Hop til indhold

Orijen??


Gæst alouiseba
 Share

Recommended Posts

Gæst alouiseba

Hej tøser

 

Jeg står og skal have en lille cavalier king charles hvalp her i slut marts eller slut april (har ikke helt bestem mig for hvilken af hvalpene det bliver endnu) Og jeg havde overvejet at fodre med Orijen da jeg har læste at det skulle være rigtig godt, fordi der er 70 % kød i og 30 frugt og grønt og INGEN korn, ris etc. Nogle som har fodret med det?? god dårlige erfrainger???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det er et super foder, men en super ingrediens liste - en af de bedste fodermærker som findes på markedet, meeen....

 

Protein indholdet er meget stort og det bør derfor ikke gives til hvalpe og unghune i vækst. Jeg ville nok også være lidt nervøs ved at give det alene til voksne hunde - stort protein indhold er en belastning for nyrene.

 

Kombineret sammen med et andet foder - f.eks. Fish4dogs - er det dog et glimrende foder.

 

Har selv fodret sådan og hundene trives super på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hej tøser

 

Jeg står og skal have en lille cavalier king charles hvalp her i slut marts eller slut april (har ikke helt bestem mig for hvilken af hvalpene det bliver endnu) Og jeg havde overvejet at fodre med Orijen da jeg har læste at det skulle være rigtig godt, fordi der er 70 % kød i og 30 frugt og grønt og INGEN korn, ris etc. Nogle som har fodret med det?? god dårlige erfrainger???

 

 

Jeg er sikker på at hunde ville kunne have et glimrende ,ja endda godt liv med dette produkt. Jeg kan bare ikke lide at der reklameres for at der er 70 % protein i.

For ser man på deres Varedeklaration så skriver den noget helt andet, nemlig:

 

GARANTERET ANALYSE

 

Protein 40.0 %

Fedt 16.0 %

Kulhydrater 16.0 %

Vand 10.0 %

Aske 7.7%

Fibrer 3.0 %

Kalcium 1.6 %

Fosfor 1.4 %

Omega-6 2.0 %

Omega-3 0.7 %

m.m.

 

Og så er det ikke anderledes end alle de andre produkter på markedet. Det koster bare meget mere.

 

Jeg syntes godt nok der bliver stukket blår i øjnene på forbrugerne ved at skrive der er 70 % protein i.

Med mindre man har rigtig god tid eller en uddannelse indenfor netop levnedsmidler eller lignende, så er det en jungle at komme igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Men det fås jo også til hvalpe, to slags endna har jeg set, en til små/mellem hund og en til store?? er det ikke afstemt så eller hvad?? :idea:

 

Selvfølgelig er deres hvalpefoder afstemt så en hvalp får alt det den skal have. Det er kun mængden du selv skal regulere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Men det fås jo også til hvalpe, to slags endna har jeg set, en til små/mellem hund og en til store?? er det ikke afstemt så eller hvad?? :idea:

 

Hvis du ikke allerede har set et tidligere indlæg er det har:

http://www.hunde-forum.dk/foder/2614-erfaringer-med-orijen-foder.html

 

Man kan altid diskutere om en hvalp skal have special foder, ofte er det specielle ved det at det giver større profit til den som laver det :)

 

En hunde mor vil nedlægge bytte som normalt når hun har hvalpe og gylpe det op til dem. Derfor er forfordøjet....hydrolyseret foder en god ting, der er proteiner o.lign. lettere tilgængelige for hvalpen.

 

Jeg bruger personligt GourMix til mine hvalpe, når de er helt små bliver det opblødt i dobbelt mængde vand natten over og rørt op, tilsat lidt Beginner olie. Når de bliver lidt større bliver det ikke opblødt mere.

De får ind i mellem lidt råt øko kød, kylling. 10 - 15 % af total mængden.

 

Men som du sikkert har set er fodring en jungle og du bør læse kritisk på al foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Oscar Cairn Terriern

Orijen lyder som et rigtig fint foder.. Men jeg synes at kødindholdet er alt for højt.. Jeg kunne sikkert godt bruge det.. Men ikke KUN det, så skulle det blandes med noget andet, eller bare bruges som godbidder da der er så meget kød i..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Orijen lyder som et rigtig fint foder.. Men jeg synes at kødindholdet er alt for højt.. Jeg kunne sikkert godt bruge det.. Men ikke KUN det, så skulle det blandes med noget andet, eller bare bruges som godbidder da der er så meget kød i..

 

Ifølge deres egen vare deklaration er der IKKE 70 % protein i.

 

GARANTERET ANALYSE

 

Protein 40.0 %

Fedt 16.0 %

Kulhydrater 16.0 %

Vand 10.0 %

Aske 7.7%

Fibrer 3.0 %

Kalcium 1.6 %

Fosfor 1.4 %

Omega-6 2.0 %

Omega-3 0.7 %

m.m.

 

Da jeg ikke sidder med en pose lige her så kan jeg ikke se præcis hvad der står på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Man kan altid diskutere om en hvalp skal have special foder, ofte er det specielle ved det at det giver større profit til den som laver det :)

 

hvilket svarer til de olier som du foreslår man bruger sammen med det foder do bruger. Altså en ekstra ingrediens der uvikårligt vil være fordyrende. ikk´.

 

En hunde mor vil nedlægge bytte som normalt når hun har hvalpe og gylpe det op til dem.

 

Ja en ULV eller en vildhund vile nok. Jeg tvivler på den domesticerede hunds evner til dette.

 

 

Jeg bruger personligt GourMix til mine hvalpe, når de er helt små bliver det opblødt i dobbelt mængde vand natten over og rørt op, tilsat lidt Beginner olie. Når de bliver lidt større bliver det ikke opblødt mere.

 

Som før . En fordyrende olie.

 

De får ind i mellem lidt råt øko kød, kylling. 10 - 15 % af total mængden.

 

Hvorfor??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Oscar Cairn Terriern
Ifølge deres egen vare deklaration er der IKKE 70 % protein i.

 

GARANTERET ANALYSE

 

Protein 40.0 %

Fedt 16.0 %

Kulhydrater 16.0 %

Vand 10.0 %

Aske 7.7%

Fibrer 3.0 %

Kalcium 1.6 %

Fosfor 1.4 %

Omega-6 2.0 %

Omega-3 0.7 %

m.m.

 

Da jeg ikke sidder med en pose lige her så kan jeg ikke se præcis hvad der står på den.

 

Så kunne jeg rent faktisk godt finde på at bruge det.. Men lige nu bruger jeg Acana, den nye serie, da jeg synes det ser rigtig godt ud.. Oscar er også rigtig glad for det, og han pels er fin.. Og da Acana og Orijen er fra den samme producent kunne jeg da godt finde på at burge det.. Men indtil han er et års tid vil jeg KUN fodre ham med det Acana hvalpe foder han får nu.. Tror ikke det er godt for hvalpen at få skiftet foder.. Når den er voksen skal man self variere, mener nogle, og der har jeg også tænkt på at burge lidt andre mærker..;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Så kunne jeg rent faktisk godt finde på at bruge det.. Men lige nu bruger jeg Acana, den nye serie, da jeg synes det ser rigtig godt ud.. Oscar er også rigtig glad for det, og han pels er fin.. Og da Acana og Orijen er fra den samme producent kunne jeg da godt finde på at burge det.. Men indtil han er et års tid vil jeg KUN fodre ham med det Acana hvalpe foder han får nu.. Tror ikke det er godt for hvalpen at få skiftet foder.. Når den er voksen skal man self variere, mener nogle, og der har jeg også tænkt på at burge lidt andre mærker..;-)

 

Det er jo det. :5up:

Hvis hvalpen umidelbart fungerer på det foder den får så er der ingen grund til at skifte. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
hvilket svarer til de olier som du foreslår man bruger sammen med det foder do bruger. Altså en ekstra ingrediens der uvikårligt vil være fordyrende. ikk´.

 

Ja en ULV eller en vildhund vile nok. Jeg tvivler på den domesticerede hunds evner til dette.

 

Som før . En fordyrende olie.

 

Hvorfor??

 

Nu synes jeg jo ikke at fordyrende er = dårligere eller det skal man ikke, jeg nævne blot hvad jeg gør.

 

Mine tæver bliver ofte påvirket af hvalpene til at gylpe mad op....helt naturligt for hunde.

 

At jeg giver dem kød er fordi jeg synes de skal have det....jeg fodre også barf i perioder til alle mine voksne hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Oscar Cairn Terriern
Det er jo det. :5up:

Hvis hvalpen umidelbart fungerer på det foder den får så er der ingen grund til at skifte. :-)

 

Men tror også jeg bruger Acana når han bliver voksen fordi der er mindst 6 mærker som han kan bruge.. Jeg har ikke talt Adult Large Breed, Sport Agility og Light Diet med da det er foder til "specielle" hunde, hvis i forstår:-) Men foder til en normal voksen hund med normalt aktivitetsniveau, er der 6 mærker.. Og det er jo en masse varianter, så han kan smage en helt masse forskelligt.. Men hvis han ikke fungere på voksenfoderet (hvilket jeg tror han gør) så skifter jeg self..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Man kan altid diskutere om en hvalp skal have special foder, ofte er det specielle ved det at det giver større profit til den som laver det :)

Det er der måske nogle foderproducenter som gør, men således forholder det sig altså ikke for en lang række af kvalitetsmærker.

Hvalpe har brug for en større proteinmængde en den udvoksede hund, ligesom den har brug for en større mængde kalcium og fosfor samt evt. også natriumklorid.

Ordentlige fodermærker er derfor kendetegnet ved at indeholde en anelse mere protein, kalk, fosfor og også gerne fedt - hvalpe er jo oftest mere aktive end den udvoksede hund.

 

En hunde mor vil nedlægge bytte som normalt når hun har hvalpe og gylpe det op til dem. Derfor er forfordøjet....hydrolyseret foder en god ting, der er proteiner o.lign. lettere tilgængelige for hvalpen.

Når en ulv gylper mad op til sine hvalpe, er der ikke sket nogen nævneværdig fordøjelses af føden.

Kødet er ganske enkelt kortvarigt blevet opbevaret i maven under hjemtransporten til hulen eller det midlertidige opholdssted hvor hvalpene er efterladt.

Processen i mavesækken er kun det indledende skridt i en lang fordøjelsesprocess. Det som der sker i maven er at saltsyre opløser føden og aktivere pepsin, en enzym som indleder nedbrydningen af protein.

Der kan måske ske en minimal nedbrydning af protein på kødets yderside, men det er også det eneste og det har ingen indvirkning på hvalpens nedbrydning af kødet.

 

Jeg syntes godt nok der bliver stukket blår i øjnene på forbrugerne ved at skrive der er 70 % protein i.

Ja og nej, det svare faktisk til alle de fodermærker som skriver Kyllingekød eller frisk kylling.

Der er tilsat 70% kød til foder, men kød indeholder jo en del vand så selve protein indholdet er mindre end 70%

Vildledende, det er vi enige i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...