Hop til indhold

Bilkørsel og løse hunde

Recommended Posts

Gæst Valishia

Kæresten kom lige med et rigtigt godt spm. Som jeg tager videre til jer alvidende mennesker :mrgreen:

D. var på vej hjem fra arbejde og kommer forbi et sted, hvor 2 løse hunde render forfærdeligt tæt på vejen. D. tager farten af og kører en lille bue uden om (der var ikke anden trafik). Men spørger mig nu her;

Hvis man egentlig er så uheldig, at en løs hund drøner ud på vejen foran en, og man ikke kan undgå den, hvad så? Hvordan er man som bilist dækket ind?

I mit lille hoved tænker jeg så logisk; at det er ejeren, der har ansvaret for sin/sine løse hunde ikke render ud på den trafikerede vej:confused: Men er der egentlig nogle regler på dette område? Skal køreren dække udgifter; dyrlæge m.m.??

Hvordan med skader på bilen? Er det kaskoen eller hundens ejer?

Altså ikke fordi jeg lige har planer om at køre nogle løse hunde ned, men det er et interessant spm. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, det er ejeren selv, der har ansvaret for de løse hunde. Men vores gamle hund strejfede meget, og han blev kørt ned engang. Der var der en forsikring som hverken var vores eller damen i bilens der dækkede hans dyrlægeregninger. Hvad den hedder kan jeg ikke lige huske, men det var fordi man ikke vidste hvis skyld det var.

Link til indlæg
Del på andre sites

I har næsten ret, men ikke helt:-)

Hvis der er kasko på bilen, er det den der dækker skaderne på bilen. Dette fremgår af forsikringsansvarsloven, hvori der står, at såfremt en skade er dækket af en tingsforsikring, skal denne afholde udgifterne.

Eventuel præmiestigning og selvrisiko skal dækkes af hundens lovpligtige ansvarsforsikring.

Er der ikke kasko på bilen, dækker bilens forsikring skader på hunden (med mindre der er tegnet sygeforsikring) og hundens forsikring skader på bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites