Hop til indhold

fra hvalpe foder til voksen foder


Gæst Skou
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg er lige gået fra hvalpe foder til voksen foder, men nu har min kære hund fået meget tynd mave og hun har også kastet op et par gange og det er sådan kommet efter vi har skiftet foder. Er det normalt eller er der noget galt med fodret ? Det er Proplan hun får...

 

Håber på nogle svar :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har du skiftet?

 

Normalt skifter man på følgende måde:

1 uge med 75% hvalpefoder og 25% voksenfoder

1 uge med 50% af hver

1 uge med 25% hvalpefoder og 75% voksenfoder

 

Mange har sikkert ingen problemer med det, men nogle hunde har ikke nemt ved at klarer et brat foderskift - selv skifter jeg sltid "blødt" mellem foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du husket at starte langsomt op, sådan at du har startet med at blande det nye foder op med hendes hvalpefoder?

 

De fleste hunde kan ikke tåle bratte foderskift, og man starter derfor altid med at blande noget af det gamle foder sammen med det nye, og dette gør man i en uges tid, hvorefter man går helt over til det nye foder

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg har blandet de første 5 dage :roll: overvejer om jeg skal lade hende faste i et døgn plus give hende noget af det pasta der skulle hjælpe på diarre og så starte stille op med det gamle foder igen. da hun skal i pension på tirsdag og fire dage frem

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg har blandet de første 5 dage :roll: overvejer om jeg skal lade hende faste i et døgn plus give hende noget af det pasta der skulle hjælpe på diarre og så starte stille op med det gamle foder igen. da hun skal i pension på tirsdag og fire dage frem

 

Nok en god ide at få fat i noget zoo-lac (??) og så vent med at starte foderskift til hun er færdig med at være i pension.

Link til indlæg
Del på andre sites

hun får ikke noget at spise i et døgn har jeg læst mig frem til og så er jeg ved at koge noget ris og kylling som hun stille kan starte op med. Men ja foderskifte bliver første senere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Udkogte hvide ris indtil maven er ok, og så blander man foderet i over 3-4 dage. Sådan fik vi bugt med Aslans dårlig mave, men damn han skulle have 500 g (ukogt) om dagen, er i klar over hvor mange madskåle det er :shock:

 

MANGE! :-P He he.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

Vi bruger GourMix til hvalpen, den voksne og senior hunde...Det samme foder blot i forskellige mængder. Noget mere til hvalpen end voksen hunde og lidt mindre til senior hunden end den voksne.

 

Jeg føler mig lidt til grin hvis jeg f.eks. køber energifoder og det blot er ekstra kyllinge FEDT de har tilsat!

 

Det er lidt popsmart med forskellig foder til forskellige stadier i livet og helt til grin når man laver race specifik foder.:vinken:

 

Det kommer an på fornuftige og kloge valg i råvare....det viser vores erfaring...med snart mange hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt popsmart med forskellig foder til forskellige stadier i livet og helt til grin når man laver race specifik foder.

 

Der har du vist helt misforstået noget.

 

En hund har forskellige behov af feks mineraler, alt efter hvor den er i sin vækstfase.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Der har du vist helt misforstået noget.

 

En hund har forskellige behov af feks mineraler, alt efter hvor den er i sin vækstfase.

 

Tror du selv på at hun hunden vil løbe forbi noget mad i naturen bare fordi den ved den skal gylpe det op for hvalpen? Nej den tager præcist hvad den plejer og giver det til hvalpen. Hvis et foder er sammensat af gode sunde råvare vil det kunne bruges af alle uanset alder. Blot i forskellige mængder.

 

Foder producenter vil hellere pris optimere, læs "tilsætte mindre dyre ting", end at bare lave et foder som er optimalt.

At de tilsætter mindre mængder mineraler og vitaminer til voksen foder er da kun fordi de vil spare....intet andet.

 

Lidt det samme med vitamin piller til os, dem behøver vi kun hvis vi ikke spiser varieret nok, folk på fast food er nok nogle af dem som skal have en vitamin pille, men ellers ikke hvis man spiser varieret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du selv på at hun hunden vil løbe forbi noget mad i naturen bare fordi den ved den skal gylpe det op for hvalpen? Nej den tager præcist hvad den plejer og giver det til hvalpen. Hvis et foder er sammensat af gode sunde råvare vil det kunne bruges af alle uanset alder. Blot i forskellige mængder.

 

Foder producenter vil hellere pris optimere, læs "tilsætte mindre dyre ting", end at bare lave et foder som er optimalt.

At de tilsætter mindre mængder mineraler og vitaminer til voksen foder er da kun fordi de vil spare....intet andet.

 

Lidt det samme med vitamin piller til os, dem behøver vi kun hvis vi ikke spiser varieret nok, folk på fast food er nok nogle af dem som skal have en vitamin pille, men ellers ikke hvis man spiser varieret.

 

Hahaha - Nu kan jeg genkende dig :mrgreen:

 

Tror bare jeg lader den stå her - Vi ville alligevel aldrig kunne nærme os hinanden bare ½ cm. :blink:

 

EDIT: Men vil da gerne lige tilføje at JEG ikke mener man kan sammenligne hunde der lever vildt med vores tamhunde - idet vi kræver noget af vores hunde og derfor også må sikre optimale betingelser til dem (det gøres så på forskellige måder og alt efter hvilken "religion" man tilhører). Og vilde hunde lever nok heller ikke så længe som dem vi render rundt og klapper på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...