Hop til indhold

Hvorfor straf ikke virker...


Lonny
 Share

Recommended Posts

I går trænede jeg Luna i at dreje hovedet hurtigt om i mod mig hver gang jeg sagde hendes navn, så en hver hurtig drejning af nakken så hendes hovedet vendte imod mig, fik et klik og en godbid.

 

Hun endte med at blive rigtig dygtig til det :5up:

 

Her til morgen ødelagde jeg så sandsynligvis den træning....

 

Luna jagtede katten rundt oppe i soveværelset og havde fået den jaget op i en lænestol. Jeg går så hen og stikker hovedet ind i mellem Luna og katten, hvorefter jeg højlydt og surt siger SÅ HOLDER DU OP! I samme øjeblik kalder min mand på Luna, så det tidspunkt ordene slipper ud af min mund, der er Luna i færd med at dreje hovedet imod den stemme der siger hendes navn :oops:

 

Så jeg har lige skældt hende ud for at gøre præcis det jeg brugte dagen i går på at lære hende :oops:

 

Så det store problem med straf er vel, at vi oftest kommer til at skælde ud på det forkerte tidspunkt, og dermed straffer det forkerte? I det øjeblik vi rejser os for at skælde ud, så stopper hunden det den er i færd med, men alligevel forsætter vi hen til den og skælder ud, så her skælder vi den rent faktisk ud for at stoppe det den var i færd med eller for at kigge på os...

 

Jeg skælder rent faktisk kun ud enten når hundene slås/leger inde i stuen, og når Luna jagter katten. Men nu sidder jeg her og overvejer om jeg også her er nødt til at finde på andre løsninger...

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

:lol: Kender det godt, man føler sig så dum lige bagefter ikk:lol:

 

Jeg har også fundet udaf det det ikke virker, eller har den modsatte efekt end den man egentlig vil have.

Det er meget sjælden vi går imellem overfor lexus, men når det sker så er det uden ret meget lyd. Normalt er vores problem at han stemmer i når andre hunde gøer i området, vi går indmellem hegnet og lexus altså blokere for den vej kan ser når han gøer. Han får et fast med ikke surt eller vredt "IND!" På den måde kommer han ud af det uønskede...Han løber ind får en godbid og og løber så ud igen, og han har lykkeligt glemt alt om "irettesættelsen" OG hans gøen:blink:

 

Ved ikke om du kan bruge det til nogen?

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

:lol: Kender det godt, man føler sig så dum lige bagefter ikk:lol:

 

Jeg har også fundet udaf det det ikke virker, eller har den modsatte efekt end den man egentlig vil have.

Det er meget sjælden vi går imellem overfor lexus, men når det sker så er det uden ret meget lyd. Normalt er vores problem at han stemmer i når andre hunde gøer i området, vi går indmellem hegnet og lexus altså blokere for den vej kan ser når han gøer. Han får et fast med ikke surt eller vredt "IND!" På den måde kommer han ud af det uønskede...Han løber ind får en godbid og og løber så ud igen, og han har lykkeligt glemt alt om "irettesættelsen" OG hans gøen:blink:

 

Ved ikke om du kan bruge det til nogen?

 

Jo, jeg kan godt bruge det, og det er rent faktisk det jeg selv sidder her og tænker på.

 

Jeg plejer jo at sige STOP når det hele går lidt over gevind, og det eneste der egentlig gør at det virker, er deres overraskelse over mit høje tonefald...

 

Så jeg overvejer at lave et nyt stopsignal, og så indlærer at dette signal betyder, løb hen og sæt dig ved siden af f.eks. sofaen. På denne måde vil stop signalet altid have den ønskede effekt, og ville ikke indebærer en straf, men det vil stadig stoppe den handling jeg ønsker at stoppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...