Hop til indhold

sidste træning + spørgsmål & tanker


guanomo
 Share

Recommended Posts

Sidste træning gik fint, fik endnu mere styr på timing.

Dog var han uden for rækkevidde i starten og jeg tænkte bare "åhhh NEJ" vi havde mødt 2 små søde fox terrier på vejen og han elsker jo at snakke emd andre hunde og selvom den ene var en lidt hidsig herre var cujo ligeglad med den gøede lidt af ham, cujo blev mere ivrig for at vise han var god nok :-D så han var nok lidt op og ringe da vi ankom til træningspladsen. Så ldit ekstra snuseri på pladsen hjalp ham til at fokusere.

 

Cujo var forbavsende dygtig til plads uden at skulle "pege"/lede ham rundt om mig. selvom vi stort set ikke har fået øvet på det derhjemme :oops:

 

Kontakt øvelse uden godbid i hånden og hånder på ryggen fik han hurtigt lært.

 

Vi fik trænet ekstra hilse, han er jo en overglad og ivrig samt grænseoverskridende når han vil hilse, han hopper meget op.

Vores træner skubbede ham væk med kroppen for at signaler nej, men kører bare endnu mere op af det og blev lidt stresset, men lidt fik han ud af det og det gjorde jeg også med henblik på når han skal hilse på fremmed og kendte. Det pudsige er jo at han ikke hopper op af os i hjemmet ved hilse, altså når vi kommer hjem fra job.

 

Tanker/spørgsmål

 

Han har altid trukket når vi gik tur så vi har brugt stop op teknikken. Men har bemærket at hvis det er et "let" træk han laver bemærker han det ikke selv og slækker ikke selv farten. Han er blevet bedre til det hvis trækket bliver hårdt fra hans side, så kan han godt selv stoppe op og lige kigge på mig.

Min tanke går på at i og med han er så muskuløs på brystet at han simpelthen ikke kan mærke/opdage at selen strammer lidt.

I ved når hånden "rejser" sig 10-15 grader og ikke armen bliver strakt efter ham. Håber i forstår.

Ellers er min timing lidt svag, altså hvornår jeg skal stoppe? også når det er svagt træk? for hvad nu hvis han ikke forstår det? ved svage træk mere end ½ meter cirka siger jeg gerne lige hans navn så han lige stopper op og kigger og roser så.

Skal man belønne når han går flere meter uden at trække uden man har sagt noget om han skal? bare sig jaa og/eller dygtig og give godbid? eller søge øjenkontakt først? bliver rosen så misfortolket hvis man søger kontakt først?

Er jeres erfaring at når mere man øver gå plads jo midnre vil hunden også trække når de gør frit?

 

Han trækker jo først slem når der kommer modgående eller bare er folk på den anden side han vil hen til. Så kan man stå med den linie strakt i flere minutter og ligne en "skovl" jeg har svært ved at blive stående fordi hvad tænker? tænker de "han har en sur/aggresiv hund?"

Burde man gøre andet i disse situationer end stop op?

 

Han er slem når folk går bagved, så sligger han sig ned og reagere slet ikke på navn/eller kom. Så jeg tager i selen, løfter ham fra jorden så benene stadigvæk røre jorden og "går" afsted med ham indtil han selv går uden at ville bagud til de ande.

Er det ikke fint nok at gøre?

 

Jeg og træneren tror simpelthen ikke han har haft grænser nok hvor han kom fra, vi er hans hjem nummer 2 indenfor hans første 7 måneder sit liv udover "opdrætteren"

 

Det blev vist en lang smørre :-) håber jeg ikke jeg har glemt noget :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal man belønne når han går flere meter uden at trække uden man har sagt noget om han skal? bare sig jaa og/eller dygtig og give godbid? eller søge øjenkontakt først? bliver rosen så misfortolket hvis man søger kontakt først?

 

Ja, absolut. Rosen skal falde med det samme. Jeg ville ikke blande øjenkontakt ind i det, hvis jeg har forstået situationen rigtigt (at I er ude at gå en tur, hvor Cujo bare går og snuser).

 

Er jeres erfaring at når mere man øver gå plads jo midnre vil hunden også trække når de gør frit?

 

Det er ikke min erfaring at hunden trækker mindre bare fordi den ofte går plads. Tværtimod synes jeg hunde der skal gå meget på plads, kan blive lidt upræcise i øvelsen. Når vi taler om almindelige familiehunde, synes jeg man bruger energien bedre ved at træne gå pænt i snor end lineføring (hvilket i mine øjne er fuldstændig spild af tid). :gab::badr:

 

Det lyder til at Cujo er blevet rigtig dygtig. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt sele på aslan, og nu har jeg prøvet kun halsbånd.

Aslan mærker meget mere at han trækker med hlsbånd end med sele.

 

Der hvor halsbåndet bekymre mig (hvilket er årsagen til sele) er at han ligesom Cujo, elsker at snakke med andre hunde, og han derved hænger i sit halsbånd.

 

Så min erfaring er at Aslan er mindre opmærksom på træk i sele end i halsbånd, men det kræver helelr ikke andet end et ryk i snoren når han har sele på.

 

 

Ellers syntes jeg det lyder som om Cujo er meget lærernem?? Og det er jo en lækker ting.

 

Og super dejligt at træningen går godt. Jeg tror Cujo har fået det rigtige hjem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, absolut. Rosen skal falde med det samme. Jeg ville ikke blande øjenkontakt ind i det, hvis jeg har forstået situationen rigtigt (at I er ude at gå en tur, hvor Cujo bare går og snuser).

Nemlig han går og snuser eller kigger lidt rundt på verden :-) sjældent han løfter hovedet for at afbryde sit snuseri, men det sker.

Hvornår er med det samme? altså sige til sig selv, at i dag roser vi ham efter 2-3 meter og udbygger det? for er jo forskelligt hvor langt han går uden at trække.

Nogle gange vender han sig om og kigger på min hånd og den lomme hvor gufferne ligger, hvis der så ikke falder en af bakker han og går bagved og kigger tiggende op på en, der bliver jeg i tvivl om man burde rose og det mener jeg ikke, plejer så at sige "kom" og så rose fordi han kommer frem til en på "kom"

 

Det er ikke min erfaring at hunden trækker mindre bare fordi den ofte går plads. Tværtimod synes jeg hunde der skal gå meget på plads, kan blive lidt upræcise i øvelsen. Når vi taler om almindelige familiehunde, synes jeg man bruger energien bedre ved at træne gå pænt i snor end lineføring (hvilket i mine øjne er fuldstændig spild af tid). :gab::badr:

 

Det lyder til at Cujo er blevet rigtig dygtig. :5up:

At gå i plads er kun noget jeg vil bruge når vi går forbi andre, fordi han er så ivrig efter at hilse at han går lige hen til dem og stortset hopper op af dem med det.

Derfor vil vi fokusere på at blive i plads, siddende går det ok indtil folk kommer tæt på og blive i plads når vi går forbi nogen, samt at han skal hilse når vi hilse og/eller peger, så han ikke "går i flæsket" på dem uden de ved det eller har indbudt til at ville snakke.

Kan godt forstå hvis blive lidt ræd når en hund som cujo fare ivrigt hen til dem og hopper op af dem.

 

Men ja han er meget dygtig og træneren er hellere ikek i tvivl om at selvom han er en omplacerings hund har vi gjort godt stykke arbejde selvom vores forudsætninger ikke er perfekte i og med det er vores første hund.

Så jeg er stolt af ham, bare ikke når man skal "forklare" sig for gæster og fremmed når er så ivrig/vild og glad for at hilse at han ikke kan styre det.

 

Dog er han vildt dygtig til at hilse på de hunde der må hilse på ham :-) mindre hunde leger han ikke "dominans" legen med som jeg kalder den, altså poterne op på skuldrene og så et lille puf :-)

Det er kun større hunde han hilser/tumler sådan med.

Vi er dog blevet bedre til at gå videre efter en kort hilsen fordi jeg tror ikke det er godt at de tumler/hilser med den pote leg når de begge er i linie fordi at hilse i linie, uanset menneske eller hund, skal det foregå i forholdsvis ro uden hoppen og springen. Så snude hilse, snuseri osv. uden at det voldsomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers syntes jeg det lyder som om Cujo er meget lærernem?? Og det er jo en lækker ting.

Jeps, det er han, får vi i hvert at vide til træning, han vil lære og suger det til sig. Tog hellere ikke vores søn mange forsøg før han lærte Cujo at give pote :lun:

 

Jeg tror Cujo har fået det rigtige hjem!

Mange mange tak :oops::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der voldsomme hilsning på folk, bliver jeg lidt "utryg" ved.Utryg er et forkert ord, for det er ikke fordi jeg tror han er farlig, men snarere at den adfærd, kan dække over noget andet.

OG det at han ikke gør det samme ved jer, han kender, styrker dette.

 

Det er muligt jeg slet ikke har ret, jeg har jo ikke set ham, men ofte er en så voldsom hilsen og det at hunden ikke kan koncentrere sig med nogen bagved, tegn på en hund, der ikke er helt tryg ved fremmede. Han bliver liiige nødt til at fortælle dem at han bare er en lille sød hvalp.

 

Kan han afledes med godbidder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der voldsomme hilsning på folk, bliver jeg lidt "utryg" ved.Utryg er et forkert ord, for det er ikke fordi jeg tror han er farlig, men snarere at den adfærd, kan dække over noget andet.

OG det at han ikke gør det samme ved jer, han kender, styrker dette.

 

Det er muligt jeg slet ikke har ret, jeg har jo ikke set ham, men ofte er en så voldsom hilsen og det at hunden ikke kan koncentrere sig med nogen bagved, tegn på en hund, der ikke er helt tryg ved fremmede. Han bliver liiige nødt til at fortælle dem at han bare er en lille sød hvalp.

 

Kan han afledes med godbidder?

Nej han kan ikke altid afledes med godbider, det er sjældent.

Han gør det også ved gæster han kender, min mor, far, søster og min datter som jeg desværre kun ser hver anden weekend.

Han gjorde det ved os i starten ja.

Tror også det er for at vise at han altså er ufarlig.

Ligesom når vi møder hunde, det er først de sidste 2 måneder han er begyndt at lægge sig ned når der er hunde på vej og først rejser sig når de er helt henne og dutte snuder. Og det er jo nok for at vise at han er ufarlig og de bare kan komme nærmere.

Han bliver jo desværre afvist af 50/70 % af de mennesker vi møder, uanset om de er hundeejer eller ej. Og jeg håber at det ville falde eftersom folk lære os at kende fordi vi ser dem oftere og oftere i området.

 

(du er velkommen til at komme og se ham :blink::-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig han går og snuser eller kigger lidt rundt på verden :-) sjældent han løfter hovedet for at afbryde sit snuseri, men det sker.

Hvornår er med det samme? altså sige til sig selv, at i dag roser vi ham efter 2-3 meter og udbygger det? for er jo forskelligt hvor langt han går uden at trække.

Nogle gange vender han sig om og kigger på min hånd og den lomme hvor gufferne ligger, hvis der så ikke falder en af bakker han og går bagved og kigger tiggende op på en, der bliver jeg i tvivl om man burde rose og det mener jeg ikke, plejer så at sige "kom" og så rose fordi han kommer frem til en på "kom"

Bruger du "kom" for at få ham til at gå i løs line?, ellers ville jeg f.eks. sige "gå pænt" mens han gør det. Endelig ikke når han trækker, eller går hurtigere end dig, for så er det jo dèt han lærer at gå pænt betyder.

