Hop til indhold

Meget GLAD hund!Råd søges


Gæst Nalle24
 Share

Recommended Posts

Gæst Nalle24

Som sagt har vi golden tæve på snart 9 måneder...

Jeg har brug for nogen gode råd :!:

Når der kommer mennsker på besøg hos os,blir Luna helt vild!hun springer op af dem,og farer rundt om benene på dem..sådan helt op og ringe..

Jeg har prøvet med godt bidder i hånden få at få fokus på mig,og ikke dem der kommer,og sige nej når hun hopper op af folk.men det virker til hun slet ikke er til at komme i kontankt med :roll:Det skal lige sige at det er kun når de står i gangen,og er ved at tage ders overtøj af,når de kommer ind i stuen er der ikke spor :?:

Nogen gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Som sagt har vi golden tæve på snart 9 måneder...

Jeg har brug for nogen gode råd :!:

Når der kommer mennsker på besøg hos os,blir Luna helt vild!hun springer op af dem,og farer rundt om benene på dem..sådan helt op og ringe..

Jeg har prøvet med godt bidder i hånden få at få fokus på mig,og ikke dem der kommer,og sige nej når hun hopper op af folk.men det virker til hun slet ikke er til at komme i kontankt med :roll:Det skal lige sige at det er kun når de står i gangen,og er ved at tage ders overtøj af,når de kommer ind i stuen er der ikke spor :?:

Nogen gode råd?

 

JA!

 

For det første: Det en hund gør i en situation, vil være det den lærer hører til situationen. Dette kan hunden ikke eslv ændre. "Mønstret" kører bare afsted med den.

 

For det andet: Luna må have en erfaring omkring gæster, som får hende til at opføre sig vildt. Forventning om nus og klap, som gæster gennem Lunas hvalpetid har etableret hos hende.

 

Dermed har du sådan set svaret: Luna bør ikke være fysisk til stede ved modtagelse af gæster i entreen. Øv i hverdagen at hun sagtens kan være selv i stuen med en rolig aktivitet - eller bedre endnu - i et andet rum, og hent hende først ind når gæsterne er kommet i ro.

Og da skal de ignorere hende mest muligt.

 

KONTROL over situationen er således nøglen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst anja mosevangen

Hej....

 

Ninjamor: Vi har lidt det samme problem med vores dalmatinervaps på 15 uger, hun hopper op af folk når hun bliver glad, især som de andres problem når vi får gæster som hun kender (ellers er hun meget reserveret over for fremmede mennesker).

Men det er ikke kun når de kommer ind i entreen, det er egentlig generelt om vi så kommer ud til folk hun kender eller om det er i haven osv. hvordan tackler vi lige den.

det er jo fordi hun er så glad for at se dem hun kender, men når hun bliver noget større, og det gør en dalmatiner jo :D , ja så tror jeg ikke folk synes det er så sødt mere!!!

 

jeg har læst at man skal træde til side så hun ikke får kontakt med en, men hun kan finde på så bare at stå op hoppe ved siden af en.

 

Hvad gør vi lige inden at hun bliver en stor hund på 30 kilo der hopper op af en gæst??????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

Hov glemte lige en ting. vi har prøvet at sige til folk at de skal ignorere hende lidt når de kommer ind af døren, så hun ikke er den første de henvender sig til, det har været svært for dem det er jo en lille hvalp vi snakker om og det kan de ikke helt modstå, men hvis de overholder det ja så går det også ok, lige indtil de så kontakter hende, så starter hun med at hoppe der, så det kan sagtens være ti min. efter de er kommet ind.

Skal vi ikke være bekymrede og hun måske vokser fra det som ulla skriver eller er det ikke noget der skal trænes væk som hvalp???

 

Andre må selvfølgelig også godt svare, nu var det bare fordi det lige var dig der havde svaret på denne tråd :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nemt, men du får lige et dalmatiner råd :D De er så specielle at det sikker ikke virker på andre hunde :lol:

 

Når vi får gæster får tacco besked på at sidde i stuen med døren åben ud til gangen. Han skal blive siddende mens gæsterne kommer ind og tager tøjet af og først når de kommer ind i stuen må han hilse. Så har hver gæst fået en godbid udleveret og tacco ved at det næsten altid udløser en godbid at sidde pænt så det prøver han ihærdigt ved hver gæst :D Så får han klap og godbid og videre til den næste. Når godbiderne er delt ud har han helt glemt at der er kommer nye gæster så der laller han bare rundt som han altid gør.

 

Det er ikke særlig nemt i starten og bedst at være to. En til at holde opmærksomheden på at hunden bliver siddende og en til at åbne døren.

