Gæst Minuet Skrevet April 11, 2009 Rapporter Share Skrevet April 11, 2009 Vi har lige fået vores første hvalp, og har fra sælger købt en sæk foder med som hunden var vant til. Vi kender INTET til hundefoder overhovedet - kun til kattefoder (som vi så også har en hel del års erfaring med) - så vi håber, at nogle herinde kan hjælpe os lidt? Vi har købt en sæk Møllerens hvalpefoder. Det er uden kunstige farvestoffer og der er ikke tilsat konserveringsmidler. Prisen er billig og det virker vist OK uden at vide mere om det end vi kan læse på posen. Vi har stadig også katte - og fodrer med Sanabelle (et tysk produkt), og samme firma laver også hundefoder, som dog hedder Bosch. Det er også uden kunstige farvestoffer og ikke tilsat konserveringsmidler. Vi kender kattefoderet meget godt og er 100% tilfreds, og derfor overvejer vi seriøst at skifte til deres hundefoder også. MEN altså....vi vil jo godt være 100% sikre på, at valget er rigtigt for vores hund. MEN.....det er jo HÅBLØST at finde rundt i den "jungle" af foder. Vi har tjekket Tænk & Test for tests af hundefoder, men de tests vi kan finde er gamle + de ikke rigtigt giver et brugbart svar. Erfaring med vores katte gør, at vi ikke ønsker at gå ned i brugsen og købe deres "billige mærker" da vi har erfaring med (på kattefoder), at det ikke er korrekt sammensat. Vi har også hørt om Meldgaards foder - men har hørt fra både hunde- og katteejere, at det slet ikke er så godt (det skulle efter sigende (pænt sagt) løbe direkte igennem systemet og ikke være særlig godt for maven). Hvad for foder bruger I og hvorfor? Nogle der har erfaringer med Bosch foderet? (det forhandles bl.a. ved en Kennel i Rødekro) Indtil da fortsætter vi med Møllerens, da vores skønne vappi er vant til dette. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret April 11, 2009 Rapporter Share Besvaret April 11, 2009 Ja, foder er en jungle - og for nogen en religion Hvad jeg vil foreslå er, at I kigger på forskellige opdrætteres hjemmesider og ser hvad de anbefaler af hvalpefoder til netop jeres race. Det er sjældent mærket der er det vigtige - mere protein- og fedtindhold. Min hvalp må f.eks. ikke få ret meget protein. Derfor har jeg faktisk lige prøvet Meldgaards for første gang. Jeg synes også afføringen bliver rigeligt blød. Derfor har jeg blandet op med noget med mere fiber i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minuet Besvaret April 11, 2009 Rapporter Share Besvaret April 11, 2009 Ja, foder er en jungle - og for nogen en religion Hvad jeg vil foreslå er, at I kigger på forskellige opdrætteres hjemmesider og ser hvad de anbefaler af hvalpefoder til netop jeres race. Det er sjældent mærket der er det vigtige - mere protein- og fedtindhold. Min hvalp må f.eks. ikke få ret meget protein. Derfor har jeg faktisk lige prøvet Meldgaards for første gang. Jeg synes også afføringen bliver rigeligt blød. Derfor har jeg blandet op med noget med mere fiber i. Ja det havde jeg ikke tænkt på - det vil jeg da prøve at se om jeg kan finde Tusind tak for tippet Kan jo så prøve at sammenligne indholdet med Møllerens (som vi bruger pt.) og så når vi finder nogle andre mærker Jeg vil sige, at vi også har brugt temmelig meget tid på at søge info på kattefoder, - det var lige før at vi et tidspunkt ikke bestilte andet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Unknown99 Besvaret April 11, 2009 Rapporter Share Besvaret April 11, 2009 Personligt der ville jeg råfodre mine hunde, og supplere med grønt og olie.. det tager ikke længere tid (eller det tager mere tid, en bare at åbne en pose tørfoder ) ellers find et produkt hvor der er lav indhold af korn... og generelt ville jeg holde mig væk fra store kendte mærker.. de er som regel dyrere, og der er ikke ret meget forskel på dem... tjek link her.. http://www.forbrugerraadet.dk/presse-alle/presse257/?ref=212ad ellers vil jeg anbefale orijen.. selv min svigermors katt spiser af hundens mad.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 Hundefoder ER en jungel. Der er næsten ligeså mange meninger om det som der er folk der fodre hunde og desværre kan man ikke rigtig regne med at dyrlægerne er objektive mht. valg af tørkost (en stor del af deres indtjening stammer fra fodersalg). Hvis du er interesseret i konceptet med at give råt kød, så kan du læse mere om det på denne hjemmeside: www.naturligthundefoder.dk Der er også en side om hjælp til at finde et godt tørkostmærke: http://www.naturligthundefoder.dk/toerkost.