Hop til indhold

Aktivering til alene hjemme


vinhou
 Share

Recommended Posts

Den tråd vil jeg lige gennemlæse (inkl. links altså) - tak for det. :-D

 

Jeg har faktisk overvejet at lave en bytte tråd herinde, men har kun et plastic tyggeben og en hvalpe kong indtil videre.. gad godt bytte det til et spil :-D Til hunden altså.

Nej du, indrøm du bare, at du bare vil have et eller andet spil til dig selv... Matador eller noget! :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den tråd vil jeg lige gennemlæse (inkl. links altså) - tak for det. :-D

 

 

Nej du, indrøm du bare, at du bare vil have et eller andet spil til dig selv... Matador eller noget! :mrgreen::mrgreen:

 

Ualmindeligt nemt at lave! Det kan selv jeg overskue :blink:

 

Jaaaah matador :sove::mrgreen:

 

Jeg tænkte på om i kan søge godbidder på morgenturen? Starte rimelig let og så gøre det sværere og sværere?

Det bruger Buddha gerne krudt på, men det foregår jo rimelig roligt, da han skal bruge næsen.

Jeg smider bare lidt i forvejen eller lægger nogle når han ikke kigger, og så siger han skal komme og søge.

 

En anden kræver godt nok at du skal gå ud uden hunden først, men så kan man lave et spor med en plastikpose fyldt med væske (vand med kødsaft i eller lignende), man klipper et lille hul hjørnet og laver så en lang "streg", for enden skal så ligge et eller andet rigtig godt.

Senere kan man lave afstand mellem der hvor man drypper, så hunden skal bruge snuden meget mere.

 

Man kan også gå til decideret sportræning, tænkte bare nu hun ikke havde de bedste hofter, kunne det måske være en ide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst teflonhat

Kan kun anbefale spor som en god, meningsfyldt mental udfordring, som med garanti kører hunden træt og gør den glad. Det behøver ikke være decideret vildtspor / schweiss, for som sagt kan pølsevand i en pose, vand/leverpostej i samme sagtens gøre det ud for et spor. Det belaster heller ikke leddene og giver godt samarbejde mellem hund og fører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hun forstår kommandoen 'søge', så det ville hun ihvertfald både være god til og være glad for.

 

Det (med fx 'pølsevand') er så ikke noget, der skal gøres om morgenen (?), men bare som aktivering generelt i dagligdagen? For rent logistisk ville det blive ret besværligt om morgenen.

 

Selvfølgelig kan vi sagtens gøre det som du, Buddha, foreslår, med fodersøg på morgenturen - så kunne hun jo få sin beskedne morgenmad på den måde. :blink:

 

guanamo: det lyder meget smart med den flaske - selvfølgelig kun når vi er hjemme, for hun kan sagtens og ret hurtigt bide sådan en alm. colaflaske lidt i stykker. :neutral: Hun har gode bisser, den lille vovse... :rolleyes:

 

Jeg lavede også et lille spor til hende idag da vi var ude på mine forældres gård (herhjemme tør jeg ikke lade hende være løs i naturområdet da hun ikke er 100% på indkald) og det hyggede hun sig vældigt med. Næsearbejde og mad, det er noget hun forstår. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Marina, det lyder meget som vores situation... jeg har også overvejet at købe de der specielle aktivitetslegetøj som supplement til dagligdagens aktivering.

 

Jeg har også prøvet det med at pakke hendes foder ind i avispapir og ind i en æske - men det har hun også fået splittet ad og spist inden der er gået 10 minutter.

 

Hjælper det, at han kun har marvben og ingen legetøj, når han er alene hjemme? For pt. får Sascha begge dele (ikke marvben men tyggeben) og jeg kunne jo forestille mig at hun vil kede sig endnu mere/ødelægge endnu mere, hvis hun heller intet legetøj har.

 

Jeg må få fat i et nyt marvben til hende - det sidste var hun begyndt at bide stumper af og det syntes jeg ikke lige var så god en ide...

