Hop til indhold

Symptomer på vokseværk?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Til Jer der haft en hund med vokseværk - hvis der er nogle her - hvordan er symptomerne? Og hvad kan man gøre for at hjælpe hvalpen?

 

Jeg er lidt bekymret for Leroy. Vi var jo til træning for første gang i går, og han fik rørt sig mere end han plejer. I dag han er lidt langsom til at rejse sig op, og han tøver med at springe ned når han skal ud af bilen - derfor har jeg løftet ham hver gang i dag.

 

Jeg håber det er vokseværk! :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Oscar har tidligere opført sig som Leroy. Ikke da han havde hans alder men da han var 1½-2 år. Jeg snakkede med forskellige og kom frem til at det sandsynligvis var ømme muskler, pga at han var blevet for kold efter træning. Så derefter fik han dækken på både til træning og på vej hjem, så jeg kunne holde ham varm og musklerne ikke blev for hurtigt kolde. Det har virket rigtig godt for os - han har ikke haft ondt i meget lang tid.

 

Men om det er dét eller vokseværk Leroy har nu, det ved jeg selvfølgelig ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie led voldsomt af vokseværk da hun var ca. 8-9 mdr. gl.

 

Hendes symptom var at hun var meget halt :megaked:

 

Men da vi aldrig før har haft en hund med vokseværk, så undersøgte vi (bare) hendes ben/pote på kryds og tværs flere gange (både med og uden lup) uden at finde noget. Hun ville ikke rigtig gå/løbe, havde besvær med at rejse sig og lå i det hele taget mest ned :cry:

 

Da hun havde haltet i et par dage besøgte vi dr. dyr, som meget hurtigt konstaterede at det, som hun sagde, var "et seriøst tilfælde af vokseværk". Bonnie var meget øm og peb ved mindste berøríng af muskulaturen. Vi blev udstyret med nogle smertestillende tabletter som hun skulle have 3xdgl. i 1 uge. Og selvfølgelig fik vi besked på at passe på at Bonnie ikke fik overbelastet benet når nu hun var på smertestillende.

 

Det hjalp :5up: Bonnie blev smertefri og kom af med vokseværket og der har ikke været noget siden. Men for pokker hvor gjorde det ondt at se hende lide sådan :megaked: tror det gjorde lige så ondt på os andre som på hende.

 

Håber for dig at det er noget så harmløst som vokseværk

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, ifølge den ene af de opdrættere jeg har besøgt, kan vokseværk godt være dumt for knoglerne.

 

Opdrætteren sagde, at hvis hunden fik vokseværk, skulle man skynde sig at skifte foder, så den kunne få noget, den kunne vokse ordentligt på.

 

Opdrætteren har prøvet det med en enkelt af sine hvalpe og det så ud til at hjælpe, da hvalpen fik skiftet foder. Jeg aner ikke om det er rigtigt - og ved heller ikke hvor opdrætteren har det fra - , men synes godt der kunne være fornuft i det.

 

Bare lige et lille pip herfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for Jeres svar!

 

Han virker slet ikke øm, og han vil gerne lege med Vinnie, så jeg synes ikke det lyder som vokseværk. Måske er han bare træt efter i går. Det kan jo også godt være at han blev kold :hmm: - det gjorde jeg i hvert fald :shock:

 

Hans pels er vel heller ikke specielt kraftig... Prøv evt at give ham dækken på næste gang I er afsted. Håber det "bare er det" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...