Hop til indhold

overvild/oveglad nye steder!!!


Gæst Luca
 Share

Recommended Posts

Jeg har er problem med min lab på snart 1 år. Når vi kommer nye steder hen blir hun overvild og fiser rundt og kan overhovedet ikke falde til ro. Selv til hundetræning hopper og danser hun og vil bare hen til de andre hunde hurigst muligt. Jeg prøver at få kontakt med hende, men hun er simpelthen så overskruet at ingenting hjælper, hverken godbidder eller andet. Jeg har hørt fra mange at sådan er labber bare når de er i den alder, og især hvis de har noget formel 1 i sig, fordi de er så glade for alt og alle, men er der ikke nogen der har nogle forslag til at berolige hende?!

Det skal siges at hun ser andre hunde til dagligt og har været van til at komme nye steder fra lille-hvor hun var stille og rolig, det har bare lige taget en drejning her i hendes teenagetid. Herhjemme er hun en stille og rolig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg træner har vi en aftale om enten at komme et kvarter før tid og lege med andre som vil lege inden træning eller man kommer selv et kvarter før og lader hunden snuse af på træningspladsen og gå forbi de andre hunde og sådan...

synes det virker rigtig godt. Jodie ville også være sådan hvis jeg kom til tiden og skulle træne med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Man får den adfærd man fodrer...

 

Det vil i dette tilfælde sige, at når din hund får muligheden for at opføre sig beskrevet, så er det det hun lærer at gøre i situationen.

 

Hvis du vil have en anden facon på det, kræver det at du sørger for at have kontrol over situationen - at du skaber en situation din unge hund skal forholde sig til og at du herefter styrer situationen. Situationskontrol :-)

 

At mange hunde er sådan i den alder er ikke gangbar "undskyldning" hos mig, for de er sådan fordi de får muligheden. Hunde vil, som de opportunister de er, gribe muligheden når den er der og forsøge at få det meste ud af enhver situation de kan.

Det er op til os at sørge for at hundene opnår det vi ønsker, f.eks. kontakt og herefter belønning, så vi får gang i samarbejdet.

 

Hvis din hund tror at hun skal hilse på alle mennesker og lege med alle hunde hun møder, er det der du skal tage fat så hun med tiden reviderer sin opfattelse.

 

For eksempel at hun først får lov at hilse når hun er kørt helt ned i ro igen og at den mindste uro er ensbetydende med at hun bliver fjernet fra det hun vil. Uden ord.

Det er enormt hårdt at skulle arbejde med ikke mindst for hunden som ikke fatter en bjælde af det i starten, men især med formel 1 typerne er det utrolig vigtigt at øve selvkontrol da de ellers nemt kan køre helt op så opkørtheden bliver til usund stress.

 

Først i det øjeblik hun vil tage godbidder eller anden belønning er hun klar til at samarbejde. Indtil da er alle ord spildt, de gør tværtimod ofte situationen værre fordi man selv bliver ophidset efter at have fået fiasko med sine forsøg på at opnå kontakt.

 

Kontakten øves/indlæres bedst på så stor afstand af stressorerne, her hunde og personer, at kontakt ikke er et problem og herefter nærmer man sig gradvist, stadig med kontakt.

Hvis kontakten ryger er man for tæt på. Dén model eller den første jeg beskrev med at afvente ro i selve situationen virker begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Der hvor jeg træner har vi en aftale om enten at komme et kvarter før tid og lege med andre som vil lege inden træning eller man kommer selv et kvarter før og lader hunden snuse af på træningspladsen og gå forbi de andre hunde og sådan...

synes det virker rigtig godt. Jodie ville også være sådan hvis jeg kom til tiden og skulle træne med det samme.

 

Den model indebærer som regel netop det du beskriver: At hundene ikke lærer at kunne arbejde uden forudgående leg.

Hvis det er det, man vil er det naturligvis ens valg, man skal bare vide hvad man typisk ender op med :-)

 

På mine hvalpehold er reglen den, at der ingen regel er for hvornår leg bliver en mulighed. Det kan være før træning, efter træning eller på et tidspunkt - eller flere - under lektionen.

 

Det er så op til hvalpeejerne at have gasset hvalpene af før de møder "i skole" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den model indebærer som regel netop det du beskriver: At hundene ikke lærer at kunne arbejde uden forudgående leg.

Hvis det er det, man vil er det naturligvis ens valg, man skal bare vide hvad man typisk ender op med :-)

 

Kan godt se hvad du mener. Personligt har jeg ikke brugt lege-før-træning metoden, men mange af de andre på holdet gør det.

 

Jeg synes det virker bedst på Jodie hvis jeg går lidt afsides inden træning og laver kontaktøvelser. Hvis hun trækker meget i snoren på vej hen til de andre hunde eller på vej ind på banen vender jeg om og går lidt tilbage. Det synes Jodie bare slet ikke er sjovt for hun vil jo gerne fremad, så heldigvis trækker hun næsten ikke mere når vi går ind på banen. Til gengæld gør hun fordi hun synes jeg går for langsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...