Hop til indhold

At komme ind, når der bliver kaldt


Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Var ude og passe hund i dag. Gik fint indtil hunden skulle ind og vidste at det betød farvel.

Det tog næsten 1 time at få den grrrr.....:evil: hund ind.

 

Han satte sig demonstrativt på trappestenen og kiggede på mig. Jeg havde ellers taget skinken frem som godbid. Hvis jeg gik hen imod ham løb han væk.

Da han ikke kom ind. Forsøgte jeg mig med at lukke døren for ham og så gå rundt og lade som om jeg rigtig hyggede mig indendøre. Hunden skrabede så på døren og ville være med. Jeg åbnede og inviterede ham ind - men nej - Han satte sig igen. Og sådan fortsatte vi ca. tyve gange.

 

Så lavede jeg en flaske med godbidder i til ham og prøvede at lokke ham med den - Ingen virkning.

 

Efter laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid gav jeg op. Tog simpelthen - meget upædagogisk - en bøtte med slik i. Gik forbi hunden og bad ham gå ind. Da han ikke gjorde det, rystede jeg kraftigt med bøtten og hunden blev så forskrækket at han spænede indendøre.

Måtte tøjle min irritation og rose ham, lege med ham og lave lidt sjov inden jeg gik.

 

Jeg ved at ejerne har store problemer med at få ham ind. Og jeg ved at de simpelthen trækker ham ind over dørtærskelen i benene. Jeg har også bemærket at de har tendens til at gribe fat i ham, lige idet han kommer tæt nok på.

 

Nogen der har gode råd at give ejerne. Hvordan får man en hund til at komme ind, når godbidder, leg og alt andet er helt ligegyldigt for hunden. Det eneste den ønsker er at de bliver hjemme og det kan han sikre ved at lade være med at gå ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tog simpelthen - meget upædagogisk - en bøtte med slik i. Gik forbi hunden og bad ham gå ind. Da han ikke gjorde det, rystede jeg kraftigt med bøtten og hunden blev så forskrækket at han spænede indendøre.

 

 

 

Hahahhahaha, det er altså lidt morsomt :mrgreen: Undskyld.

 

 

 

 

Vi har haft det samme problem med Aslan, og det eneste der er værre er en ørepine :megaked:

 

 

En dag blev jeg så sur at jeg jagtede ham rundt i haven, og fik nærmest hyrdet op i en krog :mrgreen: Hunden morede sig totalt over det.

 

 

Vi gav ham så flexline på, kaldte og kom han ikke, "hjalp" vi ham på vej med et lille forsigtig træk (guiding om man vil) og efter meget lidt tid, fandt han ud af at han jo ikke kunne noget med den snor på, og så blev det bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

:mrgreen::-D:mrgreen: - Ikke nogen helt dum vovse!!

 

Synes rådene om indkalds træning er rigtig gode.

 

Men kan ikke lade være med at spekulere på om hunden får nok udetid, og gå ture, når den nu ikke vil komme ind?

Det kan være en af grundende, hvis den ikke får ret meget tid ude.

 

Og hvis den hver evig eneste gang, den bliver kaldt ind, skal efterlades alene hjemme, så tror jeg ikke træning hjælper en hylende fis.

Den har jo lært at når man kommer når der bliver kaldt, så bliver man forladt.

 

Det var nok en god ide, at bruge fridagene, hvor familien er hjemme hele dagen, til at træne med den, så den ved at de ikke forlader den hvis den kommer ind.

 

Tror sgu' heller ikke jeg gad komme når kæresten kalder, hvis han bare går fra mig 9 ud af 10 gange :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen::-D:mrgreen: - Ikke nogen helt dum vovse!!

 

Synes rådene om indkalds træning er rigtig gode.

 

Men kan ikke lade være med at spekulere på om hunden får nok udetid, og gå ture, når den nu ikke vil komme ind?

Det kan være en af grundende, hvis den ikke får ret meget tid ude.

 

Og hvis den hver evig eneste gang, den bliver kaldt ind, skal efterlades alene hjemme, så tror jeg ikke træning hjælper en hylende fis.

Den har jo lært at når man kommer når der bliver kaldt, så bliver man forladt.

 

Det var nok en god ide, at bruge fridagene, hvor familien er hjemme hele dagen, til at træne med den, så den ved at de ikke forlader den hvis den kommer ind.

 

Tror sgu' heller ikke jeg gad komme når kæresten kalder, hvis han bare går fra mig 9 ud af 10 gange :mrgreen:

 

Helt enig i det med at komme=blive forladt og det er jo klart et problem. Vil foreslå dem at øve mere i at få ham ind og så lukke ham ud med det samme igen 10 ud af 9 gange de kalder ham ind.

