Hop til indhold

Aktivering


Gæst Christel
 Share

Recommended Posts

Gæst Christel

Hej med jer,

 

Som nogle har set har vi alene-hjemme-problemer herhjemme og jeg er ret sikker på at meget mere aktivering vil hjælpe, så: hvad laver I med jeres hunde for at aktivere dem?

 

Alle råd og tips modtages med kyshånd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg bruger klikker en stor del af tiden og derigennem træner vi alt mellem himmel og jord - både alm lydighed og tricks (neje, bukke, vinke, sidde fint, kravle osv osv)

Derudover er vi også gået i gang med at bruge en targetstick og bruger den meget i de samme øvelser.

 

Sportræning giver også godt - oftest laver jeg et spor oppe på marken om formiddagen og lader ham går det et par timer senere.

 

Godbidssøgning - jeg gemmer noget af hans foder rundt i huset, på alle mulige tænkelige steder, hvor han gerne må komme, sørg for at gemme det i alle højder, oftest har de let ved at finde det i gulvhøjde, men jo højere godbidderne kommer op, jo sværere.

Det seneste jeg har lært Zacho er at finde bilnøglerne - Det er kun fantasien der sætter grænserne.

 

Et tungere tæppe bredt ud med godbidder gemt nedenunder - eller rul/fold det sammen med godbidderne indeni.

 

Til selvaktivering har jeg alle mulige ting som der kan kommes godbidder i - BusterCuben er af de gode modeller, hvor det tager lidt tid for ham at få tømt, Leo' en ligeså, dog skal hullet oppe i toppen lukkes, ellers har han tømt den på 10 sek. De runde aktivitetskugler er for lette, ligeledes sodavandsflasker.

Papkasser i alle mulige størrelser er også gode - luk dem og skær et par små huller i.

Mælkekartoner med skruelår er også gode - skyl den godt og lad den tørre (smid proppen væk) og hæld godbidder i - den er super god og gratis.

 

Så kan jeg på stående fod ikke lige komme i tanke om mere - men det gælder om at bruge fantasien :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

http://www.hunde-forum.dk/aktiverings-redskaber-og-legetj-o-vt545.html

 

Aktivering er godt, vi har konger, leoer, bustercupes, køkkenrullerør, papkasser, Nina Ottosensspil og så laver jeg søg inde og ude :)

 

Helst med hjemmekogt kød, såsom kyllinge og kalkunbryst, lever, i små stykker, så de fx passer i leoen også :)

 

Man kan også stege hakket magert kød, ikke brune, men det skal være mørt, så kan det suger over under køkkenrulle medens det køler ned, derefter har man en million små godbidder, man kan bruge :lol:

 

I går hvor jeg var mere syg og vejret var rigtigt skidt fik de en del aktivering og det forhindrer altså at de det skidt med at der ikke er så meget udeliv :)

 

Jeg er sikker på at din hund vil få det bedre hvis du aktivere mere, og det tager ikke så meget tid at sætte igang når han først kan det, du skal være tålmodig i starten, sæt ham stille igang, ros og lad ham klare det, skynd ikke på ham :)

 

De ting jeg er allergladest for er kong og leo, kongen bliver fyldt med det hjemmelavede mad de fodres med :)

Leoen med omtalte kød :)

Hvis du bruger tørkost så er bustercupen også rigtig god, mine får eaglepack tørfoder i den :)

Den larmer, men fornøjer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Af de ting man kan købe sig til bruger vi dagligt Kong og leo :D Leo'en er pt den der er mest in :lol: Ellers har vi Nina Ottosons spil som jeg virkelig synes er værd at investere i :wink: De er gode på regnvejrsdage, når man er syg eller bare som hygge :) Vi har også en aktiveringsbold, men det er nu sjældent vi bruger den :?

 

Af hjemmelavet ting bruger vi dagligt viskestykker med knuder på hvori der gemt guffer. Et lagen foldet sammen med guffer i. Tomme wc og køkkenruller med guffer i. Gajol og tyggegummi æsker med guffer i. Mit sidste nye påfund er smarties twister embalage med guffer i.

2-1.jpg

 

Ellers bruger jeg tomme kasser med krøllet avis papir hvori der er smidt guffer i. Små glas smurt med peanutbutter eller leverpostej.

 

Jeg kom til at tænke på at nu ved jeg ikk lige hvor gammel dit ældste barn er. Men kan Hannibal gribe guffer med munden? Det ville være en sjov ting for børnene at lave med ham. Når han først har lært det er der et utal af muligheder. Man kan f.eks placere hannibal på nogle puder så han både skal holde balance og gribe. Eller på en sten osv.

I kan også lave kropskontrol med ham på jeres ture.. Sådan noget med at klatre på træstammer, lave øvelser på en stor sten. Lidt søg mellem sten osv. Det er både sjovt og udfordrende for ham :)

 

Lua får mange guffer i løbet af en dag. Men jeg bruger også som Anne-marie kogt kød, lever eller hjerte. Så går det fra i hendes daglige mad :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov lige en ting mere, som er Lua's absolute favorit.

 

Jeg tager en tøm toilet rulle, så putter jeg somregel råt hakketkød i. Jeg hænger den så op i en snor i loftet og siger søge til Lua. Det tager noget tid inden hund får snuset op i luften og finder den. Når hun finder den laves der både playbow og gøen :lol::lol: Så står hun eller på bagben fuldt koncentreret om at få kødet ud. I starten puttede jeg bare guffer i så den skulle vippes og så faldt de ud :lol:

 

Og så lige en ting til. Jeg ved ikke om du giver ham råt. Men et råt godt ben, kan de bruge meget lang tid på at hygge sig med. Især hvis I har have. Min mors hunde kan bruge en hel dag på et ben :shock: Først graves det ned og op sådan ca. 70 gange. Når så de har brugt en time eller 2 på at grave op og ned, ja så går der hurtigt et par timer til med at tygge i det. Og til sidst skal resterne jo begraves et sikkert sted igen og det kan også tage sin tid :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Mange af de ting Lua laver er for viderekomne, så Hannibal kan i ikke forvente kan de samme ting endnu, og i skal gå langsom frem som han nu bliver dygtigere :)

Som Envy skriver så vil meget af aktiveringen være sjovt for et barn, bare pas på at barnet ikke bliver kommanderende og vil styre, det skal foregå på hundens præmisser, ellers opstår der måske bare nye problemer :)

Så det skal foregå på en rolig måde, ellers er det stressende :)

 

Det med træstammer i skoven er spændende, og der skal hunden helst ikke være i snor, og man skal ikke holde den i halsbåndet som de gjorde på TV i torsdags :lol:

 

Jeg spreder ofte også godbidderne imellem træstammer og andet på jorden, så skal der bruges næse, og det er godt :D

 

Man kan også fæstne dem på træstammerne på levende træer, så hundene skal op på benene og stå, en ide fra adfærdsrådgiver Irene Liljequist :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af de ting Lua laver er for viderekomne, så Hannibal kan i ikke forvente kan de samme ting endnu, og i skal gå langsom frem som han nu bliver dygtigere :)

Som Envy skriver så vil meget af aktiveringen være sjovt for et barn, bare pas på at barnet ikke bliver kommanderende og vil styre, det skal foregå på hundens præmisser, ellers opstår der måske bare nye problemer :)

Så det skal foregå på en rolig måde, ellers er det stressende :)

 

Det med træstammer i skoven er spændende, og der skal hunden helst ikke være i snor, og man skal ikke holde den i halsbåndet som de gjorde på TV i torsdags :lol:

 

Jeg spreder ofte også godbidderne imellem træstammer og andet på jorden, så skal der bruges næse, og det er godt :D

 

Man kan også fæstne dem på træstammerne på levende træer, så hundene skal op på benene og stå, en ide fra adfærdsrådgiver Irene Liljequist :)

 

For viderekommende ligefrem :lol::lol: hi hi...

