Hop til indhold

Mangler min nattesøvn....


Gæst chi-vapsen
 Share

Recommended Posts

Gæst chi-vapsen

Gaaaaabbb.. er bare så træt...:megaked:

 

Frida(14 uger) har nu boet her i ca 3 uger, og hun har sovet fint om natten, men de sidste par nætter er hun vågnet onkring kl 4 og vil ikke sove mere, så hopper hun omkring sengen og piber, hun sover i en kurv ved siden af min seng.. Har prøvet at sætte hånden ned til hende, så hun kan mærke mig, men det er ikke nok, så går vi ud og tisser, men det er stadig ikke nok, nej nu skal vi op, og de orker jeg altså ikke, skal jo på job..

 

Hun sover fra omkring kl 20.30 om aftenen, og det er knap jeg kan vække hende når vi går i seng, hvor hun lige kan løbe ud i haven og gøre en tissetår inden hun kryber ind i kurven for at sove videre..

 

Igår aftes sov hun også fra omkring kl 20.30, men da jeg gik i seng kl 23, ville den lille frøken Frida ikke sove mere, så kl midnat vadede jeg rundt ude på gaden for at gå hende træt, hvilket hun ikke brød sig om, det er som om hun ikke kan lide at gå tur når der er mørkt men fik hende da gået træt så jeg ku få sovet bare lidt...

 

Er dette helt normalt, og har i nogle råd til, hvordan vi kan få vores nattesøvn igen, måske vi gør noget helt forkert???

 

Man burde ha barsel, når man får en hvalp!!!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med dig

 

Jeg havde lidt samme problem med min hund da den var i den alder.

Ligesom du da også har forsøgt, gik jeg en aftentur ved 8-9 tiden og derefter faldt hunden i søvn.

 

Jeg tror du skal begynde at lære den lille at man sover når det er nat. Forstået på den måde, at når du først er gået i seng, så står du ikke op igen, medmindre det er for en kort tissetur i haven. Du må under inegn omstændigheder begynde at gå tur, lege eller på anden måde virke frisk og interesseret, når det er nat. Så lærer du nemlig bare hunden at det kan betale sig at larme om natten, for så sker der noget sjovt.

 

Når den lille piver eller roder rundt (og du ved at det ikke er tissetid), så prøv at ignorere det og prøv at undgå for megen snak. Bed evt. hvalpen om at lægge sig igen eller sig: 'Nej nu skal vi sove'. Husk at sige det med dæmpet stille stemme. Læg evt. en beroligende hånd på hende.

 

Med tiden finder hunden ud af at der ikke sker noget som helst om natten og at man derfor lige så godt kan lægge sig til at sove.

 

Den med tidlig opvågnen er lidt anderledes. Jodie vågnede kl. 5 de første par måneder. Det er der vist ikke så meget at gøre ved. Klokken 4 lyder dog som tidligt for mig, så der holder du ved at det er nat.

Senere begynder man så at rykke lidt ved tiden og trække den til kl. 6 før man står op og senere igen til kl 7.

 

Held og lykke med natteroderiet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chi-vapsen

Takker for jeres svar:5up:

 

Kan nok se pointen i, at de selvfølgelig ikke er smart, at rejs sig og gå med hende når hun piber, for ja så finder hun jo ud af, at hun får noget ud af det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for jeres svar:5up:

 

Kan nok se pointen i, at de selvfølgelig ikke er smart, at rejs sig og gå med hende når hun piber, for ja så finder hun jo ud af, at hun får noget ud af det:)

 

Åh, det er jo svært, for det KAN jo være at næste gang hun piver rent faktisk skal af med noget.

 

Hvalpen lærer at indrette sig efter familiens døgnrytme, det skal nok komme. Jeg kan dog ikke huske hvor lang tid der gik med min chi.

 

Men jeg kan huske at vi virkelig havde aften/natritualer, der signalerede at nu skulle der altså soves.

Hvis hundens mennesker er i ro, lægger sig ned, sukker, gaber flere gange og ikke har gang i ting og sager, så vil hunden også hen ad vejen lære at nu er det optakt til at vi hviler/sover.

 

Er du selv aktiv om aftenen eller sidder du foran tv? For hvis du gør det sidste, kan det være nok signal til at hunden tror at man skal gå i seng kl 20.30.

 

Prøv evt. at sætte dig ned på gulvet med hende om aftenen og giv hende nogle spændende tyggeting og legetøj. Vi brugte meget at være på gulvmadras sammen med hende, fremfor at tage hende op på skødet i sofaen. Fordi på gulvet kunne hun være mere aktiv med alle sine ting. Og du kan stadig se tv fra madrassen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...