Hop til indhold

At dryppe ører uden at hunden "dør"


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Ja nu tillader jeg mig at nuppe en ide, fra Pia's tråd om dumme ører:-)

 

Jeg har en hund, som får lidt problemer med det ene øre og det skal jo så renses.

 

Luna går helt i baglås. Hun ligger med halen mellem benene og jeg kan ikke få dryppet ørerens i hendes øre, for hver gang jeg prøver, så rykker hun sig. Og når jeg så prøver at tørre med vat, så ligger hun hel stiv og venter på at det gør ondt:rolleyes: (ligesom moar'en når hun er til tandlæge:oops::mrgreen:)

 

Så jeg tænkte om der var nogle, der kan hjælpe? Evt gerne med klikker, hvis det er en løsning. Nu er det en labber, og guffer er MÅÅÅMS

 

Jeg er ved at lære hende target, men vi er ikke nået så langt endnu.

 

Og nå ja, så kan vi måske bruge samme metode til at lærer at klippe kløer??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg vil foreslå at du øver det i en periode hvor hun ikke har behov for at få dryppet ørene.

Dryp med noget neutralt.

 

Både mht. øredryp og negleklip synes jeg det fungerer rigtig godt at lægge noge synlige, lækre godbidder foran hunden, som allerede har lært at de kun må tages ved tilladelse.

Dette kan fiksere mange hunde, så de er så optaget af gufferne at de glemmer det de synes er ubehageligt lidt.

 

Jeg gør sådan noget i sofaen, lægger først et tæppe, som kun bruges i samme situationer, får Pelle op og så går vi i gang - altså med neglene.

 

I starten var det bare en enkelt negl om dagen og derfra arbejdede vi os opad og nu kan jeg tage dem alle af en omgang, ja altså med få godbidder ind imellem.

 

Pelle havde intet problem med at få klippet negle, men jeg kan ike lide det, så det var mest for min skyld.

 

Øredryp foretager jeg ved at holde Pelles hoved ind til mit ene ben men sjeg står, så jeg drypper i øret på modsatte side. Det bør naturligvis læres i forvejen at hunden fastholdes, så den ikke oplever dobbelt ubehag når ørene gør ondt.

 

Hvis du kan administrere en klikker samtidig er det godt, men de synlige godbidder plejer at gøre er godt job.

 

Min datter klippede forresten Lobos negle, mens han stod op. Hun løftede benene som på en hest og han stod og kikkede på guffer imens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu tillader jeg mig at nuppe en ide, fra Pia's tråd om dumme ører:-)

 

Jeg har en hund, som får lidt problemer med det ene øre og det skal jo så renses.

 

Luna går helt i baglås. Hun ligger med halen mellem benene og jeg kan ikke få dryppet ørerens i hendes øre, for hver gang jeg prøver, så rykker hun sig. Og når jeg så prøver at tørre med vat, så ligger hun hel stiv og venter på at det gør ondt:rolleyes: (ligesom moar'en når hun er til tandlæge:oops::mrgreen:)

 

Så jeg tænkte om der var nogle, der kan hjælpe? Evt gerne med klikker, hvis det er en løsning. Nu er det en labber, og guffer er MÅÅÅMS

 

Jeg er ved at lære hende target, men vi er ikke nået så langt endnu.

 

Og nå ja, så kan vi måske bruge samme metode til at lærer at klippe kløer??

Glæder mig til at nogle kommer med nogle guldkorn :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at have guffer liggende foran hende.. Men det fokuserer ikke nok.

 

Men skal jeg starte helt fra bunden, så jeg prøver at kigge i øret? For allerede der begynder hun at trække sig lidt.

 

Årsagen til neglene er nok også fordi hun har mørke negle og jeg er bange for at klippe for langt, og det går i hende.. Hos dyrlægen står hun også, og der har dyrlægen jo mere styr på det, men Luna forsøger stadig at trække sig..

 

Men der er det måske også noget med helt at starte fra bunden med at røre ved poten?

 

Skal man have neglesaksen (vat og ørerens ved ørene) liggende fremme fra første omgang? eller skal jeg starte ud med at nøjes med at pille?

