Hop til indhold

Patella Luxation


Gæst Gizmo@
 Share

Recommended Posts

Gæst Gizmo@

Gizmo skal opereres på sit ene ben førstkommende tirsdag tidlig morgen.

Jeg er nervøs for, om han kan tåle narkosen (han vejer ca. 1500 gr.).

De fjerner samtidig nogle mælketænder i hans overmund (han er 9 mdr.)

Der er så mange ting der kan gå galt tænker jeg....

Hvor ondt får den stakkels lille fyr når han vågner (ved selvf. at de gir ham noget for smerterne). Vil han mon tabe sig efter operationen...

Der er så mange spørgsmål der melder sig :(

 

Er der nogen herinde der har lyst til at fortælle om deres oplevelse med operation af deres hund?

Redigeret af Gizmo@
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har desværre ingen erfaring (eller ikke desværre, men heldigvis. Desværre for din tråd). Jeg synes at kunne forstå, at det er overstået nu- hvordan gik det? Jegville ønske at jeg kunne byde ind med noget, men har ikke oplevet af få min hund opereret. Det må ikke være sjovt for dig at stå i den situation- jeg frygter sådan patella! Håber ud vil fortælle lidt om det, og god bedring til Gizmo :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg fik min gamle tøs steriliseret for et par måneder siden, samtidig med et par andre småting, der ligeså godt kunne tages hånd om, nu hun alligevel skulle i narkose.

 

Nu vejer hun ca. 25 kg og har derfor noget mere at stå i mod med, så jeg var ikke synderlig nervøs for selve bedøvelsen og operationen. Da vi hentede hende var hun stadig påvirket, og var derfor døsig og havde svært ved at stå på benene. Hun blev båret til bilen og båret ind. Hvorefter hun fik lov at ligge i ro et stykke tid, til hun var i stand til at stå på benene og gå rundt.

 

Appetiten blev der ikke ændret ved, da hun først var fri af bedøvelsen. Men tror også der skal meget til, at tage lysten til mad fra hende. Til gengæld var hun virkelig dårligt smertestillet, og havde svært ved at falde til ro. Så jeg endte med at få noget stærkere, der skulle gives i musklen med kanyle, men som desværre kun virkede i et par timer. Det hjalp, så hun kunne få noget ro og få slappet af.

 

Tror hun var helt på toppen igen efter to-tre dage, men er bange for, at det er mere invasivt det der skal ske med Gizmo, så det måske kan tage lidt længere tid, inden han er klar igen. Har du talt med dyrlægen, og hørt om deres erfaringer? Tænker de må have haft en del hunde i gennem systemet, og kan fortælle mere om hvad du kan forvente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender nogle få hvis chihuahua har været gennem operationen - det har været hårdt, og svært at holde hunden i ro..

Men de har alle sammen været meget, meget glade for resultatet - de har nærmest fået helt nye hunde :-)

 

Både Dolph, Bitten, Karla og Tweety (chihuahuaer) har været i fuld narkose - de har alle klaret det til ug, blot været meget groggy efterfølgende.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge sagde at små hunde har det dårligt efter operation, og Petrine (2700 gram)havde tydeligt kvalme i 24 timer efter, efter et par dage begyndte hun at slikke på syningen og måtte have skærm på, hvilket gjorde hende meget trist og passiv. Hun fik antibiotika, som gav hende den vildeste diarre, den forsvandt kort efter pillerne stoppede, men hun tabte sig en hel del.

 

Jeg synes det var frygteligt, men her bagefter så er jeg glad for at det er overstået, for hun har vist glemt alt om operationen.

 

Håber det går nemt for lille Gizmo

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gizmo@

Imba

Tak han har det meget bedre nu, men det har været en temmelig slem oplevelse. Jeg er glad for at Gizmo ikke vidste hvad han skulle da jeg gik op til dyrlægen m. ham. Han fik lov at gå derop (en pæn tur) og dagen før overdrev vi lidt med turene, så han rigtigt kunne få lov at fyre den af (det bedste han ved er at løbe ... skriver jeg her m. tårer i øjnene, får det må han ikke i 1½ mdr. efter operationen :cry:) og få hilst på så mange hunde som muligt. På turen derop følte jeg at jeg helt bevidst gik med til et "overgreb" på min lille hund, selvom jeg vidste det var det bedste for ham ... at få ham opereret hurtigst muligt.

Jeg havde som altid skrevet alle mine spørgsmål ned, men de har alt for travlt de dyrlæger. Gad vide om det er sådan alle steder ... har altid haft den samme dyrlæge, men vil meget gerne høre om nogen af Jer kender til den BEDSTE dyrlæge i Kbh. og omegn hvis nu ...

 

 

mk101

Det gør mig ondt for Jer, at hun blev dårlig smertestillet. Godt at du fik ændret på det.

 

Tweesa

Ja, du har ret. Gizmo er begyndt på sine vilde løbeture i stuen i forgårs og jeg ku ikke få ham til at stoppe (han troede bare jeg ville lege som vi plejer).... overvejede at gi ham sele og snor på, men han blev heldigvis ikke ved så længe som han plejer.

 

Petrine

Jeg fik ikke engang tilbudt nogen skærm af dyrlægen. Måtte selv spørge om de havde nogen i hans str. "Nårh ja" sagde hun ... selvfølgelig - vi har dem til katte.. hm .... (Da jeg fik lov at se ham efter operationen var det første han gjorde at se på mig og slikke på sit ben). Mener ikke at han på det tidspunkt kunne mærke benet, så jeg er overbevist om at han ville vise mig det .. men det fik mig til at tænke på skærm til senere.

Gizmo får også antibiotika og derudover har han et stort morfinplaster på maven. Den anden smertestillende medicin (noget geleagtigt jeg sku gi ham via munden i en lille sprøjte) kastede han også op af mere og mere, så den sagde en anden dyrlæge på samme klinik at jeg bare sku fjerne for den ku gi ham mavesår. "Hvad m. smerter" spør jeg. Årh lad du bare plasteret sidde på til han skal ha fjernet stingene. "Jamen plasteret skulle jo af allerede i morgen". Han mente at det alligevel kunne afgive mere morfin ... hm ... Talte derefter m. lægen der havde opereret ham og hun sagde der ikke kom mere morfin ud af det plaster men at jeg da bare ku lade det sidde til på fredag. Hans hud under plasteret var helt rød og hævet så jeg har fjernet det. Det var ikke enkelt - først brugte jeg vand og derefter vaseline. Vi tog det ad nogle omgange og nu er det fjernet.

Jeg har før Patella-operationen brugt en hel del penge i samme klinik, da Gizmo ad flere omgange har haft problemer med sin mave.

Han har været på antibiotika 3 gange, men vi ved endnu ikke hvad han har fejlet. Han har været alt for tynd og var lige begyndt at fungere og blive federe :-D ... og så kom Patella-tingen :(

Gizmo er 9 mdr. og røget op på ca. 1500 gr.

Nu vejer han sikkert lidt mindre, men jeg VED det blir bedre... Bare han dog måtte gå sine lange ture og løbe igen. Når vi kom hjem fra de ture kastede han sig glad over sin madskål.

Petrine har sikkert glemt alt om operationen og der kommer Gizmo også til.

 

Et tillægsspørgsmål som bekymrer mig en del:

Min læge sagde at hun håbede at det ikke kom igen på samme ben og han har begyndende på det andet ben.

Har I nogen viden om de sager?

Nogen der ved noget om genoptræning?

 

Tak for Jeres indlæg. Ville gerne høre mere :-), da jeg lærer mere her end hos min dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner intet om patela luxation - men den bedste dyrlæge er afgjort vores, de har ALTID tid til tåbelige spørgsmål og gør en del ud af at berolige (patienter og ejer), det er Blågård Dyreklinik, der var du aldrig sluppet ud før du havde fået svar på alt, og er de uenige om noget, så er de altså bare det, men man blive ikke efterladt i dyb forvirring.

 

Håber Gizmo aldrig nogensinde skal operes igen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gizmo@

Petrine

 

Tak, jeg vil tjekke Blågård Dyreklinik for det du nævner der er bare så vigtig når man kommer med en syg hund.

(Håber det er Blågård i Kbh.) :-)

 

Krydser også fingre for din dejlige hund ... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...