Hop til indhold

Mit hunds bagben? råd søges


Gæst Unknown99
 Share

Recommended Posts

Gæst Unknown99

Min kæreste og jeg har lige lagt mærke til, at når vores hund går ned/op ad trapper, generelt hopper, og også en smule når han løber, så lader han være med at støtte på den ene bagben, han ser ikke ud til, at have smerter eller noget der ligner, og han piver ikke når han går, og når man rør ved hans ben, siger han heller ikke noget.. Generelt når han går og løber, så er der ikke noget, men benet ser lidt stift ud.. det skal sige at han er 20 uger gammel, og egentligt aldrig har haft skader.. vi er kommet til nogle gange, at træde ham over hans poter, men sådan er det jo med sådan nogle små hunde.. man kan ikke altid rigtig se de små størrelse.. skulle vi tage til læge og få undersøgt ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

............ skulle vi tage til læge og få undersøgt ham?

 

Det synes jeg bestemt, at I skal - Hunde er nogle hårdføre væsener, der ikke gerne giver udtryk for smerte - hvis benet allerede er lidt stift som 20 uger, så fortjener det en tur til dr. dyr :ae: :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Min kæreste og jeg har lige lagt mærke til, at når vores hund går ned/op ad trapper, generelt hopper, og også en smule når han løber, så lader han være med at støtte på den ene bagben, han ser ikke ud til, at have smerter eller noget der ligner, og han piver ikke når han går, og når man rør ved hans ben, siger han heller ikke noget.. Generelt når han går og løber, så er der ikke noget, men benet ser lidt stift ud.. det skal sige at han er 20 uger gammel, og egentligt aldrig har haft skader.. vi er kommet til nogle gange, at træde ham over hans poter, men sådan er det jo med sådan nogle små hunde.. man kan ikke altid rigtig se de små størrelse.. skulle vi tage til læge og få undersøgt ham?

 

 

jeg ville også sige en tur til dr dylæge og få tjekket hundens ben eller hvad der nu kan være galt hofter

 

så lige andre havde skrevet at det var en mega lille hund så trækker mine ord tilbage kan være noget med knæskallerne som mindre hunde lider af

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Jeg har lagt mærke til du er chihuahuaejer, som jeg selv er..

 

Få lige din dyrlæge til at tjekke specifikt for Patella Luxation - som er et hyppigt set problem hos småhund.. Det er problemet med knæskallerne i bagbenene, og kan gradueres efter hvor slemt det er..

 

har det noget at sige for selve hunden? altså han er jo frisk og glad, og han ikke noget problem med at tonse rundt på en græsplæne med andre hunde.. og når han går er der ikke noget, han går ligeså fint, og støtter på begge ben.. har læst mig frem til, at der som regel ses en halten ved hunden... altså han halter ikke.. han vælger bare ikke at støtte på det når han hopper ned af ting.. og som sagt når han løber ser det højre bagben lidt stift ud.. det er svært at forklare hehe.. men har ringet til doktor dyrelæge, så må vi se hvad han siger.. det kan også være (og det håber jeg lidt) at vi bare er nogle overnervøse "forældre"...

Redigeret af Unknown99
Link til indlæg
Del på andre sites

har det noget at sige for selve hunden? altså han er jo frisk og glad, og han ikke noget problem med at tonse rundt på en græsplæne med andre hunde..

ja da det har noget af sige

http://www.biodyr.dk/Artikler/patella.htm

 

forstil dig selv at have en løs knæskal eller andet led problem, i længden slides delene forkert, kan udvikle sig til gigt problemer osv. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Når han skåner benet, så er der noget galt :( Det er bare om at få ham til en dyrlæge, der har forstand på PL.

 

jamen det forstår jeg godt.. det ville vi jo også selv gøre hvis der var noget galt.. det er jo logisk.. men det jeg så ikke forstår, er hvorfor han ikke gør det normalt.. lige nu sidder og leger aport, og umiddelbart syns jeg ikke der er noget når han løber.. lidt men det er mest måske fordi han ikke kan stå fast på gulvet, når hans små fødder skal så hurtigt afsted..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Blandt andet fordi en løs knæskal kan hoppe ind og ud af sin plads. Det kan være, at den nogle gange sidder fint, og hunden så går fint. Mens den andre gange går løs og giver hunden problemer.

 

Det er desværre et stort problem for de små hunde, og absolut noget der skal tages hånd om, da det er pinefuldt for hunden. Uanset hvor meget den lader sig "mærke af det"/viser det ud ad til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
jamen det forstår jeg godt.. det ville vi jo også selv gøre hvis der var noget galt.. det er jo logisk.. men det jeg så ikke forstår, er hvorfor han ikke gør det normalt.. lige nu sidder og leger aport, og umiddelbart syns jeg ikke der er noget når han løber.. lidt men det er mest måske fordi han ikke kan stå fast på gulvet, når hans små fødder skal så hurtigt afsted..

