Hop til indhold

PROBLEMER MED SIT OG DÆK, RÅD SØGES HURTIGT!


Gæst petermillanielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst petermillanielsen

Peter her min 12 uger mops Alonso.

 

Alonso har været så utrolig lærenem f.e.k.s: Sit kunne han fuldt ud på 10 minutter første gang, dæk lærte han på 15 minutter første gang.

Nu er jeg ikke hunde expert men det er da lidt vildt ik', eller er det normalt at de lære så hurtigt?

 

Nå men her er mine problemer:

Når han ser jeg har en godbid i hånden så sitter han fuldstændig af sig selv, uden at jeg har sagt "sit", når han så har sat sig og ikke får godbiden så dækker han af sig selv fuldstændig!

 

her er et eksempel: jeg hiver ham ind i stuen for at træne og når så stopper op sitter han af sig selv, han sætter sig bare når jeg stopper og venter bare på at godbiden kommer:engel:, vis den ikke kommer dækker han af sig selv!.

 

Jeg vil have ham til at stå op indtil jeg har sagt sit og så må han sitte!

Det samme med dæk han skal dække når jeg siger dæk!

 

Nogen forslag?

 

Hilsen peter:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Peter her min 12 uger mops Alonso.

 

Alonso har været så utrolig lærenem f.e.k.s: Sit kunne han fuldt ud på 10 minutter første gang, dæk lærte han på 15 minutter første gang.

Nu er jeg ikke hunde expert men det er da lidt vildt ik', eller er det normalt at de lære så hurtigt?

 

Nå men her er mine problemer:

Når han ser jeg har en godbid i hånden så sitter han fuldstændig af sig selv, uden at jeg har sagt "sit", når han så har sat sig og ikke får godbiden så dækker han af sig selv fuldstændig!

 

her er et eksempel: jeg hiver ham ind i stuen for at træne og når så stopper op sitter han af sig selv, han sætter sig bare når jeg stopper og venter bare på at godbiden kommer:engel:, vis den ikke kommer dækker han af sig selv!.

 

Jeg vil have ham til at stå op indtil jeg har sagt sit og så må han sitte!

Det samme med dæk han skal dække når jeg siger dæk!

 

Nogen forslag?

 

Hilsen peter:vinken:

 

Sådan er hvalpe. Han ser godbiden og køre hele smøren af visdom igennem i håb om at ramme rigtigt i en fart og så få guffen.

 

Det er helt normalt. Bare vores så skyggen af os startede han op på det sjov dér. Det går over, men når man er en lille madglad hvalp så gør man meget for en guf.

 

Bare glæd dig over din lille hurtigt-lærende hvaps og over at han så gerne vil vise dig, hvad han kan. Det skal nok gå over, når han kommer i lømmelalderen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst petermillanielsen
Sådan er hvalpe. Han ser godbiden og køre hele smøren af visdom igennem i håb om at ramme rigtigt i en fart og så få guffen.

 

Det er helt normalt. Bare vores så skyggen af os startede han op på det sjov dér. Det går over, men når man er en lille madglad hvalp så gør man meget for en guf.

 

Bare glæd dig over din lille hurtigt-lærende hvaps og over at han så gerne vil vise dig, hvad han kan. Det skal nok gå over, når han kommer i lømmelalderen :mrgreen:

 

Skal jeg gøre noget specialt imens, lad være med at give ham gidbiden når han kommer eller sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg gøre noget specialt imens, lad være med at give ham gidbiden når han kommer eller sådan noget?

 

Du kan godt være lidt fedtet med godbiden...gå lidt rundt så han ikke får lejlighed til at begynde showet og så f.eks. sige sit. Når han så sitter så skynd dig at gi ham godbidden, så han får den for at sitte og ikke for at sitte, dække osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst petermillanielsen
Du kan godt være lidt fedtet med godbiden...gå lidt rundt så han ikke får lejlighed til at begynde showet og så f.eks. sige sit. Når han så sitter så skynd dig at gi ham godbidden, så han får den for at sitte og ikke for at sitte, dække osv

 

Ok, tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Peter her min 12 uger mops Alonso.

 

Alonso har været så utrolig lærenem f.e.k.s: Sit kunne han fuldt ud på 10 minutter første gang, dæk lærte han på 15 minutter første gang.

Nu er jeg ikke hunde expert men det er da lidt vildt ik', eller er det normalt at de lære så hurtigt?

 

Nå men her er mine problemer:

Når han ser jeg har en godbid i hånden så sitter han fuldstændig af sig selv, uden at jeg har sagt "sit", når han så har sat sig og ikke får godbiden så dækker han af sig selv fuldstændig!

 

her er et eksempel: jeg hiver ham ind i stuen for at træne og når så stopper op sitter han af sig selv, han sætter sig bare når jeg stopper og venter bare på at godbiden kommer:engel:, vis den ikke kommer dækker han af sig selv!.

 

Jeg vil have ham til at stå op indtil jeg har sagt sit og så må han sitte!

Det samme med dæk han skal dække når jeg siger dæk!

 

Nogen forslag?

 

Hilsen peter:vinken:

 

Hvalpe er utroligt lærenemme og fatter hurtigt, hvad de skal gøre for at det udløser en godbid.

 

Pas på ikke at gå for hurtigt frem...

 

Du skal have signalkontrol over øvelserne, således at Alonso lærer at han kun får godbidden for at udføre øvelserne når du har bedt ham om det. Når han gør det af sig selv, får han intet.

 

Uanset, så kan du ligeså godt lære ham sit fra dæk også. Gør du dette vil han også tilbyde at sætte sig op fra liggende når dæk ikke udløser godbidden.

Dermed får du brudt den "døde" situation dæk kan være.

Så han vil rejse sig op i sit og du kan gå et lille skridt væk og få ham med dig for at skabe en ny træningssituation.

 

Vær meget opmærksom på hvad du belønner, for det er hvad du får og mops er lynende hurtige til at fatte konceptet :-D

 

Og husk altid at afslutte øvelsen/træningen med et bestemt ord, så han ved han er færdig. Du kan også med stor fordel starte med et bestemt ord/sætning hver gang: "Er du klar?" eller andet.

Dermed lærer han at det er fra "er du klar?" til "slut" han kan høste godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst petermillanielsen

Tak for svaret, lad mig høre om jeg fattet det her rigtigt!

vis han sitter og dækker af sig selv får han ingen godbid, når jeg siger "sit" eller "dæk" og han gør så får han

 

 

Har jeg forstået det rigtigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst petermillanielsen

Offtopic, Til ninjamor

 

Jeg høre at du har noget hundetræning og hvalpehold på sjælland, vis det er rigtigt kan du så ikke lige kontakte mig på den her topic, vi kigger nemlig efter noget på sjælland!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...