 

Men nu har jeg bestilt den bog der blev anbefalet af sonja77 og glæder mig til at få den så mig og Sascha kan få ideer til mere sjov og hjernegymnastik. :blink:

 

Jeg er helt sikker på at Kenzo heller ikke bruger mere end 10 min på at splitte kassen ad, men det er åbenbart nok :)

Hvis du bruger gaffatape omkring kassen, så tager dte lidt længere tid for hende at komme ind til godbidderne. Kenzo fik faktisk 2 kasser her til sidst, inden vi ændrede rutinen igen.

Pt kører vi indslusniing i stuen, og Kenzo har sin første hele dag i stuen og gangen, så er meget spændt, her har han kun fået sine spil, men har adgang til legetøj, for der er pladsen til at lege med det, men det er kun hans lille bold og hans reb, for det skal ikke blive for vildt.

Men op til indslusningen lavede pakkede jeg godter ind i små stykker avispapir, som jeg så pakkede ind til en "knallert" eller i en "bold" eller hvad jeg nu kunne finde på. De blev så lagt ned i en stor kasse, som var højere end Kenzo, men uden at den blev tapet sammen. Her skulle han så finde ud af at få knallerten ud, pakke den ud, for at komme ind til godbidderne, og så havde han kassen han kunne splitte ad hvis han kedede sig senere :blink:

 

Problemet med at give ham legetøj er at det er aktiv aktivering (hvis man kan sige det sådan) og han bliver gearet op af det, hvilket er det stik modsatte af hvad han skal (sådan er det i hvert fald for Kenzo). Hele vores morgen foregår faktisk i et meget roligt tempo, tilrettelagt præcis så han ikke bliver overgearet inden vi smutter. Kenzo har tidligere fået legetøj, men så har det været et af de der feb der er formet som kæmpe kødben, som han kun kan gnave i, og ikke ruske rundt osv (det kan han så godt nu, fordi han er blevet så stor).

Marvbenet med fyld er godt fordi han skal bruge lang tid på at få fyldet ud (og dte kræver at han bruger sin hjerne), når det er tømt, så fylder vi det selv med en blanding af torskerogn, leverpostej og opblødt tørfoder, evt med en typpepind (af tørret hud eller lignende) i midten, og smider den i fryseren natten over.

Hvis hun bider marvbenet i stykker, så kan en Kong være et godt alternativ :)

 

Det har taget noget tid at komme til en punkt før vi fik en rutine der passede Kenzo, og det er blevet revurderet mange gange, for han bliver træt af dte i længden.

 

Men hvis hun keder sig, så skal du fokusere meget på at lave øvelser og lege der kræver hun bruger sin hjerne, så hun bliver træt :)

 

Vi har med succes brugt:

- En 0,5 l plastflaske med 1-2 huller i, fyld med lidt godter - alene

- Aktiveriingsbold med mad (tog ham lang tid inden han brugte den, men vi blev anbefalet at han ikke får den mens han er alene, men kun til hans faste måltider) - ikke alene

- Guffer lagt i folderne på et tæppe - alene

- Guffer rullet ind i et tæppe - alene

- Morgenmad gemt under skåle med bunden i vejret (han skal så finde ud af at få vendt skålen, eller få den dasket væk, for at komme ind til maden) - ikke alene

- Aktiveringsspil fra Nina Ottensen - alene

- Godter i papkasser m/u gaffatape - alene

- Godter i "knallert" i papkasse - alene

- Marvben - alene

- Kong - alene

- Godt i plastikbøtte med låg - ikke alene (mest pga mit tupperware ikke skal ødelægges)

 

LIge en sidste ting, hvis I skal prøve nogle nye ting eller legetøj, så prøv at give ham det mens I er hjemme først, så I kan se om hun bliver gearet op af det. Det lærte vi på den hårde måde, da vi gav Kenzo et nyt legetøj uden at teste det, og først opdagede bagefter at det faktisk var en pivelegetøj, da vi kom hjem til en gang der havde lidt under en overgearet Kenzo ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være I har ret i, at hun ikke skal aktiveres når vi ikke er hjemme - jeg synes bare, det virker så unaturligt for hende først at skulle sove 8 timer, så på en gåtur, og så sove igen 5 timer. Der er vel grænser for, hvor meget sådan en hund kan sove...

 

Fodersøg trætter på en god måde. Mere end bare at gå en tur, så det er en mulighed på morgenturen.

