Hop til indhold

Fremtiden for HD C..?


Gæst n1nna
 Share

Recommended Posts

Jeg sad lige og kiggede lidt på nettet, og så faldt jeg over en dejlig Golden tæve :lun: (20mdr) til omplacering, fordi hun ikke kan indgå i avl.

Hun har fået konstateret HD C og Albuer 2. :(

 

Jeg er lidt i tvivl om hvilken betydning det har for hundens fremtidige liv, er faktisk slet ikke sikker på, at jeg helt forstår hvad HD/Albue-status vil sige, udover, at det er noget med knoglestillingen på røngten?

Bliver hun syg i fremtiden, eller hvordan skal man tolke tallene :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

HD C, så ville jeg være på vagt. Der er en risiko for, at hun kommer til at lide under det.

 

Umiddelbart vil jeg dog være meget mere på vagt overfor AD-statussen - AD er mere smertefuldt for hunden, end HD og grad 2 er den næstværste. Graderne hedder 0 = fri, 1 = let, 2 = middel, 3 = svær (invaliderende)

 

HD: A og B = fri, C = let, D = middel og E = svær

 

En hund med C-hofter kan gå et helt liv uden nogensinde at få problemer. AD-grad 2, ved jeg ikke præcist, HVOR slemt er. Men umiddelbart er det mere alarmerende, så vidt jeg har lært.

Link til indlæg
Del på andre sites

HD B er vel ikke fri? Tror ikke man har a-mest fri og så b-lidt mindre fri ;-)

 

Jo, B er fri. Det er bare sådan ligesom med en tallerken. A ligger i midten, B er også på tallerkenen, men nærmere kanten :blink: Så A er absolut optimalt avlsmæssigt, men B er absolut ikke at kimse ad, hvis kræet bare er en familiehund - beklager manglen på bedre eksempel, men B er på grænsen til, at der er HD :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm har da altid fået at vide, at det kun er fri ved A..

 

Jeg har en hund, der iflg dyrlægen har en C hofte og en 1 albue (på kryds) og det er helt klart albuen, der generer mest.

 

Det du skriver der, ville jeg holde mig langt fra.. Havde det kun været hoften, havde det været noget andet...

 

Altså, hvis man kigger på DKKs Hundeweb, så registreres både A og B som fri :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige kigget på hjemmesiden og der skriver de dette:

 

"

HD

Efter FCI protokollen bedømmes HD-billederne efter en "5 trins skala" med betegnelserne A, B, C, D og E. A er det bedste, hvor lårbenshoved og hofteskål passer helt optimalt sammen, mens E er det dårligste, hvor lårbenshovedet nærmest ligger løst uden for hofteskålen. Ved bedømmelsen lægges der både vægt på slapheden i leddet, på leddets form og på evt. slidgigtforandringer. "

 

Taget herfra:

 

http://dansk-kennel-klub.dk/0/353

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der skal tænkes mere racerelateret, når der spørges om hunden vil komme til at lide under den status, den har fået tildelt. Vi ved jo f.eks. en Berner som hovedregel kan leve lykkeligt og smertefrit med en status, der ville betyde aflivning for eksempelvis en Schæfer.

 

Ja det er nemlig det.. Og hos både goldens og labber ville jeg max vælge B, og helst A.

 

Men dernæst vil jeg sige, at det er mere selve HD indexet man skal gå efter, for der får du også historik på forfædres status.. Det ved Juelsgaard en hel del mere om end jeg gør:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er nemlig det.. Og hos både goldens og labber ville jeg max vælge B, og helst A.

 

Men dernæst vil jeg sige, at det er mere selve HD indexet man skal gå efter, for der får du også historik på forfædres status.. Det ved Juelsgaard en hel del mere om end jeg gør:oops:

 

Jo men det er vel mest relevant, når du køber en hvalp, som selvfølgelig ikke selv er fotograferet endnu, eller hvis man tænker i avl...

 

Men i denne sag, hvor det drejer sig om en voksen hund, der bestemt ikke skal i avl og spørgsmålet går på om hunden vil komme til at lide, må det jo være den pågældenes egen status, der er mest relevant ;-)

 

Til TS: Jeg ville nok se at trække følehornene til mig, hvad angår denne hund, når den har BÅDE HD og AD, ville jeg ikke turde løbe an på at den ikke kan komme til at få problem -plus resultere i en del ekstra udgifter, for at prøve og lindre disse problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih tak for alle de fine svar - er jo næsten blevet helt klog nu! :mrgreen:

 

Hvor er det synd for den stakkels vovse, håber hun får et kærligt hjem, så hun kan nyde livet inden hun får evt. smerter der ikke kan lindres længere. :cry:

 

Hun ser rigtig dejlig ud, og jeg har mødt hendes far, som er en af de dejligste han-goldens jeg har mødt!

 

Men jeg tror nu heller ikke kæresten ville blive glad hvis jeg kom hjem med flere dyr - slet ikke et, der ville kræve så meget ekstra omsorg/pleje :roll:

 

Det er hende her hvis nogen er blevet nysgerrige:

http://www.goldenretriever.dk/omplaceringer.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...