Hop til indhold

Vores hund snapper i tæerne!!!

Gæst Vejlehund
 Share

Recommended Posts

Gæst Vejlehund

Vi står herhjemme i en forfærdelig situation med vores han Jack Russel terrier på 3½ år. Han har flere gange snappet vores familier og gæster i tæerne under spisebordet og ved en enkelt episode min far under stuebordet hvor han faktisk bed et lille hul så det blødte. Situationen opstår typisk når han ligger og sover ved vores fødder og man så ved et uheld sparker til ham, hvorefter han så vender sig om og napper. Det skal siges at han ellers er den dejligste kærligste puttehund og han elsker at blive nusset. Nu er vi lige blevet forældre til et barn på 2 mdr og gruer begge for om hunden kunne finde på at snappe ham hvis han kommer til ham når han sover. En ting er at lukke hunden væk når der er gæster, en anden er i hverdagen hvor vi vil være konstant nervøse. En anden ting er hvis vi f.eks skal have ham ned fra sengen eller ud af stuen, så kan han også begynde at knurre af os og måske snappe ud efter os. Vi har selvfølgelig talt om adfærdsterapeut, men er skeptiske for om vi nogensinde kan stole 100 % på ham? I så fald vil det være spild af penge og vi må lade ham aflive- noget vi begge har grædt SÅ meget over de sidste dage!! Vi kan slet ikke holde tanken ud om at skulle aflive ham, men kan ikke se andre muligheder i sidste ende. Vi elsker vores hund (1 barn) så utrolig højt, men vi frygter for vores og andre børns sikkerhed, hvis de ikke kan læse hundens signaler. Og det er så svært at opdrage ham, når der sker når han sover. Vi ville ønske, hvis adfærden ikke kan brydes, at han kunne få et andet godt hjem for han er så dejlig og kærlig en hund, men dyrlægen siger at en hund der har snappet ikke kan omplaceres. Er der andre der har stået i en lignende situation eller har nogle gode råd. Vi er frygtelig desperate og håber at kunne finde en løsning på problemet. Nogen der kan hjælpe???

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står herhjemme i en forfærdelig situation med vores han Jack Russel terrier på 3½ år. Han har flere gange snappet vores familier og gæster i tæerne under spisebordet og ved en enkelt episode min far under stuebordet hvor han faktisk bed et lille hul så det blødte. Situationen opstår typisk når han ligger og sover ved vores fødder og man så ved et uheld sparker til ham, hvorefter han så vender sig om og napper. Det skal siges at han ellers er den dejligste kærligste puttehund og han elsker at blive nusset. Nu er vi lige blevet forældre til et barn på 2 mdr og gruer begge for om hunden kunne finde på at snappe ham hvis han kommer til ham når han sover. En ting er at lukke hunden væk når der er gæster, en anden er i hverdagen hvor vi vil være konstant nervøse. En anden ting er hvis vi f.eks skal have ham ned fra sengen eller ud af stuen, så kan han også begynde at knurre af os og måske snappe ud efter os. Vi har selvfølgelig talt om adfærdsterapeut, men er skeptiske for om vi nogensinde kan stole 100 % på ham? I så fald vil det være spild af penge og vi må lade ham aflive- noget vi begge har grædt SÅ meget over de sidste dage!! Vi kan slet ikke holde tanken ud om at skulle aflive ham, men kan ikke se andre muligheder i sidste ende. Vi elsker vores hund (1 barn) så utrolig højt, men vi frygter for vores og andre børns sikkerhed, hvis de ikke kan læse hundens signaler. Og det er så svært at opdrage ham, når der sker når han sover. Vi ville ønske, hvis adfærden ikke kan brydes, at han kunne få et andet godt hjem for han er så dejlig og kærlig en hund, men dyrlægen siger at en hund der har snappet ikke kan omplaceres. Er der andre der har stået i en lignende situation eller har nogle gode råd. Vi er frygtelig desperate og håber at kunne finde en løsning på problemet. Nogen der kan hjælpe???

Mit bedste råd, få en adfærds behandler på besøg, sådan som du beskriver det får du de bedste råd af en der kan se tingene an i hverdags omgivelser ect.

