Hop til indhold

fromm gold eller eaglepack??


Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

Gæst fairlady

Jeg kan simpelthen ikke vælge om jeg vil give mine hunde Fromm Gold eller Eaglepack...

Kan jeg give dem både-og??

Fx. det ene foder til morgenmad og det andet foder til aftensmad???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Nu har jeg ikke prøvet Eaglepack, men jeg har prøvet Fromm gold og hvis jeg skal være ærlig så var jeg faktisk ikke særlig imponeret af foderet. Jeg syntes hundene fik dårlig ånde, samt kedelig og tør pels. Men igen hunde er jo meget forskellige og måske er det bare vores 3 der er lid besværlige :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123

Jeg er lige skiftet til Fromm Gold for en uges tid siden. Så jeg kan af gode grunde ikke sige, at det er det helt rigtige for min hund endnu, men der er dog sket store forbedringer på nogle områder. For det første er min hund meget mere frisk og aktiv end før (:klap2:), han har ikke længere et trist udtryk i øjnene, han laver ikke stort så meget mere og så er han bare helt vild med det:-D Det tæller jo da også. Kan ik rigtig sige noget om hans pels endnu.

 

Men har ikke prøvet Eaglepack, så kan ikke sige om Fromm er bedre end det, men alt i alt er jeg vældig godt tilfreds med Fromm indtil videre:mrgreen:

 

Håber det hjalp lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Du kan sagtens skifte mellem dem :-D

 

Faktisk er det godt at variere mellem tørfoder.

 

Jeg har ikke prøvet Fromm gold, men jeg ved at eaglepack er et rigtigt godt foder som jeg selv har rigtigt gode resultater med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Så man kan godt give et foder til morgenmad og et andet til aftensmad? :???:

 

Hvordan vender du hunden til at blive fodret med noget om morgen og noget andet om aftenen?

Hvordan klarer du at spise noget til morgen mad og noget andet om aftenen?

 

Tørfoder er ikke mystik, det er tørmad :-D

 

Jeg tror det er godt at variere, du kan også blande det hele i en spand (egnet til foder) fx, altså bare blande det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Oscar Cairn Terriern
Hvordan klarer du at spise noget til morgen mad og noget andet om aftenen?

 

Tørfoder er ikke mystik, det er tørmad :-D

 

Jeg tror det er godt at variere, du kan også blande det hele i en spand (egnet til foder) fx, altså bare blande det :-D

 

 

Auw ja, det var en god ide.. Havde tænkt mig at blande Eaglepack med Regal.. Og så lidt senere Fromm Gold med Eaglepack.. Og til sidst Fromm med Regal..

 

Så se hvad hunden fungere bedst på.. Og så bruge det, men stadig prøve at lave lidt blandinger.. Fx Artemis, Kingsmoor osv.. :-D

 

Tak for idéen :5up:

(Hunden bliver 100% glad for at få mixet tørfoder, istedet for kun 1 mærke:mums:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Så man kan godt give et foder til morgenmad og et andet til aftensmad? :???:

 

Hvordan vender du hunden til at blive fodret med noget om morgen og noget andet om aftenen?

 

GourMix består f.eks. af morgenmix og aftenmix og de er forskellige, fordi hunde har forskellig behov morgen og aften lige som vi har det, sund logik. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Oscar Cairn Terriern
GourMix består f.eks. af morgenmix og aftenmix og de er forskellige, fordi hunde har forskellig behov morgen og aften lige som vi har det, sund logik. :-D

 

Kan jeg få et link til GourMix hjemmeside? Og vil da prøve det med at balnde 2 eller 3 forskellige mærker sammen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Nu har jeg kigget på GourMix, o hold k*ft hvor er jeg skuffet! :( Der er soja, majs og jeg ved ikke hvad i.. Undskyld hundevennen, men det skal min hund ALDRIG have..:shock:

 

Årsagen til at soja og majs har et dårligt ry er at de ikke bliver brugt

korrekt i foder. Ofte bruger man rester af presse majs fra olie produktionen og der er vigtige olier desværre væk. Soja bruges ofte som sojaskrå igen her er der fjernet vitale dele af sojaen.

 

Det er vigtigt at bruger økologisk og GMO fri majs og soja og at man behandler dem korrekt. Når majs bliver brugt korrekt er det 99% optageligt for hunden. Det samme gælder for soja delen, når den er hydrolyseret er proteinen rigtig god aminosyrekilde.

 

Man kan selvfølgelig gøre som eaglepack og få protein og kød andelen op ved at lægge huder, klove og andre dele af dyret i en enzym/vand blanding et par dag og oprense de udskilte proteiner og tilsætte dem for at får høje protein værdier. Problemet er blot at ikke alle aminosyrer, af de 22 forskellige, hunden har brug for kommer med, blot en lille håndfuld. Men det giver høje værdier.

 

Man kunne jo lave et eks. blande lidt smørefedt fra bilen med noget avisaffald og tilsætte melamin og noget vitaminer / mineraler og lade det teste. Det giver sjovt nok også det korrekte forhold mellem protein/fedt og kulhydrater i testen....nok lidt groft...men det siger lidt om fra tal på en pose foder ikke altid fortæller sandhenden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
GourMix består f.eks. af morgenmix og aftenmix og de er forskellige, fordi hunde har forskellig behov morgen og aften lige som vi har det, sund logik. :-D

Hvad bygger man dette på?

 

Jeg mener bare, at i naturen ville hundene/ulve jo ikke gå og sortere i hvad der nu lige er godt at spise om morgenen/aftenen.

 

Fordi vi mennesker har bedst af flere måltider, behøver det jo ikke nødvendigvis at være sådan for vores hunde, så dér synes jeg ikke man kan trække en parallel.

For mig er det ikke så logisk, men jeg ville heller aldrig kunne få min hund til at hoppe på den vogn, for han røre simpelthen ikke mad om morgenen, og det har jeg hørt, at der er mange hunde der ikke gør, så umiddelbart kan jeg ikke se det logiske i det. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Hvad bygger man dette på?

 

Jeg mener bare, at i naturen ville hundene/ulve jo ikke gå og sortere i hvad der nu lige er godt at spise om morgenen/aftenen.

 

Fordi vi mennesker har bedst af flere måltider, behøver det jo ikke nødvendigvis at være sådan for vores hunde, så dér synes jeg ikke man kan trække en parallel.

For mig er det ikke så logisk, men jeg ville heller aldrig kunne få min hund til at hoppe på den vogn, for han røre simpelthen ikke mad om morgenen, og det har jeg hørt, at der er mange hunde der ikke gør, så umiddelbart kan jeg ikke se det logiske i det. :hmm:

 

Ulve og vilde hunde vil naturligvis spise når føden er der, ofte fordi der er langt imellem den.

 

Vi mennesker bruger hunde på en helt anden måde nemlig:

 

Vi går ofte en kort tur om morgenen og hunden er så alene i en del timer mens vi er på arbejde, når vi så kommer hjem skal den ud på tur og senere måske til hundetræning og agillity eller lign.

 

Derfor er det en god ide at give hunden et morgen måltid hvor der en fordeling af langsomme kulhydrater og hurtige kulhydrater med overvægt på langsomme, da vores hund ofte er relativ inaktiv mens vi er på arbejder, der skal også være en god portion protein som opbygger hunden.

 

Så har hunden en god portion energi når vi kommer hjem og skal ud på tur.

Aftenmaden består så af et mix med ingredienser som hjælper hunden af med de affaldsstoffer den har dannet i den aktive periode og fylder enegi på igen.

 

Så på den måde er der logik i at fodre hunden både morgen og aften.

 

 

Jeg skulle måske uddybe det vedr. majs, soja og allergi.

 

Da allergi ofte fremkaldes af højmolekylære stoffer, dvs. større indholdsstoffer, kan visse indholdstoffer være spaltet på en sådan måde, at deres lille størrelse ikke kan genkendes af hundens immunsystem. Denne spaltning af foderets ingredienser kaldes en hydrolysering.

Det er netop det man gør med foderet GourMix, det er hydrolyseret og derfor tåles det af stort set alle allergihunde.

Se evt. http://www.hundeleksikon.dk/foder_allergi.html

 

Man kan sige at hydrolysering er dette samme som forfordøjet foder, altså foderet er allerede nedbrudt i mindre dele og derfor let optageligt og man skal bruge mindre mængde for at få samme ernæringsværdi. Når man nedbryder f.eks. majs til de mindre bestandele det er lavet af, er det ikke majs længere men en samling af stoffer som af kroppen betragtes som kommende fra alt muligt andet. I bund og grund er alt jo lavet af molekyler blot sammensat forskelligt, lidt som lego klodser. Bygger man et slot af lego klodser er det er slot men når de er skilt ad igen er det blot lego klodser igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Oscar Cairn Terriern
Men med blandet kommer der jo ike variation, så er det bare et nyt fast foder som er det samme ved hver evig eneste måltid?

