Hop til indhold

Opkast, øv bøv


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Æv Buddha har kastet helt vildt op, først maden og så ren vand / galde :badr:Sådan mange gange, indtil maven var helt tom.. Nu sover han :syg:

 

Går ud fra at det er en god ide at give ham kogte ris og kogt kalkun, og prøve at få ham til at drikke masser.

 

Er der andet vi kan gøre?

 

Afføring har været fin, men kigger selvfølgelig efter næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv Buddha har kastet helt vildt op, først maden og så ren vand / galde :badr:Sådan mange gange, indtil maven var helt tom.. Nu sover han :syg:

 

Går ud fra at det er en god ide at give ham kogte ris og kogt kalkun, og prøve at få ham til at drikke masser.

 

Er der andet vi kan gøre?

 

Afføring har været fin, men kigger selvfølgelig efter næste gang.

 

Jeg ville faste ham i 24 timer og så starte op på skånekort (kogt ris med kalkun/fisk) derefter, og selvfølgeligt sørge for at han har adgang til vand 24/7!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv ikke flere skidt-tilpas-hunde nu... :(

 

Der er bare rigtigt mange der har mave-bøvl lige nu, Stella inklusive, selvom vi jo aldrig helt fik opklaret HVAD det var :confused:

Dolph kastede op da vi gik tur her omkring middag, håber dog bare det var et resultat af et have spist meget Kallun i højt tempo for at Terrieren ikke skulle nuppe det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, tilføjelse - jeg ville ikke tvinge ham til at drikke en masse men selv lade ham styre det og naturligvis sørge for at han har vand lige i nærheden. Ved at tvinge ham, kan du fremprovokere flere opkastninger!

 

Jeg kan godt forstå du er bange for at han dehydrerer, men hvis han ellers er sund og rask så sker det altså ikke i løbet af de næste 8 timer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, tilføjelse - jeg ville ikke tvinge ham til at drikke en masse men selv lade ham styre det og naturligvis sørge for at han har vand lige i nærheden. Ved at tvinge ham, kan du fremprovokere flere opkastninger!

 

Neej jeg tvinger ham da ikke :-D Meget gør jeg, men ikke tvang. Men ja, klart, for meget vand kommer jo også op igen.

 

 

Nåmen, jeg kan ikke lige umiddelbart overskue at faste ham, så har altså givet ham en lille skive let ristet franskbrød med A38 på, og har været ude med ham.

Det er ikke kommet op igen - hvis det gør, skal jeg nok prøve at holde ham væk fra mad resten af dagen.

 

Han kastede sig glad over en kastanje da vi kom ud, var kun på en lille tissetur og nu ligger han og halvsover igen... søde søde pus :ae:

 

Hvis nu det var mig der kastede alt op, inklusiv galde, ville jeg have det pænt dårligt i maven hvis jeg ikke fik noget nyt ned. Det virker lidt vildt, synes jeg.. måske er jeg bare en vat arm :oops:

 

 

Da min hvalp for en uge siden kastede alt op lavede jeg 2.5 deciliter kogt vand med 2 spsk sukker. Han drak det hele, og kvikkede god op pga sukkeret

 

Hehe tør ikke give Buddha sukker, han er en energi bombe uden lige i forvejen :genert:

Men det tip kender jeg ellers kun fra dyr som er i risikoen for at gå i chok - men klart at det vel også virker hvis man er helt tabt for energi.

Han gik nu pænt med ud, så mon ikke han bare skal sove og slappe resten af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

så har altså givet ham en lille skive let ristet franskbrød med A38 på,

 

A38 er absolut ikke godt for en dårlig hundemave, hunde kan ikke fordøje laktose som der er i A38, så dybest set har du nu gjort det værre... Jeg har selv gjort samme fejl, og jeg tror desværre at vi er mange der har gjort det, men her i forbindelse med Luna's sygdom har jeg gang på gang fået fortalt hvor forkert det er at give A38.

 

Hytteost er der ikke laktose i, så hvis du skal gøre noget godt for hans mave, så køb noget hytteost, eller gå ned til dyrlægen og få noget pasta til hans mave

 

Og god bedring :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

A38 er absolut ikke godt for en dårlig hundemave, hunde kan ikke fordøje laktose som der er i A38, så dybest set har du nu gjort det værre... Jeg har selv gjort samme fejl, og jeg tror desværre at vi er mange der har gjort det, men her i forbindelse med Luna's sygdom har jeg gang på gang fået fortalt hvor forkert det er at give A38.