Og indtil da, vær opmærksom på hunden når den sover :-)

der kunne evt. også være noget fysisk i vejen med ham, mange hunde reagere "aggressivt" når de har ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt lytter jeg aldrig til en dyrlæge når det handler om adfærd - med mindre de har taget en uddannelse inden for dette felt. Ellers har de reelt ingen kompetencer for at skulle udtale sig, og langt de fleste snakker stadig om dominans og andet forældet vrøvl.

At I er nervøse overfor hans adfærd kan jeg sagtens forstå, især med et barn i huset. Nu burde det jo ikke være sådan, at et barn uanset alder får mulighed for at gå til en sovende hund. Så situationen burde ikke kunne opstå. Men det lyder til, at jeres hund dyrker ressourceforsvar på visse dele af hjemmet, og det bør I klart arbejde med.

At han reagerer så voldsomt når han bliver ramt når han sover, kunne godt indikere at det gør ondt. Så det ville da være fint om det kunne be- eller afkræftes. En adfærdsterapeut ville godt kunne hjælpe jer med jeres problematik, men sørg for at få en ordentlig en af slagsen. Det er ikke en beskyttet titel og derfor noget enhver kan kalde sig selv. Tjek deres uddannelse inden I beslutter jer for en.

Hunden kan sagtens omplaceres, men I bør så være HELT ærlige omkring de problemer der er med ham, sådan at der ikke er nogen der får katten i sækken og ikke er klar til at håndtere problemet.

Hvordan reagerer I når han snapper? Og hvordan håndterer I situationen når han skal ud af stuen eller ned af sengen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vejlehund

Hej og tak for svaret.

Vi har kontaktet en dyrlæge i Vejle som er medlem af en forening for adfærdsterapeuter, som vi vil konsultere i den nærmeste fremtid for hjælp. Når han snapper i tæerne bliver han skældt ud og lukket væk. Dette er han faktisk konsekvent nu hvis vi har gæster, nogle gange ligger han i snor ved siden af os. Hvis han skal ned af sengen eller ud af stuen, tænker vi meget på ikke at være truende i vores adfærd, men istedet tale rose ham og tale i et muntert leje så det virker attraktivt. Dette virker dog ikke altid.... Du skriver at en hund som vores godt kan omplaceres, hvordan kunne dette formidles? Hvor kan man få hjælp til dette? Jeg håber selvfølgelig vi kan beholde ham, men vil ønske dette som udvej hvis vi skal af med ham. Han er bare SÅ dejlig en hund på så mange måder og det er bare sådan en sørgelig situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at vise ham en anden soveplads når der er gæster. Altså hver gang han lægger sig i nærheden af gæsternes fødder, så bed ham gå hen i sin kurv i stedet. Så kan han i hvert fald ikke blive ramt af nogens fødder.

Hvad angår jeres lille nye i familien, så ville jeg vente og se tiden an lidt endnu. Nogle hunde kan sagtens forstå at det er et lille barn og er ekstra forsigtige omkring barnet. Hvis han derimod viser tegn på aggression overfor jeres barn, så ville jeg nok overveje en omplacering. Det er simpelthen for risikabelt i mine øjne.

Derudover så husk at I skal flytte barnet fra hunden og ikke omvendt. Nogle hunde bliver utrygge ved børn i familien fordi de hele tiden bliver bedt om at gå væk, når barnet kommer kravlende. Det skal selvfølgelig afhænge af hvor hunden ligger. Hvis den ligger midt på gulvet i stuen kan man roligt bede den gå over i sin kurv og sove, så der ikke sker uheld, men hunden må aldrig føle at den er til besvær fordi der er kommet et barn.

Hvad angår sengen og knurren når I beder ham gå ned, så ville jeg nok blive MEGET tydelig og bede hunden gå ned når jeg beder den om det. Sengen er jeres - ikke hundens. En mulighed kunne være at I ikke længere gav hunden lov til at være i sengen, men fandt en rigtig lækker kurv, som I gjorde en indsats for at gøre hunden glad for. På sigt må I også tænke på at jeres barn måske kommer ind i sengen om natten...og så nytter det ikke at der ligger en hund som tror den bestemmer hvem der skal være der.

Husk at rode hunden når den hopper ned fra sengen. Hav i en næste tid altid godbidder i lommen, som gives når hunden hopper ned, hvor I beder om det og når hunden går i kurven og sover, når I beder om det. det skal være en rar oplevelse - ikke en forvisning.

Men er da meget spændt på hvad en adfærdsbehandler måtte foreslå

Link til indlæg
Del på andre sites