 

Du kan jo prøve det. Her tog det ca 3 uger med gæster stort set hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

Hej mange tak....

 

tak for et svar, vil prøve men det bliver ikke nemt når vi kommer hen til nogle og hun så også hopper op af dem der bor der.

men det lyder lidt som om vi gør det nogenlunde rigtigt men måske bare skal have mere tålmodighed. men det er svært ikke at frygte hvordan det bliver hvis hun fortsætter især når hun bliver en stor hund. det er ikke så charmerende med en stor hund der hopper op af gæster og dem man skal besøge...

 

vi skal starte hvalpetræning søndag den 3 - 2 så mon ikke jeg kan få et par råd der også.

 

men vil da fortsætte som du skriver!!!

 

Tak.

 

går det forresten bedre med tachos temperament efter han er blevet kastreret, eer han faldet mere til ro???

Vil jo gerne mødes en dag!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Dalmatinere er nu ikke så meget anderledes :lol:

 

Hun er jo en lille hvalp og hun vil egentlig bare gerne vise at hun er en venlig lille hvalp :)

 

Men ja, det hjælper at lade gæsterne ignorere hende indtil hun er i ro, og det med gæsterne har en godbid er fint nok, de kan jo sætte sig på hug eller side i en stol så de ikke er så højt oppe for hende :)

 

Skæld ud og det evindelige NED der totalt ukonsekvent bare skal vise at ejeren forsøger at gøre noget virker ikke ret godt :lol:

 

Du kan evt holde hende i snor stille og roligt når de ankommer, og opdrag gæsterne ;)

 

Eller have hende i et andet rum helt postivt evt med en fyldt kong, det kræver at hun synes det er positivt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spalotte

Det er svært at overbevise gæster om at de skal ignorere hunden, især når den er lille og nuttet. Men det virker. Hvis den springer op, gælder det om at vende rundt på hælen, evt. gå. Det er vigtigt at huske på at, vi som mennesker gerne skulle være højere i hierakiet og dermed er det os der bestemmer hvornår der skal være kontakt.

 

Når gæsterne tager kontakt skal de undgå øjenkontakt.

 

JEg har selv gode erfaringer med en babylåge i en dør ud til gangen, så hunden kan se gæsterne men ikke hoppe op. Så kan man jo træne det med at sidde og iøvrigt instruere sine gæster før den uhensigtsmæssige adfærd starter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej mange tak....

 

tak for et svar, vil prøve men det bliver ikke nemt når vi kommer hen til nogle og hun så også hopper op af dem der bor der.

men det lyder lidt som om vi gør det nogenlunde rigtigt men måske bare skal have mere tålmodighed. men det er svært ikke at frygte hvordan det bliver hvis hun fortsætter især når hun bliver en stor hund. det er ikke så charmerende med en stor hund der hopper op af gæster og dem man skal besøge...

 

vi skal starte hvalpetræning søndag den 3 - 2 så mon ikke jeg kan få et par råd der også.

 

men vil da fortsætte som du skriver!!!

 

Tak.

 

går det forresten bedre med tachos temperament efter han er blevet kastreret, eer han faldet mere til ro???

Vil jo gerne mødes en dag!!!!

 

 

Tja det er meget op og ned med Taccos energi. Vi var i skoven i en times tid i søndags og lege med to newfoundlændere, en engelsk mastiff og en cairn terrier på samme tid. Det kunne køre ham træt :lol: Han stod faktisk ikke ud af kurven resten af dagen.

 

Men han er altså stadig lidt voldsom år vi bare møder andre hunde, men jeg ved ikke hvordan han reagerer når det er en hvalp. Den ene af hundene i søndags var i løbetid, hende var han fuldstændig ligeglad med så uanset hvad har kastrationen da hjulpet på noget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hov glemte lige en ting. vi har prøvet at sige til folk at de skal ignorere hende lidt når de kommer ind af døren, så hun ikke er den første de henvender sig til, det har været svært for dem det er jo en lille hvalp vi snakker om og det kan de ikke helt modstå, men hvis de overholder det ja så går det også ok, lige indtil de så kontakter hende, så starter hun med at hoppe der, så det kan sagtens være ti min. efter de er kommet ind.

Skal vi ikke være bekymrede og hun måske vokser fra det som ulla skriver eller er det ikke noget der skal trænes væk som hvalp???

 

Andre må selvfølgelig også godt svare, nu var det bare fordi det lige var dig der havde svaret på denne tråd :lol::lol:

 

Kommer nu, kommer nu :) Undskyld jeg havde ikke set dit indlæg

 

Først: Det med at træde ind foran en hund for at forhindre den i et eller andet, virker kun i selve situationen. Det er udelukkende symptombehandling = Hunden kan ikke komme til at udføre det den vil, men oppe i hundens hoved ændres intet. Det skulle da lige være at ønsket og dermed hundens motivation intensiveres!

 

Får denne hund så IND IMELLEM held med sit forehavende, her at opnå fysisk eller mental kontakt, lærer den, at den bare skal blive ved og ved og ved og ved... for på et eller andet tidspunkt "vinder den i Lotto". Altså at hvis den bare bliver ved længe nok, opnår den det ønskede!

 

Det er hvad stort set alle hundeejere er oppe mod = Lotterieffekten.

 

Som er samme effekt vi anvender under indlæring, når vi er nået et stykke hen, når vi lærer vore hunde at de får en belønning, ikke hver gang, men når de har udført en ting x antal gange. Det er selve denne "en gang imellem" belønning (variabel forstærkning) som vedligeholder adfærden/øvelsen. "Er det mon nu, jeg får belønningen? Nå, ikke, så prøver jeg lidt hårdere"!

 

Dette skal man have i tankerne under træningen af ønskede adfærd og specielt i AFLÆRINGEN af UØNSKEDE adfærd!

 

Så, nu ved du hvad jeg vil skrive :)

 

Din hvalp må under ingen omstændigheder føle sig belønnet for sin vilde opførsel ifm. gæster og møde med personer/hunde hun vil i kontakt med!

 

Dette betyder, at du skal forhindre denne kontakt.

Bede gæsterne om at RESPEKTERE DINE ØNSKER og sørge for at vapsen ikke kommer til at hilse før både gæster og hvalp er i ro.

 

Afledning med knogle m leverpostej eller lignende aktivitet er særdeles velegnet til at flytte hvalpens fokus i situationen.

Jeg anbefaler også at hvalpe slet ikke er med til at modtage gæster, men lukkes afsides med en hyggelig aktivitet (og gerne en hundesitter) og først hentes ind i sele og line, når gæstere har sat sig ned.

 

Her gives hvalpen så igen en god og opslugende aktivitet.

 

Når hun er helt opslugt af aktiviteten slippes hun og gæsterne SKAL ignorere hende eller kun ganske kort stryge hende og så lade hende være.

 

Du skal så få hendes fokus over på aktiviteten igen.

 

Gæsterne plejer at være de svaæreste at opdrage og der plejer jeg at være ekstremt hård og totalt afvisende overfor deres "jamen jeg vil så gerne" osvosv. Det er MIN hvalp og MIT ansvar at den lærer at kunne håndtere situationen og derfor er det MIG, der styrer situationen.

 

Jo mere virak hvalpen oplever ifm, gæster des mere virak forventer hun og LÆRER hører til situationen.

 

Så du må i gang med projektet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hej

 

Tak for dit svar!!!! :)

 

ja gæsterne er altid de sværeste jeg/vi må være lidt mere hårde over for vores gæster!!!

 

Men det er også et problem i det daglige at hun hopper op af os, så der ligger nok noget arbejde der også. synes bare det er lidt svært hvordan man lige tackler når hun hopper op bag fra.

det er jo sådan rimelig uventet man får en 16 kilo tung hvalp der kommer bagfra.

 

synes vi bruger masser af energi og tid på gulvet ved hende, så hun får noget kontakt dernede og ikke når hun hopper op af os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Men det er også et problem i det daglige at hun hopper op af os, så der ligger nok noget arbejde der også. synes bare det er lidt svært hvordan man lige tackler når hun hopper op bag fra.

det er jo sådan rimelig uventet man får en 16 kilo tung hvalp der kommer bagfra.

 

synes vi bruger masser af energi og tid på gulvet ved hende, så hun får noget kontakt dernede og ikke når hun hopper op af os.

 

Har du prøvet bare at forlade hende, når hun hopper på dig? Og se hvad der så sker?

 

HVOR meget tid bruger I på hende om dagen? Måske er det for meget... Så hun forventer en masse mere end egentligt nødvendigt

 

Når hunde hopper på en bagfra er det oftest en leg for dem.

 

Eller hvis de er blevet afvist RIGTIGT mange gange ved frontale hop, hvor hoppet op ad personen har en kontakt/tryghedssøgende/pacificerende betydning for hvalpen.

Jeg har set unge hunde som i mangel på positiv kontakt/tryghed desperat har bidt ejeren i ryggen for dog at få NOGEN kontakt. Bare som et eksempel :) Jeg tror ikke du er sådan en hundeejer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

Hej.

 

Hvor lang tid vi bruger???