 

I andre foreslår en line. Det virker helt sikkert ikke, for hunden kan sagtens skelne mellem line/ikke line. Jeg er heller ikke helt sikker på at så stolt en hund ville acceptere at blive trukket af sted i linen. Tror det kan føre mere negativt med sig. Han skal ønske at gå ind - ikke tvinges.

 

Derudover bliver han aktiveret ret meget, men jeg tror faktisk at denne blanding aldrig kan få nok medmindre man bor på et bjerg i fjeldene og hunden kan rende frit 24 timer i døgnet. Han er en blanding af mutte og border - Tror stort set ingen mennesker kan leve op til dette. Slet ikke hvis man også skal arbejde af og til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ohh! Glæder mig IKKE til at Buddha bliver sådan :shock:

 

Det du skriver med at du har bemærket at ejerne trækker ham ind..... giver det ikke bare hunden en rigtig negativ fornemmelse af det med at blive kaldt på og komme ind??

Læste godt at godbidderne ikke virkede, men hvis han er blevet hevet og skældt ind mange gange, tager det - som en anden også skrev - måske også en del fridage at øve det på?

Altså, øve kom ind på en positiv måde, lave noget sjovt inde, blive lukket ud - og gøre disse ting mange mange gange?

Kan godt se at det nok er omfattende, men måske kunne det hjælpe?

 

Måske prøve at lave morgen rutinen ret meget om, så den kloge hund ikke er helt sikker på at det er NU seancen starter.... Jeg kommer ikke = søde ejere bliver hjemme.. (Altså, det er lidt kært :oops: men sikkert virkelig irriterende!)

 

Det med at lukke døren og hunden skrabede på, kan man holde døren åben? Og så gå ind og :-) lade som om det er vildt hyggeligt at være inde?

Og måske ikke lukke døren i med det samme, men lege eller øve lidt indenfor med hunden, så den ikke direkte forbinder komme med at ja.. ejerne så bare smutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Balder gjorde det samme og det var ikke fordi ind = forladt, ofte var det om aftenen hvor ind = sove.

 

Selvom han var gammel, så lærte han det fint ved at jeg havde en bøtte med godbidder ved døren. Hver gang han kom ind fik han så en godbid. Hvis der var dage hvor det gik lidt mere trægt så kunne jeg bare ryste bøtten med godbidder så kom han for at få den.

 

Men i starten tog det selvfølgelig noget tid, da han endnu ikke vidste godbidden ventede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Helt enig i det med at komme=blive forladt og det er jo klart et problem. Vil foreslå dem at øve mere i at få ham ind og så lukke ham ud med det samme igen 10 ud af 9 gange de kalder ham ind.

 

I andre foreslår en line. Det virker helt sikkert ikke, for hunden kan sagtens skelne mellem line/ikke line. Jeg er heller ikke helt sikker på at så stolt en hund ville acceptere at blive trukket af sted i linen. Tror det kan føre mere negativt med sig. Han skal ønske at gå ind - ikke tvinges.

 

Derudover bliver han aktiveret ret meget, men jeg tror faktisk at denne blanding aldrig kan få nok medmindre man bor på et bjerg i fjeldene og hunden kan rende frit 24 timer i døgnet. Han er en blanding af mutte og border - Tror stort set ingen mennesker kan leve op til dette. Slet ikke hvis man også skal arbejde af og til.

 

Du har ikke tilfældigvis et billede af vovsen? Kunne godt tænke mig at se hvordan sådan en blanding ser ud!!

Har nemlig en ligende blanding af racer - Der er ikke mutte, men samojede eller dansk spids i ham i stedet, og så selvfølgelig border :mrgreen:

 

Så kender alt til aktiverings niveauet - Hele vores hus kan tiltider flyde med, skåle, viskestykker og div. aktiveringslegetøj, for at holde hans hoved i gang med et eller andet ;-)

 

Tror jeg selv ville træne med at holde picknik ved døren, allieret med verdens bedste godbidder - Og så ingen mad til hunden den dag, så den er top motiveret.

Og så bare stopfodre med godbidder hver gang den kommer - Men hvis det er en familie, den bor hos, så kan de jo skiftes til at holde picknik, så de kan træne lang tid alle de dage de har tid.

Måske en hyggelig leg, med noget foder søg indenfor, når den så kommer ind, så den lære at forbinde det at komme ind, med noget sjovt!

 

Sådan en blanding er jo garanteret meget intilligent, og har lyst til at arbejde, så jeg tror ikke det behøver tage ret lang tid, at lære den det.

Det gælder bare om at huske, at den heller ikke fremover må blive efterladt, hver gang den bliver kaldt ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...