 

Jeg kender een hund, der gør det i perioder. Han gør det ofte, når han hopper ned fra fx sofa. Og gør det med jævne mellemrum, når han løber frit. Hvis vi mennesker har ondt i knæet, humper vi jo heller ikke rundt konstant (medmindre det er meget slemt)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci

Jeg studser lige over, at du skriver, når han går på trapper ? En hvalp må ikke gå på trapper og da slet ikke, hvis han ovenikøbet har problemer med knæleddet. Og hvis jeres gulve er glatte, så bør i købe et tæppe, som han kan stå fast på til noget af jeres bolig. Det er ikke sundt for hvalpe at skøjte rundt på fx trægulv.

 

Er spændt på at høre, hvad jeres dyrlæge siger om knæet! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Jeg studser lige over, at du skriver, når han går på trapper ? En hvalp må ikke gå på trapper og da slet ikke, hvis han ovenikøbet har problemer med knæleddet. Og hvis jeres gulve er glatte, så bør i købe et tæppe, som han kan stå fast på til noget af jeres bolig. Det er ikke sundt for hvalpe at skøjte rundt på fx trægulv.

 

Er spændt på at høre, hvad jeres dyrlæge siger om knæet! :-)

 

Okie.. jamen så må vi da til at bære ham op og ned af dem.. vi fik bare af vide, af nogle venner at det var vigtigt han selv gik op og ned af trapper, så han ikke blev en skødehund.. med hensyn til trægulvet.. han kan sagtens stå fast på det.. men det er mere når han skal op i fart.. sådan er det også på et gulvtæp, så tror ikke det har noget med trægulvet at gøre.. jamen det kan du få at vide imorgen efter halv fire.. hvis han skal opereres har vi heldigvis en forsikring der dækker.. så der er rart ikke at skulle tænke på det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Okie.. jamen så må vi da til at bære ham op og ned af dem.. vi fik bare af vide, af nogle venner at det var vigtigt han selv gik op og ned af trapper, så han ikke blev en skødehund.. med hensyn til trægulvet.. han kan sagtens stå fast på det.. men det er mere når han skal op i fart.. sådan er det også på et gulvtæp, så tror ikke det har noget med trægulvet at gøre.. jamen det kan du få at vide imorgen efter halv fire.. hvis han skal opereres har vi heldigvis en forsikring der dækker.. så der er rart ikke at skulle tænke på det..

 

Dine venner er desværre helt galt på den. Nu ved jeg ikke, hvor "højt" i bor eller om i har mange trapper. Men ingen hvalp har godt af trapper før den er helt udvokset. Små hunde er færdigudviklet før fx store hunde. De fleste småhundejere jeg kender, ja de bærer deres hunde (voksne hunde vel og mærke) op og ned af alle trapper og deres hunde er skam helt normalt selvstændige :-D Det er ikke sundt med for mange trapper for deres rygge, ben osv.

 

Jeg skal nok krydse fingre for, det ikke er noget alvorligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Dine venner er desværre helt galt på den. Nu ved jeg ikke, hvor "højt" i bor eller om i har mange trapper. Men ingen hvalp har godt af trapper før den er helt udvokset. Små hunde er færdigudviklet før fx store hunde. De fleste småhundejere jeg kender, ja de bærer deres hunde (voksne hunde vel og mærke) op og ned af alle trapper og deres hunde er skam helt normalt selvstændige :-D Det er ikke sundt med for mange trapper for deres rygge, ben osv.

 

Jeg skal nok krydse fingre for, det ikke er noget alvorligt :-D

 

vi bor på anden sal.. så der er lidt trapper.. men er vi er blevet enige om at vi bære ham op og ned af trapperne fremover.. det kan være det hjælper lidt på det.. :) skriver lige en update når jeg ved noget mere... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

Puha.. har lige været til doktor dyrelæge... og han mærkede både anders hofter og knæ, og han mener heldigvis ikke han lider af patella.. men han kan dog se, at han er lidt "belasted" på højre ben.. han mener bare det er overbelastning måske endda en lettere forstuvning.. han siger det kan ske ved voldsom leg osv... og det passer jo fint.. for der er godt nok også gang i ham, når han leger med andre hunde.. så det er possitivt.. han har fået noget medicin lige for, at tage de smerter der måtte være, samt forebyggende for hævelse, da han er en lille smule hævet.. men ikke meget sagde doktor dyrelæge.. men den står iværtilfald på ro, og ingen vild legen de næste 10 dage.. og så at vi skulle hvertfald bære ham op og ned af trapper til, han var minimum 10 måneder.. men tror bare vi vænner os til at gøre det lige meget hvad, han vejer jo ikke alverden hehe.. så må vi jo se om vi kan få gearet den bette lidt ned.. men tak for rådene alle sammen.. :5up::5up: og så lidt bonus info til dem der er interesseret.. Anders har nu en kampvægt af nette 2200g, hvilket er en forøgelse af 200g siden vi sidste var hos doktor dyrelæge... hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...