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PassivNinja Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 Glædelig hvalp Det med det religiøse omkring fodring ved jeg ikke noget om, men jeg ved at nogle hundeejere bare er lidt kræsne med hvad de betaler kassen for og putter i deres hunde. Det er svært at finde rundt i foder, men det første jeg mener du bør gøre for dog at have lidt at rette dig efter, er at afgøre HVAD du vil proppe i din hvalp.. Vil du f.eks. ikke give biprodukter (kategori - 3 materiale) farvestoffer som du selv er inde over, kunstige smagsstoffer, salt og sukker, så er du lidt på vej til at vide hvad du kan søge udenom. Min erfaring er, at hunde har individuelle fordøjelsesevner og derfor kan det foder som er fantastisk til den ene hund være rigtig skidt for en anden. Ligesådan har jeg erfaring for at ved at skifte foderprodukt kontinuerligt bevarer de fleste hunde evnen til at tåle disse skift og der er mulighed for at man ved at skifte løbende ikke hælder det samme "skidt" i sin hund i årevis. Desværre er det stadig sådan at foderproducenterne ikke behøver deklarere alt i et foder. Er der f.eks. under 10% af et emne behøver dette emne ikke nævnes. Ved at købe foder der er fremstillet i EU kan du undgå nogle grimme "ingredienser" i dit foder f.eks. døde kæledyr og selvdøde landbrugsdyr. Du kan fodre med råt kød og knogler samt grønt/frugt. Kød alene. Tørfoder alene eller med hjemmelavet mad og ja det er en jungle vi navigerer rundt i. I princippet kan ingen vel sige hvilket foder/fodertype der var god til den enkelte hund før denne bliver gammel Af tørfoder har jeg haft gode erfaringer med Lakse Kronch (dansk), Technical, Orijen, Vetcure (dansk) og f.eks. Olivers fish. Brug din mavefornemmelse og det din fornuft siger dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MigSelv Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 Hej Vi har prøvet stort set alt hundefoder, da hunden blev træt af maden efter 3 dage. Hills Hills Scienceplan Eukanuba Royal Canin 2 varianter Acana 3 varianter Orijen BARF Vi gjorde et sidste forsøg med Markus Mühle. Dette er koldpresset mad, produceret på ulvens "madprodukter", den kan finde i naturen. Foderet bruges også i en ulvepark i Spanien. Her skete der ting og sager, hunden danser når der er mad. Selv den underlige mavefacon, der fremkommer med bagt foder ( se ovennævnte ), forsvandt efter et par uger. Pelsen bliver glat, lugter næsten ikke af "våd hund". Foderet er ikke dyrere end andet, snarere tværtimod. De før nævnte typer, krævede ca. 400/450 gr. om dagen. Ved Markus Mühle skal der bruges ( til vores hundestørrelse - 10-12% af kropsvægten ) 300-360 gram foder om dagen. Dette er vores erfaring med hundefoder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hundevennen Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 HejVi har prøvet stort set alt hundefoder, da hunden blev træt af maden efter 3 dage. Hills Hills Scienceplan Eukanuba Royal Canin 2 varianter Acana 3 varianter Orijen BARF Vi gjorde et sidste forsøg med Markus Mühle. Dette er koldpresset mad, produceret på ulvens "madprodukter", den kan finde i naturen. Foderet bruges også i en ulvepark i Spanien. Her skete der ting og sager, hunden danser når der er mad. Selv den underlige mavefacon, der fremkommer med bagt foder ( se ovennævnte ), forsvandt efter et par uger. Pelsen bliver glat, lugter næsten ikke af "våd hund". Foderet er ikke dyrere end andet, snarere tværtimod. De før nævnte typer, krævede ca. 400/450 gr. om dagen. Ved Markus Mühle skal der bruges ( til vores hundestørrelse - 10-12% af kropsvægten ) 300-360 gram foder om dagen. Dette er vores erfaring med hundefoder. Sælger du Markus Mühle ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst toskethors Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 HejVi har prøvet stort set alt hundefoder, da hunden blev træt af maden efter 3 dage. Hills Hills Scienceplan Eukanuba Royal