 

Ja det er rigtigt man skal gå langsomt frem... Og f.eks den med rullen i loftet er svær.. Og er nok ikke hannibals niveau endnu.....

 

Ja hvis børn træner skal det være roligt og ikke stressende. Kender desværre ikke så meget til børn og hunde :? Lua er nemlig ikke glad for børn.

 

Ja leverpostejstræer er også et hit her 8) Jeg plejer så bare at bruge kallun :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Mange af de ting Lua laver er for viderekomne, så Hannibal kan i ikke forvente kan de samme ting endnu, og i skal gå langsom frem som han nu bliver dygtigere :)

Som Envy skriver så vil meget af aktiveringen være sjovt for et barn, bare pas på at barnet ikke bliver kommanderende og vil styre, det skal foregå på hundens præmisser, ellers opstår der måske bare nye problemer :)

Så det skal foregå på en rolig måde, ellers er det stressende :)

 

Det med træstammer i skoven er spændende, og der skal hunden helst ikke være i snor, og man skal ikke holde den i halsbåndet som de gjorde på TV i torsdags :lol:

 

Jeg spreder ofte også godbidderne imellem træstammer og andet på jorden, så skal der bruges næse, og det er godt :D

 

Man kan også fæstne dem på træstammerne på levende træer, så hundene skal op på benene og stå, en ide fra adfærdsrådgiver Irene Liljequist :)

 

For viderekommende ligefrem :lol::lol: hi hi...

 

Ja det er rigtigt man skal gå langsomt frem... Og f.eks den med rullen i loftet er svær.. Og er nok ikke hannibals niveau endnu.....

 

Ja hvis børn træner skal det være roligt og ikke stressende. Kender desværre ikke så meget til børn og hunde :? Lua er nemlig ikke glad for børn.

 

Ja leverpostejstræer er også et hit her 8) Jeg plejer så bare at bruge kallun :lol:

 

Ja, og den med godbidder og leverpostej i grankogler, den er osse god :lol:

 

Ja Lua er viderekomne, en intelligent lejlighedshund, det kræver noget :lol:

 

Børn kan meget nemt komme til at være hovedpersoner, men det tror jeg da at trådstarter har helt styr på, men hvis barnet styrer så er det ikke godt :)

 

Heller ikke med Nina Ottosens spil, hunden skal selv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel
Af de ting man kan købe sig til bruger vi dagligt Kong og leo :D Leo'en er pt den der er mest in :lol: Ellers har vi Nina Ottosons spil som jeg virkelig synes er værd at investere i :wink: De er gode på regnvejrsdage, når man er syg eller bare som hygge :) Vi har også en aktiveringsbold, men det er nu sjældent vi bruger den :?

 

Af hjemmelavet ting bruger vi dagligt viskestykker med knuder på hvori der gemt guffer. Et lagen foldet sammen med guffer i. Tomme wc og køkkenruller med guffer i. Gajol og tyggegummi æsker med guffer i. Mit sidste nye påfund er smarties twister embalage med guffer i.

2-1.jpg

 

Ellers bruger jeg tomme kasser med krøllet avis papir hvori der er smidt guffer i. Små glas smurt med peanutbutter eller leverpostej.

 

Jeg kom til at tænke på at nu ved jeg ikk lige hvor gammel dit ældste barn er. Men kan Hannibal gribe guffer med munden? Det ville være en sjov ting for børnene at lave med ham. Når han først har lært det er der et utal af muligheder. Man kan f.eks placere hannibal på nogle puder så han både skal holde balance og gribe. Eller på en sten osv.

