Hop til indhold

Man må ikke give hvalpe BARF ...


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Det høre man jo ofte både hos dyrlæger og "almindelige" hundejere.

 

Argumentet er at det kan være yderst skadeligt da man ikke kan styre vitamin/mineralforholdet. Risikoen for at fejlernænere hvalpen/hunden uoprettelig er derfor alt for stor :shock:

 

Når men nu har jeg dyrlægens ord på at dette ikke er sandt!

 

Min lige knap 1½ år gamle tæve, som har været barfet siden hun var 8 uger, har været hos dyrlægen for check-ups og hun var frisk som en havørn: prima foderstand, god pels, gode og stærke benstammer - alt i alt bare kerne sund og rask ... med dyrlægens ord :5up:

 

Så jo man kan sagtens barfe en hvalp ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg kender jo en del som fodre hvalpe og diegivende tæver på råt og deres hunde har ingen problemer med HD eller lign :mrgreen::mrgreen:

 

som sagt 80% af hundene verden rundt i europa især bliver fodret med tørkost og der ses masser af hunde med AD/HD

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kræver at man har sat sig ind i det og man sætter sine hvalpekøbere ind i det.

 

Nogle familiemedlemmer købte en hvalp, der var barf'et eller det var ihvertfald hvad opdrætter kaldte det (hun var sælger hos rigtig hundemad også og jeg kan ikke finde ud af om jeg vil kalde det Barf eller ej) og efter et besøg hos en dyrlæge hos Dansk Barfcenter måtte de erkende, at de havde en underernæret hvalp efter at have fodret efter opdrætters anvisninger. Nu ved jeg godt, at Dansk Barfcenter er konkurrenter til Rigtig Hundemad, men da de fulgte foreskrifterne fra dem så blev hunden meget anderledes i positiv retning at se på.

 

Dybt kritisk i mine øjne ikke at sørge for at gøre nok ud af at fortælle om barf-metoden og lære hvalpekøberne nok - ikke alle hvalpekøbere sætter sig grundigt ind i tingene.

 

Personligt er jeg "for doven" til at Barfe, men jeg har ingen problemer med at man opforstre hvalpe på det sålænge man har sat sig ind i det.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men det kræver at man har sat sig ind i det og man sætter sine hvalpekøbere ind i det.

 

Nogle familiemedlemmer købte en hvalp, der var barf'et eller det var ihvertfald hvad opdrætter kaldte det (hun var sælger hos rigtig hundemad også og jeg kan ikke finde ud af om jeg vil kalde det Barf eller ej) og efter et besøg hos en dyrlæge hos Dansk Barfcenter måtte de erkende, at de havde en underernæret hvalp efter at have fodret efter opdrætters anvisninger. Nu ved jeg godt, at Dansk Barfcenter er konkurrenter til Rigtig Hundemad, men da de fulgte foreskrifterne fra dem så blev hunden meget anderledes i positiv retning at se på.

 

Dybt kritisk i mine øjne ikke at sørge for at gøre nok ud af at fortælle om barf-metoden og lære hvalpekøberne nok - ikke alle hvalpekøbere sætter sig grundigt ind i tingene.

 

Personligt er jeg "for doven" til at Barfe, men jeg har ingen problemer med at man opforstre hvalpe på det sålænge man har sat sig ind i det.

 

MVH

Wivian

sjovt du siger dette men så mener de ret ofte at hunde er for tynde de hunde som jeg ved de har set og de har ment var for tynde var ganske i normal stand og med flere kg på ville hunden ende som fed dette gælder også mine egne som de har sagt var altfor tynde men de var ganske pæne

faktisk tyder flere undersøgelser på at hunde har langt bedre muligheder for at undgå gigt osv ved at holde dem lidt for tynde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Men det kræver at man har sat sig ind i det og man sætter sine hvalpekøbere ind i det.

Det gør det, man skal ikke tro det drejer sig om at klaske noget kød i skålen til hunden, men der er efterhånden en del som besidder nok viden omkring dette, så oplysning er utrolig lettilgændelig.

 

Nogle familiemedlemmer købte en hvalp, der var barf'et eller det var ihvertfald hvad opdrætter kaldte det (hun var sælger hos rigtig hundemad også og jeg kan ikke finde ud af om jeg vil kalde det Barf eller ej) og efter et besøg hos en dyrlæge hos Dansk Barfcenter måtte de erkende, at de havde en underernæret hvalp efter at have fodret efter opdrætters anvisninger. Nu ved jeg godt, at Dansk Barfcenter er konkurrenter til Rigtig Hundemad, men da de fulgte foreskrifterne fra dem så blev hunden meget anderledes i positiv retning at se på.

Hmmmm ... for mig lyder det nu mere som den evindelige strid som DBC igen puster liv i. Kunne ikke forstille mig at de ville klappe i hænderne over en hund som var opvokset på RHM.

 

Kan kun sige: jeg har set mange hunde på råt/BARF som har fået betegnelsen "de har fået en bedre muskelmasse", men som faktisk var overvægtige.

 

Jeg har ikke set hunde som ligger til grund for det rygte du udspreder, så om den er underernæret eller blot holdt slank som hvalpe skal kan jeg ikke udtale mig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

sjovt du siger dette men så mener de ret ofte at hunde er for tynde de hunde som jeg ved de har set og de har ment var for tynde var ganske i normal stand og med flere kg på ville hunden ende som fed dette gælder også mine egne som de har sagt var altfor tynde men de var ganske pæne

faktisk tyder flere undersøgelser på at hunde har langt bedre muligheder for at undgå gigt osv ved at holde dem lidt for tynde

 

Den var ikke for tynd, men viste tegn på mangelsygdomme - svage led, kedelig pels og slimhinder, der ikke havde den rigtige farve.

 

Vægtmæssigt har den da taget på nu, men nu er den også blevet ældre/større - den er på ingen måde for tyk i dag (ribbene anes fint under huden og den ville nok anses for at være lidt for tynd, hvis du spurgte en almindelig dyrlæge), men den har fået bedre pels, bedre led og slimhinder, der ser rigtige ud.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør det, man skal ikke tro det drejer sig om at klaske noget kød i skålen til hunden, men der er efterhånden en del som besidder nok viden omkring dette, så oplysning er utrolig lettilgændelig.

 

 

Hmmmm ... for mig lyder det nu mere som den evindelige strid som DBC igen puster liv i. Kunne ikke forstille mig at de ville klappe i hænderne over en hund som var opvokset på RHM.

 

Kan kun sige: jeg har set mange hunde på råt/BARF som har fået betegnelsen "de har fået en bedre muskelmasse", men som faktisk var overvægtige.

 

Jeg har ikke set hunde som ligger til grund for det rygte du udspreder, så om den er underernæret eller blot holdt slank som hvalpe skal kan jeg ikke udtale mig om.

 

Jeg har svært ved at se hvilket rygte jeg sætter igang, men dig om det - mit indlæg drejede sig om dårlig vejledning og mangel på viden om det foder man puttede i hunden. Alt for mange tror, at Barf bare er at smide råt kød i dyret.

 

Og nej, det drejede sig ikke om at være tynd, men om nogle helt andre ting. Se mit svar til Milder. Jeg er godt klar over, at tynd ikke nødvendigvis betyder underernæret og hunden er ikke blevet tyk/sat muskelmasse i dag.

 

Dyrlægen hos DBC var faktisk lidt ligeglad og er det stadig med hvad de stoppede i dyret bare de sørgede for at supplere med de rette vitaminer. I dag bruger de nogle vitaminblandninger, men køber selv deres kød og sammensætter, hvilket dyrlægen hos DBC ikke siger noget til.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg har svært ved at se hvilket rygte jeg sætter igang, men dig om det -

Når man kun for et par hints - som dit første indlæg gav - fra en tredje-fjerde part, så er det jo kun rygter.

De har i USA et ordsprog som hedder "better hear it from the horses mouth than the horses ass" - hvis jeg skal ligge noget i ting vil jeg hører det fra førstehånd, ikke en vandrehistorie ude på xx hånd. :blink:

 

Men mht. rådgivning så følger jeg min egen "rådgivning", har ikke tiltro til DBC's og har ikke forhørt mig mht. RHM, så det kender jeg ikke noget til.

 

Du kan se hvordan min vaps er opfostret på råt på:

 

www.naturligthundefoder.dk

 

Kan bare sige at det fungere ialt fald ubeklageligt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man kun for et par hints - som dit første indlæg gav - fra en tredje-fjerde part, så er det jo kun rygter.

De har i USA et ordsprog som hedder "better hear it from the horses mouth than the horses ass" - hvis jeg skal ligge noget i ting vil jeg hører det fra førstehånd, ikke en vandrehistorie ude på xx hånd. :blink:

 

Men mht. rådgivning så følger jeg min egen "rådgivning", har ikke tiltro til DBC's og har ikke forhørt mig mht. RHM, så det kender jeg ikke noget til.

 

Du kan se hvordan min vaps er opfostret på råt på:

 

www.naturligthundefoder.dk

 

Kan bare sige at det fungere ialt fald ubeklageligt :5up:

 

The horses mouth kommer du ikke til at høre det fra - de vil ikke være på en debatside. Det er nu ikke en vandrehistorie, der er fortyndet *GG* Jeg bor lige ved siden af dem pt. og følger meget med :-) Jeg har det nu også fint nok med at være the horses ass :mrgreen:

 

Det lidt sjove er, at jeg faktisk har anbefalet dem at kigge på din hjemmeside (jeg mener stadig, at de mangler informationer til det de har gang i, men i det mindste bliver hunden dyrlægeovervåget nu).

 

Og jeg ved, at dine hunde fungerer - jeg har jo snaget på din hjemmeside og har haft fornøjelsen af at møde nogle af dem IRL :-D

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Den var ikke for tynd, men viste tegn på mangelsygdomme - svage led, kedelig pels og slimhinder, der ikke havde den rigtige farve.

 

Vægtmæssigt har den da taget på nu, men nu er den også blevet ældre/større - den er på ingen måde for tyk i dag (ribbene anes fint under huden og den ville nok anses for at være lidt for tynd, hvis du spurgte en almindelig dyrlæge), men den har fået bedre pels, bedre led og slimhinder, der ser rigtige ud.

 

MVH

Wivian.

 

jeg synes nu standarden for hundenes vægt idag er væsenlig ændret end for bare 8 år siden sagde de fleste dyrlæge hellere et par kg for lidt end den anden vej jeg synes jeg ser vamsede hunde alle vegne :???:

en meget slank hund hvor muskelmassen er i orden og ribbene ses er flot og en hund som er fit for fight:mrgreen:

 

dyrlægen hos DBC de har alle en mening om at hunde ofte skal have mere sug på kroppen end de burde kan efterhånden godt forstå at HD/AD samt slidgigt er såmassive problemer idag hos hunden

 

men ja jeg må give dig ret i at det er vigtigt og sætte sig ind i hvad en hund skal have især en hvalp af større race:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...