Hop til indhold

Apporteringstræning


Jane
 Share

Recommended Posts

Jeg har været til apporteringstræning og det var rigtig godt. Vi var 4 på holdet, næste gang kommer der 2 mere, så vi bliver 6. I dag var der kun 1 træner, der vil de andre gange være 2.

 

Helle ( træner) startede med, at fotælle om måden der vil blive trænet. Ros og godbidder når hunden gør det rigtige og ignorerer når den ikke gør det rigtig. klikke og godbid eller vi kunne vælge et bestemt ord, som så skulle udløse en godbid. Alle hunde gør det de tror er rigtig, der er ingen hunde som provokerer. Gør hunden ikke øvelsen rigtig, så skal vi stoppe op, tænke over hvad der gør at hunden ikke har forstået opgaven, gå et skridt tilbage i træningen, for så er vi gået for hurtig frem.

 

Vi fik besked på, at stille os med en afstand til hinanden hvor vi havde vores hundes opmærksomhed på os.

 

1. øvelse var øjenkontakt. Hver gang hunden kiggede op på os. klik og godbid.

 

2. øvelse target (hånd). Hunden dutter os på hånden. klik og godbid.

 

3. øvelse gå baglæns og igen klik og godbid.

 

Vi gik nu over til apportering. Det var forskellig fra hund til hund hvad den kunne. For nogle var det at dutte, andre at tage dummyen i munden . Vi øvede holde og slippe dummy. Opsamling fra hånd.

 

Vi sluttede af med lidt lydighed. Indkald, plads og lineføring. Gennem hele forløbet blev der trænet i ro på post.

 

Helle sluttede af med at vise os hvordan vi med target kunne lære hunden, at sætte sig ved vores venstre side, det man kalder på plads.

 

3 af os trænede også bliv, mens Helle hjalp den 4. med lineføring.

 

2 timer var bare fløjet afsted. Victor klarede det rigtig flot. Men hans mor skal have timingen på plads, jeg er lige sent nok med klikkeren, så det øver vi på til næste gang.

 

Lektien til næste gang det er kontakt. Holde og slippe dummy og plads. Derudover så skal jeg langsom øge afstanden for hvor langt jeg kan gå fra ham i øvelsen bliv og så den med timeren. Alle fik vi hver især noget for, som vi skulle arbejde videre med.

 

Det var med en rigtig god fornemmelse at jeg kørte derfra og jeg glæder mig til næste lørdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare herligt, når man tager hjem fra træning med en god følelse i kroppen.

 

Liva og jeg har også været til apporteringstræning - det gik så ud på at give/tvinge dummyen i munden på hunden og holde fast om snuden mens kommanden "hold" blev givet .... behøver jeg sige, at vi kun var der den ene gang

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare herligt, når man tager hjem fra træning med en god følelse i kroppen.

 

Liva og jeg har også været til apporteringstræning - det gik så ud på at give/tvinge dummyen i munden på hunden og holde fast om snuden mens kommanden "hold" blev givet .... behøver jeg sige, at vi kun var der den ene gang

 

Så skulle du tag og komme med her. Gørding ligger da ikke så langt fra Struer. :-D Her er ingen tvang overhovedet. Der bliver taget induviduele hensyn til den enkelte hund og man går ikke hurtigere frem i træningen end at din hund kan klare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...