Hop til indhold

vægt på hvalpe


Gæst chi
 Share

Recommended Posts

Godmorgen allesammen.

 

Jeg har lige en bekymring jeg gerne vil dele med jer.

 

Nu er de kære små hvalpe 5 dage gamle. Men jeg er bestemt ikke tilfreds med deres vægtøgning. De ser stadig fine ud, meget livlige når de er sultne, og meget afslappede når de har spist. -Og græder kun når der er grund til det:blink:

 

Men men men, på papir synes jeg ikke at det ser særligt godt ud, nu skal i se:

 

A vejer 177g og har taget 42 g på siden fødselen

B vejer 177g og har taget 41 g på siden fødselen

C vejer 154g og har taget 19 g på siden fødselen

D vejer 173g og har taget 43 g på siden fødselen

 

Jeg synes det er lidt, men det kan måske gå an. Kun C synes jeg er meget uacceptabelt. Hun var ikke mindre end de andre ved fødsel, så synes at det er underligt.

 

Jeg overvejer kraftigt at supplere med mælkeerstatning ved C.

Hvad er jeres for/imod?

 

Det eneste jeg har at sammenligne med, er diverse vægtkurver fra nettet, og ifølge dem, tager hvalpene for lidt på.

 

På forhånd tak:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godmorgen allesammen.

 

Jeg har lige en bekymring jeg gerne vil dele med jer.

 

Nu er de kære små hvalpe 5 dage gamle. Men jeg er bestemt ikke tilfreds med deres vægtøgning. De ser stadig fine ud, meget livlige når de er sultne, og meget afslappede når de har spist. -Og græder kun når der er grund til det:blink:

 

Men men men, på papir synes jeg ikke at det ser særligt godt ud, nu skal i se:

 

A vejer 177g og har taget 42 g på siden fødselen

B vejer 177g og har taget 41 g på siden fødselen

C vejer 154g og har taget 19 g på siden fødselen

D vejer 173g og har taget 43 g på siden fødselen

 

Jeg synes det er lidt, men det kan måske gå an. Kun C synes jeg er meget uacceptabelt. Hun var ikke mindre end de andre ved fødsel, så synes at det er underligt.

 

Jeg overvejer kraftigt at supplere med mælkeerstatning ved C.

Hvad er jeres for/imod?

 

Det eneste jeg har at sammenligne med, er diverse vægtkurver fra nettet, og ifølge dem, tager hvalpene for lidt på.

 

På forhånd tak:mrgreen:

Så længe de tager på skal du ikke bekymre dig... De fordobler deres vægt ca 10 dage gamle. Hvad er den daglige vægtstigning? De første par dage kan det godt langsomt. Hvis stigningen er 8 gram om dagen, så er det alt for lidt de tager på. Men har de taget 15 -20 gram på de sidste par dage så er det fint. 20 gram skal de tage på om dagen når først mælken er i gang.

Hvis du synes c tager for lidt på så hold øje når de sutter. Når du kan se mælken render så byt om på en af de største og c..

Min erfaring siger mig (jeg har kun chier og løver at basere min erfaring på) så skal man ikke begynde at give mælkeerstaning. For det første begynder du at bekymre dig mere. for det andet så vil de som regel ikke sutte af en flaske. Så skal du presse mælken ned i munden på den og så sluger den det forkert. Med lungebetændelse til følge. Hvis det er absolut nødvendigt med ekstra mad så er sondemadding bedre.

Jeg har prøvet at give flere nyfødte hvalpe mælk, men som regel dør de alligevel hvis der er noget galt med dem(det kan være indeni som du ikke kan se). Jeg ved det lyder hårdt men nu siger jeg til mig selv at hvis de ikke selv kan holde sig i live så er det ikke meningen at de skal leve. Hvis de tager meget lidt på tjekker dyrlægen dem og afliver dem hvis ikke det hjælper at lægge dem til ekstra. De små hvalpe som løver og chier får, skal ikke halte ret længe før de ikke kan reddes.

Sørger du får god mad evt opblødt og rigeligt med vand eller mælkeerstatning til mor? og får hun fred?

En anden ting jeg lige kom til at tænke på.. Jeg kan ikke huske om det var dig der lagde billeder ind af babylorte? Hvis det var, så ville jeg som det allerførste tage en klud med lunken vand og vaske dem forsigtigt på maven, ned over kønsdelene og ved numsehullet. Blidt som en tunge der slikker. Hvis hun ikke slikker dem og sørger for de får skidt så stopper maven og så æder de ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først, tak for dit fyldestgørende svar:5up:

 

Hvad er den daglige vægtstigning? De første par dage kan det godt langsomt. Hvis stigningen er 8 gram om dagen, så er det alt for lidt de tager på. Men har de taget 15 -20 gram på de sidste par dage så er det fint. 20 gram skal de tage på om dagen når først mælken er i gang.
Den daglige vægtstigning er ca 15 g i snit for de 3 store 7g i snit for den lille:( Ens for dem aller er dog at de har taget en del mere på det sidste døgn end det forgående, så hvis vi er heldige er det vel bare fordi mælken først er kommet rigtig i gang nu.

På dag 2-3 havde mor lidt diaré, så det kan vel tænkes at det var medvirkende til at der ikke var meget næring til de små...

 

Hvis du synes c tager for lidt på så hold øje når de sutter. Når du kan se mælken render så byt om på en af de største og c
Det har jeg forsøgt, men når jeg vender ryggen til kommer de store basser og tager deres patter tilbage:evil:

 

Min erfaring siger mig (jeg har kun chier og løver at basere min erfaring på) så skal man ikke begynde at give mælkeerstaning. For det første begynder du at bekymre dig mere. for det andet så vil de som regel ikke sutte af en flaske. Så skal du presse mælken ned i munden på den og så sluger den det forkert. Med lungebetændelse til følge. Hvis det er absolut nødvendigt med ekstra mad så er sondemadding bedre.

Jeg har prøvet at give flere nyfødte hvalpe mælk, men som regel dør de alligevel hvis der er noget galt med dem(det kan være indeni som du ikke kan se). Jeg ved det lyder hårdt men nu siger jeg til mig selv at hvis de ikke selv kan holde sig i live så er det ikke meningen at de skal leve. Hvis de tager meget lidt på tjekker dyrlægen dem og afliver dem hvis ikke det hjælper at lægge dem til ekstra. De små hvalpe som løver og chier får, skal ikke halte ret længe før de ikke kan reddes.

Jeg vil også meget gerne undgå det, jeg er bare meget i tvivl om hvor længe man bør vente, før man prøver alternative metoder:hmm:

 

Sørger du får god mad evt opblødt og rigeligt med vand eller mælkeerstatning til mor? og får hun fred?
Det må jeg indrømme at jeg ikke har været så god til. Hun spiser og drikker rimeligt meget, og fik mig lidt en forskrækkelse da jeg åbenbart har ladet hende forspise sig den første dag:???:

Hmm Mor render meget ud og ind af kassen, hun vil gerne holde nusse-pauser når der er ro på hvalpene. Hvis der går for længe, sætter jeg hende ind til dem igen. Jeg tror ikke at hun er så dedikeret som hun bør være. Hvis jeg åbner køleskabet, kommer hun rendende, også selvom hvalpene er midt i maden:neutral:

 

Jeg kan ikke huske om det var dig der lagde billeder ind af babylorte? Hvis det var, så ville jeg som det allerførste tage en klud med lunken vand og vaske dem forsigtigt på maven, ned over kønsdelene og ved numsehullet. Blidt som en tunge der slikker. Hvis hun ikke slikker dem og sørger for de får skidt så stopper maven og så æder de ikke.
Jo det var mig med de lækre billeder:mums: Det var faktisk først i går at jeg synes de fik rigtig gang i deres afføring. -en har ovenikøbet lagt en i mors øre:roll: Jeg forsøger mig også med kluden, men ved ikke hvor tit man skal gøre det før det har virkning, gør det bare så tit jeg kan når de har spist.

Mor slikker også selv, men for mig at se, er det lidt halvhjertet. Bare lige to slik i numsen og så videre til næste, og ikke særligt tit.

 

Nå, men så vil jeg droppe tanken om at supplere mælken, til at starte med ihvertfald. Og så vil jeg følge de andre råd. Så må vi se hvordan det ser ud i morgen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis mor-hunden ikke er så interesseret i at blive i kassen for længe af gangen - kan du måske sætte dig ned til hende?

Nusse blidt mens hun mader - og så vaske de små i nummeren.. Måske mor-hunden bare synes det er herre ufedt ikke at være sammen med dig som hun plejer..

Det kan man vel også godt forstå :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tweesa

 

Jeg er faktisk ved siden af kassen nærmest 24/7, problemet er bare at den lille nussetrold helst skal ligge i skødet og nusses:blink: Det er altså ikke godt nok for hende at blive nusset mens hun er i kassen. Til hendes forsvar skal det lige siges at hun smutter ikke bare hvis hvalpene er vågne, kun hvis der er ro på. (og så lige hvis der er mad aktivitet i køkkenet)

 

Jeg tænker på at det måske også er meget varmt at ligge med 4 hvalpe op af sig hele tiden:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først, tak for dit fyldestgørende svar:5up:

 

Den daglige vægtstigning er ca 15 g i snit for de 3 store 7g i snit for den lille:( Ens for dem aller er dog at de har taget en del mere på det sidste døgn end det forgående, så hvis vi er heldige er det vel bare fordi mælken først er kommet rigtig i gang nu.

På dag 2-3 havde mor lidt diaré, så det kan vel tænkes at det var medvirkende til at der ikke var meget næring til de små...

 

Det har jeg forsøgt, men når jeg vender ryggen til kommer de store basser og tager deres patter tilbage:evil:

 

Jeg vil også meget gerne undgå det, jeg er bare meget i tvivl om hvor længe man bør vente, før man prøver alternative metoder:hmm:

 

Det må jeg indrømme at jeg ikke har været så god til. Hun spiser og drikker rimeligt meget, og fik mig lidt en forskrækkelse da jeg åbenbart har ladet hende forspise sig den første dag:???:

Hmm Mor render meget ud og ind af kassen, hun vil gerne holde nusse-pauser når der er ro på hvalpene. Hvis der går for længe, sætter jeg hende ind til dem igen. Jeg tror ikke at hun er så dedikeret som hun bør være. Hvis jeg åbner køleskabet, kommer hun rendende, også selvom hvalpene er midt i maden:neutral:

 

Jo det var mig med de lækre billeder:mums: Det var faktisk først i går at jeg synes de fik rigtig gang i deres afføring. -en har ovenikøbet lagt en i mors øre:roll: Jeg forsøger mig også med kluden, men ved ikke hvor tit man skal gøre det før det har virkning, gør det bare så tit jeg kan når de har spist.

Mor slikker også selv, men for mig at se, er det lidt halvhjertet. Bare lige to slik i numsen og så videre til næste, og ikke særligt tit.

 

Nå, men så vil jeg droppe tanken om at supplere mælken, til at starte med ihvertfald. Og så vil jeg følge de andre råd. Så må vi se hvordan det ser ud i morgen:5up:

Ok hun lyder ikke som om hun er verdens bedste mor. Mine er aldrig til at drive ud af kassen. Når de skal ud og tisse skal de tages i hoved og røv og smides ud.

Hvis det var min hund ville jeg tage en transportkasse og stille tæt på hvor jeg opholder mig. Ind med mor og babyer. Så kan hun ikke forlade dem og de er så tæt på hende at de kan suge sig fast når de vil.

Du må sørge for at holde øje med om de trænger til at skide. Hvis ikke de skider dør de!

Den dag hun havde diarre var måske fordi hun spiste moderkagerne?

Prøv at veje dem senere og se om de har taget godt på i dag.

VEd du noget om hvordan hendes mor var? Det er fra deres mødre de lærer at være gode eller dårlige mødre selv.. Så dine tævehvalpe kan du godt regne med bliver ligesom hende. Hannerne er det ligemget med da de ikke står for yngelplejen.

Hvis den lille virker som om den bliver træt inden mælken kommer så hold den tilbage og giv den evt noget druesukker. Så er den kvik når du lægger den til. Læg den til når de andre har suttet mælken ned. Hormonerne virker på alle patter ikke kun dem de andre sutter på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok hun lyder ikke som om hun er verdens bedste mor. Mine er aldrig til at drive ud af kassen. Når de skal ud og tisse skal de tages i hoved og røv og smides ud.

Hvis det var min hund ville jeg tage en transportkasse og stille tæt på hvor jeg opholder mig. Ind med mor og babyer. Så kan hun ikke forlade dem og de er så tæt på hende at de kan suge sig fast når de vil.

Nej, desværre... Hun står også ved siden af mig, og når jeg er sikker på at hun ikke skal på toilet, spise eller drikke, får hun ikke lov til at komme ud.

 

Du må sørge for at holde øje med om de trænger til at skide. Hvis ikke de skider dør de!
Jeg sidder også med snuden oppe i numsen på dem hele tiden:mums: Men hvor tit skal man gnubbe dem, og i hvor længe? Jeg gør det i 5-10 min i ny og næ, men har kun én gang oplevet at der var gevinst mens jeg gjorde det. Er det meningen at man skal blive ved indtil der kommer noget ud? Og hvor tit bør de have afføring? De tisser ihvertfald når jeg gør det.

Det kan jo også være at mor selv har ordnet det 5 min inden jeg er gået i gang, uden jeg har set det.

Udover det, virker maverne ikke hårde eller forstoppede.

 

VEd du noget om hvordan hendes mor var? Det er fra deres mødre de lærer at være gode eller dårlige mødre selv..
Det ved jeg faktisk ikke noget om:(

 

Hvis den lille virker som om den bliver træt inden mælken kommer så hold den tilbage og giv den evt noget druesukker. Så er den kvik når du lægger den til. Læg den til når de andre har suttet mælken ned. Hormonerne virker på alle patter ikke kun dem de andre sutter på.
Altså, rent energimæssigt, synes jeg at den lille er på lige fod med de andre, men jeg vil da lige prøve at lade de andre sætte gang i mælken først:lol:

 

Jeg vejer dem lige om 2 timer, så passer det med hver 12. time nemlig:5up:

Redigeret af chi
Link til indlæg
Del på andre sites

update/12 timers vejningen.

 

A har taget 2g (!) på siden i morges. Men til gengæld er han den eneste jeg har kunne få afføring ud af, og det var en del.

 

B har taget 8 g på siden i morges

 

C som er lille-bitte-pigen, har taget 9 g på siden i morges (:5up:)

 

D Har taget 13 g på siden i morges, og er nu gået fra at være den 2. mindste, til at være den største. :5up:

 

Er dog stadig bekymret over om de kommer af med nok afføring.

Læste lige et sted at man skal gnubbe dem i 1-2 min. Så må man sige at der burde være resultat efter jeg har siddet og gnubbet hele kuldet i en halv time. Men så igen, skal jo ikke kunne sige om mor har hordnet det mens jeg har haft opmærksomheden et andet sted.:?:

 

Nu glæder jeg mig bare til at veje dem i morgen, og høre hvad dyrelægen har at sige. Hvad gør en dyrlæge egentlig ved afføringsproblemer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...