Canin 2 varianter Acana 3 varianter Orijen BARF Vi gjorde et sidste forsøg med Markus Mühle. Dette er koldpresset mad, produceret på ulvens "madprodukter", den kan finde i naturen. Foderet bruges også i en ulvepark i Spanien. Her skete der ting og sager, hunden danser når der er mad. Selv den underlige mavefacon, der fremkommer med bagt foder ( se ovennævnte ), forsvandt efter et par uger. Pelsen bliver glat, lugter næsten ikke af "våd hund". Foderet er ikke dyrere end andet, snarere tværtimod. De før nævnte typer, krævede ca. 400/450 gr. om dagen. Ved Markus Mühle skal der bruges ( til vores hundestørrelse - 10-12% af kropsvægten ) 300-360 gram foder om dagen. Dette er vores erfaring med hundefoder. hvor kan man købe det, har snart prøvet alt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 Sælger du Markus Mühle ? Ja det er da et nærliggende spørgsmål Jeg ville også gerne prøve det, men jeg forsøger at holde mit hundemadsbudget under 1000 kr. månedligt, og det gik vist ikke med det foder... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Unknown99 Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 tjek http://www.petfoods.dk... det er faktisk billigere end oirjen som jeg fodre med.. men det bygger på samme koncept. kunne være man skulle prøve det.. men ja det er sgu en jungle derude med det foder.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 Safedog.dk har forhandler retten på Markus Mühle i her i Danmark og der er efterhånden flere og flere som forhandler det. Nu råfodre jeg, men bruger det dog som guffere til tøserne. Selvom jeg brugte tørkost kan desværre ikke bruge det som foder til alle vovserne, da det indeholder majs og min ene hund har allergi. Tøserne er totalt pjattede med det og jeg må også indrømme at hele butikslokalet dufter af det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 Kan man få prøveposer af det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst T_Martinsen Besvaret April 12, 2009 Rapporter Share Besvaret April 12, 2009 Kan man få prøveposer af det? Hos petfoods, som ligger her i Haslev, har jeg haft set, at de havde små smagsprøveposer liggende, men ved ikke om det er noget de sender ud, ellers kan man købe 1½kg poser, hvis det er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jeffryy Besvaret April 16, 2009 Rapporter Share Besvaret April 16, 2009 Markus Mühle kan også købes på zooplus.com Hvor der forhandles utroligt mange mærker, har bland andet selv købt en sæk hvalpefoder til store racer fra orijen. også er det en del billigere end at købe det i danmark:eek: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Skou Besvaret April 16, 2009 Rapporter Share Besvaret April 16, 2009 Da vi fik Bella blev hun også fodret med det hvalpefoder fra møllerens du snakker om. Men det er virkelig ikke et godt produkt, da det er kornbaseret. Vores bella skulle lave hele tiden og det var altid nogle smat kasser :-( ... Vi er gået over til Proplan, det fungere hun virkelige super på og laver nogle gode faste pøller så analkirtlerne også bliver tømt. ( så kommer man da ikke til at døje med det ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minuet Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Nu har jeg haft en lang periode væk herfra - og tråden er gammel, men vil da lige skrive, at vi jo i mellemtiden har en hund mere, og vi har nu fodret med BOSCH hundefoder i mere end 2 år, og vi er rigtig tilfredse med det. Vi køber det i Rødekro, hvor folkene også ved hvad de snakker om og kan give råd og vejledning. Det er blevet rost af flere dyrlæge som værende på lige så høj kvalitet som det man kan købe hos dyrlægen, men prisen er blot 1/3-del af hvad dyrlægens koster. Køber man mere end 3 sække ad gangen (behøver ikke være den samme pose) så får man det endda billigere Kan ihvertfald klart anbefales - også til kræsne hunde. Flere af vores venner er gået over til dette efter at have bøvlet med at få hunden til at spise både det ene og andet - og vi har endnu ikke mødt en hund i vores omgangskreds, som ikke kan lide Bosch. Vi fodrer så med Sanabelle til vores katte - samme producent som Bosch - og det er vores katte også vilde med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts