Hop til indhold

Valg af foder?


Lille Louie
 Share

Recommended Posts

Her kommer det første spørgsmål, nok af mange, fra min side...

Foder! For det er godt nok lidt af en jungle at finde rundt i, som ny hundeejer..

(Jeg får en Coton de Tuléar om lidt over 2 uger - for billeder og beskrivelse kig i hvalpeforummet :lol:).

 

Jeg er kommet frem til, at jeg tror jeg vil prøve Orijens hvalpefoder til små racer. Jeg får en pose Royal Canin med fra opdrætter, men det er da vist noget værre hø, så jeg har tænkt mig at skifte til noget lidt mere 'naturligt' (så naturligt det kan blive uden at BARF'e), når han kommer hjem. Lige med en gradvis overgang selvfølgelig..

 

Er der nogen der har erfaring med Orijen som de vil dele med mig?

 

P.s. Og hvor er jeg glad for at jeg har fundet h-f! Ellers ville jeg nok bare have givet ham RC og have fortsat med det, når 'hundemor' også giver sine hunde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Hundefoder ER en jungel og der er næsten lige så mange meninger om det, som der er folk med hund.

 

Jeg vil ikke anbefalde et bestemt mærke frem for et andet, men lade dig selv gøre alt ben-arbejdet. Er jeg ikke venlig :mrgreen:

Prøv at se på nedenstående side, der står hvad du skal kigge efter når du vælger foder.

 

http://www.naturligthundefoder.dk/toerkost.html

 

Der findes heldigvis efterhånden en del gode fodermærker på det danske markede, men husk endelige på at fordi en synes at det er verdens bedste foder og hunden trives super dupper tip-tip på det, er det ikke ens betydende med at en anden hund kan lide det eller trives ordentlig på det.

 

Mht. Orijen så synes jeg det er et rigtig godt foder, men ville ikke foder udelykkende med det, specielt ikke til hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Orijen så synes jeg det er et rigtig godt foder, men ville ikke foder udelykkende med det, specielt ikke til hvalp.

 

Hvorfor ikke? Og hvad ville du supplere med?

 

Jeg har faktisk brugt den hjemmeside du henviser til for at komme frem til Orijen. Har bl.a. sammenlignet den med Olivers og der var den ret overlegen i 'points' når man lavede den der test der er nederst på siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Hvorfor ikke? Og hvad ville du supplere med?

 

Jeg har faktisk brugt den hjemmeside du henviser til for at komme frem til Orijen. Har bl.a. sammenlignet den med Olivers og der var den ret overlegen i 'points' når man lavede den der test der er nederst på siden.

 

Vil jeg også meget gerne vide! Valgte nemlig også Orijen udfra den test! :mrgreen:

 

Vi er lige begyndt på Orijen LB Puppy fra Hills Natures Best LB Puppy.

 

Mit første indtryk af foderet (indpakning og konsistens/lugt) er, at det virker godt.

Jeg har dog lidt svært ved at vurdere effekten af det, da jeg er i tvivl om jeg er gået for hurtigt frem. :hmm:

 

Mios "høm-høm" virker mere fast og i mindre potioner, men tilgengæld skal jeg så have posen op 3 gange på en tur fremfor 1! :roll:

 

Er det et godt eller dårligt tegn, og hvordan ved man om det er fordi man har skiftet for hurtigt :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lidt der har skrevet om Orijen herinde:

 

http://www.hunde-forum.dk/foder/6961-orijen-foder.html

 

 

Forresten - STORT tillykke med den lille :lun:

 

Uh, tak for linket :5up:

 

Jeg kan se at Aussies for ever har skrevet derinde: "Orijen er pga. det høje protien indhold nok ikke et foder jeg ville give rent til hvalpe og hunde i vækst - heller ikke til ældre hunde eller hunde med nyreproblemer."

 

Kunne også godt tænke mig at vide, hvad folk så synes man skal supplere med osv.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :-)

 

Acana ser meget spændende ud også. Det indeholder mindre protein end Orijens gør, men mange af de samme gode ting på ingredienslisten.

 

Jeg er dog stadig ret forvirret, hvad angår hvorfor hvalpen ikke må få for meget protein. Jeg mener, den skal vel bruge en masse protein mens den vokser? :???:

 

Jeg har lige prøvet at sammenstille Orijen og Acanas hvalpefoder til små racer. Det ser således ud:

 

..............Orijen......Acana

 

Protein..........42%.........33%

Fedt..............20%........20%

Kulhydrater....18%........26%

Fiber.............2,5%.......2,5%

Kalcium.........1,6%.......1,3%

Fosfer............1,4%.......1,1%

Omega-6.......3,0%.......2,7%

Omega-3.......1,0%.......0,4%

Glukosamin..500mg/kg...800mg/kg

Kondroitin...150mg/kg...500mg/kg

 

Det ser ud til at der er en ret stor forskel i mængden af kulhydrater.. Her er det vel bedst at tage den med det laveste tal, ikke?

 

Og så lagde jeg mærke til at der i dem begge stod at der var aske i.... Aske?! Hvorfor dog det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lagde jeg mærke til at der i dem begge stod at der var aske i.... Aske?! Hvorfor dog det?

 

Aske er uoptagelige stoffer, som ryger ud igen i den anden ende :-)

 

Det er i alle produkter, men man skal sigte efter så lavt indhold som muligt.

 

Det laveste jeg endnu har set er 6%/gram pr. 100 gram. Og så er der en masse produkter, der ikke opgiver oplysninger om det - siger vel næstem sig selv, at det er fordi, der er for meget i :neutral:

 

Du kan læse om det her: http://www.hunde-forum.dk/foder/2204-aske-i-foderet.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Her kommer det første spørgsmål, nok af mange, fra min side...

Foder! For det er godt nok lidt af en jungle at finde rundt i, som ny hundeejer..

(Jeg får en Coton de Tuléar om lidt over 2 uger - for billeder og beskrivelse kig i hvalpeforummet :lol:).

 

Jeg er kommet frem til, at jeg tror jeg vil prøve Orijens hvalpefoder til små racer. Jeg får en pose Royal Canin med fra opdrætter, men det er da vist noget værre hø, så jeg har tænkt mig at skifte til noget lidt mere 'naturligt' (så naturligt det kan blive uden at BARF'e), når han kommer hjem. Lige med en gradvis overgang selvfølgelig..

 

Er der nogen der har erfaring med Orijen som de vil dele med mig?

 

P.s. Og hvor er jeg glad for at jeg har fundet h-f! Ellers ville jeg nok bare have givet ham RC og have fortsat med det, når 'hundemor' også giver sine hunde det.

 

Altså nu fodre vi vores hund med Orijen... og vores hund er superglad for det, og det var også deres hvalpe foder. Som mange har sagt er hundefoder en jungle. Vores dyrlæge spurgte hvad vi fodrede Anders med, og da han hørte det var orijen, sagde han at det var et ganske fint foder, han ville ikke engang anbefale hans eget mærke, hvilket jo egentligt må betyde, at enten orijen er bedre, eller hans er noget være bras hehe.. men som han siger, så længe hunden er sund og rask, fuld med energi, og har pæn blank pels, så er den ikke helt gal med foderet.. Vi kommer nok aldrig til at fodre med andet end orijen...også selvom der er andre der mene, at der er bedre produkter.. så er vi fuldt ud tilfredse med det.. :)

 

men ellers er der også markus muhle, hvilket også skulle være et godt produkt.. men da pillerne er ret store, egner de sig mest til mellemstore hunde.. :) jeg ved Dogue bruger det som godbider til hans lexus.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det laveste jeg endnu har set er 6%/gram pr. 100 gram. Og så er der en masse produkter, der ikke opgiver oplysninger om det - siger vel næstem sig selv, at det er fordi, der er for meget i

 

Kan se at der er 6,5-7% i Orijen, så det er vel i den lave ende.. Men godt at det kommer ud igen - virker ikke som noget man har lyst til at give sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kommer nok aldrig til at fodre med andet end orijen...også selvom der er andre der mene, at der er bedre produkter.. så er vi fuldt ud tilfredse med det.. :)

 

men ellers er der også markus muhle, hvilket også skulle være et godt produkt.. men da pillerne er ret store, egner de sig mest til mellemstore hunde.. :) jeg ved Dogue bruger det som godbider til hans lexus.. :)

 

Jeg tror i hvert fald vi vil købe en prøvepakke på Orijen til når den lille mand kommer hjem til os. Det er jo ikke sikkert at han kan lide det, men det håber jeg - det virker som noget af det bedste.

 

Mht. størrelsen, ja, så går MM nok ikke til Louie, men måske kunne det blive gode godbider (for det skal jeg jo også have fundet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Jeg tror i hvert fald vi vil købe en prøvepakke på Orijen til når den lille mand kommer hjem til os. Det er jo ikke sikkert at han kan lide det, men det håber jeg - det virker som noget af det bedste.

 

Mht. størrelsen, ja, så går MM nok ikke til Louie, men måske kunne det blive gode godbider (for det skal jeg jo også have fundet).

 

det lyder som en god ide... hvis du skal have godbider også så gå ind og kig på http://www.petfoods.dk der kan du bestille både orijen og godbider.. hvis du bestiller for over 300, så får du gratis levering.... der er nogle fiskegodbider derinde, der helt klar kan anbefales... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvorfor ikke? Og hvad ville du supplere med?

 

Jeg har faktisk brugt den hjemmeside du henviser til for at komme frem til Orijen. Har bl.a. sammenlignet den med Olivers og der var den ret overlegen i 'points' når man lavede den der test der er nederst på siden.

Undskyld jeg har overset dine spørgsmål :oops:

 

Ja, det er pga. det høje protein indhold at jeg ikke ville fodre rent med Oriejn til hvalpe, ialt fald ikke hvalpe af mellemstørre og store race.

Det høje protein indhold kan forårsage en for hurtig vækst.

 

Men ja det er også samtidig en af de bedste fodermærker der kan købes på det danske markede, så til voksne hunde og som kombi til hvalpe er det noget af det bedste du kan give din hvalp :5up:

 

Mht. kombi med andet foder, så er der flere andre rigtig gode mærker. Acana som du nævner, Fish4Dogs, Genesis og mange flere. Regal og Olivers har f.eks. også et par varianter som er OK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Jeg tror i hvert fald vi vil købe en prøvepakke på Orijen til når den lille mand kommer hjem til os. Det er jo ikke sikkert at han kan lide det, men det håber jeg - det virker som noget af det bedste.

 

Jeg kan anbefale at købe det i England, hvis man vil spare lidt: :5up:

 

PRIS på ORIJEN Puppy Large dog :mums:

 

--------------------

* www.petfoods.dk

Fragt med GLS 69kr, Gratis ved køb over 300kr.

 

7kg 319kr

13.5kg 599kr

2*13,5kg 1100kr (550kr/pose)

6*13,5kg 2995kr (499kr/pose)

 

--------------------

* www.zooplus.co.uk

Fragt med GLS uanset pris/antal varer/kg = £3.90 (ca. 33kr).

 

7kg £28.95 (ca. 224kr)

13,5kg £46.95 (ca. 390kr)

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg har overset dine spørgsmål :oops:

 

Ja, det er pga. det høje protein indhold at jeg ikke ville fodre rent med Oriejn til hvalpe, ialt fald ikke hvalpe af mellemstørre og store race.

Det høje protein indhold kan forårsage en for hurtig vækst.

 

Det er helt okay :-) Og tak for forklaringen.

 

En Coton hører vel til de mindre race, så mon ikke det går. Ellers må jeg mixe det lidt med Acana.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er pga. det høje protein indhold at jeg ikke ville fodre rent med Oriejn til hvalpe, ialt fald ikke hvalpe af mellemstørre og store race.

Det høje protein indhold kan forårsage en for hurtig vækst.

 

Pero, no comprendo! :megaked:

 

Hvad er det der vokser for hurtigt, når hunden får meget protein? Den kan jo godt tåle at vokse op på barf, ifølge mange personer...

 

Er det mængden af calcium, som naturligt er i kødet? For ellers hjælper protein jo på at opbygge muskler og andre ting, ikke knoglerne - og det er vel dem, der ikke må vokse for hurtigt? Undskyld, men jeg er altså bare vidensbegærlig :engel: Kan bare ikke se forskellen på det og så barf.. :confused: Udover der er mere kød i barf = mere protein....

 

Bare ignorer mit spørgsmål, hvis det er for indviklet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

:ae: :mrgreen:

 

Hvad er det der vokser for hurtigt, når hunden får meget protein? Den kan jo godt tåle at vokse op på barf, ifølge mange personer...

Dette er en af de meget misforståede ting omkring BARF: Hunden kan ikke tåle det høje protein indhold ;-)

Men det er slet ikke et problem pga. af specielt to årsager

 

1) Kød består godt nok primært af proteiner, men størstedelen af kød er faktisk vand, helt op mod 80 %. Hunde som får råt kød drikker derfor også betydeligt mindre.

2) Man fodre ikke med rent muskelkød, men op til 50 % knogle, som ikke indeholder noget særlig næring.

 

Er det mængden af calcium, som naturligt er i kødet? For ellers hjælper protein jo på at opbygge muskler og andre ting, ikke knoglerne - og det er vel dem, der ikke må vokse for hurtigt?

Muskelkød indeholder ikke særlig meget kalcium, men tilgengæld store mængder fosfor. Det er derfor det er utrolig vigtigt at man sætter sig ind i tingene hvis man ønsker at fodre råt; mange hunde har fået skøre knogler fordi folk troede det var nok at klaske noget råt kød i hvalpens skål.

 

For ellers hjælper protein jo på at opbygge muskler og andre ting, ikke knoglerne - og det er vel dem, der ikke må vokse for hurtigt?

Knoglerne må selvfølgelig ikke vokse for hurtigt, men er sjældent det som er problemet. Det som der er størst grund til at bekymre sig om er hvis muskler og sener vokser hurtigere end knoglevæksten.

 

Kan bare ikke se forskellen på det og så barf.. :confused: Udover der er mere kød i barf = mere protein....

Proteinindholdet i fersk muskelkød ligger fra lidt over 10 - lidt over 20 g. pr. 100 g. kød.

Orijen består af tørret kød (+ lidt andet) og her ligger proteinindholdet på godt 40 g. pr. 100 g. foder. Orijen indeholder dermed godt dobbelt så meget protein som reelt kød.

 

Håber det kunne bruges :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...