Hop til indhold

Olie indtagelse uden mad?

Aslan
 Share

Recommended Posts

Aslan har fået lidt tør hud syntes vi, og så snakkede vi om fiske olier.

Men da Aslan ikk ehar et spise mønster, bliver det lidt svært ast putte olien på hans mad, da den jo kan stå der i et par dage, hvis vi er uhelige!

Kan man putte olie i a38 i stedet, eller vil det slå maven ud af kurs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Men da Aslan ikk ehar et spise mønster, bliver det lidt svært ast putte olien på hans mad, da den jo kan stå der i et par dage, hvis vi er uhelige!

Da jeg selv tog en mad med tun i går gav jeg lidt tun til Freya også med livets olie hen over... hendes mave har det upåklageligt... Jeg tror sålænge at du ikke giver det i overdrevne mængder, så skader det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella slikker olie i sig af en spiseske, det syntes hun er spændene

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mio får kun mad i skål, når han får sin olie. Så blander jeg lidt foder, ymer/A38 og olie sammen.. og så er det væk på 2 sek! :roll::mrgreen:

Ellers kan du prøve fiskeolie-piller (dem man selv sluger).. Mio synes de er vildt sjove at tygge i, så de kan gives som "godbid"! :badr: :mums: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Emil fik A38 i sin mad da han var mindre - det giver lidt mere lind afføring og lidt mere af det - Men absolut ikke dårlig mave.

Olier kan dog sagtens gives seperat.

Man skal være opmærksom på mængden og tilvæningstiden - mener det er ca. max 1 spsk pr "måltid" pr. stor hund. Og max 1 dcl. pr. dag. pr. stor hund. Og tilvæn over et par uger.

Det er bedst og dele olien op på flere gange pr. dag - da kroppen har svært ved at optage meget olie på een gang.

Og sidst men allervigtigst - så istedet for at du bruger formuer på fiskeolier, så rapsolie en rigtig FIN kilde til essentielle fedtsyrer og 1 liter koster ca. 10 kr. :mrgreen::5up: Og denne olie giver også dejlig fleksibel og sund hud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emil fik A38 i sin mad da han var mindre - det giver lidt mere lind afføring og lidt mere af det - Men absolut ikke dårlig mave.

Olier kan dog sagtens gives seperat.

Man skal være opmærksom på mængden og tilvæningstiden - mener det er ca. max 1 spsk pr "måltid" pr. stor hund. Og max 1 dcl. pr. dag. pr. stor hund. Og tilvæn over et par uger.

Det er bedst og dele olien op på flere gange pr. dag - da kroppen har svært ved at optage meget olie på een gang.

Og sidst men allervigtigst - så istedet for at du bruger formuer på fiskeolier, så rapsolie en rigtig FIN kilde til essentielle fedtsyrer og 1 liter koster ca. 10 kr. :mrgreen::5up: Og denne olie giver også dejlig fleksibel og sund hud.

undskyld jeg har ikke megen forstand på hvilken olie,

vi har brugt lakseollie, men er der ikke noget med hørfrø olie,??

skulle rapsolie være bedre, :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
undskyld jeg har ikke megen forstand på hvilken olie,

vi har brugt lakseollie, men er der ikke noget med hørfrø olie,??

skulle rapsolie være bedre, :confused:

Pointen med olier er at få fat i de "gode fedtsyrer"

De gode er dem der har et utal af gavnlige funktioner for organismen.

Omega 3, 6 og 9 er en del af de umættede fedtsyrer og især omega 3 skal man være opmærksom på. Den skal stå i forholdet 1:1 med omega 6, for at der er nok omega 3 fedtsyrer i olien.

Her er fiskeolie, hørfrøolie , soyaolie og rapsolie de bedste kilder.

De essentielle fedtsyrer som er Alfa-linolensyre og linolensyre (er en del af omega 3 fedtsyrerne) skal tilføres fordi organismen ikke selv kan danne disse fedtsyrer. Tilføres disse i tilstrækkelig grad, kan organismen danne alle fedtsyrer selv.

Omega 3 indeholder DHA og DPA og alfa-linolensyre

Især alfa-linolensyre findes især rapsolie og soyaolie

Og DHA og DPA findes i fiskeolierne.

Altså vil en kombination af rapsolie og fikseolie være at foretrække.

Linolensyren er en del af omega-6 fedtsyren og denne er i princippet ikke så svær og få fat i eftersom den netop findes i nærmest alt kød (pga planteolierne) Så hvis man som hundene lever præmært af kød, jamen så er de garanteret dækket ind med linolensyre.

Så det korte af det lange er, jo lakseolie er en fin olie - men jeg foretrækker en billigere olie, og jeg bruger derfor rapsolie som er ligeså god.

Hørfrø olien er dyrere end rapsolien og sværere at få fat i, derfor rapsolien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

ja det kan du sagtens gøre jeg har kommet det i min den enes a-38 gennem flere år :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites