Hop til indhold

Hvordan børster man den hund?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Kender i nogle video links til hvordan man børster sin hund? Hund med halv lang pels, vel at mærke :-D

Synes jeg har søgt youtube tynd, det har jeg ikke fået så meget ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... nej ikke nok :-D

 

Har du haft Møffe i bad? Hvis ja, hvordan har i så tørret ham?

 

Yuppa, det har jeg, tre gange endda (snegleslim i pelsen sidder altså godt fast! Og så har han været til udstilling 2 gange). Han er blevet tørret så godt man kunne med det par håndklæder og så ellers lufttørret på gulvet indenfor :-)

 

Tænker du også på hvilke børster, eller hvad? Hvis han stadig har hvalpepels ( og ja, det har han jo nok), så kan du finde sådan nogle fine nogle i supermarkedet, med en hård børste og en tæt, blødere børste. Sådan én har jeg til Møffe, det virker fortræffeligt. Men Buddha har jo nok nogle mere pels. Den hårde børste er dog fin :-D

 

Den kostede mig vel 50kr.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej vi har efterhånden mange fine forskellige børster, det er kun ryggen jeg er ved at blive irriteret over - har i bare børstet Møffe ganske almindeligt bagud på ryggen?

 

Altså, Buddha kom med dejlig fin pels. Vi skulle bade ham, og tørrede ham med håndklæder. Buddha faldt i søvn på ryggen og da han vågnede, var ryggen fyldt med hvirvler som gik den ene og den anden vej, og nogle endda på tværs..

 

Nåmen, så næste gang han havde været i bad, prøvede vi at børste ham lidt der på ryggen for at rette det ud... Så blev pelsen helt flad flere steder, andre steder stadig hvirvler.

 

3. gang lykkens gang..... eller nej. Jo, det er vist lidt bedre nu, men det ligner slet ikke sådan som det sidder på benene, brystet osv, det er stadig mærkelig fladt.

 

Så jeg har bare undret mig rigtig meget over, hvordan i alverden man så egentlig børster sin hund rigtigt :confused: Efter de har været våde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hey... så liiige dit indlæg, så tænkte at jeg hellere måtte komme til undsætning...:engel:

 

Hvilke børster har du???... helst billeder af dem..:-D

 

Når du børster en samojed så starter du nede fra haleroden (ikke halespidsen..;-)), du løfter op i pelsen og friserer med små tag nedad, og bevæger dig på den måde op igennem pelsen. Slut af med et børstetag mod hårerne da dette får pelsen til at stå op..

 

HUSK, at pelsen oppe ved ørerne tit filtrer sammen, så det er vigtigt at du holder det i skak...:engel:

 

Bukserne er også vigtige at holde nede.. du skal frisere på samme måde som ved ryggen.

 

Når han engang bliver stor så skal du også til at holde haserne og poterne ved lige, da pelsen der gror som ukrudt:lol:.

 

Jeg har en blower som jeg tører Freya med... Man kan godt lade en samojed lufttøre, men det er ikke noget som jeg vil anbefale... Underulden har lettere ved at klumpe sig sammen, hvorimod den hårde luft fra en blower skiller hårerne ad. Jeg kan godt forstå hvis du ikke liiige har lyst til at ofre på en blower, men i stedet for kan du godt med nød og næppe bruge en føntører. Lad ham lufttøre halvdelen af tiden, sæt ham derefter op på et bord og føntør ham samtidig med at du friserer.

 

Håber at det hjalp.. ellers så spørger du bare igen...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hehe, jeg børster bare nede fra og op. Altså, starter nede og bevæger mig stille og rolig op af og så med pelsen. Men en berners pels er jo også lidt anderledes end en samojedes :engel:

 

Jammen jeg starter nu også nedefra:engel:...Åhhh synes bare at det er så skrækkeligt svært at forklare... men jeg har bare ikke så meget mod på at lave en video:oops::oops::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jammen jeg starter nu også nedefra:engel:...Åhhh synes bare at det er så skrækkeligt svært at forklare... men jeg har bare ikke så meget mod på at lave en video:oops::oops::oops:

 

Hehe, ja, men samojeden har nu noget mere pels :mrgreen: Og så skulle man rede bag ud og alt muligt (skal man måske også med en berner, men jeg gør det ikke - lige nu i hvert fald)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey... så liiige dit indlæg, så tænkte at jeg hellere måtte komme til undsætning...:engel:

 

:kys:

 

Hvilke børster har du???... helst billeder af dem..:-D
Har stadig ikke fået mit kamera tilbage, men det er ala disse:

groom-karte-600x360.jpg

 

2428_karte.p200

 

qpetborste1-100x100.jpg

 

Den sidste er bare en almindelig hårbørste, og så bruger vi en kam fx til bag ørene.

 

Når du børster en samojed så starter du nede fra haleroden (ikke halespidsen..;-)), du løfter op i pelsen og friserer med små tag nedad, og bevæger dig på den måde op igennem pelsen. Slut af med et børstetag mod hårerne da dette får pelsen til at stå op..