Jo hun er jo sådan set med i hele vores hverdag. hun er ikke alene hjemme hver dag, og når hun nogle enkelte lange dage er alene er det omkring 6 timer, men det er sjældent hun er det.

men ellers er jeg sammen med hende om morgenen, hvor vi går tur efter Clara er afleveret i børnehaven og inden jeg skal på arbejde. der er vi sammen en times tid, og så igen om aftenen er vi ude at træne en times tid nogle gange mere. ja så er hun med hvis vi går i haven når jeg er ude ved hestene, og ellers hvis vi skal nogle steder.

Så hun er egentlig med i hvad vi laver. om aftenen leger hun med os inde og har noget social kontakt på den måde.

 

Kan man bruge for meget tid med hende???

vi har afvist hende rigtig mange gange når hun hopper op, vi har gjort sådan at hvis hun skal have kontakt så må hun komme på 4 ben. to ben = ingen kontakt overhovedet, nogle gange bare et neeej, og så ikke mere!

Har det været forkert???

 

når du skriver at forlade hende, betyder det så gå væk fra hende et par skridt??? for ja det har vi gjort når hun har været rigtig slem til at hoppe (nogle gange står hun og hopper op af siden på os som en anden kanin) og der giver vi ikke nogen kontakt andet end et neeej, og så går vi væk fra hende, men hun følger bare med og kan finde på at prøve igen.

 

ved ikke om det er relevant men vi har øvet ja/nej med hende og det er hun også rimelig til.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...
Gæst Glad springespaniel

Jeg tror det handler om at du og gæsterne skal ignorere hunden så længe den er for glad og være over den når den hopper op.

Evt. gøre som i hundeprogrammet med "er det mig eller hunden" hvor hun øver hunden gradvis i af blive siddende og så gå væk fra den så hun tilsidst kan åbne døre mens den bliver siddende (evt aftale med nogle gæster at i lukker døren igen med dem udenfor hvis den begynder at flytte sig.

 

Jeg har så et andet problem med min hund som er lidt værre: min hund er så glad når vi kommer hjem (er kun os den gør det ved) at den småsnapper i fingrene (uden det gør ret ondt- men stadig træls og skal den ikke). Nogen der har nogle gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Sørg for at gæsterne ignorerer hende fuldstændigt - find evt. nogle at øve med.

 

Jeg ville gribe det sådan an at jeg aftalte med folk at der ikke blev snakket/grinet eller på anden måde lavet "stressende" ting. Folk (evt. en af gangen) kom ind i gangen og ignorerede hunden helt. Stillede sig blot med ryggen til hunden og blev stående. Når hunden er faldet lidt ned beder du hunden sætte sig og gæsten kan så vende sig om - stadig ignorerende hunden.

 

Når hunden så "giver op", falder ned og giver sig til at lave noget andet kan der, meget stille og roligt hilses på hunden.

 

Tror det aftager med alderen - men vi har stadig nogle ritualer når der kommer gæster fordi jeg ikke gider at hunden kører helt op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

 

Jeg har så et andet problem med min hund som er lidt værre: min hund er så glad når vi kommer hjem (er kun os den gør det ved) at den småsnapper i fingrene (uden det gør ret ondt- men stadig træls og skal den ikke). Nogen der har nogle gode råd?

 

Jeg havde et stykke legetøj liggende i gangen jeg stak Nura i munden da hun var unghund fordi hun havde samme vane.

 

Hun blev jo så glad og hendes mund er den eneste måde hun kan holde fast i mig på. Når det så samtidigt er lidt hektisk og man får revet fingrene ud af munden kan det faktisk godt gøre ondt selvom hunden ikke bider hårdt.

 

Idag er det blevet en vane så hun selv går ind og henter et stykke legetøj når jeg kommer hjem inden vi nusser... :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde samme problem med min vaps og gæster, det var SÅ irreterne faktisk, så jeg råbte også på hjælp og ninjamor var så så sød og råde mig om hvad jeg kunne gøre. :mrgreen:

 

Du har lige fået samme råd, og må lige fortælle dig at det hjælper, vi har altid Ozzie i snor når de rkommer gæster, jeg får ham til og side eller jeg prøver ihvertfald at holde ham tæt ind til mig, så gæstene hilser på mig, og så går de bare forbi Ozzie og ind i stuen og sætter sig, jeg sætter mig med Ozzie stadigvæk i snor, og han får ikke lov til og hilse på gæsterne før han er faldet helt til ro, efter han så har hilst for han et ben som han så hygge rmed og tænker ikke mere over vi har gæster. :5up:

 

Det skal lige siges, at vi er nød til og gøre det sådan da vi ikke har et andet rum og putte ham ind i, da vi bor i campingvogn, men ellers havde vi nok også nok brugt det råd. :vuf:

 

Vi tager først snoren af ham når han har hilst og har lagt sig med sit ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...