I kan også lave kropskontrol med ham på jeres ture.. Sådan noget med at klatre på træstammer, lave øvelser på en stor sten. Lidt søg mellem sten osv. Det er både sjovt og udfordrende for ham :)

 

Lua får mange guffer i løbet af en dag. Men jeg bruger også som Anne-marie kogt kød, lever eller hjerte. Så går det fra i hendes daglige mad :D

 

Det lyder helt vildt godt! Også alle de andre forslag, iøvrigt :)

 

Hvordan griber man det an når vufferens skal lære at gribe i luften?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan prøve at kaste en guf og se om han snapper ud efter den..

Min gjorde ikke.. den ramte hende på hovedet istedet :lol: Så startede jeg med at træne med en bold eller andet legetøj. Sagde grib idet jeg kastede. Da den var på plads gik vi så over til at bruge guffere istedet... Og nu er hun bare en haj til det... Jeg vil sige at i opstartsfasen (eller hvad man siger) er det en fordel hvis kasteren er god til at kaste... :wink: Fordi du kan ikke forlange at hunden både har overskud til at hoppe ud efter guffen og gribe den samtidig. Da Kasper (min kæreste) begyndte at træne det med hende gik det pludseligt hurtigt.. Han er kommet op på 56 :shock: gribende guffer i træk. Jeg er kun på 23 :oops:

 

Der bruges maaaange guffere når man træner denne øvelse. Jeg vælger ofte at lave den når hun er meget sulten, så laver vi den med halve tørkostpiller, ellers bruger jeg bare sunde fedtfattige ting :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel
Du kan prøve at kaste en guf og se om han snapper ud efter den..

Min gjorde ikke.. den ramte hende på hovedet istedet :lol: Så startede jeg med at træne med en bold eller andet legetøj. Sagde grib idet jeg kastede. Da den var på plads gik vi så over til at bruge guffere istedet... Og nu er hun bare en haj til det... Jeg vil sige at i opstartsfasen (eller hvad man siger) er det en fordel hvis kasteren er god til at kaste... :wink: Fordi du kan ikke forlange at hunden både har overskud til at hoppe ud efter guffen og gribe den samtidig. Da Kasper (min kæreste) begyndte at træne det med hende gik det pludseligt hurtigt.. Han er kommet op på 56 :shock: gribende guffer i træk. Jeg er kun på 23 :oops:

 

Der bruges maaaange guffere når man træner denne øvelse. Jeg vælger ofte at lave den når hun er meget sulten, så laver vi den med halve tørkostpiller, ellers bruger jeg bare sunde fedtfattige ting :wink:

 

Tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg bruger kastet til ordet SE, altid sagt positivt :)

 

Og så kommer de susende for at gribe, Se Mika, Se Susi :lol: Og jeg siger det kun hvis jeg kan tilbyde de lækre godbidder, ellers ikke, for så taber ordet dets effekt for mine hunde :)

Det er et stærkt indkaldsord!!

 

Igen en positiv måde at tænke på, til hunde med lidt jagtdrift er det fedt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel

jeg har idag givet Hannibal en mælkekarton med guffer i. Det gik et godt stykke tid hvor han ikke rigtig fik fat, så begyndte han at bide i plastikdimsen, og da han har tendens til at æde det han splitter ad :roll: klippede jeg den af - men så blev det vist for nemt, i hvert fald var kartonen hurtigt bidt i tusin stumper. Næste gang får han den med "dims", så må jeg bare lige holde øje med at den ikke ryger i maven :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Nu har vi så også investeret i en Kong - og nøj hvor vores knægt får brugt "alle de små grå" på at finde ud af, hvordan og hvorledes den fungerer.....han er fuldstændig vild med den - men så kommer spørgsmålet: Hvor lang tid leger/aktiverer I jeres hunde med Kong? For meget af det gode kan jo også være skidt eller hvad? :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu har vi så også investeret i en Kong - og nøj hvor vores knægt får brugt "alle de små grå" på at finde ud af, hvordan og hvorledes den fungerer.....han er fuldstændig vild med den - men så kommer spørgsmålet: Hvor lang tid leger/aktiverer I jeres hunde med Kong? For meget af det gode kan jo også være skidt eller hvad? :?

