Hop til indhold

Hund med til Sverige

Gæst Toller retv.
 Share

Recommended Posts

Gæst Toller retv.

Hej hvordan er det nu lige det er når man gerne vil have sin hund med til Sverige.

vi ankommer i vores egen båd.

Vi har fået vacc- hundpas-blodprøve og skal have lavet en att. der gælder for 4 uger. Hunden skal have orme kur inden den tager afsted, men nogle siger man skal nå at ankomme til sverige inden 10 dage efter ormekuren første gang?:?: eller er det en gammel regel. :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hensyn til at ankomme i egen båd, så er der ingen forskel fra hvis i kører, det er kun hvis tolden/havnekontrollen beder om at se passet at i skal vise det.

Vi har tit haft hund med til Sverige i båd og er aldrig blevet stoppet, på trods af at papirerne er i orden.

Den med ormekuren og 10 dage kan godt være svær at overholde, hvis man bare sejler en aften tur til Helsingborg el. ligende, det har vi taget stille og roligt, så længe ormekuren var givet og stadig var gældende.

Det værste der kunne ske var at de kan bede os vende om..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige været ved dyrlægen og få taget blodprøve i dag, i samme forbindelse.

Jeg fik at vide af min dyrlæge, at hunden skal ormepille, inden vi tager afsted, og så gælder den ormepille i 28 dage, selvom vi kører tilbage til danmark igen.

Hvilke så er meget godt, for vi skal til Bornholm til udstilling igen, ugen efter. Så kan vi lufte inden færgen, med god samvittighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Det værste der kunne ske var at de kan bede os vende om..

Får man ikke en bøde? Synes det er en meget mild straf for noget de er SÅ hysteriske med.

Bliver helt forvirret nu, for jeg har da troligt givet Petrine ormekur igen og igen hver 10 dag i perioder hvor vi tager til Sverige tit - jeg må vist undersøge igen :oops: har vist misforstået de 10 dage så

Link til indlæg
Del på andre sites

Får man ikke en bøde? Synes det er en meget mild straf for noget de er SÅ hysteriske med.

Bliver helt forvirret nu, for jeg har da troligt givet Petrine ormekur igen og igen hver 10 dag i perioder hvor vi tager til Sverige tit - jeg må vist undersøge igen :oops: har vist misforstået de 10 dage så

Vi har aldrig fået en bøde, ormekuren har også været i orden, bare ikke lige 10 dages reglen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har aldrig fået en bøde, ormekuren har også været i orden, bare ikke lige 10 dages reglen.

Jamen er i blevet afsløret? Petrines papirer er aldrig blevet tjekket, selvom jeg indtil for kort tid siden insisterede på at blive tjekket ved hver grænse :oops: Gad godt vide hvad straffen er for ikke at følge reglerne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige været ved dyrlægen og få taget blodprøve i dag, i samme forbindelse.

Jeg fik at vide af min dyrlæge, at hunden skal ormepille, inden vi tager afsted, og så gælder den ormepille i 28 dage, selvom vi kører tilbage til danmark igen.

Hvilke så er meget godt, for vi skal til Bornholm til udstilling igen, ugen efter. Så kan vi lufte inden færgen, med god samvittighed

Det har vi også lige fået at vide ved vores dyrlæge.

Der gælder i øvrigt samme regler til Norge, og man må gerne tage hunden med ind i Norge fra Sverige og omvendt. Finland har fået samme regler som øvrige EU.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen er i blevet afsløret? Petrines papirer er aldrig blevet tjekket, selvom jeg indtil for kort tid siden insisterede på at blive tjekket ved hver grænse :oops: Gad godt vide hvad straffen er for ikke at følge reglerne ;-)
hvis tingene ikke er i orden bliver man sendt retur til Danmark..

Både i Sverige og Norge skal man selv anmelde (i Sverige kan det ske hjemmefra) at man indfører dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis tingene ikke er i orden bliver man sendt retur til Danmark..