:hmm: Altså, løfter jeg med hånden det pels jeg friserer? Nedad mod halen?

 

HUSK, at pelsen oppe ved ørerne tit filtrer sammen, så det er vigtigt at du holder det i skak...:engel:

 

Bukserne er også vigtige at holde nede.. du skal frisere på samme måde som ved ryggen.

Ja, ørerne reder vi flere gange om ugen, bukserne reder vi først med almindelig børste og så med kam, det filtrer ret meget så for at det ikke gør ondt synes jeg det er nemmere at tage det med børsten først. Der er ikke helt nok hår endnu til at den på billede 2 rigtigt kan komme til.

 

Når han engang bliver stor så skal du også til at holde haserne og poterne ved lige, da pelsen der gror som ukrudt:lol:.

Vi klipper allerede hår under poterne hver uge - det gror jo super hurtigt :shock:

 

Jeg har en blower som jeg tører Freya med... Man kan godt lade en samojed lufttøre, men det er ikke noget som jeg vil anbefale... Underulden har lettere ved at klumpe sig sammen, hvorimod den hårde luft fra en blower skiller hårerne ad. Jeg kan godt forstå hvis du ikke liiige har lyst til at ofre på en blower, men i stedet for kan du godt med nød og næppe bruge en føntører. Lad ham lufttøre halvdelen af tiden, sæt ham derefter op på et bord og føntør ham samtidig med at du friserer.

Prøvede at låne en hårtørrer af min veninde, som kan blæse kold luft, Buddha synes det var meget skræmmende, så vi fik ikke blæst så meget, men små skridt.. Har din blower varm luft? Turde ikke sætte den på det, jeg var bange for at den smeltede eller ødelagde pelsen, nu hvor den i virkeligheden er lavet til menneske hår..

 

Håber at det hjalp.. ellers så spørger du bare igen...:engel:
:oops: Det gør jeg nok. Vi vil da ellers gerne se en video! :engel:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, ja, men samojeden har nu noget mere pels :mrgreen: Og så skulle man rede bag ud og alt muligt (skal man måske også med en berner, men jeg gør det ikke - lige nu i hvert fald)

 

Det er også en halv videnskab, synes jeg :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
:kys:

 

Har stadig ikke fået mit kamera tilbage, men det er ala disse:

 

2428_karte.p200

 

 

Den sidste er bare en almindelig hårbørste, og så bruger vi en kam fx til bag ørene.

 

Den der strigle må du endelig ikke bruge... Den ødelægger en samojedpels... :cry:... du skal have fat i en puddelkam...:mrgreen:http://petsilk.dk/shop/chris-christensen-butter-667p.html som er den lidt dyre løsning.. ellers så er der denne som også er udemærket http://tholo.dk/product_info.php/cPath/144_177_221/products_id/311

 

 

:hmm: Altså, løfter jeg med hånden det pels jeg friserer? Nedad mod halen?

 

Du starter ved hale roden, løfter pelsen op og friserer med små ryk nedad imens du bevæger dig længere og længere op ad ryggen.:engel:.. Jeg må se om jeg på et tidspunkt kan få lavet en video...:lol:

 

Ja, ørerne reder vi flere gange om ugen, bukserne reder vi først med almindelig børste og så med kam, det filtrer ret meget så for at det ikke gør ondt synes jeg det er nemmere at tage det med børsten først.

 

Super at du reder for med børsten:5up:

 

Prøvede at låne en hårtørrer af min veninde, som kan blæse kold luft, Buddha synes det var meget skræmmende, så vi fik ikke blæst så meget, men små skridt.. Har din blower varm luft? Turde ikke sætte den på det, jeg var bange for at den smeltede eller ødelagde pelsen, nu hvor den i virkeligheden er lavet til menneske hår..

 

Ulempen ved en føntører er netop at motoren sidder oppe i hovedet af hunden..:cry:.. Ved en blower har du motoren nede på gulvet.

 

Rigtig godt at du kun har brugt den kolde luft:5up:... kunstigt fremstillet varm luft er som du selv siger rigtig skidt for pelsen. Min blower har som udgangspunkt kold luft men motoren varmer det op til lunken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der strigle må du endelig ikke bruge... Den ødelægger en samojedpels... :cry:... du skal have fat i en puddelkam...:mrgreen:http://petsilk.dk/shop/chris-christensen-butter-667p.html som er den lidt dyre løsning.. ellers så er der denne som også er udemærket http://tholo.dk/product_info.php/cPath/144_177_221/products_id/311

:shock::shock::shock: woops, ud med den! Har heldigvis heller ikke rigtig brugt den.. synes den er lidt vild.

 

 

Du starter ved hale roden, løfter pelsen op og friserer med små ryk nedad imens du bevæger dig længere og længere op ad ryggen.:engel:.. Jeg må se om jeg på et tidspunkt kan få lavet en video...:lol:

Jeg prøver :-D Vi glæder os til at se sådan en professionel video!

 

Ulempen ved en føntører er netop at motoren sidder oppe i hovedet af hunden..:cry:.. Ved en blower har du motoren nede på gulvet.

 

Rigtig godt at du kun har brugt den kolde luft:5up:... kunstigt fremstillet varm luft er som du selv siger rigtig skidt for pelsen. Min blower har som udgangspunkt kold luft men motoren varmer det op til lunken.

Ja, det kan jeg godt se, det med motoren. Men budgettet er ikke lige til det pt, måske vi kan finde en engang...
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
:shock::shock::shock: woops, ud med den! Har heldigvis heller ikke rigtig brugt den.. synes den er lidt vild.

 

 

Jeg prøver :-D Vi glæder os til at se sådan en professionel video!

 

Ja, det kan jeg godt se, det med motoren. Men budgettet er ikke lige til det pt, måske vi kan finde en engang...

 

Men som sagt, så er puddelkammen det vigtigste "redskab" til at holde en samojedpels knudefri..:mrgreen:

 

Kan godt forstå hvis i ikke liiiige har planer om at anskaffe jer en blower... den ER dyr... Men en føntører kan godt bruges...:engel:.. bare lær ham at lyden er ok..:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

:pift: Jeg er stadig langt fra tilfreds med mig selv :oops:

 

Red fra haleroden, hold pelsen væk med venstre hånd og red ned mod mig selv, ikke? (Hvis jeg sidder bag hunden). Det er svært!

 

....:evil:

 

Nå, men Anders skal forhåbentligt til USA til januar/februar, og det lyder som om jeg godt må få en blower så. Vil den ikke gøre det hele meget nemmere?

Er denne her god eller dårlig, tæt på eller langt fra noget som jeg bør kigge på? http://www.cherrybrook.com/index.cfm/a/catalog.prodshow/vid/423767/catid/205/vname/DoubleK_ChallengAir_2000AD_2_speed_Dryer

 

Jeg kan sagtens rede Buddha, så pelsen ikke filtrer, men det er rigtig rigtig svært at få hårene midt på ryggen til at stå ud og ikke "bøje" lidt midt på.. og kan ikke gøre for det, men når jeg har sat mig noget i hovedet så skal det altså også virke :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Freya, hvornår kommer den video??

 

Jeg gad sgu godt have et intensivt kursus af den store samojed frisør:mrgreen: (selvom jeg ved at Samson vil hade mig for det)

 

Jaaah :klap:

 

Og du kan sikkert tjene penge på videoen, for der findes ikke mange af dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ja Freya, hvornår kommer den video??

 

Jeg gad sgu godt have et intensivt kursus af den store samojed frisør:mrgreen: (selvom jeg ved at Samson vil hade mig for det)

 

Hihi... Jeg har faktisk prøvet at lave en for et stykke tid siden.. Men den blev simpelthen så mørk.. :(...

 

:pift: Jeg er stadig langt fra tilfreds med mig selv :oops:

 

Red fra haleroden, hold pelsen væk med venstre hånd og red ned mod mig selv, ikke? (Hvis jeg sidder bag hunden). Det er svært!

 

....:evil:

 

Nå, men Anders skal forhåbentligt til USA til januar/februar, og det lyder som om jeg godt må få en blower så. Vil den ikke gøre det hele meget nemmere?

Er denne her god eller dårlig, tæt på eller langt fra noget som jeg bør kigge på? http://www.cherrybrook.com/index.cfm/a/catalog.prodshow/vid/423767/catid/205/vname/DoubleK_ChallengAir_2000AD_2_speed_Dryer

 

Jeg kan sagtens rede Buddha, så pelsen ikke filtrer, men det er rigtig rigtig svært at få hårene midt på ryggen til at stå ud og ikke "bøje" lidt midt på.. og kan ikke gøre for det, men når jeg har sat mig noget i hovedet så skal det altså også virke :oops:

 

Har selv haft den blower på prøve før jeg fik min egen og den er HELT fin..:klap:... Så den anskaffer du dig bare...:engel:

 

Jaaah :klap:

 

Og du kan sikkert tjene penge på videoen, for der findes ikke mange af dem!

 

Åhhh.. det er bare så svært at fortælle på skrift hvordan man gør...:(...

 

Hvis jeg på et tidspunkt skal på sjælland... eller i skal til jylland så må i lige sige til... For så må jeg vise jer det:5up:... Ellers så kan i jo komme til dobbeltudstilling i Herning... så kan jeg jo vise jer det der:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg tror at Herning udstilling falder samme dag som vi skal ud og se slædehunde.. Vi gir kage på Sjælland!

 

Det er også rigtig ja.... synes det er lidt underligt at der er planlagt DM samtidig med DKV...:hmm:... Men det skal der nok komme nogle klager om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...