 

Jeg synes ikke det gør noget at man stopfodrer hunden med guf i starten. Hellere dèt, end at hunden når at trække afsted med èn. Jeg ville forsøge at tage udgangspunkt i den mindste afstand I kan gå uden stram line, og så skal der falde ros og godbid.

 

Når Cujo kigger op på dig, synes jeg du altid bør give ham en eller anden form for positiv oplevelse, uanset i hvilken situation. Det vil styrke hans tilbøjelighed til at tage øjenkontakt og det kan man jo næsten ikke få for meget af.:-D Det er jo ligemeget om det er hunden der selv tilbyder en adfærd som man forstærker eller om man selv får sat adfærden igang. Resultatet bliver det samme, at der finder en indlæring sted.

 

 

 

At gå i plads er kun noget jeg vil bruge når vi går forbi andre, fordi han er så ivrig efter at hilse at han går lige hen til dem og stortset hopper op af dem med det.

Derfor vil vi fokusere på at blive i plads, siddende går det ok indtil folk kommer tæt på og blive i plads når vi går forbi nogen, samt at han skal hilse når vi hilse og/eller peger, så han ikke "går i flæsket" på dem uden de ved det eller har indbudt til at ville snakke.

Kan godt forstå hvis blive lidt ræd når en hund som cujo fare ivrigt hen til dem og hopper op af dem.

Der er et par ting i det som jeg ikke umiddelbart synes er godt (men jeg vil helst ikke at du opfatter det som negativ kritik).

 

Hvis ikke pladsøvelsen er indøvet godt nok, kan du risikere at Cujo går fra pladsen i iver over at skulle hilse. Dvs. at du kan ødelægge jeres træning af plads, ved at stille for store krav.

 

Personligt tror jeg meget mere på den løsning at Cujo lærer, at det ikke kan betale sig at være for overstrømmende i måden at hilse på. Altså at folk venter med at tage kontakt, indtil Cujo forholder sig roligt, for så bliver selve dèt at hilse til en positiv forstærkning på at forholde sig i ro.

 

Jeg stiller gerne op til en gang hilsetræning (dog uden hund, for Thailo vil blive bange for Cujo) hvis 4900 er postnummeret i Hellerup (det mener jeg det er). Send mig bare en PM hvis du er interesseret.

 

Men ja han er meget dygtig og træneren er hellere ikek i tvivl om at selvom han er en omplacerings hund har vi gjort godt stykke arbejde selvom vores forudsætninger ikke er perfekte i og med det er vores første hund.

Så jeg er stolt af ham, bare ikke når man skal "forklare" sig for gæster og fremmed når er så ivrig/vild og glad for at hilse at han ikke kan styre det.

At man er førstegangs hundeejer behøver jo ikke at betyde at man er dårligere til at træne eller opdrage en hund. :5up: Det lyder somom I har de bedste forudsætninger for at gøre det godt, fordi I har lysten og ønsket om at lykkes.:blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Den der voldsomme hilsning på folk, bliver jeg lidt "utryg" ved.Utryg er et forkert ord, for det er ikke fordi jeg tror han er farlig, men snarere at den adfærd, kan dække over noget andet.

OG det at han ikke gør det samme ved jer, han kender, styrker dette.

 

Det er muligt jeg slet ikke har ret, jeg har jo ikke set ham, men ofte er en så voldsom hilsen og det at hunden ikke kan koncentrere sig med nogen bagved, tegn på en hund, der ikke er helt tryg ved fremmede. Han bliver liiige nødt til at fortælle dem at han bare er en lille sød hvalp.

 

 

Ovenstående kan jeg desværre kun give dig ret i :cry:

Baldur hilser også meget voldsomt på folk, men han gør det simpelhen fordi han dybest set er bange for dem, og skal hurtigst muligt hen og se hvor farlige de er, men dybest set har han slet ikke lyst til at hilse på dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Sidste træning gik fint, fik endnu mere styr på timing.

Dog var han uden for rækkevidde i starten og jeg tænkte bare "åhhh NEJ" vi havde mødt 2 små søde fox terrier på vejen og han elsker jo at snakke emd andre hunde og selvom den ene var en lidt hidsig herre var cujo ligeglad med den gøede lidt af ham, cujo blev mere ivrig for at vise han var god nok :-D så han var nok lidt op og ringe da vi ankom til træningspladsen. Så ldit ekstra snuseri på pladsen hjalp ham til at fokusere.

 

Cujo var forbavsende dygtig til plads uden at skulle "pege"/lede ham rundt om mig. selvom vi stort set ikke har fået øvet på det derhjemme :oops:

 

Kontakt øvelse uden godbid i hånden og hånder på ryggen fik han hurtigt lært.

 

hvor er han dygtig :-)

 

Vi fik trænet ekstra hilse, han er jo en overglad og ivrig samt grænseoverskridende når han vil hilse, han hopper meget op.

Vores træner skubbede ham væk med kroppen for at signaler nej, men kører bare endnu mere op af det og blev lidt stresset, men lidt fik han ud af det og det gjorde jeg også med henblik på når han skal hilse på fremmed og kendte. Det pudsige er jo at han ikke hopper op af os i hjemmet ved hilse, altså når vi kommer hjem fra job.

 

Jeg synes ikke at træner skal skubbe ham væk...heller ikke hvis det er et lille skub. Det er bedre, at han bare bliver ved med at vende siden eller ryggen til Cujo - ingen kontakt overhovedet. At skubbe er at give kontakt, blandt andet.

 

Hvis Cujo hilser overstrømmende, netop fordi Cujo selv er lidt utryg og derfor viser større hvalpeadfærd - så er det jo heller ikke en positiv oplevelse, at blive skubbet, der fjerner eventuelt utryghed.

 

Hvis du finder nogle personer som du kan øve med - informer eventuelt familie og venner og hav altid guffer parat ved lejligheden - så bed dem om at vende siden eller ryggen til, når Cujo viser interesse for dem. Bed dem eventuelt om at folde armene, så de ikke kommer til at bruge hænderne. De skal heller ikke bruge øjenkontakt. Vent til Cujo er færdig med hopperi og kigger på dig - i det øjeblik han kigger på dig lyder du glad (ikke for vild eller noget, så han blive pisket op i en stemning) og når han så søger kontakt med dig, får han godbid og rolig ros - du kan eventuelt bede ham om at sætte sig. Gentag, hvis han selv genoptager adfærden over for gæsten, når gæsten bevæger sig, men husk at vente på at Cujo kigger på dig - kald ikke mens han er optaget af personen, og træk ikke i ham.

 

Det tager tid, og der er eventuelt andre metoder, men efterhånden skulle Cujo gerne finde ud af at al det gode sker ved din side og at han opnår mest ved at blive der i rolig tilstand.

 

Tanker/spørgsmål

 

Han har altid trukket når vi gik tur så vi har brugt stop op teknikken. Men har bemærket at hvis det er et "let" træk han laver bemærker han det ikke selv og slækker ikke selv farten. Han er blevet bedre til det hvis trækket bliver hårdt fra hans side, så kan han godt selv stoppe op og lige kigge på mig.

Min tanke går på at i og med han er så muskuløs på brystet at han simpelthen ikke kan mærke/opdage at selen strammer lidt.

I ved når hånden "rejser" sig 10-15 grader og ikke armen bliver strakt efter ham. Håber i forstår.

Ellers er min timing lidt svag, altså hvornår jeg skal stoppe? også når det er svagt træk? for hvad nu hvis han ikke forstår det? ved svage træk mere end ½ meter cirka siger jeg gerne lige hans navn så han lige stopper op og kigger og roser så.

Skal man belønne når han går flere meter uden at trække uden man har sagt noget om han skal? bare sig jaa og/eller dygtig og give godbid? eller søge øjenkontakt først? bliver rosen så misfortolket hvis man søger kontakt først?

Er jeres erfaring at når mere man øver gå plads jo midnre vil hunden også trække når de gør frit?

 

Jeg synes, at du skal reagere allerede når du mærker at snoren strammes i hånden - altså, du skal ikke lade din arm komme de 10 grader op - hvis du gør det siger du jo at det er ok, og Cujo ved derfor ikke at det betyder no go. Så snart du mærker en lille stramning i fingrene pga snoren, så kan du stoppe.

 

Hvis du i begyndelsen holder snoren kortere, uden at den er stram, er det eventuelt nemmere for Cujo at se sammenhængen. Det kan være svært for ham at være obs i lang snor mens han snuser. Efterhånden kan du forlænge snoren mere og mere.

 

Du kan bruge en kombination af stop og vend rundt. Jeg synes, ikke at stop er god i visse situationer - f.eks. hvis Cujo er interesseret i mennesker og du stopper op når han trækker mod dem. Hvis du bliver stående får han jo bare en oplevelse, hvor han oplever at han kan stå og hoppe (og stramme) i snoren.

 

I sådanne situationer, ville jeg dreje rundt så snart snoren strammes og gå væk fra menneskerne. Bare et blødt drej. Hvis du ved at han vil ende med at reagere, så kan du også dreje af før snoren strammes - og hvis Cujo drejer med (du skal selvfølgelig være i hans synsvinkel) uden at snoren strammes, så ros ham for det. Efterhånden kan i komme tættere på mennesker og hunde, og ende med at gå forbi. Altid masser af ros (uden at piske en stemning op) for at han vælger dig og ikke andre :)

 

 

Du kan også nogle gange lave øvelser på gåturen - hvor du i 5 minutter gentagne gange (indenfor hans synsvinkel i begyndelsen) drejer til højre, venstre, helt om, cirkler, osv. Du vil sikkert opleve, at Cujo først bliver taget med af dig og snoren strammes lidt i drejet, men han vil så begynde at holde mere øje med dig og dreje med af sig selv, og ikke pga snoren. Her kan du så rose ham hver gang. Jeg synes, det er en god lille opmærksomheds øvelse som ikke kun bør bruges til hvalpe ;)

 

 

Han trækker jo først slem når der kommer modgående eller bare er folk på den anden side han vil hen til. Så kan man stå med den linie strakt i flere minutter og ligne en "skovl" jeg har svært ved at blive stående fordi hvad tænker? tænker de "han har en sur/aggresiv hund?"

Burde man gøre andet i disse situationer end stop op?

 

Han er slem når folk går bagved, så sligger han sig ned og reagere slet ikke på navn/eller kom. Så jeg tager i selen, løfter ham fra jorden så benene stadigvæk røre jorden og "går" afsted med ham indtil han selv går uden at ville bagud til de ande.

Er det ikke fint nok at gøre?

 

Jeg ville nok forsøge at finde ud af hvornår han normalt ligger sig - og så komme ham i forkøbet ved at komme op i tempo samtidigt med at du forsøger at skabe kontakt til Cujo og roser ham for det. Igen, han skal få mere ud af at følge med dig, end at lægge sig

 

Jeg og træneren tror simpelthen ikke han har haft grænser nok hvor han kom fra, vi er hans hjem nummer 2 indenfor hans første 7 måneder sit liv udover "opdrætteren"

 

Det blev vist en lang smørre :-) håber jeg ikke jeg har glemt noget :hmm:

 

... :-)

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger du "kom" for at få ham til at gå i løs line?, ellers ville jeg f.eks. sige "gå pænt" mens han gør det. Endelig ikke når han trækker, eller går hurtigere end dig, for så er det jo dèt han lærer at gå pænt betyder.