 

Mine får en hver aften med hjemmelavet hundemad i :)

 

Vi har 6 konger :lol:

 

Derudover bruger vi bustercupes (de kommer selv med dem og beder, be be :lol:), leoer (de er vildt glade for leoen, og de kommer selv med den hvis de synes det er for lang tidd siden) og så har vi treatball, dem får de også indimellem :)

Og så er der søg på græs m.m..

 

Det erstatter ikke samvær eller motion, de elsker det, beder selv om det og de bruger sig selv og det synes jeg er skønt :)

 

Jeg kan se de udvikler forskellige teknikker, Mika elsker bustercupen mest, Susi leoen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Susi og Leo :lol:

 

Sorry kunne ikke dy mig :oops:

Hvorfor pokker da undskylde for det?

 

Men min Susi synger bedre og vores leo holder gudskelov kæft ;)

 

Fordi det er spamning af en ellers seriøs tråd, som jeg ikke har oprettet og det er jo ikke pænt :oops:

 

Og kan kun give dig ret i det med Susi og Leo - også uden at have hørt din Susi synge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Susi og Leo :lol:

 

Sorry kunne ikke dy mig :oops:

Hvorfor pokker da undskylde for det?

 

Men min Susi synger bedre og vores leo holder gudskelov kæft ;)

 

Fordi det er spamning af en ellers seriøs tråd, som jeg ikke har oprettet og det er jo ikke pænt :oops:

 

Og kan kun give dig ret i det med Susi og Leo - også uden at have hørt din Susi synge :lol:

Det er ikke nødvendigt st høre hende synge, hun synger bedre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg har idag givet Hannibal en mælkekarton med guffer i. Det gik et godt stykke tid hvor han ikke rigtig fik fat, så begyndte han at bide i plastikdimsen, og da han har tendens til at æde det han splitter ad :roll: klippede jeg den af - men så blev det vist for nemt, i hvert fald var kartonen hurtigt bidt i tusin stumper. Næste gang får han den med "dims", så må jeg bare lige holde øje med at den ikke ryger i maven :D

 

Det vil være en fordel at du lærer Hannibal at løse opgaven uden at splitte objektet ad. At destruere er der ikke meget sund aktivering i og han skal have brugt sin hjerne, hvis det skal blive til noget.

 

Så start med noget supernemt og giv ham så "supervision" :)

 

F.eks. en toiletrulle med en god guf i, hvor du kun har bøjet pappet let indad, så han lærer at FOLDE det ud. Ikke splitte ad.

Når han folde ud på dette niveau, kan du folde en anelse fastere og så fremdeles.

 

Du kan også med fordel belønne ham for en masse "tricks" han lærer sig gennem operant betingning = HAN tlbyder en adfærd. DU belønner.

 

Start med noget som ligger lige for, f.eks. at han ved synet af godbidden i din hånd, kommer med poten, ser op på dig, lægger sig, vrikker på måsen - ligegyldigt hvad, han skal bare selv tilbyde det da han da begynder at "tænke sig om", når han får tilbuddet.

Begynder han at gø i frustration forlader du ham bare ganske kort og forsøger så igen.

Fortsæt kun 1 - 2 minutter, d adet er enormt krævende for en hund.

 

Adre adfærd du kan belønne, og senere sætte berbalt signal på, at han viser tungen, siger en LILLE lyd, fnyser, ser til siden, tripper, går ned i legebuk etc etc.

Grib det han selv viser og beløn.

Dette er dels god mental stimulering dels er det jo i tæt forbindelse med dig og derfor kvalitetstid.

Indlær kun en adfærd af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har hørt Tulle synge - og jeg forestiller mig at Susi synger nogenlunde lige som hende - de taler i hvert fald ret ens har jeg ladet mig fortælle ;D ... og SÅ er det bedre end den Sussi på Skansen ...

 

:lol:, ja de to synger med garanti bedre end Susi og leo tilsammen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...