 

Jeg synes dog ikke at det skal være enten eller.... Vi går løs med Harley så meget som muligt, men træner også i snoren.

 

***Gry***

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sandraia
Da vi fik Harley som 15 mdr., var han ikke vant til at gå så meget i snor. Han trak virkelig meget og gik hvor det passede ham. Han var heller ikke god til at gå plads.

Det krævede en del arbejde de første par uger at lære ham at vente og ikke trække.

 

hvis hunden aldrig går i snor hvordan skulle den så have mulighed for at lære at gå i snor??

 

Jeg synes dog ikke at det skal være enten eller.... Vi går løs med Harley så meget som muligt, men træner også i snoren.

 

***Gry***

 

Jojo, det forstår jeg jo også.. :lol:og snoren er skam også altid med. jeg synes bare at når vi bor på landet med masser af marker og god plads til at lege, skal vi benytte os af muligheden.

det er bare om det har noegn betydning for hans evne til at gå i snor, når han mest mulig går uden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund aldrig går i snor, lærer den det heller aldrig. Det er en disciplin som alle andre. Og lærer du den det ikke fra hvalp får du et pokkers hyr med det, når den bliver unghund og ikke længere kan løbe løs alle steder, fordi den ikke længere høre efter dig hver gang du kalder...og ja tro mig, det vil ske.

 

Jeg giver din mand ret. Vaps kan lige så godt lære det fra starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er splittet :oops:

 

På den ene side kan vaps ikke lære at gå pænt i snor, hvis den ikke har snoren på :neutral: men med en hvalp er det rigtig godt at den er fri, da det styrker flokinstinktet :neutral:

 

Jeg bor også på landet, og Jacki et meget lidt i snor til daglig, hendes indkald er upåklageligt :engel: plus hun kommer flere gange på turen af sig selv og "hilser" :lun: Til gengæld går hun ikke så pænt i snor :oops: men hun er hurtig nok til at komme efter det :5up: men trækker da, hvis der er noget/nogen spændende i nærheden - men nu er selvkontrol generelt et grimt ord i Jackis univers :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sandraia
Jeg er splittet :oops:

 

På den ene side kan vaps ikke lære at gå pænt i snor, hvis den ikke har snoren på :neutral: men med en hvalp er det rigtig godt at den er fri, da det styrker flokinstinktet :neutral:

 

Jeg bor også på landet, og Jacki et meget lidt i snor til daglig, hendes indkald er upåklageligt :engel: plus hun kommer flere gange på turen af sig selv og "hilser" :lun: Til gengæld går hun ikke så pænt i snor :oops: men hun er hurtig nok til at komme efter det :5up: men trækker da, hvis der er noget/nogen spændende i nærheden - men nu er selvkontrol generelt et grimt ord i Jackis univers :rolleyes:

 

 

jeg låner lige dit inlæg, da det beskriver rigtig meget hvad jeg ville sige.

 

men jo, jeg forstår selvfølgelig pointen i at gå i snor.. så mon ikke vi skal begynde at træne på det...

men stadig have ture hvor han er fri....

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg låner lige dit inlæg, da det beskriver rigtig meget hvad jeg ville sige.

 

men jo, jeg forstår selvfølgelig pointen i at gå i snor.. så mon ikke vi skal begynde at træne på det...

men stadig have ture hvor han er fri....

 

Man kunne jo også dele turen op, så vejen ud er fri = løbe krudt af sig, og så træne gå i snor på vejen hjem, når vaps er træt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo, det forstår jeg jo også.. :lol:og snoren er skam også altid med. jeg synes bare at når vi bor på landet med masser af marker og god plads til at lege, skal vi benytte os af muligheden.

det er bare om det har noegn betydning for hans evne til at gå i snor, når han mest mulig går uden...

 

 

Du skal absolut heller ikke stoppe med at have ham løs!!

Men at kunne gå i snor er en god færdighed at lære sin hund og det kræver ligesom alt andet at det trænes.

Harley så nærmest ud som om han følte det var en straf at få snor på i starten - og sådan skal det jo heller ikke være! Derfor er det vigtigt at træne det, ligesom man træner andre ting, fx. indkald, sit dæk osv...

 

Som jeg også skrev i mit første indlæg, så går vi selv løs med Harley så meget som muligt. Men da vi bor i byen er det også vigtigt at han kan gå i snor, når hans selektive-efter-teenage-hørelse sætter ind, så han absolut ikke kan høre at der bliver kaldt på ham! haha :mrgreen:

 

Jeg er enig med både dig og din mand: Det er bedst at lære hunden at gå i snor fra hvalp. Men omvendt er det ligeså vigtigt at hunden lærer at gå uden snor fra hvalp. Træn begge dele :-D

 

***Gry***

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...