Når Cujo kigger op på dig, synes jeg du altid bør give ham en eller anden form for positiv oplevelse, uanset i hvilken situation. Det vil styrke hans tilbøjelighed til at tage øjenkontakt og det kan man jo næsten ikke få for meget af.:-D Det er jo ligemeget om det er hunden der selv tilbyder en adfærd som man forstærker eller om man selv får sat adfærden igang. Resultatet bliver det samme, at der finder en indlæring sted

 

Nej, bruger kom når han tigger, altså kigger på min lomme med godbider og min hånd og han så bakker bagud og kigger op, det opfatter jeg som tiggeri og derfor får han ikke ros der, men så siger jeg kom/kom her og når han kommer hen får han ros og godbid :-)

 

For at lære ham ikke at trække, stopper jeg op når snoren strammes, og når han så vender rundt på forbenene og snorens bliver slap og han kigger på mig, så får han ros+godbid.

Jeg ville forsøge at tage udgangspunkt i den mindste afstand I kan gå uden stram line, og så skal der falde ros og godbid.

 

Også det vi gør nu :-)

 

 

Der er et par ting i det som jeg ikke umiddelbart synes er godt (men jeg vil helst ikke at du opfatter det som negativ kritik). Gør jeg hellere ikke :blink:

 

Hvis ikke pladsøvelsen er indøvet godt nok, kan du risikere at Cujo går fra pladsen i iver over at skulle hilse. Dvs. at du kan ødelægge jeres træning af plads, ved at stille for store krav.

 

Vi øver pt. kun plads uden elementer til at forstyrre, undtaget til træning selvfølgelig, der er jo mange søde tæver med halen løftet :mrgreen:

 

 

Personligt tror jeg meget mere på den løsning at Cujo lærer, at det ikke kan betale sig at være for overstrømmende i måden at hilse på. Altså at folk venter med at tage kontakt, indtil Cujo forholder sig roligt, for så bliver selve dèt at hilse til en positiv forstærkning på at forholde sig i ro.

 

Jeg stiller gerne op til en gang hilsetræning (dog uden hund, for Thailo vil blive bange for Cujo) hvis 4900 er postnummeret i Hellerup (det mener jeg det er). Send mig bare en PM hvis du er interesseret.

 

4900 er nakskov på lolland :-D eller tusinde tak for tilbuddet :5up:

 

Jeg ved godt det er svært at helt regne ud når han hilser, også svært at beskrive.

Vi øver også det hvergang vi får gæster, at han skal ignoreres og først have kontakt når han har alle poterne på jorden, så kaster vi lidt guffer på gulvet for at holde focus nede imens de hilser/nusser ham og han får ros.

 

 

At man er førstegangs hundeejer behøver jo ikke at betyde at man er dårligere til at træne eller opdrage en hund. :5up: Det lyder somom I har de bedste forudsætninger for at gøre det godt, fordi I har lysten og ønsket om at lykkes.:blink:

Mange tak :-) var jo også fordi vi ikke helt vidste hvad vi gik ind til, altså at han måske nok havde levet uden grænser inden vi fik ham, har har aldrig lidt nød/omsorgssvigt de steder han har været.

 

Jeg synes ikke at træner skal skubbe ham væk...heller ikke hvis det er et lille skub. Det er bedre, at han bare bliver ved med at vende siden eller ryggen til Cujo - ingen kontakt overhovedet. At skubbe er at give kontakt, blandt andet.

Hvis Cujo hilser overstrømmende, netop fordi Cujo selv er lidt utryg og derfor viser større hvalpeadfærd - så er det jo heller ikke en positiv oplevelse, at blive skubbet, der fjerner eventuelt utryghed

 

Hun er adfærdsbehandler så stoler på hende, groft sagt :-) så gav det en chance.

Han er mere grænseoverskridende end utryg/bange efter vores indtryk. Han er en ekstrem glad hund og meget tillidsfuld efter vores vurdering

Han vil hilse meget, forstået på den måde at lidt klap og nussen er ikke nok, når vi kommer hjem er bedst hvis vi kan hilse/snakke med ham i 10 min, men overvejer at prøve at begrænse det så han måske kan lære at hilse behøver ikke vare lang tid.

Vi lærte en hilse øvelse med hånden ud til siden og når han kigger/dutter på hånden når vi har sagt hilse/pege på hånden/personene får han ros/godbid og igen på jorden for at han holder focus nede.

 

Hvis du finder nogle personer som du kan øve med - informer eventuelt familie og venner og hav altid guffer parat ved lejligheden - så bed dem om at vende siden eller ryggen til, når Cujo viser interesse for dem. Bed dem eventuelt om at folde armene, så de ikke kommer til at bruge hænderne. De skal heller ikke bruge øjenkontakt. Vent til Cujo er færdig med hopperi og kigger på dig - i det øjeblik han kigger på dig lyder du glad (ikke for vild eller noget, så han blive pisket op i en stemning) og når han så søger kontakt med dig, får han godbid og rolig ros - du kan eventuelt bede ham om at sætte sig. Gentag, hvis han selv genoptager adfærden over for gæsten, når gæsten bevæger sig, men husk at vente på at Cujo kigger på dig - kald ikke mens han er optaget af personen, og træk ikke i ham.

Det gør vi altid :-)dog er det ikke alle fremmed der forstår en, de siger f.eks. det gør ikke noget han hopper op, det gør min hund også (vores tankebobel, jamen han skal ikke lære det jo)

 

Du kan også nogle gange lave øvelser på gåturen - hvor du i 5 minutter gentagne gange (indenfor hans synsvinkel i begyndelsen) drejer til højre, venstre, helt om, cirkler, osv. Du vil sikkert opleve, at Cujo først bliver taget med af dig og snoren strammes lidt i drejet, men han vil så begynde at holde mere øje med dig og dreje med af sig selv, og ikke pga snoren. Her kan du så rose ham hver gang. Jeg synes, det er en god lille opmærksomheds øvelse som ikke kun bør bruges til hvalpe ;)

Den er noteret :-)

 

.Jeg synes, at du skal reagere allerede når du mærker at snoren strammes i hånden - altså, du skal ikke lade din arm komme de 10 grader op - hvis du gør det siger du jo at det er ok, og Cujo ved derfor ikke at det betyder no go. Så snart du mærker en lille stramning i fingrene pga snoren, så kan du stoppe.

Som sagt tror jeg ikke han overhovedet kan mærke presset. Han bruger halvkvæler halsbånd i nylon til hundetegn ect. og har prøvet at gå med det og det "genere" ham faktisk mindre og svære at lave stop øvelse med.

 

Du kan bruge en kombination af stop og vend rundt. Jeg synes, ikke at stop er god i visse situationer - f.eks. hvis Cujo er interesseret i mennesker og du stopper op når han trækker mod dem. Hvis du bliver stående får han jo bare en oplevelse, hvor han oplever at han kan stå og hoppe (og stramme) i snoren.

 

I sådanne situationer, ville jeg dreje rundt så snart snoren strammes og gå væk fra menneskerne. Bare et blødt drej. Hvis du ved at han vil ende med at reagere, så kan du også dreje af før snoren strammes - og hvis Cujo drejer med (du skal selvfølgelig være i hans synsvinkel) uden at snoren strammes, så ros ham for det. Efterhånden kan i komme tættere på mennesker og hunde, og ende med at gå forbi. Altid masser af ros (uden at piske en stemning op) for at han vælger dig og ikke andre :)

Der er "problemet" også hvis folk kommer bagfra, så lægger han sig.

Når de kommer forfra og imod os, stopper han og venter, siddende eller liggende.

Kom folk ud fra et hus eller ligende foran os og går i samme retning som os, er det han trækker af ivrighed. Der kunne jeg så bruge den med lige at vende rundt, men det skal times så det sker FØR han begynder at trække for ellers er han svær overhovedet at komme i kontakt med.

 

Dog er han blevet bedre til bare at kigge, enten gående eller siddende når der er folk på den anden side af vejen.

Hvis han søger ind foran mig i sådan en situation forsøger jeg at komme ind foran med benet for at afskære ham vejen og vise at man ikke går ud til kanten for at kigge/hilse :-) og han skal ikke lære at hilse på folk/hunde på den anden side af vejen, mener ikke man skal skifte vej for at hilse.

 

Hvis det ikke er fremgået af teksten, så hilser han rigtigt pænt på andre hunde, de små bliver bare snusset til og snude kys, hans størrelse og større vil han gerne tumle lidt med efter en snude hilsen.

Der er dog en mindre hund som vi har mødt nogle gange efterhånden, en beagel og den er sjov at tumle med, men de gør det kun liggende, Cujo ligger sig gerne på ryggen/siden og indbyder beaglen til sjov :D

Hvis vi møder hanhunde der ikke kan lide andre hunde og de gør, kigger cujo bare på dem og prøver at snudekysse dem hehe, men hvis det er hanhunde på den anden side af vejen er for det meste og ligeglad, det er kun hvis de både gør og "kæmper" for at komme over vejen at Cujo lidt skal sige et par WORF WORF, og han har sku et ordentlige gøe organ når det sjældent sker ;)

 

Puha, en smørre.

Jeg er dybt taknemmelig for jeres tanker og tilbagemeldninger :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Husk at man godt må være uenig med eller stille spørgsmålstegn ved en adfærdsbehandler ;-)

 

Jeg har selv mødt adfærdsbehandlere, som gav råd jeg ikke var enig i - de er kun så dygtige som summen af deres erfaring, indstilling og viden gør dem - og ikke alle arbejder efter nyere principper.

 

Jeg siger ikke, at du skal være uenig med din adfærdsbehandler, men jeg er det nok, hvad angår at skubbe :-)

 

En anden ting - ja, jeg ved godt jeg er irriterende :-)

 

Det lyder som om du eller i har fundet frem til at Cujo ikke har fået sat grænser. Jeg ved godt at jeg sikkert overfortolker, men det lyder for mig lidt som 'han har brug for at blive sat lidt på plads'. Det er sikkert helt forkert :oops:

 

Måske fortolker jeg det sådan, fordi jeg engang levede mere i en 'hunden vil bestemme/ikke bestemme' verden. Og hvis min hund f.eks. overskred de grænser jeg havde sat op, så tolkede jeg det ofte (ikke altid) som et bevidst valg fra hendes side og som et tegn på at hun trodsede/ville bestemme.

 

I dag ser jeg slet ikke tingene sådan, nu mener jeg, at hvis hun gør noget som jeg helst ikke ser at hun gør - så er det et træningsspørgsmål. Måske har jeg ikke været præcis nok, har krævet for meget, har ikke været konsekvent hele tiden, osv....fejlen ligger desværre oftest (altid?) hos mig selv, og budskabet om de grænser eller regler jeg har, bliver derfor sværere for min hund at forstå og overholde.

 

I alle tilfælde - husk bare, at Cujo ikke kan overskride grænser hvis han ikke ved hvad de er. Siden han ikke har lært, endnu, at når man ser fremmede så hilser man på dem roligt - så kan han heller ikke beskyldes for noget.

 

Jeg synes det er vigtigt at hunde har grænser/regler - hilse pænt f.eks. Og jeg synes, at det er godt at du (jeg ved det er meget arbejde :-)) hjælper ham med at finde ud af, hvilke grænser eller regler du har for ham.

 

Det lyder også som om, at du er oppe imod andres modelering af Cujo - hvis han f.eks. i laaang tid har hoppet op ad folk, ja så er det ekstra arbejde for dig og Cujo at finde ud af hvordan i kommer væk fra det. Men det lyder til, at du har en god vilje og han gerne vil samarbejde med dig :5up:

 

...undskyld eventuelle fejlfortolkninger :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak :-) var jo også fordi vi ikke helt vidste hvad vi gik ind til, altså at han måske nok havde levet uden grænser inden vi fik ham, har har aldrig lidt nød/omsorgssvigt de steder han har været.

 

 

 

 

Den er noteret :-)

 

 

Som sagt tror jeg ikke han overhovedet kan mærke presset. Han bruger halvkvæler halsbånd i nylon til hundetegn ect. og har prøvet at gå med det og det "genere" ham faktisk mindre og svære at lave stop øvelse med.

 

 

Der er "problemet" også hvis folk kommer bagfra, så lægger han sig.

Når de kommer forfra og imod os, stopper han og venter, siddende eller liggende.

Kom folk ud fra et hus eller ligende foran os og går i samme retning som os, er det han trækker af ivrighed. Der kunne jeg så bruge den med lige at vende rundt, men det skal times så det sker FØR han begynder at trække for ellers er han svær overhovedet at komme i kontakt med.

 

Dog er han blevet bedre til bare at kigge, enten gående eller siddende når der er folk på den anden side af vejen.

Hvis han søger ind foran mig i sådan en situation forsøger jeg at komme ind foran med benet for at afskære ham vejen og vise at man ikke går ud til kanten for at kigge/hilse :-) og han skal ikke lære at hilse på folk/hunde på den anden side af vejen, mener ikke man skal skifte vej for at hilse.

 

Hvis det ikke er fremgået af teksten, så hilser han rigtigt pænt på andre hunde, de små bliver bare snusset til og snude kys, hans størrelse og større vil han gerne tumle lidt med efter en snude hilsen.

Der er dog en mindre hund som vi har mødt nogle gange efterhånden, en beagel og den er sjov at tumle med, men de gør det kun liggende, Cujo ligger sig gerne på ryggen/siden og indbyder beaglen til sjov :D

Hvis vi møder hanhunde der ikke kan lide andre hunde og de gør, kigger cujo bare på dem og prøver at snudekysse dem hehe, men hvis det er hanhunde på den anden side af vejen er for det meste og ligeglad, det er kun hvis de både gør og "kæmper" for at komme over vejen at Cujo lidt skal sige et par WORF WORF, og han har sku et ordentlige gøe organ når det sjældent sker ;)

 

Puha, en smørre.

Jeg er dybt taknemmelig for jeres tanker og tilbagemeldninger :5up:

 

Måske kunne det være godt bare at sidde et sted hvor der sker meget i længere tid. Ligesom vi gjorde, da hunden var helt lille. Bare sidde stille, evt. med et frossent leverpostejben eller lign. og nusse og se folk/hunde gå forbi uden kontakt til dem.

 

Jeg har selv en hund der er vældig ivrig for at hilse på ALLE andre hunde og pt. øver jeg lidt "vær ligeglad med de andre hunde" sammen med Sonja77/Tyson.

 

Vi er efterhånden kommet dertil, at Tyson sagtens kan gå rundt om os (så tæt på at han næsten rører Samson) uden at Samson kigger på ham - han ligger nemlig og gnasker frossent leverpostejben. Vi øver også med kontakt/godbidder, og det er han også blevet forholdsvis god til selvom Tyson er lige ved siden af.

 

Så hvis du kan finde en figurant du kan træne med kunne det måske være en mulighed?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi møder andre hunde og Jodie trækker meget, så har jeg haft held med en afledningsmanøvre som for eksempel at hoppe til siden eller opfordre til leg. Jodie synes straks at jeg er meget mere spændende end den anden hund, når jeg vil lege eller gør noget uventet.

 

Mht. træk i snoren og hvornår man stopper op, så tror jeg man langsomt kræver mere og mere. Altså i starten er det kun ved hårde træk man stopper. Senere når hunden har forstået pointen og er blevet ældre, så er det ved mindre træk. Desuden bruger jeg altid en kommando sammen med mit stop fordi jeg ønsker at min hund skal kunne gå uden snor uden at komme for langt væk også. Kommandoen kan være et klik med tungen eller et klap på låret. Og så belønner jeg med godbidder hver gang Jodie går hen ved min side og kigger op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at man godt må være uenig med eller stille spørgsmålstegn ved en adfærdsbehandler ;-)

 

Jeps det må man da, jeg så det også kun an og vurderede udefra det om man kun skal ignorer eller skubbe væk med kroppen, ikke med armene, det forklarede hun ed at med armene kunne det betegnes som et "overgreb/leg" men ikke hvis det var med kroppen.

 

Jeg har selv mødt adfærdsbehandlere, som gav råd jeg ikke var enig i - de er kun så dygtige som summen af deres erfaring, indstilling og viden gør dem - og ikke alle arbejder efter nyere principper.

 

Mon ikke hendes råd hænger sammen med hun kun møder Cujo til træning hvor der er andre?

Men rigtigt, der er altid nogle ting de gør forskelligt i forhold til hinanden :-) og nej de er guder, vi skal jo også tænke selv som hundeejer :blink: (ja noget øv)

 

En anden ting - ja, jeg ved godt jeg er irriterende :-)

 

Nej da, super du tager dig tiden til os :5up:

 

Det lyder som om du eller i har fundet frem til at Cujo ikke har fået sat grænser. Jeg ved godt at jeg sikkert overfortolker, men det lyder for mig lidt som 'han har brug for at blive sat lidt på plads'. Det er sikkert helt forkert :oops:

 

Ja tror han "mangler" at blive sat på plads, men svært at sige når alt andet går nemt, altså træning og "irrettelser" derhjemme (ja et forkert ord) men mangler et, f.eks. han alder Hjalte være når han siger det ect.

 

Måske fortolker jeg det sådan, fordi jeg engang levede mere i en 'hunden vil bestemme/ikke bestemme' verden. Og hvis min hund f.eks. overskred de grænser jeg havde sat op, så tolkede jeg det ofte (ikke altid) som et bevidst valg fra hendes side og som et tegn på at hun trodsede/ville bestemme.

 

I dag ser jeg slet ikke tingene sådan, nu mener jeg, at hvis hun gør noget som jeg helst ikke ser at hun gør - så er det et træningsspørgsmål. Måske har jeg ikke været præcis nok, har krævet for meget, har ikke været konsekvent hele tiden, osv....fejlen ligger desværre oftest (altid?) hos mig selv, og budskabet om de grænser eller regler jeg har, bliver derfor sværere for min hund at forstå og overholde.

 

I alle tilfælde - husk bare, at Cujo ikke kan overskride grænser hvis han ikke ved hvad de er. Siden han ikke har lært, endnu, at når man ser fremmede så hilser man på dem roligt - så kan han heller ikke beskyldes for noget.

 

Jeg tolker sådan noget som manglende træning og i vores tilfælde måske fordi den ene tidligere ejer ikke "turde" sig i respekt på den rigtige måde og Cujo så hurtigt bestemte i det hjem og de så opgav ham.

 

Jeg synes det er vigtigt at hunde har grænser/regler - hilse pænt f.eks. Og jeg synes, at det er godt at du (jeg ved det er meget arbejde :-)) hjælper ham med at finde ud af, hvilke grænser eller regler du har for ham.

 

Det lyder også som om, at du er oppe imod andres modelering af Cujo - hvis han f.eks. i laaang tid har hoppet op ad folk, ja så er det ekstra arbejde for dig og Cujo at finde ud af hvordan i kommer væk fra det. Men det lyder til, at du har en god vilje og han gerne vil samarbejde med dig :5up:

Ja vi skal nok nå os 2 sammen :mrgreen: jeg opgiver ham i hvert fald ALDRIG, for han er sku en super skøn hund og lærenem og fars dreng (men hjalte's er fars dreng nr 1)

 

...undskyld eventuelle fejlfortolkninger :vinken:

 

Du klarede den faktisk meget godt :mrgreen::5up::vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kunne det være godt bare at sidde et sted hvor der sker meget i længere tid. Ligesom vi gjorde, da hunden var helt lille. Bare sidde stille, evt. med et frossent leverpostejben eller lign. og nusse og se folk/hunde gå forbi uden kontakt til dem.

Ja det var en god ide, skal lige finde sådan et sted så :mrgreen: men har nogle få i tankerne, vi bor i yderkanten af byen, en beboet område, men langt til butikker ect. så der kommer kun folk der bor her.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt update.

Han har faktisk gået eksemplarisk siden træning i onsdag, undtaget dog der når kommer folk, så trækker han ellers har stort set ikke trukket, 2-3 gange. Jeg er blevet mere opmærksom på at rose når han selv vælger at gå 3-4 meter . Har bemærket det er ved dufte han lægger han til at trække.

 

Vi er ikke kommet i gang med at dreje rundt øvelsen dog.

 

I går mødte vi et yngre par, sagde til dem han havde det med at hopep op så jeg holdt ham i selen imens jeg fik ham til at sidde, da jeg sagde hilse og pigen stak hånden frem duttede han til den og slikkede lidt på den :klap: masser af ros og godbider fik han så :5up:

Han er blevet bedre nu til selv at kunne mærke trykket så kigger han lige bagud og så får han ros+godbid.

 

i går på vej hjem fra job mødte mig og knægten en gammel bekendt, han havde fået sig en boerbol, den var 20 uger, 70 cm over ryg og vejede 41 kilo :shock: nå men vi blev enige om at mødes i weekenderne så de 2 hunde kunne lege, det viste sig nemlig vi bor 15 minutters gang fra hinanden, verden er sku lille ind imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nørj, nu har jeg siddet i 10 min og formuleret en skamrosende post.... og så kommer jeg til at ramme guderne må vide hvilken knap, og wupti, så er siden lukket ned :evil:

 

Men...............

 

 

Hvor er det dejligt med sådanne en update, super lækkert at hører at Cujo (og dig) er begyndt at have super meget styr på tingene. Og jeg kan lige se for mig hvordan du voksede to cm da Cujo lavede fin hilsen på pigen :blink:

 

 

20 uger og 70 cm over ryggen?

Sikke en krabat, og her troede jeg Aslan voksede hurtigt :shock:

Monstro du kunne få lov at få et legebilled når de to hunde skal lege :engel: Kunne godt tænke mig at se sådan en boerbol(ja ja jeg går da ud og kigger på nettet, det andet er bare hyggeligere)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mere update :mrgreen:

 

Gåturerne går stadigvæk fint, i morges kom der en hund imod os, ejeren mente åbenbart ikek de skulle hilse, så gik ud på vejen og udenom om os, da cujo fik øje på hunden sagde jeg "cujo, SIT" og han satte sig og rejste sig FØRST da de var gået forbi og cujo ikke forstod han blev ignoreret, så han pev lidt og gav et lille bæf efter den onde hundeejer :mrgreen:

Han trak 3 gange hurtigt efter hinanden da vi så gik videre, men efter de 3 gange hvor jeg stoppede hvergang, gik han fint igen hele turen hjem :klap:

 

Vi er mere opmærksomme på at rose spontan "gå-pænt" end før og der giver vist pote.

 

 

Men hilse gik HELT galt i lørdags da vi fik gæster :megaked:

 

De var informeret så de vendte ryg til osv. han fik ros og gidbider på de rigtige tidspunkter MEN selv efter de havde været der 2-3 timer var han oppe at ringe, prøvede stadigvæk at hoppe op når de var i bevægelse ect. Hans øjne var ildrøde til sidst af træthed, men han kunne ikke få nok af dem, det var nogenlunde da de sad ned, han prøvede at kravle op i sofaen flere gange men blev afvist, men kunne godt blive siddende foran dem, så længe de nussede ham.

 

Søndag formiddag kom min far og det gik godt, han prøvede at komme op 3 gange, men efter 5 min hilsen tøffede cujo bare lidt rundt.

Men han var nok også afkræftet i og med han havde været syg lørdag nat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...