 

Jeps, fandt jeg også ud af.. :mrgreen: Men gør sådan her nu (skrifter måske også foder): Eaglepack om morgenen, og Regal om aftenen i 1 uge.. Når den uge er gået SKIFTER de plads, så han får Regal om morgenen, og Eaglepack om aftenen.. :-)

 

Og når han bliver voksen, så SKAL han prøve Markus Mühle.. :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Jeg tænkte at jeg ville give dem eaglepack om morgenen og fromm gold om aftenen. Jeg foretrækker de to mærker fordi der er masser af gode grøntasager og urter i, men også masser af kød. For mig er det vigtigt sat hundene får foder der indeholder meget kød, da hunde jo er rovdyr.

Jeg har også kigget på gourmix, morgenmadsdelen indeholder slet ikke kød og aftensmadsdelen inderholder lidt kød, men mest grøntsager. Det er ikke logisk i min verden. Vel sørger ulve og vilde hunde for at få fibre og vitaminer igennem grønt, men de er stadig rovdyr, og hvis de var planteædere havde de nok tænder der kunne tykke drøv og ikke tænder der kan flænse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg tænkte at jeg ville give dem eaglepack om morgenen og fromm gold om aftenen. Jeg foretrækker de to mærker fordi der er masser af gode grøntasager og urter i, men også masser af kød. For mig er det vigtigt sat hundene får foder der indeholder meget kød, da hunde jo er rovdyr.

Personligt synes jeg det lyder som en god idé, variation er altid godt - også for hunde.

 

Hvis jeg brugte tørkost ville jeg også variere mellem flere mærker, især mærker med forskellige protein grundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Jeg tænkte at jeg ville give dem eaglepack om morgenen og fromm gold om aftenen. Jeg foretrækker de to mærker fordi der er masser af gode grøntasager og urter i, men også masser af kød. For mig er det vigtigt sat hundene får foder der indeholder meget kød, da hunde jo er rovdyr.

Jeg har også kigget på gourmix, morgenmadsdelen indeholder slet ikke kød og aftensmadsdelen inderholder lidt kød, men mest grøntsager. Det er ikke logisk i min verden. Vel sørger ulve og vilde hunde for at få fibre og vitaminer igennem grønt, men de er stadig rovdyr, og hvis de var planteædere havde de nok tænder der kunne tykke drøv og ikke tænder der kan flænse.

 

Både morgenmix og aftenmix fra GourMix indeholder kylling :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Når majs bliver brugt korrekt er det 99% optageligt for hunden. Det samme gælder for soja delen, når den er hydrolyseret er proteinen rigtig god aminosyrekilde.

 

Man kan selvfølgelig gøre som eaglepack og få protein og kød andelen op ved at lægge huder, klove og andre dele af dyret i en enzym/vand blanding et par dag og oprense de udskilte proteiner og tilsætte dem for at får høje protein værdier. Problemet er blot at ikke alle aminosyrer, af de 22 forskellige, hunden har brug for kommer med, blot en lille håndfuld. Men det giver høje værdier.

Så det du siger er altså er majs og soja er bedre kilder til protein end kød?

Man skal derfor foretrække foder som har et højt indhold af majs/soja frem for højt kødindhold?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Ja oki, der står godt nok kylling på ingredienslisten i morgenmaden. Men der står ikke i hvilken form kyllingen er i...

Når man læser ingredienslisten på gourmix, sys jeg starten med kylling, majs, soya etc. er det samme som hvis man læser RC´s ingrediensliste, eneste forskel er at gourmix er øko...

Så står der indeholder 18 gode planter... Hvilke planter må man så spørge???

Aftensmaden sniger de sig lige op på kylling og fisk som protein, meeen stadig ikke hvilken form og så ellers det samme med alt det majs og soya, og så står der 16 gode planter... Hvilke planter???

Jeg ville aldrig bruge foder der indeholder meget soya eller majs, slet ikke hvis der er mere af det end af kød. Et foder der indeholder hvede ville jeg aldrig bruge.

Majs og hvede er stivelsesmidler, og genialt hvis man bare skal fylde et foder ud..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ja oki, der står godt nok kylling på ingredienslisten i morgenmaden. Men der står ikke i hvilken form kyllingen er i...

Når man læser ingredienslisten på gourmix, sys jeg starten med kylling, majs, soya etc. er det samme som hvis man læser RC´s ingrediensliste, eneste forskel er at gourmix er øko...

Så står der indeholder 18 gode planter... Hvilke planter må man så spørge???

Aftensmaden sniger de sig lige op på kylling og fisk som protein, meeen stadig ikke hvilken form og så ellers det samme med alt det majs og soya, og så står der 16 gode planter... Hvilke planter???

Jeg ville aldrig bruge foder der indeholder meget soya eller majs, slet ikke hvis der er mere af det end af kød. Et foder der indeholder hvede ville jeg aldrig bruge.

Majs og hvede er stivelsesmidler, og genialt hvis man bare skal fylde et foder ud..

Nemlig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Så det du siger er altså er majs og soja er bedre kilder til protein end kød?

Man skal derfor foretrække foder som har et højt indhold af majs/soja frem for højt kødindhold?

 

Man kan tolke bibelen på mange måder, ligeså med foder.:-)

Hvis et foder indeholdt fx. 70% kød ville jeg ikke have problem med det, men sådan forholder det sig desværre ikke. 15kg foder med 70% kød ville ikke være til at betale. Derfor bliver der lavet mange krumspring, et af dem var at smide huder, klove og lign. i enzymbade og trække proteiner ud af det. Der ville jeg hellere fodre med hydrolyseret majs og soja da det indeholder samme byggesten som kød, men det har desuden rigtig gode olier og vitaminer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Ja oki, der står godt nok kylling på ingredienslisten i morgenmaden. Men der står ikke i hvilken form kyllingen er i...

Når man læser ingredienslisten på gourmix, sys jeg starten med kylling, majs, soya etc. er det samme som hvis man læser RC´s ingrediensliste, eneste forskel er at gourmix er øko...

Så står der indeholder 18 gode planter... Hvilke planter må man så spørge???

Aftensmaden sniger de sig lige op på kylling og fisk som protein, meeen stadig ikke hvilken form og så ellers det samme med alt det majs og soya, og så står der 16 gode planter... Hvilke planter???

Jeg ville aldrig bruge foder der indeholder meget soya eller majs, slet ikke hvis der er mere af det end af kød. Et foder der indeholder hvede ville jeg aldrig bruge.

Majs og hvede er stivelsesmidler, og genialt hvis man bare skal fylde et foder ud..

 

Desværre er lovgivningen fra plantedirektoratet sådan at man må ikke skrive ingredienser på der udgør mindre en 4% derfor står planterne ikke på. Men ring og sprøg dem ad....de bider ikke.

 

Både kylling og fisk er baseret på mel, altså tørt.

 

Jeg ville heller ikke bruge et foder med hvede, ikke p.g.a kulhydrater men gluten er desværre udtroligt allergent...

 

Jeg vil hellere bruge økologisk majs end kartofler, roetrævler eller lucerne som alle er affald fra anden produktion....det er typisk fyld i stort set alle produkter.

 

Det er nu påfalende at GourMix bliver brugt, specielt til allergi hunde ofte sammen med DiVet. Efter 1 til 2 mdr. på dette er allergien på næsten alle hunde aftaget eller helt væk.

 

Men hver sin tro:5up:

 

Hvis du (I) møder VetCur Biotec på en udstlling eller messe så kontakt dem og de giver gerne kontakt info til folk som har allergi hunde så man kan få en uvildig snak.

 

Vores hund er allergi fri nu, efter 2 mdr. på DiVet og GourMix....dette fra efter 6 mdr. på Hills Z/D allergifoder fra dyrlægen efterfulgt af RC sensitive.

I vores tilfælde gav disse ingen effekt. DiVet og GourMix gjorde.

 

Jeg har givet denne info videre til andre allergihunde ejere alle med ligende effekt, bortset fra en men det viste sige at være kontaktallergi den havde.

Link til indlæg
Del på andre sites

hundevennen: Du har ret i, at det er umuligt at finde et foder der indeholder 70% kød. Jeg har set FDA's liste over tilbagekaldte tørkostprodukter og jeg blev chokeret. Lad mig bare sige, at jeg ikke kunne finde på at give min hund det og hellere ville fodre med hydroliseret majs og soya, selvom hunden ikke er skabt til aty være vegatar.

Også derfor har jeg for længe siden mistet tilliden til tørkost som et seriøst foderemne. Det er bare ulækkert.

 

Jeg bruger ikke Fromm, Eaglepack eller Gourmix, men ganske almindeligt kød. Jeg har dog brugt den slags tørkost og fået en syg hund (og kat) ud af det. Det gør jeg aldrig mere, men fred være med dem der gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...