Søget skal være koncentreret og vare så lang tid som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

De andre her jo praktisk talt skrevet alt man kan gøre, så jeg vil bare bidrage med min erfaring med min sidste hund.

 

Jeg har et kæmpe bryggers og jeg havde en ide om at hunden skulle være der når han var alene, men han var ikke enig. Han hoppede op og hev knager ned af væggen, smadrede døren osv. en dag kom jeg hjem og der var en masse blod, han havde kradset på dørkarmen til den begyndte at splintres og havde så kradset videre til han poter blødte. SÅ var det nok, desværre måtte han lide under jeg var forfærdelig langsom opfattende.

 

Jeg åbnede op til huset, alt undtagen ungernes værelse og soveværelset. Siden den dag åd han højst en sofapude og det kun i starten. Jeg har indtil han blev aflivet som en gammel hund altid kunne se mærkerne efter hans snude i vinduet hvor han har stået og holdt øje med verden, men for det meste når vi kom hjem lå han og sov. Han faldt til ro da han fik huset, kunne ikke kapere at være lukket ude i bryggerset.

 

Da vi åbnede til huset var det selvfølgelig med risiko for at han ødelagde det hele, men jeg var jo nødt til at gøre noget og at åbne døren var nok!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også haft problemer med Valdur, og jeg ved hvor frustrerende det kan være. Men jeg tror jeg ville filme hende også, og derefter kontakte en adfærdsbehandler, for det kan være mega svært selv at finde frem til hendes motiv for at æde hjemmet. Held og lykke med det:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

Jeg kunne virkelig godt lide at vide hvorfor hun ikke gør det hver gang, der må være en årsag til at hun ikke tygger hver gang.

Eller ... har hun bidt i den samme karm så i ikke ser der bare mangler en cm mere, eller sker der noget på trappen en speciel dag, som hun bliver nervøs over, kan du se en sammenhæng med hvad du selv laver de dage hvor det går galt, mange ting at tænke over, men hvis du skal gøre noget effektivt skal man være rimelig sikker på hvorfor hun gør det, ellers kan det være man bare symptombehandler.

 

Kontakt evt. en hundekonsulent, hos DCH koster det kun kørepenge, de kan som regel hjælpe med at få kortlagt sådanne situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar - Buddha, nej, jeg har ikke to hunde... hvis det er Silver du hentyder til, så bor han ude ved mine forældre på deres gård - han var alt for aktiv til "byliv" og kræver at være udenfor næsten konstant og at få lov at rende frit. Sådan har han det så derude nu. :-D

 

Ja, hvorfor hun ikke gør det hver gang er egentlig mærkeligt - jeg synes, det er lidt i perioder. Der kan gå måske 2 mdr. uden hun bider i væggene, og så gør hun det igen. Det er ikke sådan, at vi bare ikke lægger mærke til det, for der ligger altid en hel masse træstykker osv. på gulvet når hun har bidt i listerne... svært at undgå at se. :roll:

 

Der sker nok ikke noget på trappen eftersom der ikke er en trappe :mrgreen: ... vi bor i sådan et gårdhus der er indrettet til handicappede, hvilket er ret smart, for så skal hundepigen heller ikke gå på nogen form for trapper. Udenfor døren er der en overdækket gang hvor der til tider går folk forbi men der er ikke megen 'trafik'. Dog har hende der bor overfor 2 hunde, og det kunne da godt tænkes, at det er dem der gør Sascha urolig/aktiv, for de kan godt finde på at larme lidt når der bliver åbnet derind til.

 

Jeg er begyndt at give hende sin beskedne morgenmad på gåturen om morgenen, hvor jeg dels laver fodersøg og dels øver at gå pænt, hvor jeg så ind imellem smider en foderpille til hende (Sascha ville gå til verdens ende og tilbage igen bare for et tørt stykke brød... :mrgreen:) - jeg prøver at lave det så afvekslende som muligt, nogle gange lader jeg hende søge i noget rimelig højt græs, andre gange smider jeg nogle piller i en vandpyt, andre gange smider jeg en pille foran hende når hun ikke lige kigger, andre gange igen prøver jeg at finde noget 'højt' jeg kan bruge så hun ikke kun skal søge i jordhøjde - vi synes begge to det er sjovt. :blink:

 

Efter jeg er begyndt på det har hun ikke bidt i noget - jeg tror jeg vil blive ved på denne måde og så få fat i en kong som hun skal bruge lidt ekstra tid på. Jeg tør ikke lade hende være alene hjemme med en flaske fx, for dem kan hun bide i stykker; ligeså med en del af hendes legetøj... hun er simpelthen en ødelæggelseshund, så jeg vil ikke lade hende være alene hjemme med noget hun kan splitte ad og få slugt. :-)

 

Takker til jer alle sammen igen, jeg er super glad for responsen og jeres gode råd/tanker/overvejelser. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar - Buddha, nej, jeg har ikke to hunde... hvis det er Silver du hentyder til, så bor han ude ved mine forældre på deres gård - han var alt for aktiv til "byliv" og kræver at være udenfor næsten konstant og at få lov at rende frit. Sådan har han det så derude nu. :-D

 

Ja, hvorfor hun ikke gør det hver gang er egentlig mærkeligt - jeg synes, det er lidt i perioder. Der kan gå måske 2 mdr. uden hun bider i væggene, og så gør hun det igen. Det er ikke sådan, at vi bare ikke lægger mærke til det, for der ligger altid en hel masse træstykker osv. på gulvet når hun har bidt i listerne... svært at undgå at se. :roll:

 

Der sker nok ikke noget på trappen eftersom der ikke er en trappe :mrgreen: ... vi bor i sådan et gårdhus der er indrettet til handicappede, hvilket er ret smart, for så skal hundepigen heller ikke gå på nogen form for trapper. Udenfor døren er der en overdækket gang hvor der til tider går folk forbi men der er ikke megen 'trafik'. Dog har hende der bor overfor 2 hunde, og det kunne da godt tænkes, at det er dem der gør Sascha urolig/aktiv, for de kan godt finde på at larme lidt når der bliver åbnet derind til.

 

Jeg er begyndt at give hende sin beskedne morgenmad på gåturen om morgenen, hvor jeg dels laver fodersøg og dels øver at gå pænt, hvor jeg så ind imellem smider en foderpille til hende (Sascha ville gå til verdens ende og tilbage igen bare for et tørt stykke brød... :mrgreen:) - jeg prøver at lave det så afvekslende som muligt, nogle gange lader jeg hende søge i noget rimelig højt græs, andre gange smider jeg nogle piller i en vandpyt, andre gange smider jeg en pille foran hende når hun ikke lige kigger, andre gange igen prøver jeg at finde noget 'højt' jeg kan bruge så hun ikke kun skal søge i jordhøjde - vi synes begge to det er sjovt. :blink:

 

Efter jeg er begyndt på det har hun ikke bidt i noget - jeg tror jeg vil blive ved på denne måde og så få fat i en kong som hun skal bruge lidt ekstra tid på. Jeg tør ikke lade hende være alene hjemme med en flaske fx, for dem kan hun bide i stykker; ligeså med en del af hendes legetøj... hun er simpelthen en ødelæggelseshund, så jeg vil ikke lade hende være alene hjemme med noget hun kan splitte ad og få slugt. :-)

 

Takker til jer alle sammen igen, jeg er super glad for responsen og jeres gode råd/tanker/overvejelser. :-D

 

:5up::5up::5up: Det lyder dejligt! Godt at du lige opdaterede os :-D

 

Jo tak, har selv en samojede, der er knald på dem :engel: Han ser dejlig ud, Silver.

Men virkelig godt at høre at det har hjulpet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Buddha, der er vældig meget energi i sådan en samojed. :mrgreen: Sascha og jeg er også ude og besøge Silver flere gange i ugen, og han er simpelthen bare en charmebasse! Mine forældre har aldrig haft hund før (min far kan slet, slet ikke lide hunde :roll: men nu siger han at han godtnok fortryder at han ikke har fået en hund før nu :mrgreen:) men alligevel går det så godt. Silver er med i alle gårdens aktiviteter og han passer fint til min mor, for hun sidder aldrig stille ret længe ad gangen - det er lige noget, der passer ham. Jeg tror, man skal lede længe efter så glad en vovse... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...