Hop til indhold

10 Meget Efterspurgte Spørgsmål


Gæst SloBo
 Share

Recommended Posts

Spørgsmål

 

1. Hvornår kommer en tæve i løbetid 1. gang, og hvordan forløber løbetiden?

2. Hvordan undgår jeg, at min hund får tandsten?

3. Hvorfor slikker min hund sine poter om sommeren?

4. Hvordan skifter man foder, uden at hunden får tynd mave?

5. Hvor tit må jeg vaske min hund med shampoo?

6. Hvornår skal min hund ID-mærkes, og hvilken metode er den bedste?

7. Hvordan transporterer jeg min hund sikkert i bilen?

8. Hvordan får jeg min hund med til Sverige?

9. Hvordan fjerner man nemmest en skovflåt?

10. Min hund kaster op og har tynd mave. Hvad kan jeg gøre?

 

 

1. Spørgsmål

 

Hvornår kommer en tæve i løbetid første gang, og hvordan forløber løbetiden?

Svar

 

Den første løbetid indtræder typisk i alderen 7-18 måneder, tidligst hos små racer - lidt senere hos de store. De fleste tæver har opnået den første løbetid indenfor det første leveår. Løbetiden varer typisk 3 uger, men kan variere i længde fra 3-21 dage. I den første halvdel af løbetiden ses blødningen . Hen mod ægløsningen aftager blødningen og flåddet bliver mere klart. Ægløsningen finder typisk sted mellem 12. og 14. dag, men også her er der store variationer. Det nøjagtige ægløsningstidspunkt - og dermed det optimale parringstidspunkt - kan bestemmes vha. en blodprøve, hvor blodets indhold af progesteron måles. Efter en fødsel optræder den næste løbetid ca. 5-8 måneder senere.

 

2. Spørgsmål

 

Hvordan undgår jeg, at min hund får tandsten?

Svar

 

Helt generelt har en hunds tandsæt godt af at blive brugt. Dvs. tyggeben frem for småkager, og gerne et fuldfoder som tørkost, der giver en vis mekanisk bearbejdning af tandhalsene (eksempelvis Prescription Diet t/d) . Daglig tandbørstning med hundetandpasta er også en god rutine at indøve med sin hund. Der er dog ingen tvivl om, at skal man effektivt bekæmpe de bakterier, der danner tandsten, skal man anvende et bakteriedræbende middel. Klorhexidin mundspray er velegnet hertil, og undersøgelser tyder på, at man ved 2 ugentlige behandlinger af tænderne, opnår en god forebyggende effekt.

 

3. Spørgsmål

 

Hvorfor slikker min hund sine poter om sommeren?

Svar

 

Når en hund slikker poter, kan det være udtryk for kedsomhed, men oftest er det et af symptomerne på en overfølsomhedsreaktion i huden - en allergisk tilstand. Afhængig af hvad hunden er allergisk overfor, kan symptomerne optræde sæsonbetonet ex. om sommeren eller hele året. Kløe i poterne kan også ses ved angreb af hårsækmider.

 

4. Spørgsmål

 

Hvordan skifter man foder, uden at hunden får tynd mave?

Svar

 

Ved ethvert foderskift bør introduktionen til det nye foder ske gradvist. Som tommelfingerregel blandes der ½ mængde af nyt foder med ½ mængde af det "gamle" foder i 3-4 dage. Herefter har hundens fordøjelsessystem vænnet sig til forandringen, og der kan herefter fodres 100% med det nye foder, uden at hunden får diarre.

 

5. Spørgsmål

 

Hvor tit må jeg vaske min hund med shampoo?

Svar

 

Hvis du bruger en god hundeshampoo, må du vaske din hund så ofte, det er nødvendigt. Husk blot at skylle shampooen helt ud igen bagefter. Din egen shampoo er uegnet til at vaske hunden i, da der er forskel på hundehud og menneskehuds pH-værdi. Lider din hund af en hudsygdom, kan det være nødvendigt at vaske den flere gange om ugen i en medicinsk shampoo.

 

6. Spørgsmål

 

Hvornår skal min hund ID-mærkes, og hvilken metode er den bedste?

Svar

 

 

 

Det er et lovkrav, at hunden skal mærkes, inden den er 4 måneder gammel. Mærkning med mikrochip er den bedste metode. Det er smertefuldt at blive øretatoveret, og 5-10 % af øremærkerne er svære at læse.

 

Herudover skal hunden bære et skilt i halsbåndet med navn og adresse på ejer.

 

Ifølge §1 i Lov om hunde, skal skiltet på halsbåndet være forsynet med adresse, telefonnummer er ikke tilstrækkeligt.

 

 

7. Spørgsmål

 

Hvordan transporterer jeg min hund sikkert i bilen?

Svar

 

Det sikreste er i en separat boks bagest i bilen. Det er også muligt at købe en sele til hunden, der kan bruges sammen med bilens sikkerhedsseler.

 

8. Spørgsmål

 

Hvordan får jeg min hund med til Sverige?

Svar

 

Det tager rundt regnet mellem 5 og 6 måneder at gøre en hund rejseklar til Sverige.

 

Hunden skal være ID-mærket med mikrochip eller en letlæselig tatovering. Derudover skal den ledsages af et EU hundepas, som udfærdiges hos din dyrlæge. Passet skal bl.a. dokumentere at hunden er vaccineret mod rabies med en af WHO godkendt vaccine i henhold til gældende regler. Tidligst 120 dage og senest 365 dage efter rabies-vaccinationen, skal hunden have udtaget en blodprøve, som skal dokumentere at blodets antistofniveau mod rabies ligger på mindst 0,5 IU/ml.

 

Hunde der skal til Sverige, skal ormebehandles mod bændelorm (Echinococcus spp.) af en dyrlæge ved brug af et præparat der indeholder praziquantel tidligst 10 dage før indførslen. Pendlere mellem Sverige og Danmark kan fortsat anvende et 4 ugers certifikat. Dvs. pendlere til Sverige skal både ledsages af et pas og et 4 ugers certifikat.

 

9. Spørgsmål

 

Hvordan fjerner man nemmest en skovflåt?

Svar

 

En skovflåt fjernes nemmest og med mindst risiko for smitte ved hjælp af en lille plastikkrog, kaldet en Hook Haak. Krogen kan købes hos din dyrlæge. Krogen sættes nemt ned om flåtens hoved, drejes to omgange, og flåten slipper så sit tag i hunden eller kattens hud.

Du må aldrig klemme eller trykke på skovflåten, mens den sidder i huden. Hvis du gør det, kan du direkte føre smitstoffer fra flåten ind i hundens eller kattens blodbaner. Hvis huden hæver op eller bliver rød, der hvor skovflåten har bidt, så skal du for en sikkerheds skyld søge dyrlæge.

 

10. Spørgsmål

 

Min hund kaster op og har tynd mave. Hvad kan jeg gøre?

Svar

 

 

 

Hvis din hund på trods af enkelte opkastninger og lidt tynd afføring virker veloplagt og frisk, så kan du forsøge at give hunden en fasteperiode. Det betyder, at hunden intet må få at spise i 24 timer. Hunden må i dette tidsrum kun få kogt, kuldslået vand at drikke i små portioner. Under fasteperioden kan du give din hund CANICUR og ZOOLAC. CANICUR tilfører hunden salte og sukkerstoffer og virker beskyttende på tarmslimhinden. ZOOLAC tilfører hunden sunde fordøjelsesbakterier. Både ZOOLAC og CANICUR forhandles af din dyrlæge.

 

Hvis opkastningerne og den tynde afføring aftager eller forsvinder i løbet af 24 timer, så kan du begynde at tilbyde hunden diætfoder. Du kan købe diætfuldfoder hos din dyrlæge (f. eks. Prescription Diet I/D eller Specifik CID), eller du kan selv fremstille en diæt af en del kogt fisk og en del kogte ris (risene skal være helt udkogte). Du skal tilbyde hunden mange, men små måltider.

 

Hvis din hund:

 

får voldsommere opkastninger eller tiltagende diarre

bliver sløv, nedstemt eller får feber (over 39 grader)

kaster blod op eller får blod i afføringen

 

så skal du snarest kontakte din dyrlæge.

 

 

// Fra Dyredokter

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...