Både i Sverige og Norge skal man selv anmelde (i Sverige kan det ske hjemmefra) at man indfører dyr.

I Norge skal man ikke længere anmelde indførsel af dyr, og i Sverige er det efter indførsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sverige

Regler om rejse med hunde og katte til Sverige er som følger:

• ID-mærkning med mikrochip eller en letlæselig tatovering.
  • Dyrene skal ledsages af et pas udfærdiget af en autoriseret dyrlæge.
  • Vaccination og revaccination mod rabies i henhold til anbefalingerne fra vaccinens forhandlere og brug af en vaccine godkendt af WHO. De svenske myndigheder kræver at primær vaccinationen først gives, når dyret ér 3 måneder gammel. Vaccination før 3 måneders alderen anses for ugyldige. (Der kræves ingen rabiesvaccination ved direkte indførsel til Sverige fra Storbritannien eller Irland).
  • Antistoftest der viser antistoftitter for rabies på mindst 0,5 IU/ml. Denne test skal tages mindst 120 dage efter den sidste rabiesvaccination (der kræves ingen antistoftest ved direkte indførsel til Sverige fra Storbritannien eller Irland).
  • Hunde og katte, der skal til Sverige, skal ormebehandles mod bændelorm (Echinococcus spp.) af en dyrlæge ved brug af et præparat, der indeholder praziquantel, i løbet af de sidste 10 dage før indførslen. Dokumentation for ormebehandling kan enten skrives i passet ellet på én af de to "intyg" (da: blanketter), som det svenske Jordbruksverket har udarbejet. Blanketterne kan downloades fra linkene til højre herfor.
  • Pendlere mellem Sverige og Danmark kan med fordel anvende fyraveckorsintygget (da: fireugersblanketten).
  • Dyret skal ledsages af både pas og blanket.
  • Indførslen skal anmeldes til de svenske toldmyndigheder umiddelbart efter indførslen.

Norge

Selvom Norge ikke er en del af EU, så følger Norge de nye rejseregler. Det betyder at passet skal bruges ved rejse til Norge.

Hunde og katte

1. ID-mærkning. Tatovering eller mikrochip. Kun FECAVA eller ISO-standard er accepteret. Ejer skal selv undersøge, om der forefindes scanner på toldstedet, der ønske benyttet.
  2. Dyret skal ledsages af et pas udstedt af en autoriseret dyrlæge.
  3. Hunde og katte, der skal til Norge, skal ormebehandles mod bændelorm (Echinococcus spp.) af en dyrlæge ved brug af et præparat, der indeholder praziquantel, i løbet af de sidste 10 dage før indførslen. Behandlingen skal gentages senest 7 dage efter indførslen til Norge og skal dokumenteres i passet.

4. Dyret skal rabiesvaccineres med en inaktiveret vaccine i henhold til vaccineproducentens anbefalinger.
  5. Der skal udtages en blodprøve til kontrol af rabiesantistofniveau minimum 120 dage efter sidste rabiesvaccination. Der skal foreligge svar fra et godkendt laboratorium på blodprøven, som viser at dyret har et antistofniveau på mindst 0,5 IE/ml. For at dokumentationen for tilstrækkelig højt antistoftiter skal beholde sin gyldighed, må dyreejeren sørge for at dyret bliver revaccineret mod rabies indenfor den tidsramme, som vaccineproducenten anbefaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Norge skal man ikke længere anmelde indførsel af dyr, og i Sverige er det efter indførsel.
Det må være helt nyt så.. I sidste weekend skulle vi anmelde begge steder.. Til Sverige anmeldte vi hjemmefra via internetet.. i Norge skulle man køre i deklareringsbanen. Der underskrev vi ikke noget, men de tjekkede chipnumre og pas på ALLE hundene
Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har kunnet læse mig frem til, så skal vi vel ikke gøre noget ekstra, når vi bare kører igennem Sverige til Bornholm og hjem igen, vel?:oops:
Jo.. udfylde den der indførselsanmeldelse.. SOm kan sendes via internettet hjemmefra.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Bornholm.htm

Der står om den lidt nede og der er et link til den ude i siden

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være helt nyt så.. I sidste weekend skulle vi anmelde begge steder.. Til Sverige anmeldte vi hjemmefra via internetet.. i Norge skulle man køre i deklareringsbanen. Der underskrev vi ikke noget, men de tjekkede chipnumre og pas på ALLE hundene

Hvis man læser det jeg har fundet på nettet skal man ikke dek. i Norgen, og man skal først efter indrejse i S.

Vi havde llers planlagt en tur til Norge, men nu kan vi se Groa skal have en ormekur inden indrejese og så en igen mens vi er der oppe. Gad vide op de giver ræve og ulve der overskrider grænserne ormekure:roll:

Nå men nu bliver det Sverige i stedet for. Hvordan anmelder man til S over nettet? Det bliver vist Sverige i stedet for, tør ikke tænke på hvad en norsk dyrlæge vil have for en ormekur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man læser det jeg har fundet på nettet skal man ikke dek. i Norgen, og man skal først efter indrejse i S.

Vi havde llers planlagt en tur til Norge, men nu kan vi se Groa skal have en ormekur inden indrejese og så en igen mens vi er der oppe. Gad vide op de giver ræve og ulve der overskrider grænserne ormekure:roll:

Nå men nu bliver det Sverige i stedet for. Hvordan anmelder man til S over nettet? Det bliver vist Sverige i stedet for, tør ikke tænke på hvad en norsk dyrlæge vil have for en ormekur.

Næ.. men vi blev smidt hen i deklareringsbanen af en rigtig sur nordmanstolder :evil: bare fordi han opdagede en lille hund eller 10 :mrgreen: og de sagde det var der vi hørte til..

Hvem skulle opdage at I ikke gav hunden en ormekur mens I er i Norge? Der er ingen der tjekker fra Norgee/Sverige til Danmark.. Og Danmark har heller ingen regler om ormekur før man entrer dansk territorium.. Mine får ikke ormekur mens de er i Norge.. De fik jo lige inden vi rejste fra Danmark. Og de tjekker det ikke engang på udstillingerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ.. men vi blev smidt hen i deklareringsbanen af en rigtig sur nordmanstolder :evil: bare fordi han opdagede en lille hund eller 10 :mrgreen: og de sagde det var der vi hørte til..

Hvem skulle opdage at I ikke gav hunden en ormekur mens I er i Norge? Der er ingen der tjekker fra Norgee/Sverige til Danmark.. Og Danmark har heller ingen regler om ormekur før man entrer dansk territorium.. Mine får ikke ormekur mens de er i Norge.. De fik jo lige inden vi rejste fra Danmark. Og de tjekker det ikke engang på udstillingerne.

Tak, så bliver det måske alligevel Norge. Hunden skal have ny kur INDEN 7 dage fra indrejse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er blevet tjekket 2 gange, og den ene gang ogver øresundsbroen var ormkuren IKKE taget inden for 10 dage, men stadig gældende fra sidste gang, vi fik alligevel lov til at kører videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 months later...
Gæst FrkMakrel

Hej.

Jeg har læst Jeres samtale, men finder desværre ikke det svar, jeg søger.

Mine forældre har en lille hvalp på 8 uger, der skal sælges til en i Sverige. Vi ved godt alt det der med, at vi kan få nogle papirer fra Jordbruksverket, men både pga. af pris (1900 SEK) og tid (det kan tage dem op til en måned at få papirerne i gennem) vil den nye ejer helst uden om dette.

Mit spørgsmål forlyder nu:

- Hvad er straffen, hvis man skulle være så uheldig at møde en tolder?

Link til indlæg
Del på andre sites