 

Jeg har ikke 100% styr på klikkeren, så måske er det nemmere uden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har prøvet at have guffer liggende foran hende.. Men det fokuserer ikke nok.

 

Men skal jeg starte helt fra bunden, så jeg prøver at kigge i øret? For allerede der begynder hun at trække sig lidt.

 

Årsagen til neglene er nok også fordi hun har mørke negle og jeg er bange for at klippe for langt, og det går i hende.. Hos dyrlægen står hun også, og der har dyrlægen jo mere styr på det, men Luna forsøger stadig at trække sig..

 

Men der er det måske også noget med helt at starte fra bunden med at røre ved poten?

 

Skal man have neglesaksen (vat og ørerens ved ørene) liggende fremme fra første omgang? eller skal jeg starte ud med at nøjes med at pille?

 

Jeg har ikke 100% styr på klikkeren, så måske er det nemmere uden..

 

Ja, du skal helst starte helt forfra med bare at kikke, når hun allerede trækker sig der. Altså ned under hendes tolerancegrænse så det ikke bliver ubehageligt.

Du kan gøre det til en leg: Et hurtigt kik i øret giver en lækker guf på gulvet, som hun løber efter.

Det er nemlig rigtig godt at skabe noget bevægelse i sådanne situationer så hunden løsner lidt op.

Og så bygge det op derfra.

 

Det samme med neglene, start med bare at tage poten, derefter holde den lidt, pille ved en negl og i svømmehuden (det kilder jo) og bygge det op.

Jeg ville gøre det dagligt og gerne flere gange om dagen for hurtigst muligt at få ændret vanen med at trække sig.

 

Jeg har "grejet" liggende fremme, faktisk så ligger det (ikke så husligt) på en hylde under sofabordet, og på sofaen/bordet så Pelle ved det er der.

 

Han skal jo ikke snigløbes og overrumples.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er jeg nok lidt anderledes, de er visse ting jeg ikke gider "diskutere" med hunden, så jeg holder fast og drypper/renser de ski... ører og vi leger så bagefter.

 

Det er hurtig overstået og den tid der ellers skulle bruges på at "lokke" hunden, kan bruges på at lege og spise guffer.

 

Så desværre ingen råd hefra ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er jeg nok lidt anderledes, de er visse ting jeg ikke gider "diskutere" med hunden, så jeg holder fast og drypper/renser de ski... ører og vi leger så bagefter.

 

Det er hurtig overstået og den tid der ellers skulle bruges på at "lokke" hunden, kan bruges på at lege og spise guffer.

 

Så desværre ingen råd hefra ;-)

 

Jeg prøvede forleden, for det lugter altså det øre... Og jeg kunne ikke holde hende fast, hun vrider sig sgu som en orm..

 

Så nu prøver vi en anden tilgang til det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, du skal helst starte helt forfra med bare at kikke, når hun allerede trækker sig der. Altså ned under hendes tolerancegrænse så det ikke bliver ubehageligt.

Du kan gøre det til en leg: Et hurtigt kik i øret giver en lækker guf på gulvet, som hun løber efter.

Det er nemlig rigtig godt at skabe noget bevægelse i sådanne situationer så hunden løsner lidt op.

Og så bygge det op derfra.

 

Det samme med neglene, start med bare at tage poten, derefter holde den lidt, pille ved en negl og i svømmehuden (det kilder jo) og bygge det op.

Jeg ville gøre det dagligt og gerne flere gange om dagen for hurtigst muligt at få ændret vanen med at trække sig.

 

Jeg har "grejet" liggende fremme, faktisk så ligger det (ikke så husligt) på en hylde under sofabordet, og på sofaen/bordet så Pelle ved det er der.

 

Han skal jo ikke snigløbes og overrumples.

 

Det kan vi sagtens:-D Jeg har faktisk neglesaksen liggende i vindueskarmen, men kan rykke den et stykke længere ned.

 

Og det med at kaste en guffer, er noget hun kender til:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har trænet det meget med Milo pga. hans meget følsomme ører, som skal dryppes relativt ofte. Det var vigtigt for os, at det ikke er en dårlig oplevelse for ham at få dryppet sine ører, og det er jo også en ret stor del af hverdagen trods alt. Vi er også gået meget langsomt frem fra under hans toleranceniveau. Vi rørte ved øret, roste og gav en guf. Senere kiggede i øret, roste og gav guf. Altid først videre til næste trin når han formår at slappe af i situationen, og føler sig helt tryg ved den f.eks berøring vi foretager. Vi havde trinnene: Berøring, holde fast på øret, åbne øret, kigge ind i øret, røre inde i øret, kigge i øret med medicinen i den anden hånd (også så han kunne se den), røre ved øret med medicindimsen, løfte øret og røre med medicindimsen, og da han var helt tryg ved det, stak vi den ned i øret, og dryppede. Alle trinene gik først videre når han var tryk ved dem, og kunne klare det i en del tid også, da det jo ikke nytter noget at han er tryg ved øredimsen i 3 sekunder, men ikke i den tid, det tager at dryppe færdig.

 

Jeg ved, at det lyder som hårdt arbejde, men det går rigtig hurtigt, især hvis hunden er vant til klikkertræning og man har nogle gode guffer- og skulle hilse og sige, at det er alt arbejdet værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har trænet det meget med Milo pga. hans meget følsomme ører, som skal dryppes relativt ofte. Det var vigtigt for os, at det ikke er en dårlig oplevelse for ham at få dryppet sine ører, og det er jo også en ret stor del af hverdagen trods alt. Vi er også gået meget langsomt frem fra under hans toleranceniveau. Vi rørte ved øret, roste og gav en guf. Senere kiggede i øret, roste og gav guf. Altid først videre til næste trin når han formår at slappe af i situationen, og føler sig helt tryg ved den f.eks berøring vi foretager. Vi havde trinnene: Berøring, holde fast på øret, åbne øret, kigge ind i øret, røre inde i øret, kigge i øret med medicinen i den anden hånd (også så han kunne se den), røre ved øret med medicindimsen, løfte øret og røre med medicindimsen, og da han var helt tryg ved det, stak vi den ned i øret, og dryppede. Alle trinene gik først videre når han var tryk ved dem, og kunne klare det i en del tid også, da det jo ikke nytter noget at han er tryg ved øredimsen i 3 sekunder, men ikke i den tid, det tager at dryppe færdig.

 

Jeg ved, at det lyder som hårdt arbejde, men det går rigtig hurtigt, især hvis hunden er vant til klikkertræning og man har nogle gode guffer- og skulle hilse og sige, at det er alt arbejdet værd.

 

Tak, det er da en "opskrift", der er værd at prøve. Pyt med tid. Det har vi masser af:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Julius' mor

Jeg ser lige med her. Julius har fået infektion i det ene øre hver gang han har været hos hundeklipperen. Vi har forsøgt at træne som beskrevet her, men han mister totalt interessen for godbidder af enhver slags når det drejer sig om hans ører. Vi træner dog stadig. Det skal nok komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser lige med her. Julius har fået infektion i det ene øre hver gang han har været hos hundeklipperen. Vi har forsøgt at træne som beskrevet her' date=' men han mister totalt interessen for godbidder af enhver slags når det drejer sig om hans ører. Vi træner dog stadig. Det skal nok komme.[/quote']

 

Hvad søren gør hundeklipperen ved hans ører? Stakkels Julius da:(

Link til indlæg
Del på andre sites

:-)

Ja nu tillader jeg mig at nuppe en ide, fra Pia's tråd om dumme ører:-)

 

Jeg har en hund, som får lidt problemer med det ene øre og det skal jo så renses.

 

Luna går helt i baglås. Hun ligger med halen mellem benene og jeg kan ikke få dryppet ørerens i hendes øre, for hver gang jeg prøver, så rykker hun sig. Og når jeg så prøver at tørre med vat, så ligger hun hel stiv og venter på at det gør ondt:rolleyes: (ligesom moar'en når hun er til tandlæge:oops::mrgreen:)

 

Så jeg tænkte om der var nogle, der kan hjælpe? Evt gerne med klikker, hvis det er en løsning. Nu er det en labber, og guffer er MÅÅÅMS

 

Jeg er ved at lære hende target, men vi er ikke nået så langt endnu.

 

Og nå ja, så kan vi måske bruge samme metode til at lærer at klippe kløer??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...