Gæst Frigga Skrevet September 7, 2009 Rapporter Share Skrevet September 7, 2009 Hej, Jeg er gået i gang med Anders Hallgrens bog ”shaping”. Og den er rigtig lærerig, men jeg sidder alligevel tilbage og er lidt forvirret. Skal det forstås sådan, at man nærmest skal rende rundt med shapingfløjten i munden 24-7, når man f.eks vil lære hvalpen øjenkontakt? Man skal jo så snart den kigger på én fløjte og give godbid. Og det nytter vel ikke at det svipser engang imellem og man ikke får fløjtet. Og man skal vel egentlig bruge en anden fløjte til indkald (vi har tænkt os at bruge fløjte og ikke stemmen), så indkaldsfløjten er lig med bedre godbidder end ved andre øvelser, hvor shapingfløjten bruges? Det er bare min egen teori, da jeg tror, at det er sværere at lære hunden indkald end f.eks lineføring og øjenkontakt. Og nu stresser jeg mig selv ved tanken om, at skulle rende rundt med 2 forskellige fløjter i munden hele tiden. Forstår I hvad jeg mener? Og er der en grund til at bogen ikke længere udgives...Personligt synes jeg, at den virker rigtig god, men eftersom den ikke udgives, må det være fordi, at noget bedre har erstattet den? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Hej, Jeg er gået i gang med Anders Hallgrens bog ”shaping”. Og den er rigtig lærerig, men jeg sidder alligevel tilbage og er lidt forvirret. Skal det forstås sådan, at man nærmest skal rende rundt med shapingfløjten i munden 24-7, når man f.eks vil lære hvalpen øjenkontakt? Man skal jo så snart den kigger på én fløjte og give godbid. Og det nytter vel ikke at det svipser engang imellem og man ikke får fløjtet. Og man skal vel egentlig bruge en anden fløjte til indkald (vi har tænkt os at bruge fløjte og ikke stemmen), så indkaldsfløjten er lig med bedre godbidder end ved andre øvelser, hvor shapingfløjten bruges? Det er bare min egen teori, da jeg tror, at det er sværere at lære hunden indkald end f.eks lineføring og øjenkontakt. Og nu stresser jeg mig selv ved tanken om, at skulle rende rundt med 2 forskellige fløjter i munden hele tiden. Forstår I hvad jeg mener? Og er der en grund til at bogen ikke længere udgives...Personligt synes jeg, at den virker rigtig god, men eftersom den ikke udgives, må det være fordi, at noget bedre har erstattet den? Bruger du fløjte i stedet for en klikker (hvorfor det?) Ellers ville jeg da bruge en klikker til at markere den ønskede adfærd og en fløjte til (super)indkald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Men kan en klikker høres nær så meget, eller skal hunden sidde ved siden af en for at høre den? OG...skal man bruge fløjten/klikkeren 24-7? Eller er det okay, at hunden nogle gange kigger på én osv uden at man får klikket/fløjtet og givet godbid? Kan godt være at jeg panikker for meget og gør det til sværere end det er Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Hej, Jeg er gået i gang med Anders Hallgrens bog ”shaping”. Og den er rigtig lærerig, men jeg sidder alligevel tilbage og er lidt forvirret. Skal det forstås sådan, at man nærmest skal rende rundt med shapingfløjten i munden 24-7, når man f.eks vil lære hvalpen øjenkontakt? Man skal jo så snart den kigger på én fløjte og give godbid. Og det nytter vel ikke at det svipser engang imellem og man ikke får fløjtet. I den periode du vil optræne en adfærd bør din hvalp belønnes så ofte som muligt for adfærden. Så i princippet ja... Du kan dog også vælge at tage nogle træningssekvenser hvor det er øjenkontakten du øver. Sige tydeligt SLUT eller andet stopord når du stopper sekvensen og herefter "overse" øjenkontakten/ikke lægge op til den, før næste gang du er parat til at belønne. Pas iøvrigt på at hun ikke begynder at kikke på din hånd, hvis du holder fløjten i den. Og man skal vel egentlig bruge en anden fløjte til indkald (vi har tænkt os at bruge fløjte og ikke stemmen), så indkaldsfløjten er lig med bedre godbidder end ved andre øvelser, hvor shapingfløjten bruges? Hvis jeg forstår dig korrekt, så vil du anvende mindre gode godbidder ved alle andre øvelser end indkald? Det kan virke logisk nok, men det kan også få hvalpen til at selektere hvilke adfærd den "vil tilbyde". øjenkontakten/kontakten er basen for indkald så jeg ville bruge de bedste godbidder for dette - og for alt det andet også Det er bare min egen teori, da jeg tror, at det er sværere at lære hunden indkald end f.eks lineføring og øjenkontakt. Og nu stresser jeg mig selv ved tanken om, at skulle rende rundt med 2 forskellige fløjter i munden hele tiden. Forstår I hvad jeg mener? Indkald hos hvalpe er i princippet supernemt at få på plads, hvorimod gå pænt kan trække tænder ud Og er der en grund til at bogen ikke længere udgives...Personligt synes jeg, at den virker rigtig god, men eftersom den ikke udgives, må det være fordi, at noget bedre har erstattet den ? Forlaget er et lillebitte et og ejes af Hallgrens xkone. Der er kommet mange gode bøger om klikkertræning (princippet er det samme) på markedet siden, så måske er det derfor. Der er iøvrigt også en fejl i bogen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Ja, det giver jo mening nok alt det du siger. Takker Hvad er fejlen i bogen? EDIT: Og hvad gør man for at undgå at hunden kigger på hånden, hvor klikkeren/fløjten er? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Ja, det giver jo mening nok alt det du siger. Takker Hvad er fejlen i bogen? Jeg skal se at finde den, side 11 så vidt jeg husker, men jeg vender tilbage Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts