Hop til indhold

At fange mus...


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Efter vi er begyndt at lave meget mere næsearbejde og fodersøg, er Bamse blevet fantastisk til at fange mus.

 

Han bider ikke i dem, og lægger sig i dæk, med en pote på hver side af musen, og kikker på den, til jeg kommer - Kommer jeg ikke hurtigt nok, giver han et par bjæf, så han er sikker på jeg skynder mig!!

Jeg må næsten trække ham væk, med stort besvær, da han jo er frygtelig stolt! :mrgreen:

 

Det er skide sjovt for Bamse, og det er også vældig muntert for mig, at se på Bamse der hopper rundt. Men jeg tror altså ikke musene har det ret sjovt!!

 

Hvordan er jeres holdning til musefangeri?

Jeg er selv lidt nervøs for at han skal pådrage sig nogle sygdomme, da jeg ikke aner hvad sådan nogle kræ kan samle på, af skidt.

 

Er lidt i tvivl om jeg burde stoppe ham, ligesom jeg har vænnet ham af med at jagte harer (ellers fantastisk til kondien).

 

Men det er jo ikke på samme måde farligt, at fange mus, som det er at jagte en hare, der kan finde på at løbe ud på vejen - Og en hare er jo gevaldig meget svære at slå ihjel, hvis han skulle få fat på en - Musene dør jo efter det første slag med poten.

 

Men synes så, på den anden side, at det er synd for musene....

Så er lidt i tvivl, om jeg burde stoppe det, eller ej....

 

Gåde råd og holdninger???

Link til indlæg
Del på andre sites

Musejagt er noget af det bedste :mrgreen: I hvert fald, hvis du spørger min 15-uger gamle hvalp.

 

Han er super dygtig til at snuse dem op på marken - både de døde og de levende - de levende slipper dog ofte væk

 

Her gnasker han fornøjet i dem :badr: indtil jeg kommer styrtende til (ikke særlig pædagogisk, men jeg hader simpelthen mus - de er så klamme) - så sætter han sig på halen og kigger forundret på mig (stadig med musehale ud ad munden :skraek: ). Så snart jeg finder en godbid frem og siger "byyytte", slipper han musen og glemmer alt om den :mums:.

 

Føj, hvor er det klamt! Men jeg tror ærlig talt ikke, der er så meget at gøre - det er klart at foretrække, at de holder sig fra musene (sygdomme mv.), men det ligger jo i deres natur.

 

Min mands gamle hund (en tysk ruhåret hønsehund) fangede alt - rotter, mink, mår - alt i skadedyr - ikke specielt fornøjeligt, når man ikke er til den slags dyr.

 

Og så synes jeg forøvrigt ikke, at det er synd for musene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hehe - Så længe de ikke spiser dem, så sker der vel ikke det store ved det :-D

 

Vores nu afdøde kleiner, havde så tavlt med at sluge musene, inden vi kom og tog dem fra hende, at de nogle gange røg ned levende.

Så nogle gange kunne man høre musen pive hele vejen ned - Det var dælme ækelt!! :???:

 

Men det er vel god stimulering, selvom man ikke har en jagtrace, at de kan få lov at bruge deres instikter og jage lidt, så mon ikke bare Bamse skal have lov!

 

Synes egentlig mus er ret nuttede, så længe de ikke er indenfor!

Og de holder sig heldigvis på vores grønne områder, og på markerne :mrgreen:

 

Men harerne tilgengæld, kommer rendede i haverne i tide og utide!

Indtil vi lagde have om, så havde vi en hare boende i haven - Så vi blev nød til at lære Bamse, at lade den være, for ikke at bevarer husfreden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Katte fanger jo også mus - og de slår dem ikke ihjel med det samme - det gør hundene i det mindste.

 

Det er klart at foretrække, at musene ikke lider, men jeg har altså ikke i sinde at gå med min hund i super kort snor for at undgå, at han finder dem.

 

Men :badr: hvor er det klamt, når man kan se sådan en musehale stikke ud mellem tænderne på lille-fisen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mus er også dyr, så enten skal de aflives hurtigt eller også er det slut med at torturere dem :oops: og så har de hæslige sygdomme og lus / lopper / orm de slæber rundt på, hvor meget der kan hoppe over på hunde ved jeg ikke, men jeg ville børste tænder på Petrine, hvis hun fik fat i en vild en.

 

Er overbevist om at det ikke hjælper det mindste på hverken sygdomme, lopper og orm at børste tænder på hunden.. Synes heller ikke det er synd for musene. Ikke hvis de bliver slået hurtigt ihjel, det er jo naturligt. Men måske skulle man undersøge om de kan bære på noget farligt som kan smitte hundene. Men ellers burde normale ormekure/vacciner vel være nok. Måske også være ekstra opmærksom på at få tjekket for div. orm så ofte som det anbefales, hvis man ved at ens hund spiser/tygger på mus..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Når nu Bamse overhovedet ikke sætter tænderne i dem, men "bare" dasker dem godt og grundigt med alle poter, så skulle der vel ikke være så stor risiko for han bliver smittet med noget?

 

Men det går i hvertfald hurtigt med at få taget livet af musene - Lidt for hurtigt efter Bamses smag i hvertfald - Hvis det stod til ham kunne han lege med dem i tiiiimer :mrgreen:

 

De kan bare ikke helt holde til hans vilde leg :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

mine har aldrig fanget mus men de har fanget hare,duer,marsvin

 

de overlever bare ikke eferfølgende:oops:

 

 

Mine har fanget harer duer marsvin.

Skyldes det ikke manglende kontrol, for det er jo ikke noget en ansvarlig hunde ejer lader sin hund jage:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Lille-pigen herhjemme går under betegnelsen: bjerg geden... Hun springer nemlig lige som en ged rundt på marken... og fanger mus... stamber i jorden, hurtigt ned med hovedet og der er fangst.. hun spiser dem ikke men knækker nakken på dem.. det synes jeg dog er nok..!

 

Hun har også fanget muldvarper.. altså gravet dem op.. fanget solsorte, gravet harekillinger frem og ja så har hun også jagtet harrer til den helt store guldmedalje nede ved søen...

 

Det er lidt specielt med samojeden for ikke alle har det jagtinstinkt, nogle er har mere hyrdning i sig og andre kan trække hundespand som et lokomotiv... Men det har vel noget at gøre med at racen er en urhund og derfor er noget alsidig.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Lille-pigen herhjemme går under betegnelsen: bjerg geden... Hun springer nemlig lige som en ged rundt på marken... og fanger mus... stamber i jorden, hurtigt ned med hovedet og der er fangst.. hun spiser dem ikke men knækker nakken på dem.. det synes jeg dog er nok..!

 

Hun har også fanget muldvarper.. altså gravet dem op.. fanget solsorte, gravet harekillinger frem og ja så har hun også jagtet harrer til den helt store guldmedalje nede ved søen...

 

Det er lidt specielt med samojeden for ikke alle har det jagtinstinkt, nogle er har mere hyrdning i sig og andre kan trække hundespand som et lokomotiv... Men det har vel noget at gøre med at racen er en urhund og derfor er noget alsidig.. :lol:

 

Hehe - Lyder bekendt, med de der gedehop.

Det er da lidt pudsigt hun ligefrem går efter muldvarper under jorden :mrgreen:

 

Godt pelsen er selvrensende, for det mår dælme give en pæn mørk farve, sådan at grave en muldvarp op fra dybet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hehe - Lyder bekendt, med de der gedehop.

Det er da lidt pudsigt hun ligefrem går efter muldvarper under jorden :mrgreen:

 

Godt pelsen er selvrensende, for det mår dælme give en pæn mørk farve, sådan at grave en muldvarp op fra dybet!

 

Hihi... ja sort det er hun bagefter...:lol:... Men allerede på vejen hjem begynder hun at blive hvid igen..:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Mine har fanget harer duer marsvin.

Skyldes det ikke manglende kontrol, for det er jo ikke noget en ansvarlig hunde ejer lader sin hund jage:evil:

 

kan ikke se problemet :roll:

 

Hvordan kunne din hund fange det?

 

jeg passede min venindes marsvin så mens jeg ikke har været hjemme har den ene hund sluppet ud og fået fat i marsvinet igennem buret

 

duerne er overalt i parker osv så det er ikke så svært for hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hvis man lader sin hund jage harer duer osv. Hvordan kan man så hidse sig op over andre hunde der jager katte, små hunde, og andet kryb

 

Det er et naturligt instinkt for an hund at jage... men selvfølgelig skal den IKKE jage katte og andre hunde... det er da en selvfølge...

 

Synes egentlig at det er lidt sjovt opstillet for det svarer til at du sammenligner en jægerens jagt efter vildt i skoven med at han går ind på en mark og skyder en ko...

 

Det er grænsen mellem, at det dyr der er jaget er ejet af nogle eller ikke!.. synes jeg:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige jeg er enormt skuffet over at der er personer herinde, der har den indstilling til at have hund og andre levende dyr.

Det må da være en af de ting, der skal med i et hundekørekort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg må sige jeg er enormt skuffet over at der er personer herinde, der har den indstilling til at have hund og andre levende dyr.

Det må da være en af de ting, der skal med i et hundekørekort.

 

Jeg har virkelig ikke noget imod at min hund går og fanger mus.. hun har jagtet en hare i sit liv, men helt ærligt.. lige frem at udtrykke at man er en dårlig hundeejer og at man burde have kørekort for at have hund fordi at man lader ens hund jagte mus er godt nok lige i overkanten synes jeg...

 

Jeg kan forstå hvis jeg gik i skoven og lod hende jage rådyr... men helt ærligt en mus!... Vi har da selv klapfælder på loftet men dem skal vi da ikke have våbentilladelse for at bruge.... og heller ikke selvom en af dem er en mårfælde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...