 

Hytteost er der ikke laktose i, så hvis du skal gøre noget godt for hans mave, så køb noget hytteost, eller gå ned til dyrlægen og få noget pasta til hans mave

 

Og god bedring :ae:

 

Så vidt jeg ved er der næsten ingen laktose i A38, og da Buddha har fået det jævnligt siden vi fik ham (med bagtanken at vi kan bruge det til dårlig mave over fx nye madting) er han helt vænnet til det.

A38 er jo også syrnet.

 

De fleste hunde kan ikke fordøje mælk - men der er der også meget laktose i.

 

Tak for god bedringen :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige dette:

 

Mælk indeholder mælkesukker, det såkaldte laktose. For at kunne nedbryde dette mælkesukker har hunden brug for en enzym der kaldes laktase. Hvalpe har laktase i deres mavetarmkanal, men mister ofte evnen til at danne dette enzym når de bliver voksne. Voksne hunde får derfor ofte diarre af at drikke mælk. Denne reaktion overfor laktose, kaldes en foderintolerance.

 

Følgende er vejledende angivelser for laktoseindholdet i danske mælkeprodukter (pr. 100 gram af varen): Skummetmælk, minimælk, letmælk og sødmælk indeholder 4.8 gram laktose....... A38 (3.5%) indeholder 3.5 gram laktose.

 

Hvis du vil forkæle din hund, bør du således vælge de mælkeprodukter der indeholder mindst laktose. Som tommelfingerregel vil din hund undgå diarre, hvis den får et mælkeprodukt der indeholder under 2 gram laktose pr. 100 gram, dvs. under 2% laktose. Hvis du ønsker at give din hund noget lækkert at drikke kan da f.eks. blande vand og yoghurt naturel i forholdet 1:5. På denne måde vil der være under 2% laktose i yoghurt-vand blandingen.

 

Hundeleksikon.dk anbefaler hytteost til hjemmelavet foder, idet 100 gram hytteost kun indeholder 1.0 gram laktose og 60 mg kalcium.

Så der var ikke den store forskel i laktosen, og de anbefaler at det blandes med vand + at som du skriver, er det ikke godt for voksne (og åbenbart unghunde).

 

Stadig har Buddha indtil videre kun reageret fint på A38, har der været lidt tyndt eller har han fået et råt ben, har vi givet ham en lille portion a38, og afføringen har været helt fin.

Så tror nu at det med tilvænning har noget at skulle have sagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min hvalp for en uge siden kastede alt op lavede jeg 2.5 deciliter kogt vand med 2 spsk sukker. Han drak det hele, og kvikkede god op pga sukkeret

 

 

Blandingsforholdet er : 1 liter vand 1 tsk salt og 1 tsk sukker, vandet skal være kogt.

 

Saltet skal tilsættes for at undgå dehydrering:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved er der næsten ingen laktose i A38, og da Buddha har fået det jævnligt siden vi fik ham (med bagtanken at vi kan bruge det til dårlig mave over fx nye madting) er han helt vænnet til det.

A38 er jo også syrnet.

 

De fleste hunde kan ikke fordøje mælk - men der er der også meget laktose i.

 

Tak for god bedringen :hjerte:

 

Da Buddha er vænnet til A38 kan jeg kun se fordele ved at give ham det, da det indeholder den rigtige mælkesyrekultur, som hytteost kun indeholder mindre af og i opvarmet form:-D

 

God bedring:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige dette:

 

Mælk indeholder mælkesukker, det såkaldte laktose. For at kunne nedbryde dette mælkesukker har hunden brug for en enzym der kaldes laktase. Hvalpe har laktase i deres mavetarmkanal, men mister ofte evnen til at danne dette enzym når de bliver voksne. Voksne hunde får derfor ofte diarre af at drikke mælk. Denne reaktion overfor laktose, kaldes en foderintolerance.

 

Følgende er vejledende angivelser for laktoseindholdet i danske mælkeprodukter (pr. 100 gram af varen): Skummetmælk, minimælk, letmælk og sødmælk indeholder 4.8 gram laktose....... A38 (3.5%) indeholder 3.5 gram laktose.

 

Hvis du vil forkæle din hund, bør du således vælge de mælkeprodukter der indeholder mindst laktose. Som tommelfingerregel vil din hund undgå diarre, hvis den får et mælkeprodukt der indeholder under 2 gram laktose pr. 100 gram, dvs. under 2% laktose. Hvis du ønsker at give din hund noget lækkert at drikke kan da f.eks. blande vand og yoghurt naturel i forholdet 1:5. På denne måde vil der være under 2% laktose i yoghurt-vand blandingen.

 

Hundeleksikon.dk anbefaler hytteost til hjemmelavet foder, idet 100 gram hytteost kun indeholder 1.0 gram laktose og 60 mg kalcium.

 

Så der var ikke den store forskel i laktosen, og de anbefaler at det blandes med vand + at som du skriver, er det ikke godt for voksne (og åbenbart unghunde).

 

Stadig har Buddha indtil videre kun reageret fint på A38, har der været lidt tyndt eller har han fået et råt ben, har vi givet ham en lille portion a38, og afføringen har været helt fin.

Så tror nu at det med tilvænning har noget at skulle have sagt.

 

Da Buddha er vænnet til A38 kan jeg kun se fordele ved at give ham det, da det indeholder den rigtige mælkesyrekultur, som hytteost kun indeholder mindre af og i opvarmet form:-D

 

God bedring:-D

 

Jeg kan jo kun videregive beskeden fra Københavns dyrehospital samt min egen læge, så må I gøre med den besked hvad I vil :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåmen, Buddha kastede ikke mere op fredag, men fra tidlig lørdag morgen har han bare haft SÅ dårlig mave :megaked:

Vi blev ved at give ham skånekost, og gav ham zoolac. Mandag morgen var det stadig ikke blevet bedre, så tog til dyrlægen med ham.

Hun tjekkede ham igennem, alt var heldigvis som det skulle være og ingen feber, men hun kunne godt høre at der var meget vand i tarmene.

Vi fik Pro-Kolin til ham i stedet, og skulle ringe i dag hvis det ikke havde hjulpet, for så skulle han på antibiotika :shock:

 

Heldig-heldig-heldigvis kom der pølser ud af ham i dag! HURRA! Hold op hvor er mig og Anders lettede.

 

Har været en helvedes weekend, vi har været ude med ham så mange gange, også flere gange om natten, vi har ikke kunnet gå fra ham i 5 minutter så gøede og peb han helt vildt - hvilket jo er klart, tror godt at han ved at han ikke kan komme ud hvis vi ikke er her, og magisk nok har han ingen uheld haft herinde.

 

Han må have følt sig som verdens mest udsultede hund, han har forsøgt at æde ALT! Og vi har altså givet ham rigtig mange portioner skånekost. Tror bare ikke det mætter.. Han har prøvet at spise bark, papir, asfalt, jord... jeg har endda pillet udefinebar lort ud af munden på ham :badr::damn:

Han skal så meget have kallun når han er helt ovenpå igen.

 

Sig mig, skal man koge kallun?! Eller skal man vænne ham ligeså langsomt til det? Eller skal det være på frys i et stykke tid :confused:

 

Vi har jo ikke givet ham godbidder på turene, det har været forfærdeligt... har leget meget med ham, men alle de der klamme madting der ligger over det hele, var klart 1000 gange mere interessante.

 

Nu er det så endelig ved at være godt igen. Han skal have pro-kolin de næste 4 dage, og vi kan begynde at fade foder i skånekosten fra om 3 dage..

 

Blev jo helt nervøs for om det nu var min skyld at han havde fået diarre fordi han havde fået A38, men dyrlægen sagde at det ikke havde gjort nogen forskel hvis han ikke havde fået det, han må have fået slugt et eller andet rigtig skidt :( Vi har ellers øvet så meget slip og lad-det-der-være, det kan vi vist godt starte helt forfra med.

 

Her til aften har jeg været en time nede i den anden ende, og ikke en lyd fra Buddha, han lå fint og sov da jeg kom tilbage, så gætter på at han også kan mærke at det er bedre i maven nu.

 

Søde søde hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...