Hop til indhold

Skal jeg anskaffe mig en hund?


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Halløj derude :)

 

Jeg er ny herinde, og dette er min første post, men forhåbentlig ikke den sidste!

 

Jeg har længe gerne ville have hund, og i den grad også min mor, men min far har givet sig selv det løfte at han aldrig skal have hund. Ikke fordi han ikke kan lide hunde, overhovedet, tværtimod så er han for bange for at knytte sig så tæt som han gjorde til vores tidligere hund Mickey. En meget meget kærlig Labrador / Gammel dansk hønsehund som elskede hele den her familie, og værnede os mod fremmede, specielt Jehovas Vidner når de kom på besøg (:D)

 

Dengang måtte vi desværre indse at vi ikke havde nok tid til Mickey, som han selvfølgelig fortjente, og mine forældre blev dengang enige om at vi måtte prøve at finde et andet hjem til den. Og da en dag vi blev kontaktet af en gårdejer, som havde al den tid og plads som mickey fortjente kørte min far ham derop, det tog bare så hårdt på ham at han har givet sig selv det løfte at han aldrig vil binde sig sådan til en hund igen, desværre.

 

Jeg er i mellemtiden vokset op og skal til at flytte hjemmefra, og jeg har et dybt ønske om at få mig en hund, formentlig en golden retriever da jeg synes den hund passer specielt godt til mig. Jeg har selvfølgelig fuldtidsjob, men da jeg har tider fra 6 til 2 mener jeg sagtens jeg kan give hunden den tid den fortjener. Derudover har jeg en masse overskud af ferie jeg ville brænde af i hvalpetiden, hunden ville komme meget i mit barndomshjem da jeg også regner med at være her meget af tiden (vi er en meget tæt familie.)

 

Jeg dyrker en masse motion, deriblandt lange løbe og cykel ture, og bor både tæt på strand og skov, hvor jeg ville elske at have hunden med. Regner også med at min kæreste vil være meget i min lejlighed, også mange af de timer hvor jeg vil være på arbejde. Jeg elsker hunde, og det har været et ønske igennem rigtig mange år, jeg ved at jeg ville give den al den tid og kærlighed den behøver, ingen tvivl om det!

 

Men her kommer så det egentlige spørgsmål, synes i jeg skal gøre det? Jeg ved at det er et stort ansvar og et fuldtidsjob at have hund, og det kan jo være nogen af jer synes det er for tidligt, gerne kom med eventuelle råd, som kunne gøre livet nemmere med hund.

P.S har allerede købt et par bøger med hundetræning, og regner med også at gå på et hvalpekursus i starten hvis jeg får den :)

 

 

Ved godt den blev lidt lang men håber stadig nogle vile give sig tid til at læse igennem og måske kan svare på mit spørgsmål, og måske have nogle gode råd i ærmet! :)

 

På forhånd tak! Mathias Bille Andreasen! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er svært at svare på om hvorvidt det er rigtigt for dig at få en nu.

 

Hvad siger din mavefornemmelse?

 

Er det ren og skær egoisme (undskyld udtrykket) eller syntes du selv du kan give en hund et rigtig godt liv?

 

 

Hvornår skal du have hunden?

Når du er flyttet og ved om økonomien passer (det koster altid mere end man regner med, desværre)?

 

Eller er det lige nu og her?

 

 

Personligt syntes jeg (selv med alt det bøvl vi har) at der er ikke noget bedre i verden end at holde hund, men det er vigtigt (syntes jeg) at du ser væk fra barndomsminder, for damn sådan en hund tager tid.

 

Hvordan med byture?

Hvis du kommer hjem fredag kl 14, tager du så i byen kl 20? Og hunden skal være alene indtil kl 4 om morgenen?

Hvis, skal den så passes ved dine ofrældre og er din far indforstået med det?

 

 

Alle mine spørgsmål kan godt virke som om jeg er strid, men jeg er egentlig bare nysgerrig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er svært at svare på om hvorvidt det er rigtigt for dig at få en nu.

 

Hvad siger din mavefornemmelse?

 

Er det ren og skær egoisme (undskyld udtrykket) eller syntes du selv du kan give en hund et rigtig godt liv?

 

 

Hvornår skal du have hunden?

Når du er flyttet og ved om økonomien passer (det koster altid mere end man regner med, desværre)?

 

Eller er det lige nu og her?

 

 

Personligt syntes jeg (selv med alt det bøvl vi har) at der er ikke noget bedre i verden end at holde hund, men det er vigtigt (syntes jeg) at du ser væk fra barndomsminder, for damn sådan en hund tager tid.

 

Hvordan med byture?

Hvis du kommer hjem fredag kl 14, tager du så i byen kl 20? Og hunden skal være alene indtil kl 4 om morgenen?

Hvis, skal den så passes ved dine ofrældre og er din far indforstået med det?

 

 

Alle mine spørgsmål kan godt virke som om jeg er strid, men jeg er egentlig bare nysgerrig :blink:

 

Nej Nej, jeg forstår skam godt hvad du mener, også alt sammen noget jeg har prøvet at tænke igennem, Først det med byturene, det er faktisk meget sjældent jeg går i byen, og hvis jeg endelig skulle, har min far sagt at de selvfølgelig gerne vil passe hunden hvis jeg skulle noget, og de ikke skulle noget selvfølgelig, han vil bare ikke selv være bundet til den.

 

Jeg forstår godt det du mener med om det er ren og skær egoisme, sagtens, og at man måske er blevet lidt "romantiseret" af alle de gode barndomsminder, netop fordi man er så hooked på at få hund, husker man jo kune tilbage på alle de gode minder! Men synes også når jeg tænker det igennem at jeg kommer frem til samme konklusion.

Også det at jeg spørger til råds herinde og høre hundeejere, jo fordi jeg gerne vil have råd, netop så jeg ikke bare går ud og gør noget forhastet, og hunden så ikke har det godt.

 

Jeg vil selvfølgelig se på økonomien det første stykke tid når jeg er flyttet hjemmefra, Hvis det kun lige nøjagtigt holder til mig, er der jo selvfølgelig ikke kapital til endnu et familiemedlem ;) <3

Men med en forholdsvis fornuftig opsparing og fast indtægt, og med en kæreste der også spytter lidt i kassen, tror jeg ikke så meget at det er økonomien der skulle være bremsen :)

 

Tak for det hurtige svar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa og velkommen herinde :vinken:

 

Jeg kan godt forstå du gerne vil have en hund - men jeg syntes du skal vente til du er flyttet. Så ved du om du må have hund der hvor du skal bo (der er jo efterhånden en del lejligheder man ikke må have hund i). Men det problem er selvfølgelig klaret hvis du køber fast ejendom.

 

Desuden betyder flytningen også at du har tid til at få styr på hele dit "nye privatliv" og derfor nemmere kan se hvor meget overskud du reelt har.

 

Desuden syntes jeg heller ikke der er meget "sjov" ved at få en hund nu og så flytte den efter et stykke tid hvor den måske risikere at opfatte det hele kaotisk.

 

Men begynd allerede nu at se på de forskellige racer og find ud af hvad de kræver af dig som ejer.

 

held og lykke med projekt hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...